Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Shettis_tjej skrev:
Skulle bara säga att jag har ett shettissto som fick ett föl för två år sedan. Både hon och fölets pappa är svart, och vad jag vet så har inte stoet någon "nära släkting" som är fux. Men fölet blev ändå fux :banana:


Fast det är egentligen inte så konstigt, då har du föräldrar med Ee. som gett e båda två till fölet, dvs fölet är ee = fux (avsaknad av svart). De kunde dock fått ett Ee eller EE-föl. Du hade 25% chans att få fux (ee) - och fick det (din lilla lyckost *s*)

Hade en förälder varit EE däremot kan den bara ge dominant anlag för svart E (en svart häst har alltid minst ett E) och fölet hade inte kunnat bli fux eftersom det blivit EE (svart) eller Ee (svart)
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

När räknas en häst som homozygot?
Hur får man fram en homozygot skimmel?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfogad)

Hon kan inte bli skäck, är hon skäck så föds hon skäckfärgad.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

En homozygot lämnar bara den färgen den är homozygot för. Dvs en homozygot brun hingst ger bara bruna föl, vad mamman än är för färg. En homozygot skimmel ger bara skimmelföl osv.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

*lånar knapp*

Hur blir det en homozygot skimmel?

Mor: Flugskimmel
Mormor: Fux
Morfar: Homozygot skimmel

Far: Flugskimmel
Farfar:Brun
Farmor:Skimmel

Vilken fär blir fölet?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman!! ALLT i detta ämne i denna tråd! (sammanfog

Är det ingen som kan svara på min fråga....

Kan någon tipsa om en bok där jag kan läsa mer om dethär med färger?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Q
Avel Hallo allesammans! Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en...
Svar
11
· Visningar
1 410
Senast: ameo
·
Avel Har surfat runt så mycket jag har råd med och letat svar på mina funderingar. Har ett fuxsto och var sugen på svart. men efter att ha...
Svar
18
· Visningar
1 188
Senast: Susan
·
Avel Mitt sto vi trodde var dräktigt var inte det utan hiskeligt fet bara :o Vi var flera stycken som trodde till 99% att hon skulle ha...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: carinaso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp