Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

hur ser man om det är en pärlvit eller isabell?va ska föräldrarna ha för färger för att det ska bli en pärlvit?hur nedärvs det??lägger upp bilder på min nyfödda hingst snart,så kan ni väl säga va ni tror....
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

dama_söt skrev:
hur ser man om det är en pärlvit eller isabell?va ska föräldrarna ha för färger för att det ska bli en pärlvit?hur nedärvs det??lägger upp bilder på min nyfödda hingst snart,så kan ni väl säga va ni tror....

En pärlvit har skär hud och ljusblå ögon, så pärlvit är han inte. Hur gammal är han på bilderna? Var huden runt ögonen så där svart när han föddes, eller var den mer brunrosa? Fuxar och isabeller föds nämligen med brunrosa hud runt ögon och nos, men den mörknar ganska snabbt. Trots att den här fölungen är så ljus i färgen är det nåt som får mig att tänka på skimmel! Vilken färg har fadern? OM han är skimmel och OM fölet föddes med "svarta eyeliner" så är det nog en blivande skimmel du har där....

ge
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

pappan är isabellblackskäck,så skimmel är han nog inte!men han föddes med "mörkare"linjer runt ögonen,så då är han nog isabell,men väldigt ljus då än så länge!!det är vår första avkomma efter vår hingst!! :banana:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

dama_söt skrev:
pappan är isabellblackskäck,så skimmel är han nog inte!men han föddes med "mörkare"linjer runt ögonen,så då är han nog isabell,men väldigt ljus då än så länge!!det är vår första avkomma efter vår hingst!! :banana:

Nej, då kan han inte vara skimmel. Eftersom både far och mor i det här fallet har två röda anlag (hon är väl fux?) har även fölet det. Alltså är han isabell i någon form, men om han inte föddes med brunrosa hud runt ögonen kanske han också har ett blackanlag? Eller så missade du det brunrosa...

ge
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

För att fölet ska kunna bli pärlvit/gulvit/sotvit så krävs att båda föräldrarna är gula på något vis.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

ok...stoets mamma är isabell,men det hjälper kanske inte??ja ja,söt är han iaf..tyckte bara han va så ljus,men så är det ju,vissa föds ljusa andra mörka...men han va inte brunrosa,inte va ja vet och kommer ihåg..ska fråga mamma,hon såg honom nyfödd!!
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Nej, inte om inte stoet självt är isabell/gulbrun/gulsvart.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

dama_söt skrev:
ok...stoets mamma är isabell,men det hjälper kanske inte??ja ja,söt är han iaf..tyckte bara han va så ljus,men så är det ju,vissa föds ljusa andra mörka...men han va inte brunrosa,inte va ja vet och kommer ihåg..ska fråga mamma,hon såg honom nyfödd!!

Nej, det hjälper inte! Båda föräldrarna måste ha ett gulanlag, och i det här fallet är det bara fadern som har det. Modern är ju fux, och fuxar har inget gulanlag. Stoets isabellfärgade mamma nedärvde alltså inte sitt gulanlag den gången. Om hon hade gjort det skulle ditt sto inte ha varit fux utan isabell.

Oavsett nyansen på den nyfödda isabellen är huden runt ögon och nos brunrosa vid födseln, men det försvinner som sagt ganska snabbt.

ge
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

*hoppar på*

Ett brunt sto som fått stickelhårig svettfux-avkomma. Om jag vill ha isabell, vad krävs att hingsten har då? Om det nu går alls, förstås :smirk:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Asa_S skrev:
*hoppar på*

Ett brunt sto som fått stickelhårig svettfux-avkomma. Om jag vill ha isabell, vad krävs att hingsten har då? Om det nu går alls, förstås :smirk:

Ett fuxanlag och ett gulanlag.

ge
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

:bow:

Och följdfrågan blir då: hur vet jag att den har det :o ?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Asa_S skrev:
:bow:

Och följdfrågan blir då: hur vet jag att den har det :o ?

Fuxanlag vet du att hingsten har om han är fux eller isabell, eller har en förälder som är det, eller om han tidigare fått en avkomma som varit det.

Gulanlaget vet du att han är om han är isabell, gulbrun eller gulsvart (eller gul med någon annan grundfärg, tex gulbrunskäck etc). Gulsvart kan dock vara svårt att se på hästen att den är. Men om han då gett "gula" avkommor med garanterat icke-gula ston så vet man att han har gulanlaget.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Tack så jättemycket för svar.

Så om jag väljer en isabellfärgad hingst till mitt bruna sto som gett svettfuxavkomma bör jag få en isabellfärgad fölunge? Garanterat eller sannolikt?

Och om samma isabellfärgade hingst fått sv, svbr el mbr avkomma undan sto av okänd färg, är detta något jag ska ta hänsyn till i mitt val?

(Fattar inte mycket av genetik - märks det :D ?)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Asa_S skrev:
Tack så jättemycket för svar.

Så om jag väljer en isabellfärgad hingst till mitt bruna sto som gett svettfuxavkomma bör jag få en isabellfärgad fölunge? Garanterat eller sannolikt?

Och om samma isabellfärgade hingst fått sv, svbr el mbr avkomma undan sto av okänd färg, är detta något jag ska ta hänsyn till i mitt val?

(Fattar inte mycket av genetik - märks det :D ?)

Den enda parning som garanterat ger isabell är om den ena hästen är fux och den andra är gulvit (som är en fux med dubbla gulanlag).

Det är flera gener som ska falla rätt på plats för att fölet ska bli isabell. Fölet måste få ett fuxanlag från varje förälder för det första, och den måste samtidigt få gulanlaget från fadern. Det är 50% chans att modern nedärver sitt fuxanlag, och det är 50% chans att hingsten nedärver sitt gulanlag. Så chansen finns till isabell, men det är också 50% chans att modern inte nedärver sitt fuxanlag. Då blir fölet istället brunt eller gulbrunt beroende på om hingsten nedärver gulanlaget eller inte. Fölet kan även bli fux om hingsten inte nedärver gulanlaget, men stoet fuxanlaget.

En isabell kan inte få svart eller brun (mörkbrun) avkomma "för egen maskin", utan det beror på stoet. Detta för att en isabell saknar det anlag för svart pigment som sitter på E-locus. Den har istället två röda anlag "ee" (fuxanlagen) och därmed rött pigment och röd färg. Den kan visserligen ha lite svart pigment, men det påverkar inte färgen. För att en häst ska bli svart eller brun måste den alltid ha ett anlag för svart pigment och svart färg. Den kan ha ett "Ee" eller två "EE" sådana anlag, och ditt sto har ett av varje "Ee". För att krångla till det ytterligare har den bruna hästen dessutom ett anlag som begränsar den svarta färgen "A", det är därför den bara är svart på benen och i man/svans. Om den saknar det begränsande anlaget blir den istället helt svart. En isabell kan ha båda dessa anlag "Aa" på A-locus, men de syns inte eftersom den bara har röda anlag/röd färg på E-locus. Det finns helt enkelt ingen svart färg som breder ut sig, och därmed ingen svart färg att begränsa. Anlagen kan dock nedärvas till avkomman, men bara med en partner som har "rätt" färg, dvs inte är fux eller isabell.

Så i ditt fall spelar det ingen som helst roll, förutom om båda föräldrarna har "svartgenen" (det anlag som gör den bruna hästen helt svart och som sitter på samma plats som anlaget som begränsar utbredningen av den svarta färgen). Om fölet nedärver detta anlag från båda, samtidigt som den får anlaget för svart pigment "E" från ditt sto, blir det svart istället för brunt. Eller gulsvart/gulbrunt om det också får gulanlaget från hingsten. Men det påverkar som sagt inte isabellen (eller fuxen).

Hoppas jag inte har rört till det för mycket för dig nu! Det är svårt att förklara utan att dra in grunderna, men risken är väl att det förvirrar dig mer än hjälper. Fråga gärna igen om det är något du inte förstår...

ge
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

swebec skrev:
Fråga gärna igen om det är något du inte förstår...

ge

:D

:bow: Kan jag utifrån föräldrars osv färger avgöra vilka anlag de har? Än så länge ett teoretiskt resonemang, men det kan vara kul om man har två hingstar man tvekar mellan att välja den som ger störst sannolikhet för ett isabellföl!

Utesluter dubbla gulanlag fuxanlag hos hingsten eller sitter de på olika "ställen"?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Sorry, hade nog fått svaret på den första frågan tidigare såg jag. Men beträffande dolda anlag i övrigt? Kanske enklare att hänvisa till någon annan läsning än att ta det här, förstås... :smirk:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Hej - snälla kan du svara på min fråga också? Brunt sto, brun hingst, hur stor är sannolikheten för brun avkomma? Kan det bli andra färger än brun, fux och svart?
mvh
Lejonelle
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Dubbla gulanlag utesluter inte fuxanlag på hingsten. Fux är ett recessivt anlag och kan alltså ligga dolt. En dubbelgul fux, dvs fux med 2 gula anlag heter gulvit på svenska. En brun med 2 gulanlag heter pärlvit och en svart med dubbla gulanlag heter sotvit. Gulanlaget är dominant, dvs utesluter inte att hästen också bär på ett recessivt "dolt" anlag.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Tror inte du kan få nån annan färg än dom du räknat upp. Iaf kan du inte få skäck, gult eller skimmel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Q
Avel Hallo allesammans! Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en...
Svar
11
· Visningar
1 410
Senast: ameo
·
Avel Har surfat runt så mycket jag har råd med och letat svar på mina funderingar. Har ett fuxsto och var sugen på svart. men efter att ha...
Svar
18
· Visningar
1 188
Senast: Susan
·
Avel Mitt sto vi trodde var dräktigt var inte det utan hiskeligt fet bara :o Vi var flera stycken som trodde till 99% att hon skulle ha...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: carinaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp