Vad kan det här vara?

De har inga bra argument, mer än att det typ är deras rutin. Man opererar inte ut en gallblåsa som inte är inflammerad. Och det stämmer kanske lite grann, för gallstenarna kan ju komma ändå, eftersom man inte opererar bort gallgångarna. Min mamma har ju tex fortfarande anfall trots bortopererad gallblåsa.
Ja, i och för sig, det är ju sant. Frågan är väl hur ofta personer utan gallblåsa fortfarande har samma problem dock?
Tråkigt att bara hänvisas till smärtlindring i alla fall, det är så jobbigt att ha ont. Jag är glad varje gång Diklofenak och Alvedon kapar ett anfall och varje gång jag missat kämpar jag för att ens kunna behärska mig och tänka "det går över, det går över, det går över, bara vanligt anfall som vanligt, det har alltid gått över så det gör det nu med". Inget jag önskar mina ovänner ens.
 
Jag är också inne på att det kan vara gallsten. Ett tag var jag inne på magkatarr, men ptja... Vårdcentralen jag hörde av mig till trodde också på gallsten.

Jag har intalat mig att jag inte är tillräckligt dålig för att åka till akuten när det kommer. Även om det gör skitont kan jag t.ex. stå och gå om jag måste. Jag har bara den här smärtvågen som kommer dessutom, och inga andra symptom. Men jag får se nästa gång hur det blir. Nu har jag peppar, peppar, inte haft något anfall sedan jag skrev den här tråden. Förhoppningsvis har det försvunnit för stunden.

Tackar alla för att ni tagit er tiden att skriva era erfarenheter/tankar :)
 
Uppdaterar i brist på sömn...

Jag har varit hos vårdcentral som gav medicin mot halsbränna p.g.a, som läkaren sa, ”utesluta det”. Han lade även in symptom i min journal som jag inte har, som han frågade om jag hade under besöket och jag svarade nej. :meh:

Försökte få en tid på en ny vårdcentral förra veckan, som i telefonen avbröt mig när jag pratade om mina besvär, att det lät som magkatarr. Jag hade i princip bara hunnit säga att jag har besvär med smärta i magen. :D

Jag tror som sagt det är gallsten och vill bli utredd för det, men är såklart öppen för att det kan vara något annat med. Nu fick jag ännu ett smärtanfall inatt som har hållit i sig ca 1,5h. Inte lika intensivt som det kan vara, därav att jag orkar skriva här. Testade ta ipren tidigare som hjälpt föga. Har ringt 1177 som också tyckte det lät som gallsten och rekommenderade vårdcentral alt. akuten beroende på jag känner mig.

Nu till min fråga o allvetande buke, hur gör man bäst om man vill ta sig till akuten nattetid? Jag har nyss flyttat och har ingen som kan köra mig här, och busstider obefintliga fram till ca 07.

Just nu har jag inte så svåra smärtor att jag har behovet att åka in. Jag gör ett försök till på en ny vårdcentral när de öppnar idag, annars åker jag till akuten om besvären kvarstår.

Men hur gör man vid intensiva smärtor/mer diffusa smärtor? Taxi? Hur troligt är det att de är villiga att hjälpa en ut ur bostaden och in i taxin? (Har aldrig nyttjat taxi). Finns det andra färdmedel man kan nyttja förutom ovan nämnt och ambulans? Jag vill verkligen inte behöva använda ambulans oavsett intensiva smärtor eller mer diffusa som jag haft inatt.
 
Uppdaterar i brist på sömn...

Jag har varit hos vårdcentral som gav medicin mot halsbränna p.g.a, som läkaren sa, ”utesluta det”. Han lade även in symptom i min journal som jag inte har, som han frågade om jag hade under besöket och jag svarade nej. :meh:

Försökte få en tid på en ny vårdcentral förra veckan, som i telefonen avbröt mig när jag pratade om mina besvär, att det lät som magkatarr. Jag hade i princip bara hunnit säga att jag har besvär med smärta i magen. :D

Jag tror som sagt det är gallsten och vill bli utredd för det, men är såklart öppen för att det kan vara något annat med. Nu fick jag ännu ett smärtanfall inatt som har hållit i sig ca 1,5h. Inte lika intensivt som det kan vara, därav att jag orkar skriva här. Testade ta ipren tidigare som hjälpt föga. Har ringt 1177 som också tyckte det lät som gallsten och rekommenderade vårdcentral alt. akuten beroende på jag känner mig.

Nu till min fråga o allvetande buke, hur gör man bäst om man vill ta sig till akuten nattetid? Jag har nyss flyttat och har ingen som kan köra mig här, och busstider obefintliga fram till ca 07.

Just nu har jag inte så svåra smärtor att jag har behovet att åka in. Jag gör ett försök till på en ny vårdcentral när de öppnar idag, annars åker jag till akuten om besvären kvarstår.

Men hur gör man vid intensiva smärtor/mer diffusa smärtor? Taxi? Hur troligt är det att de är villiga att hjälpa en ut ur bostaden och in i taxin? (Har aldrig nyttjat taxi). Finns det andra färdmedel man kan nyttja förutom ovan nämnt och ambulans? Jag vill verkligen inte behöva använda ambulans oavsett intensiva smärtor eller mer diffusa som jag haft inatt.
Taxi, självklart!
 
Taxichaufförens uppgift är inte bara att köra utan också att hjälpa kunden i och ur vid behov. Man kan i vissa fall ha rätt till sjuktaxi och det är den instans som du söker vård på som avgör det. Om du behöver åka in (i ditt fall låter taxi som bästa alternativet) så hör med 1177 om ditresan och med de som gett dig vård om hemresan om de anser att du har rätt till sjuktaxi.
 
Taxichaufförens uppgift är inte bara att köra utan också att hjälpa kunden i och ur vid behov. Man kan i vissa fall ha rätt till sjuktaxi och det är den instans som du söker vård på som avgör det. Om du behöver åka in (i ditt fall låter taxi som bästa alternativet) så hör med 1177 om ditresan och med de som gett dig vård om hemresan om de anser att du har rätt till sjuktaxi.
I mitt län är det sjukresekontoret som bedömer det när man ringer för ett beställa, så det kan variera hur rutinerna ser ut. 1177 kan berätta hur du ska göra.

De kör så mycket färdtjänst och sjukresor där det är avtalat i uppdraget att hjälp till och från bilen ska ingå att vanan finns. Är övertygad om att man kan be om att de ska hämta en inne i bostaden även om man åker en egenbetald resa, speciellt när det framgår av beställningen att man ska till akuten.
 
Uppdaterar i brist på sömn...

Jag har varit hos vårdcentral som gav medicin mot halsbränna p.g.a, som läkaren sa, ”utesluta det”. Han lade även in symptom i min journal som jag inte har, som han frågade om jag hade under besöket och jag svarade nej. :meh:

Försökte få en tid på en ny vårdcentral förra veckan, som i telefonen avbröt mig när jag pratade om mina besvär, att det lät som magkatarr. Jag hade i princip bara hunnit säga att jag har besvär med smärta i magen. :D

Jag tror som sagt det är gallsten och vill bli utredd för det, men är såklart öppen för att det kan vara något annat med. Nu fick jag ännu ett smärtanfall inatt som har hållit i sig ca 1,5h. Inte lika intensivt som det kan vara, därav att jag orkar skriva här. Testade ta ipren tidigare som hjälpt föga. Har ringt 1177 som också tyckte det lät som gallsten och rekommenderade vårdcentral alt. akuten beroende på jag känner mig.

Nu till min fråga o allvetande buke, hur gör man bäst om man vill ta sig till akuten nattetid? Jag har nyss flyttat och har ingen som kan köra mig här, och busstider obefintliga fram till ca 07.

Just nu har jag inte så svåra smärtor att jag har behovet att åka in. Jag gör ett försök till på en ny vårdcentral när de öppnar idag, annars åker jag till akuten om besvären kvarstår.

Men hur gör man vid intensiva smärtor/mer diffusa smärtor? Taxi? Hur troligt är det att de är villiga att hjälpa en ut ur bostaden och in i taxin? (Har aldrig nyttjat taxi). Finns det andra färdmedel man kan nyttja förutom ovan nämnt och ambulans? Jag vill verkligen inte behöva använda ambulans oavsett intensiva smärtor eller mer diffusa som jag haft inatt.
Sjukresa med taxi, det ingår som andra har sagt att hjälpa i och ur taxin och in på akuten/till och från ytterdörren. Det är ett särskilt nummer man ska ringa för sjukresor. Det borde 1177 kunna ta fram åt dig också. Hem brukar det finnas en telefon i receptionen där man själv kan ringa, den är direktkopplad. :)
När maken hade problem med gallsten så skjutsade jag in honom till akuten och sen åkte han hem med taxi. Ha ett "kit" redo med laddare och annat du kan behöva för lång väntan på akuten.
 
Hur fungerar det inne på akuten? Jag förstår att det är lång väntan. Finns det något att ”göra” i väntrummet? Typ, fungerar det att surfa på telefonen? Sist jag var inne på akuten vill jag minnas att telefonen inte var användbar särskilt mycket.
 
Hur fungerar det inne på akuten? Jag förstår att det är lång väntan. Finns det något att ”göra” i väntrummet? Typ, fungerar det att surfa på telefonen? Sist jag var inne på akuten vill jag minnas att telefonen inte var användbar särskilt mycket.
Man surfar på mobilen. Det är rätt så trist i väntrummet.

Det är inte alls säkert att det är lång väntan, beror helt på när man kommer och vad de andra har för problematik. Är det en massa hjärtinfarkter får man vänta längre än om det är ett gäng barn med hög feber. Ibland kommer man in på 5 minuter, ibland får man vänta i 5 timmar.
 
Hur fungerar det inne på akuten? Jag förstår att det är lång väntan. Finns det något att ”göra” i väntrummet? Typ, fungerar det att surfa på telefonen? Sist jag var inne på akuten vill jag minnas att telefonen inte var användbar särskilt mycket.
Ja det är inga problem att använda telefonen, på iva brukar de inte vilja att man har mobilen igång men där ska du väl inte hamna. ;) Jag har hängt mycket i väntrum och brukar ha med mig en stickning och något att läsa, mobilen och laddarkabel. Som anhörig har jag även haft med mig vattenflaska men som sjuk vill de helst inte att du dricker.
 
Hur fungerar det inne på akuten? Jag förstår att det är lång väntan. Finns det något att ”göra” i väntrummet? Typ, fungerar det att surfa på telefonen? Sist jag var inne på akuten vill jag minnas att telefonen inte var användbar särskilt mycket.

När jag kommit in med pågående gallstensanfall så har jag direkt fått en säng (om jag inte kommit in med ambulans, då har de rullat in mig bakom någon gardin någonstans) och smärtlindring, oftast i form av en Voltarenspruta. Efter det har det i regel dröjt någon timme innan de tagit blodprover, och sedan ytterligare några timmar innan svaren kommit och jag fått gå hem.

(Telefonen har fungerat bra när jag varit på sjukhuset på orten jag bor nu, men akuten på min gamla hemort var - åtminstone bitvis - som en bunker och mottagningen var rätt kass, så det varierar...)
 
Finns det nåt samband mellan de gånger du fått smärtan?

Jag har vid några tillfällen tagit hostmedicin (vanlig receptfri) och fått fruktansvärt ont i övre delen av magen mot revbenen på höger sida. Jag kan andas men det gör fruktansvärt ont så jag får panik och tror att jag inte kan andas. Det håller i sig 1 timme ungefär. När jag första gången upptäckte sambandet mellan hostmedicinen och smärtan i magen så googlade jag och upptäckte flera som skrivit att de fått gallgångskramp av samma hostmedicin. Minns inte vilken nu men receptfri. Det var rätt många år sen och jag vägrar all form av hostmedicin nu sen många år tillbaka och har inte haft sånt smärtanfall sen dess.
 
Finns det nåt samband mellan de gånger du fått smärtan?

Jag har vid några tillfällen tagit hostmedicin (vanlig receptfri) och fått fruktansvärt ont i övre delen av magen mot revbenen på höger sida. Jag kan andas men det gör fruktansvärt ont så jag får panik och tror att jag inte kan andas. Det håller i sig 1 timme ungefär. När jag första gången upptäckte sambandet mellan hostmedicinen och smärtan i magen så googlade jag och upptäckte flera som skrivit att de fått gallgångskramp av samma hostmedicin. Minns inte vilken nu men receptfri. Det var rätt många år sen och jag vägrar all form av hostmedicin nu sen många år tillbaka och har inte haft sånt smärtanfall sen dess.
De samband jag hittat som jag funderat på, är att jag oftast får smärtanfallen efter måltider, främst på kvällen. Jag har försökt ha koll på vad jag ätit för att hitta ett närmre samband, men det kan skilja sig rätt mycket. Ibland reagerar jag på vissa saker, som jag vid ett senare tillfälle inte reagerat på. Det enda jag upptäckt att jag reagerat på vid flertalet tillfällen är potatismos och lingon. Köttet har varierat, men det har alltid tillagats på samma sätt (stekts). Senaste gången jag skulle testa teorin att det var något i det jag blev dålig av, reagerade magen inte alls.

Nu har jag slutat äta ägg sedan länge, men det var en enorm trigger för magsmärtor av samma typ som jag beskrivit i tråden.

I övrigt har jag funderat på stress. Jag har fått veta att jag sökte till vårdcentralen för ett par år sedan för samma sak, och att jag då sagt att det kom efter stress. Jag kan inte minnas att jag var stressad i höstas när det började, men det är inte omöjligt iofs. Därefter har det blivit värre, både smärtor och stressen, stressen dels för dessa smärtanfall, men även pga massa jobbintervjuer, flytt, nytt jobb och nya rutiner.

Det kanske inte alls är gallsten utan är något stressrelaterat, eller något helt annat. Finns ju massor anledningar till magsmärtor.

Jag äter i alla fall sällan mediciner och har inte sett något samband de gånger jag tagit något.
 
De samband jag hittat som jag funderat på, är att jag oftast får smärtanfallen efter måltider, främst på kvällen. Jag har försökt ha koll på vad jag ätit för att hitta ett närmre samband, men det kan skilja sig rätt mycket. Ibland reagerar jag på vissa saker, som jag vid ett senare tillfälle inte reagerat på. Det enda jag upptäckt att jag reagerat på vid flertalet tillfällen är potatismos och lingon. Köttet har varierat, men det har alltid tillagats på samma sätt (stekts). Senaste gången jag skulle testa teorin att det var något i det jag blev dålig av, reagerade magen inte alls.

Nu har jag slutat äta ägg sedan länge, men det var en enorm trigger för magsmärtor av samma typ som jag beskrivit i tråden.

I övrigt har jag funderat på stress. Jag har fått veta att jag sökte till vårdcentralen för ett par år sedan för samma sak, och att jag då sagt att det kom efter stress. Jag kan inte minnas att jag var stressad i höstas när det började, men det är inte omöjligt iofs. Därefter har det blivit värre, både smärtor och stressen, stressen dels för dessa smärtanfall, men även pga massa jobbintervjuer, flytt, nytt jobb och nya rutiner.

Det kanske inte alls är gallsten utan är något stressrelaterat, eller något helt annat. Finns ju massor anledningar till magsmärtor.

Jag äter i alla fall sällan mediciner och har inte sett något samband de gånger jag tagit något.

Om det där inte är gallsten ska jag äta upp min mössa.

Om du vill bli av med skiten och inte kommer förbi vårdcentralen (det gjorde inte jag, men fick till slut remiss från akuten efter att ha besökt dem tre gånger på kort tid) så skriv en egenremiss till kirurgen.
 
Om det där inte är gallsten ska jag äta upp min mössa.

Om du vill bli av med skiten och inte kommer förbi vårdcentralen (det gjorde inte jag, men fick till slut remiss från akuten efter att ha besökt dem tre gånger på kort tid) så skriv en egenremiss till kirurgen.
Hur skriver man en egenremiss?

Nu har jag pratat med vårdcentralen också, men de har inte möjlighet att boka tid förrän på flera veckor. Under tiden jag väntar ska jag undvika äta stark, kryddad, fet samt stekt mat. Och så får jag vända mig till jouröppen mottagning eller akuten om det skulle bli värre.
 
Hur skriver man en egenremiss?

Nu har jag pratat med vårdcentralen också, men de har inte möjlighet att boka tid förrän på flera veckor. Under tiden jag väntar ska jag undvika äta stark, kryddad, fet samt stekt mat. Och så får jag vända mig till jouröppen mottagning eller akuten om det skulle bli värre.

Gå in på Mina vårdkontakter, välj "Hitta och lägg till mottagning" och så söker du på t.ex "kirurgi" och så din stad. Gör jag så får jag upp "min" kirurgmottagning. Välj den mottagning du tycker ser lämplig ut och sen tar du "Egen vårdbegäran". Om du skickat helt fel så kommer de säga till och så får du skicka om.

Det kan ju hända att du får till svar att du får gå genom primärvården, men då tycker jag du ska ta vårdcentralens råd att faktiskt kontakta jour eller åka in akut om det blir riktigt illa. För även om det oftast "bara" gör ont, så kan gallblåsan bli inflammerat och då behöver man vård, så man ska inte stå ut med alltför mycket.
 
Gå in på Mina vårdkontakter, välj "Hitta och lägg till mottagning" och så söker du på t.ex "kirurgi" och så din stad. Gör jag så får jag upp "min" kirurgmottagning. Välj den mottagning du tycker ser lämplig ut och sen tar du "Egen vårdbegäran". Om du skickat helt fel så kommer de säga till och så får du skicka om.

Det kan ju hända att du får till svar att du får gå genom primärvården, men då tycker jag du ska ta vårdcentralens råd att faktiskt kontakta jour eller åka in akut om det blir riktigt illa. För även om det oftast "bara" gör ont, så kan gallblåsan bli inflammerat och då behöver man vård, så man ska inte stå ut med alltför mycket.
Tack för svar! Ska testa att göra detta :)
 
Hur skriver man en egenremiss?

Nu har jag pratat med vårdcentralen också, men de har inte möjlighet att boka tid förrän på flera veckor. Under tiden jag väntar ska jag undvika äta stark, kryddad, fet samt stekt mat. Och så får jag vända mig till jouröppen mottagning eller akuten om det skulle bli värre.
Maken som hade mycket problem med gallan gav upp VC, akuten tröttnade på att se honom där så de skickade remiss till kirurgen. ;) Sen slutade hans galloperation i kaos, men det är en helt annan historia och risken att det upprepas är nog väldigt liten. Han märkte ingen större skillnad på vad han åt för mat, möjligtvis triggade grillat kött lite mer men det kunde gå fint att äta också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 102
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 332
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp