Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Prälvit/sotvit/gulvit är alltid blåögda.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Tack för svaret, jättesnällt!
Lejonelle
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Lejonelle skrev:
Hej - snälla kan du svara på min fråga också? Brunt sto, brun hingst, hur stor är sannolikheten för brun avkomma? Kan det bli andra färger än brun, fux och svart?
mvh
Lejonelle

Nej, inga andra färger, men fux och svart kan det bara bli om båda hingst och sto har sådana anlag. Om den ena eller båda saknar dem blir det bara bruna föl. Man kan räkna ut detta rent statistiskt. Kombinationen två heterozygota bruna (dvs båda har anlag för svart och fux) ger 16 möjliga genotyper för avkomman. Av dessa 16 är 9 st bruna, 3 st svarta och 4 st fuxar. Så sannolikheten för brun avkomma är ganska stor.

ge
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

hej jag har två frågor, en enklare och en svårare som jag bara undrar pga min egen nyfikenhet.

1. Jag har betäckt mitt bruna sto med Cardento, vad kan det bli för färg på avkomman? vilken födelsefärg hade cardento?
Det jag kan hitta om mitt sto är att fadern är skimmel (säger ju mkt :smirk: ), farfar fux, mamma brun och mormor o marfar mörkbruna.

2. Flugskimmlar... om en flugskimmel får en skimmel avkomma, blir det alltid en flugskimmel då?
Om låt säga Fadern är vanlig skimmel och mormor flugskimmel, kan det bli en flugskimmel då? (skimmel från pappa och flugorna från mormor?
Ger flugskimmlar alltid flugskimmlar, eller är det som med fuxarna att det kan dyka upp lite varsomhelst bara anlagen finns(om det blir en skimmel med vanlig skimmelförälder)?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Tusen tack :) Det är just en brun avkomma jag helst vill ha. Men huvudsaken att föet blir friskt och sunt!
mvh
Lejonelle
 
Svartbrun+svartbrun

Har betäckt mina connemaraston i år och börjat fundera på vad det kan bli för färger på fölen.

sto 1

svartbrun betäckt med Garryhack Frederick RC 80 också svartbrun

sto 2

skimmel betäckt med Lofty Roderic RC 74 brunskimmel

så vad kan det bli för färger på avkommorna???
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

det hrä med färger är ju alltid lika intressant... min pålle är typ svart, gråsvartbrun typ men ål och vit i öronen... hingsten hon är betäckt med är svart. både hingsten o mitt sto har mindre små vita tecken. hingsten kan lämna alla färger men mitt sto vet jag inte. hennes pappa är mörkbrun med stor fin bläs... det är allt jag vet om henne.. så det blir spännande, blir antagligen åt det svarta hållet... men jag hade en dröm för någon vecka sedan om att det blev ett fuxfärget hingstföl med stjärna.. vi får se =)
sen över till ett redan exicterande föl... min kompis och granne har ett varmblod som betäckts med en skäck (ej varmblod, någon annan konstig ras). fölet var brunt när hon föddes med grå ben, grå under magen och grå mule. nu är hon helt brun fast med en stor svart ål, ålen blir bredare och bredare. hon ser nsätan svart ut på hela korset nu.
någon som har någon aning om hon kanske blir skäck eller brun?

http://frida7053.fotopic.net/p18444326.html
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Heej , jag har en fråga om man betcäker 2 skäclar är det 100% säkert då att de blir ett skäckföl?
Kanske låter dumt , men alla säger olika!?
/ Miriam :banana:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

hästsko skrev:
Heej , jag har en fråga om man betcäker 2 skäclar är det 100% säkert då att de blir ett skäckföl?
Kanske låter dumt , men alla säger olika!?
/ Miriam :banana:

Ja det blir ett skäckföl.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Okej , bra & höra!
Tack så mkt för hjälpen! :D
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Ja du , :D ja skulle då tro på någon brun nyans!
Men man vet aldrig!
Den var iaf otroligt söt må ja säga!
Va heter den ?:D
/ Miriam
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Hej !
Jag sitter här & funderar , med mankhöjder och så i avel!
Allså om man betäcker en c-ponny hingst med ett stor häst sto runt 150 cm , kan man betcäka så stora skillnader mellan mankhöjderna?
Allså , om hingsten har "små raser i sig" och stoet "stora raser" kan det bli missbildningar?
Vädligt svårt att förklara detta hoppas någon förstår?
otroligt tacksam för svar!
kram! :)
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

hästsko skrev:
Heej , jag har en fråga om man betcäker 2 skäclar är det 100% säkert då att de blir ett skäckföl?
Kanske låter dumt , men alla säger olika!?
/ Miriam :banana:

Nej, det är inte säkert. Det beror på om skäckarna är homozygota (två skäckanlag) eller ej. Om de är det blir alla föl skäckar, men om de är heterozygota (ett skäckanlag) blir 25% solidfärgade (icke-skäckar). Om en skäck har en solidfärgad förälder vet man att den är heterozygot.

ge
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

*hugger en knapp*

Har ju skrivit här innan och jag vet ju definitivt att jag får en fux eftersom fölets mamma, pappa, farmor, farfar, mormor och morfar är fuxar. Har kommit på en annan sak nu. Stoet har ju sabino anlag och tydligen hingsten också (For Feeling) Kan fölet få annat än sabino anlag, kan det visa sig på olika sätt?? :confused:

En tanke som slog mig bara...Nån som vet?!
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Cronis skrev:
Ja det blir ett skäckföl.
Läge för kunskapsuppdatering tror jag :)

Eftersom skäck är ett dominant anlag behövs bara ett för att avkomman ska bli skäck. Dock så är det ju 25% "risk" att avkomman får icke-skäckanlaget från båda om ingen av dem är homozygot.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Hon heter Tara men kallas för Ruggugglan för tillfället :rofl:

Mvh

Tora
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

vad kan det bli för färg på vårat kommande föl? hon e:brun u:fux, mamman till fuxen är brun och har lämnat 3 fuxar av 9 avkommor. pappan till kommande fölet har bara bruna hästar i sin stam :p
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Det beror lite på om pappan har fuxanlag, vi lket du inte kan se förrän han lämnat en fuxfärgad avkomma, i så fall brun och fux, annars bara brun
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Jag inser att jag glömt bort alldeles för mycket av den 'färglära' jag matade i mig inför Keles födelse ;)

Men om du har en skimmel med fux som grundfärg, och betäcker med en fux, hur stor chans har du att det blir en fux då? Om du tar samma skimmel med fux som grundfärg men betäcker med en brun, vad kan du få då och hur stor chans?

Vi satt och dividerade nämligen hur man beter sig för att ha störst chans att komma ur skimmelträsket, under förutsättning att stoet INTE är homozygot skimmel, då är det ju kört ;)

Jag tyckte först att lägag på fux borde ge störst chans men kom ju sen på att det ju är vikande och att det kanske är större fördel skimmel än med säg en brun hingst ändå..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Q
Avel Hallo allesammans! Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: ameo
·
Avel Har surfat runt så mycket jag har råd med och letat svar på mina funderingar. Har ett fuxsto och var sugen på svart. men efter att ha...
Svar
18
· Visningar
1 188
Senast: Susan
·
Avel Mitt sto vi trodde var dräktigt var inte det utan hiskeligt fet bara :o Vi var flera stycken som trodde till 99% att hon skulle ha...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: carinaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp