Vad kallas denna "bläs"?

Nu kanske pannluggen döljer, men det vita upptill ser väl ganska tydligt ut som en stjärn? Jag tycker stjärn och nosbläs ser helt rätt ut. Annat om det är en bläs som är "avhuggen", dvs bläsformat både upptill och nertill.
Jag håller med om att stjärnen är en tydlig stjärn, men själva bläsen tycker jag ser ut att vara typ skjuten från den :D
IMG_20220603_130312.jpg
 
@ameo
Ang flaxfux som också kom upp i tråden. Skriver man flaxfux i passet numera eller heter det fux med ljus man och svans som jag lärde mig på den tiden jag hade en?
Vet att genen heter flaxgen av engelskans ord för lin, men har trott att det bara är ett uttryck, inte en vedertagen benämning på färg i passet. Men det kanske har ändrats?
den korrekta benämningen är fortfarande fux med ljus man och svans
flaxfux är talspråk och det borde vara tjänstefel om en registrator skriver in det i ett pass, eftersom det finns en fastställd svensk nomenklatur som ska användas
 
Hästen på bilden har en nosbläs (och vita hår i pannan)


En bruten bläs är en bläs som går hela vägen uppifrån och ner, men som inte sitter ihop hela vägen.


Den hade lika gärna kunnat kallas för nosbläs+stjärn, det hade jag nog gjort eftersom det är ett såpass stort avstånd mellan det övre och nedre vita.

Det viktigaste är att man kan utläsa att det är rätt häst om man läser ID-beskrivningen (och tittar på konturdiagrammet) även om det inte är exakt. Tecken som inte rakt av följer beskrivningarna som finns kan vara meckiga att hitta rätt benämning för.

//ID-kontrollant
Känns rimligt att prio ett är att kunna känna igen hästen utifrån beskrivning ☺️ Tack för infon!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 155
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp