Vad kallas den här hjälptygeln på svenska?

Det vanliga i Sverige är väl vanliga inspänningstyglar vid longering, annars gogue eller gummisnodd. Gogue och gummisnodd blir ju lite liknande, men att man fördelar trycket nedåt på nacken snarare än bara munnen. Det ser ut som att den där skulle inverka rätt mycket på hästens underkäke?
Gogue är väl inte så vanligt vid longering? Däremot chambon är ju bra och vanligt, en rem bort bara 😊
 
Skulle tipsa om å läsa på om hästens biomekanik å anatomi. Då får kan bra förståelse för hur dessa hjälptyglar påverkar hästen. Finns många bra instakonton å fb grupper som delar mkt bra information. :).

Menade självklart inte att nybörjare och barn ska lära sig/ ska kunna arbeta en häst i en korrekt med bärighet.

Tack jag har rätt bra koll på det. Men jag håller ändå inte med dig om att det aldrig kan fylla ett syfte.
 

Liknande trådar

L
Ridning Jag har äntligen fått en alldeles egen häst! Äntligen! Jag har önskat mig det sen jag var 6 är gammal och såg min kompis sitta på en...
Svar
10
· Visningar
1 900
Utrustning Hej! Jag har en fundering angående sadlar och min islandshäst. Valde att posta tråden här eftersom den mer handlar om formen på...
Svar
7
· Visningar
1 278
Senast: Friggan
·
Utrustning Jag är själv inget större fan av longering så låt denna tråd slippa bli en tråd om longeringens- och hjälptyglars vara eller icke vara...
Svar
15
· Visningar
1 824
Senast: bigganl
·
C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
18 352
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp