Vad kallas denna "bläs"?

Brynja

Trådstartare
Googlade igen och inser att det kanske är en nosbläs? Eller är den för lång/oregelbunden för det?

(Sitter och tränar mitt öga för exteriör på vilda, amerikanska mustanger. Mitt i allt hittar jag denna "bläs" och jag kan inte släppa den. Vad kallas en sån här haha? Den är ju inte så lång som en bläs brukar vara, men är väl för lång för att räknas som en snopp?

Det finns mig veterligen inget som heter "skjuten snopp" (i jämförelse med "skjuten stjärn"), halv bläs eller snoppbläs?)
 
20211020_204844.jpg

Min har liknande teckning, i passet står det snopp men det känns som att den är på gränsen till för lång. Vet inte om det är vad som egentligen är korrekt, har inte sett något namn för det tecknet annat än i min hästs pass.

Googlade nu och det är nog nosbläs som är en mer korrekt beskrivning :)
 
Tack för alla svar! Verkar som det lutar åt nosbläs ändå och Brynja är en bläs klokare, tack alla👍

Nosbläs, en bläs som kommer nerifrån.

Bruten bläs, en bläs som är i två delar.

"Skjuten snopp":confused::eek::jawdrop:

No more comments.

:D:laugh::angel:
Tack för info!
Om nu bläsen (uppifrån) har en "motsats" som är nosbläsen (nerifrån), så är det faktiskt inte mer än rättvist att den skjutna stjärnen har en bättre hälft också, tycker jag. Bortser man från eventuella dubbelbetydelser känns det rimligt imo 😅😂🙊🙈
 
Har din något vitt i pannan? Funderar över varför det inte står att min har nosbläs, hon har nog något mer vitt än din till och med. Kanske för att hon har vitt uppe också?
Det är inte alla som har koll på benämningarna, speciellt inte om man tar ut en vanlig distriktsveterinär för att göra ID kontrollen och rita hästen. När jag skulle få min häst ritad inför tilläggsregistreringen så hade distriktaren ingen aning om vad en flaxfux var för något tex.
 
Googlade igen och inser att det kanske är en nosbläs? Eller är den för lång/oregelbunden för det?

(Sitter och tränar mitt öga för exteriör på vilda, amerikanska mustanger. Mitt i allt hittar jag denna "bläs" och jag kan inte släppa den. Vad kallas en sån här haha? Den är ju inte så lång som en bläs brukar vara, men är väl för lång för att räknas som en snopp?

Det finns mig veterligen inget som heter "skjuten snopp" (i jämförelse med "skjuten stjärn"), halv bläs eller snoppbläs?)
Hästen på bilden har en nosbläs (och vita hår i pannan)

Jag hade kallat det bruten bläs.
En bruten bläs är en bläs som går hela vägen uppifrån och ner, men som inte sitter ihop hela vägen.

Som vår fölis som vi fick nu - hon har en bruten bläs 😅 Hennes mamma har strimbläs med snopp. Visa bifogad fil 92026
Den hade lika gärna kunnat kallas för nosbläs+stjärn, det hade jag nog gjort eftersom det är ett såpass stort avstånd mellan det övre och nedre vita.

Det viktigaste är att man kan utläsa att det är rätt häst om man läser ID-beskrivningen (och tittar på konturdiagrammet) även om det inte är exakt. Tecken som inte rakt av följer beskrivningarna som finns kan vara meckiga att hitta rätt benämning för.

//ID-kontrollant
 
@ameo
Ang flaxfux som också kom upp i tråden. Skriver man flaxfux i passet numera eller heter det fux med ljus man och svans som jag lärde mig på den tiden jag hade en?
Vet att genen heter flaxgen av engelskans ord för lin, men har trott att det bara är ett uttryck, inte en vedertagen benämning på färg i passet. Men det kanske har ändrats?
 
@ameo
Ang flaxfux som också kom upp i tråden. Skriver man flaxfux i passet numera eller heter det fux med ljus man och svans som jag lärde mig på den tiden jag hade en?
Vet att genen heter flaxgen av engelskans ord för lin, men har trott att det bara är ett uttryck, inte en vedertagen benämning på färg i passet. Men det kanske har ändrats?
Vi har haft en med väldigt ljus man och svans men normal fuxfärg i övrigt, han står bara som fux. En annan (haflinger) var även ljusare över kroppen och står som ljusfux.
 
Hon har inget mer vitt i ansiktet.
Däremot blev jag lite förvånad när jag fick hem passet på denna lilla spjuver
Visa bifogad fil 92126
Jag trodde hans bläs var bruten, men i passet står stjärn nosbläs
Nu kanske pannluggen döljer, men det vita upptill ser väl ganska tydligt ut som en stjärn? Jag tycker stjärn och nosbläs ser helt rätt ut. Annat om det är en bläs som är "avhuggen", dvs bläsformat både upptill och nertill.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 312
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp