Vad kan det ha varit för hundras?

aiquen

Trådstartare
Jag mötte en hund på promenad tidigare och blev spontant (men för sent för att komma mig för att fråga människan som höll i kopplet) nyfiken på vad det var för ras.

Nu kan det ju förstås ha varit vilken blandras som helst såvitt jag vet, men kanske någon här inne har någon idé om det finns någon ras som kan stämma in på beskrivningen?

Tyvärr kan jag inte ge en så himla utförlig beskrivning då det var ett snabbt möte bara, men den var ganska liten (typ knähög?) och nätt i typen, helsvart med möjligen någon mindre vit fläck kanske på svanstippen. Såg pigg och framåt ut, d.v.s. gick inte och såsade bakom så att säga. Ganska lik typ en pinscher tyckte jag, men de är ju inte helsvarta eller svarta med inslag av vitt?

Finns det någon annan liknande ras som passar bättre in på beskrivningen?
 
Jag mötte en hund på promenad tidigare och blev spontant (men för sent för att komma mig för att fråga människan som höll i kopplet) nyfiken på vad det var för ras.

Nu kan det ju förstås ha varit vilken blandras som helst såvitt jag vet, men kanske någon här inne har någon idé om det finns någon ras som kan stämma in på beskrivningen?

Tyvärr kan jag inte ge en så himla utförlig beskrivning då det var ett snabbt möte bara, men den var ganska liten (typ knähög?) och nätt i typen, helsvart med möjligen någon mindre vit fläck kanske på svanstippen. Såg pigg och framåt ut, d.v.s. gick inte och såsade bakom så att säga. Ganska lik typ en pinscher tyckte jag, men de är ju inte helsvarta eller svarta med inslag av vitt?

Finns det någon annan liknande ras som passar bättre in på beskrivningen?
Kan det ha varit en patterdale? De har inte inslag av vitt och inte ståöron, men de är ju käcka, slanka och typ knähöga små hundar. :) Vild gissning!
 
Kan det ha varit en patterdale? De har inte inslag av vitt och inte ståöron, men de är ju käcka, slanka och typ knähöga små hundar. :) Vild gissning!

Ja, men det kan nog vara mycket möjligt! Jag googlade och åtminstone hunden på den här bilden tycker jag verkar väldigt lik. :) (Jag kan inte på rak arm komma ihåg om hunden jag såg hade ståöron eller inte.)

1BDD1923-7B04-495E-A554-2A1B665301BB.jpeg


Tack för ditt svar!
 
Patterdale är dock extremt ovanliga här, det är ju inte en godkänd ras i skk.
Det visste jag inte! :o Så knäppt! Jag tog det för givet. 😅 Det var i och för sig inte så länge sedan jack russeln bara var en "typ av hund" också.
Edit: den är tydligen inte ens godkänd här i UK. O_o
 
Det visste jag inte! :o Så knäppt! Jag tog det för givet. 😅 Det var i och för sig inte så länge sedan jack russeln bara var en "typ av hund" också.
Haha, är ju inte så konstigt där du bor i ett land där de både är vanligare. Den är inte godkänd enligt KC när jag kollade wiki heller.
 
Haha, är ju inte så konstigt där du bor i ett land där de både är vanligare. Den är inte godkänd enligt KC när jag kollade wiki heller.
Nej jag såg det och blev jättepaff! Vi har minst fyra stycken här i stan (eventuellt kan de väl vara från samma uppfödare någonstans lokalt.) och jag vet att jag genast såg att de var patterdales liksom, så de kändes så etablerade för mig. 😅
Urfina små hundar är de i alla fall! En strävhårig, och tre släta. Tre svarta och en leverfärgad. :heart
 
Det kan vara en podengo (som hunden på min Avatar). De finns svarta också även om det inte är en önskvärd färg.
 
Pälsade peruanska och mexikanska nakenhundar gör mig alltid förvirrad. Otroligt atletiska och välbyggda små hundar som inte riktigt ser ut som någon ras man är van att se.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur skulle ni göra? Vi har tagit över en underbar omplacerings-hund (1-årig dalmatiner-hane). Det har fungerat väldigt bra och han är...
2
Svar
24
· Visningar
2 179
Senast: GaurdianAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp