Vad jobbar ni med?

_Taggis_

Trådstartare
Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen?

Har seminerat mitt sto i år, första gången för oss båda. Ju mer jag läser ju mer funderar jag på hur folk som sysslar med avel får ihop sina liv. Eller har man ett helt team runt sig, som så mkt annat i hästvärlden kräver för att fungera? Jag har det inte. Är helt ensam, med allt, och försöker även sköta mitt jobb. Jag har mkt ledigt på sommaren men när jag väl jobbar då jobbar jag typ dygnet runt. Naturligtvis krockar mitt stos brunstcykel med mina pass på jobbet. Fick krångla och ringa in en kollega (Inte populärt) eftersom jag var tvungen åka till seminstation på en jobbvecka. Häst var inte dräktig och jag fick panik, jag kan inte köra till seminstation 3 dagar en vecka då jag jobbar. Då har jag inget jobb kvar. Fick på nåder lämna stoet på stationen och hämta när jag jobbat klart 5 dygn senare. Pust.

Nu är vi där igen. Dräktighetskoll i veckan och jag inser att om hon inte är dräktig nu heller så kör det ihop sig. Har lyckats få en i stallet att hämta henne Om jag får tillåtelse att lämna henne på stationen. Men det är 1 tim enkel väg från stallet och inget folk kör helst, jag vill inte besvära folk i onödan heller. Ingen annan i stallet sysslar med avel så vi kan inte hjälpas åt att köra varandras ston.

Sedan inser jag att antingen kommer 40-dagarskoll alt ny seminering att krocka med midsommarhelgen. Då ska jag befinna mig i andra delen av landet på en släktgrej som inte går att flytta (en familjemedlem fyller jämnt). Jahapp. Samma ångestkänsla igen. Svika familjen eller krångla med folk som kan tänkas vilja skjutsa min häst.

Så helt enkelt - hur får andra ihop logistiken? Jag blir helt matt bara jag tänker på detta, och jag är helt ny och har bara ett sto och kommer bara ta ett föl. Hur gör folk som sysslar med detta årligen? :o
 
Jag har funderat i samma banor, men då kring fölvak och fölning. Man vet ju liksom inte om hästen kommer föla tre veckor för tidigt eller tre veckor för sent, och om fölet sedan kommer kräva mycket omvårdnad vid t.ex. benställningsproblematik eller sjukdom. Tar folk tjänstledigt i tre månader eller hur gör de? :cautious:
 
Jag är i samma sits som du, ensamstående och inackorderad. Har tagit fem föl. Skillnaden är att jag inte har fasta arbetspass utan ett kontorsjobb på dagtid. Jag har haft en arbetsgivare och kollegor som varit medvetna om min situation, att jag behövt ta ledigt för hästarnas skull och att jag kommer behöva ta ledigt när fölet kommer och att det inte går att veta när det gör det. Jag har också sett till att vara inackorderad hos folk som fött upp hästar tidigare eller där det finns andra dräktiga ston. Det har hänt att vi hjälpt varandra att vaka.

Senaste gången hade jag inte möjlighet till detta och valde att låta stoet föla på stuteri.

Jag har varje gång låtit stona stå kvar på stationen tills konstaterad dräktighet. Det har kostat lite mer men jag har inte haft vare sig tid eller ork att hålla på och köra fram och tillbaka.
 
Jag har funderat i samma banor, men då kring fölvak och fölning. Man vet ju liksom inte om hästen kommer föla tre veckor för tidigt eller tre veckor för sent, och om fölet sedan kommer kräva mycket omvårdnad vid t.ex. benställningsproblematik eller sjukdom. Tar folk tjänstledigt i tre månader eller hur gör de? :cautious:

Men precis. Jag har säkrat upp att kunna hyra in hästen på avelsstall där de sköter allt kring fölning osv men jag tänkte i min enfald att seminering kunde jag sköta själv... Hade avelsstall inte funnits hade detta aldrig kunnat genomföras. Mitt jobb tar inte hänsyn till att jag måste rycka ut på saker. Samtidigt är det mitt jobb som finansierar denna hobby så det är att bita sig i svansen att krångla med jobbet...
Nu hoppas jag det blir ett föl till slut men jag känner redan - aldrig mer 😅
 
Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen?
Jag jobbar natt. Jag tycker mig ha sådan vana också att jag inte behöver vaka över stona i veckor, utan jag vet vilken natt fölungarna kommer och kan då ta hjälp från grannen, eller exet, ifall jag behöver jobba.

Har man stoet uppstallat och det är ens första gång rekommenderar jag att välja en seminstation där stoet kan få vara kvar tills man UL:at hjärtljud vid 40-dagars. Efter det kan hon komma hem tycker jag och då räcker det med att åka dit för 90-dagarskollen om man har 90-dagars avgift, annars tycker jag att man kan skippa den kollen. Är hon inte dräktig då finns det ändå ingenting att göra för avelssäsongen är ju slut.

Det går ju också att lämna iväg stoet på fölning ifall man inte har tiden, eller kunskapen, att göra det själv. Man missar ju hela grejen då förstås, men det kanske inte är så viktigt att vara med för alla.
 
Jag har varje gång låtit stona stå kvar på stationen tills konstaterad dräktighet. Det har kostat lite mer men jag har inte haft vare sig tid eller ork att hålla på och köra fram och tillbaka.

Det hade varit smidigt. Men jag behövde ha henne hemma för att kunna rida, och hon gillar inte att flytta och är känslig för rutinbyten så jag tänkte att det skulle vara lugnast för henne att bo hemma fram till i höst när hon ska flytta permanent. Hon är lätt att lasta och köra, åker bra. Men med facit i hand vete det tusan om jag gjorde rätt bedömning...
 
Jag har ett dagtidsjobb med förtroendetid, vilket gör att det går att flexa tiderna en del vid behov. Jag kan också jobba hemma ngn dag då och då. Under fölvak jobbar jag hemma lite mer och har stor förståelse från mina kollegor och chef. Underlättar enormt att jag ha hingsten hemma och betäcker naturligt vid hand. Med egen undersökningsspilta kan jag vara själv med veterinären och UL stona. Men det är ändå påfrestande de där veckorna vid fölningstider.
 
Nu blev det ett långt inlägg, sorry!!

Jag jobbar också natt och det fungerar bra. Har ca 40 min till seminstationen och förra året åkte jag runt 25 gånger under 3 månader/ tre brunster då mitt sto inte alls ville bli dräktig och samlade på sig vätska som typ tömdes inför brunst. Samtidigt jobbade jag heltid natt. Åkte direkt från jobbet kl 7.15 och var på seminstation strax efter 8.20.
En gång ville min veterinär att jag skulle komma till 7.30:banghead: så hon kunde krångla med min innan alla andra kom och köade kl 8. Då fick jag fjäska för en kollega på jobbet men det var enda gången. Jag är ju mkt ledig också, men visst var det påfrestande. Kanske mest att det alltid var krångel och besvikelse fram tills 16e augusti då hon konstaterades dräktig 😭

Iår är det samma visa men med en kompis häst som jag får åka endel med. Vore skönt om vi slapp 25 vändor 😂 ägaren har inte möjlighet att åka varje gång, och har haft den på stuteri tidigare. Tagit hem vid 16 dygn dräktig. Kollat 30 igen sen gjort 90 hemma.

Har man inte möjlighet att åka så måste man ju ställa dem på stuteri. Du kan ju ta hem den emellan alla koller? Men den blir ju där någon vecka i taget. Annars kan man inte betäcka tänker jag? 🥺

Ang fölvaka så är vi tre st. Jag har 6v semester, följt av kamrat med 3v längre. Blir det krångel med fölet väl ute så jobbar jag på natten 😂 får helt enkelt sova i skift när de andra kan hjälpas åt efter sina jobb.

Men jag misstänker att många helt enkelt hoppas på att det går bra? Tar inte ens semester utan fölvakar i mindre team på natten, jobbar på dagen o hoppas på de bästa, möjligen kamera ute också. Sen när fölet ute så är det pyssel på morgonen innan jobbet sen får resten vänta tills man kommer hem på em och har tid.

Meeeen det är ju alltid fullt med hästar på stationen. Vad alla jobbar med har jag verkligen ingen aning om. Alla kan ju inte jobba natt 😎 tanken slog mig också förra året när jag åkte skyttetrafik. Jag Lyckades tajma en vecka på sjukhuset 😂😂 när vi precis seminerat andra gången så skulle inte tillbaka på 14 dagar. Hade det hänt inför brunst så ja, då hade det ju inte blivit någon seminering då om inte folk runt mig hade löst det helt enkelt.
 
Nu går jag inte i avelstankar för tillfället men jag har också ett heltidsjobb där jag inte kan vara hemma hur mycket som helst. Om jag hade velat ta föl på mitt sto så hade jag satsat på att ha henne ivägskickad till hingst/semin tills hon är bekräftad dräktig på 40-dagarskollen och först efter det tagit hem henne. Jag har heller inte möjlighet att åka fram och tillbaka hur mycket som helst och de semesterdagar jag har att tillgå vill jag helst spara för att kunna lägga dem i anslutning till fölningen. När vi födde upp hästar i min barndom så gjorde vi likadant, stona fick åka till hingsthållaren i början på sommaren och gå på bete där tills de var konstaterat dräktiga och sen togs de hem, sen tog min mamma ut semester när det var dags för fölning.
 
Jag som har låtit stona stå kvar på stationen har kört dit efter jobbet och sen har jag hämtat en kväll eller på helgen.
Jag har också turen att känna en veterinär som har eget ultraljud så jag har tagit ut honom till 45 dygn och struntat i om det ingått någon sån koll i stationsavgiften.

När fölen kommit har jag haft semester heltid de första dagarna och andra veckan har jag jobbat halva dagar och varit med fölet antingen för- eller eftermiddag samt på kvällen.

När de varit drygt tre veckor har de åkt på bete med andra ston och föl.
 
Jag skulle inte kalla mig avlare men har fött upp två föl.
Jobbar som sjuksköterska på en vårdavdelning och jobbar dag, kväll och natt.
Jag åkte med stoet till hingsthållaren dit även veterinären kom för ul. Ca 45 min bort. Hon lämnades en vecka och handbetäcktes varannan dag. Sen hämtade jag hem henne. Jag jobbar ju inte dygnet runt så kunde stämma av att komma en ledig dag alt efter eller före jobbet.
Sen pkte vi tillbaka på dygn 16 och 40 och ultraljudade. Hade tur för hon tog sig direkt.

Ang fölvak så står hon inackorderad ca 5 min bort. Vi köpte en kamera till boxen och kopplade den så jag kunde se henne i telefonen.
Stämde av med chefen och jag la mitt schema så jag var ledig mycket kring bf och föraäkrade mig om att kunna ta semwster med kort varsel.
Nu fölade hon inte alls på bf och gick över 3 veckor. Sen strulade det endel efteråt både med föl och sto. Hade en förstående chef och jag kunde tidigarelägga hela sommarsemestern. Så all semester gick åt till fölet. Värt det, men det var en jobbig tid.

Jobbar man dygnet runt och är helt beroende av att stoet tar sig direkt är det ju svårt att båda betäcka och vaka sen.
 
Det är skitsvårt när man är helt själv! Saknar verkligen exmaken när det gäller särskilt avelsbiten, men som tur är har jag snälla stallkompisar som ställer upp det dom kan. Samt ett relativt fleksibelt kontorsjobb och en ganska tillmötesgående seminveterinär - vi brukar kunna få komma in på kvällstid om det krisar och jag inte kommer ifrån på morgonen.

Just semineringen funkar okej för mig att sköta så länge det endast är ett sto, men för de ston som har föl vid sidan så måste man ju vara (minst) två vid lastning och hantering inne på stationen. Jag gillar inte att lämna på station pga smittorisken, särskilt med små föl vid sidan, men det är ju onekligen smidigare. För två år sedan var jag dock i Sverige i princip hela sommaren (stona står i Norge), och då blev det rätt så bökigt med just 40-dygns kollen. Löste det genom att en kompis åkte in med ena stoet, och fick ut veterinär till det andra som kollade henne på stallet.

Vidare när fölet väl kommer, så behövs det i princip alltid extra händer för att ta hand om dom, bara till exempel tvätta rumpa vid diarè, lyfta hovar för verkning, leda in/ut av stallet (för eller sedan brukar de vandra iväg på egen hov och inte följa mamman lika bra), för inte att tala om i fall dom får skador - årets föl fick bara ett litet skavsår nere vid hoven pga veka kotor första dygnen, men det behövde ju tvättas och bandageras 1-2 ggr i dygnet och det var i princip omöjligt att göra ensam.

Mitt nuvarande stall är helt DIY, dvs. vi sköter allting själva med våra hästar, men ägaren har haft en fru tidigare som födde upp araber, så han är häst- och fölvan och hjälper om det krisar.
Har dessutom två andra vuxna vettiga hästägare i stallet och min medryttare som börjar bli rätt erfaren kring fölhantering efter att ha hängt med mig i några år. Utan dom hade det helt enkelt inte funkat för mig.
 
Tack för alla svar. Förstår att det ser olika ut :)

Mina bekymmer är väl just detta med logistiken, i samband med att jag den här årstiden faktiskt jobbar 7 dygn i stöten, ja på riktigt dygn - alltså kan inte köra öht på hela veckan om jag inte fixar nån som tar mitt pass. Har dessutom 30 min enkel väg till stallet och sedan 1 tim enkel väg till seminstationen. Med allt som allt tar det mig 4-5 tim för en vända dit och hem med häst. Stationen vill ogärna att man lämnar dem där, och min häst vill ogärna lämnas, dessutom behöver hon ridas och det fick man inte komma och göra på stationen så jag insåg att jag kan inte stå med dubbla stallhyror en hel sommar + en häst som inte rids alls. Därför blev det såhär.
Nybörjare som jag är tänkte jag inte att allting skulle köra ihop sig 7 av 10 ggr. Hade inte brunsterna och därmed även kontrollerna råkat hamna på mina (få men dock) jobbveckor eller släktings jämna födelsedagsfirande så hade det löst sig bättre. All tid utöver har jag typ rullat tummarna, men när det väl ska hända nåt då krockar både jobb och häst med varandra.

Nä fy, nu hoppas jag bara att hon blir dräktig och att jag lyckas lösa 30 och 40-dagarskollerna. Sedan åker hon dit där hon ska bo och föla, och då är det ju lugnt igen.
 
Vi har gjort det enkelt för oss när alla föl har blivit till, mamma mu har gått kvar tills 30 dygns kollen båda gångerna. Likadant med hennes mamma och mormor innan det. Verkar vara mer vanligt inom travhäst avel har jag märkt att stona går kvar på bete under tiden seminering pågår. Själv studerar jag hel tid just nu och gjort i snart två och halvt år plus jobbar extra som barnskötare. Pappa jobbar natt på fabrik det är väl därför det går ihop 😂🤪
 
Vi (dottern och jag) har islandshästar och efter att ha läst alla inlägg här så verkar det enklare i "vår värld". Vi har två ston, ett som är dräktigt och ska föla mot slutet av juli, och ett som nyligen är betäckt och då förhoppningsvis fölar nästa vår. Båda är på samma ställe just nu, stoet som ska föla i år för att fölet ska få gå i flock med andra föl under sin uppväxt och stoet som just betäckts är kvar fram till dess att hon konstaterats dräktig, antingen om 1-2 veckor eller efter nästa brunst om det inte tagit sig nu. Alltså inget körande fram och tillbaka för att betäcka (naturlig betäckning, vilket än så länge är vanligast på islandshäst, även om semin blir allt vanligare) utan en gång dit och en gång hem. Fölvak blir det ju inget i år, nästa år kanske vi har två ston som fölar och i så fall är de hemma och vi får väl turas om :) I stort sett alla islandshästar föds utomhus på lösdrift, så även om man fölvakar så är det ju inte så mycket att göra med fölen sedan förutsatt att allt går bra, alltså ingen "vardaglig hantering". Skador/sjukdomar är ju en annan sak, men det får vi väl ta om det blir så. Jag jobbar med IT, mestadels hemifrån, dottern jobbar just nu delvis som hästskötare och delvis på bageri, men kommer att studera från och med hösten.
 
Vi (dottern och jag) har islandshästar och efter att ha läst alla inlägg här så verkar det enklare i "vår värld". Vi har två ston, ett som är dräktigt och ska föla mot slutet av juli, och ett som nyligen är betäckt och då förhoppningsvis fölar nästa vår. Båda är på samma ställe just nu, stoet som ska föla i år för att fölet ska få gå i flock med andra föl under sin uppväxt och stoet som just betäckts är kvar fram till dess att hon konstaterats dräktig, antingen om 1-2 veckor eller efter nästa brunst om det inte tagit sig nu. Alltså inget körande fram och tillbaka för att betäcka (naturlig betäckning, vilket än så länge är vanligast på islandshäst, även om semin blir allt vanligare) utan en gång dit och en gång hem. Fölvak blir det ju inget i år, nästa år kanske vi har två ston som fölar och i så fall är de hemma och vi får väl turas om :) I stort sett alla islandshästar föds utomhus på lösdrift, så även om man fölvakar så är det ju inte så mycket att göra med fölen sedan förutsatt att allt går bra, alltså ingen "vardaglig hantering". Skador/sjukdomar är ju en annan sak, men det får vi väl ta om det blir så. Jag jobbar med IT, mestadels hemifrån, dottern jobbar just nu delvis som hästskötare och delvis på bageri, men kommer att studera från och med hösten.

Jag har också islandshäst. Semin är än så länge inte vanligaste betäckningsalternativet, vilket jag tycker är skönt. Fribetäckning är jag inget för (mitt första sto fribetäcktes), men handbetäckning tycker jag är bra.
Upplever också att de flesta hingstägare är förstående och tycker det är ok att man lämnar sitt sto där. Semin verkar betydligt struligare på så sätt. Och dyrare.

Tror det är lite olika hurvida man väljer att låta sitt sto föla i hage resp i box. Upplever också att folk vakar i större utsträckning idag mot tidigare. Det är ju svårare att vaka när de går i hagen, men mindre risk för ev klämning mot vägg (så som mitt sto typ valde att föla). Eftersom mitt sto la sig nära väggen och fölet typ halvklämdes i utdrivningspassagen (jag drog ut honom då för att han inte skulle klämmas helt och stoet sprack endel) så skulle jag välja att hon fölar i hagen i framtiden om fler föl blir aktuella. Men det beror på förhållanden i miljön. Hage och väder tex. Skit samma nu, vad jag svamlar och det här hör ju knappast till trådens ursprung.

TS. Jag förstår att det är trixigt för dig. Vad har du för ras på din häst? Kan det finnas någon annan hingsthållare där du kan lämna henne under lugna förhållanden medans hon betäcks så du slipper fara fram och tillbaka i tid och otid? Varför känner du att du måste rida henne just under betäckningen? Om det är delvis haken till att du inte kan lämna henne...
 
Jag har också islandshäst. Semin är än så länge inte vanligaste betäckningsalternativet, vilket jag tycker är skönt. Fribetäckning är jag inget för (mitt första sto fribetäcktes), men handbetäckning tycker jag är bra.
Upplever också att de flesta hingstägare är förstående och tycker det är ok att man lämnar sitt sto där. Semin verkar betydligt struligare på så sätt. Och dyrare.

Tror det är lite olika hurvida man väljer att låta sitt sto föla i hage resp i box. Upplever också att folk vakar i större utsträckning idag mot tidigare. Det är ju svårare att vaka när de går i hagen, men mindre risk för ev klämning mot vägg (så som mitt sto typ valde att föla). Eftersom mitt sto la sig nära väggen och fölet typ halvklämdes i utdrivningspassagen (jag drog ut honom då för att han inte skulle klämmas helt och stoet sprack endel) så skulle jag välja att hon fölar i hagen i framtiden om fler föl blir aktuella. Men det beror på förhållanden i ,iljöm. Hage och väder tex. Skit samma nu, vad jag svamlar och det här hör ju knappast till trådens ursprung.

TS. Jag förstår att det är trixigt för dig. Vad har du för ras på din häst? Kan det finnas någon annan hingsthållare där du kan lämna henne under lugna förhållanden medans hon betäcks så du slipper fara fram och tillbaka i tid och otid? Varför känner du att du måste rida henne just under betäckningen? Om det är delvis haken till att du inte kan lämna henne...
Låter smidigt som du beskriver. Tycker också semin verkar vara mer tidskrävande, min kusin som föder upp araber lämnar sina tre ston hos hingsthållaren över brunsten så handbetäcks de. Alltid tagit sig på första och så behöver de bara resa iväg med stona en gång.
 
Låter smidigt som du beskriver. Tycker också semin verkar vara mer tidskrävande, min kusin som föder upp araber lämnar sina tre ston hos hingsthållaren över brunsten så handbetäcks de. Alltid tagit sig på första och så behöver de bara resa iväg med stona en gång.
Precis så gör vi med våra islandshästar. Jättesmidigt! Är väl också, tror jag, lite bättre chans till dräktighet vid naturlig betäckning än om man använder semin (även om semin såklart är jättebra om man vill använda hingst som står långt bort eller t.o.m. utomlands).
 
Precis så gör vi med våra islandshästar. Jättesmidigt! Är väl också, tror jag, lite bättre chans till dräktighet vid naturlig betäckning än om man använder semin (även om semin såklart är jättebra om man vill använda hingst som står långt bort eller t.o.m. utomlands).
Håller med dig! Precis ja det finns väl både för och nackdelar, bra o kunna dela lite tips o lyfta blicken :up:
 
Precis så gör vi med våra islandshästar. Jättesmidigt! Är väl också, tror jag, lite bättre chans till dräktighet vid naturlig betäckning än om man använder semin (även om semin såklart är jättebra om man vill använda hingst som står långt bort eller t.o.m. utomlands).

Min lilla erfarenhet säger att fribetäckning inte alltid tar sig smidigt. Mitt sto stod en hel sommar hos hingsten utan att ta sig. Det var en flock med flera ston och såklart hingsten på ett bete. Hon var ranglåg och lite utstött. Hingsten betäckte henne dessutom så mycket att hela hennes bakben var tjocka och hela bakdelen, rumpa och ben var kladdiga. Hon blev nog för stressad. I augusti tog man ut henne och hingsten till en egen hage. Då tog det sig direkt. Men om förutsättningarna är bra och flocken bra och fungerande är det ju naturligt och bra. Dock stor risk för skador hos både ston och hingst när de får husera fritt.

Jag vet också att en del vars ston är svåra att få dräktiga väljer semin och då får dem dräktiga. Men såklart är det individuellt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 499
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 942
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 167
Senast: Soapbubble
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp