Vad kan det här vara?

Sasse

Trådstartare
Jag har haft smärtproblematik senaste månaderna, som ökar i mängd. Eftersom det dröjer 1,5 månad innan min tid till vårdcentralen ser jag om någon annan här har liknande erfarenheter eller tankar om vad det kan vara.

Det började i oktober månad och då fick jag ett smärtanfall. Därefter har det som sagt ökat i mängd och nu får jag anfall 2–3 gånger i veckan. Anfallen kan vara allt från några minuter till flera timmar. Under den här tiden är jag bortom vettet. Det gör fruktansvärt ont och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Smärtan sitter i övre delen av magen, (bakom) nedre delen av revbenen, samt även ryggen. Jag upplever att smärtan främst sitter på höger sida. Jag känner ofta av ett starkt illamående och får ibland även feberkänsla.

Utöver den här intensiva smärtan som kommer vid anfallen kan jag även ha molande värk däremellan, som kan vara i flera dygn. Jag upplever att den sitter i/bakom revbenen, mitt i eller mot höger sida.

Det gör ont när jag andas oavsett vilken typ av smärta det är. Men jag har inte problem att andas sas.

Ibland tycker jag att smärtan blir värre av att ligga ner, ibland av att sitta, ibland av att stå/gå. Det varierar från gång till gång. Merparten av gångerna tycker jag nog ändå det är ”skönast” att stå/gå omkring även om jag främst krälar omkring på golvet vid den intensiva smärtan.

Smärtan brukar komma efter måltider (men idag kom det efter motion). Min mage är i princip ständigt uppblåst och jag känner av illamående titt som tätt.

Jag tror att grundproblemet är magen, och tror även att åtsittande kläder triggar igång smärtan. Jag upplever åtminstone att jag får mer ont när jag har annat än väldigt löst sittande kläder på mig.


Utöver detta har jag även fått väldigt ont på vänstra sidan som strålar bak mot ländryggen (ungefär). Jag vet inte om den här smärtan är relaterad till den andra eller inte, men det är något jag fått på senare tid och tänker att det inte är omöjligt att det hör till. Jag har även vid något tillfälle fått ont på både vänster och höger sida där de strålar mot ryggslutet på bägge sidor. Det är en skarp smärtan men inget jag ligger på golvet av.


Någon som har tankar om vad det kan bero på? Liknande erfarenheter?

Jag känner mig rätt uppgiven och vet inte vad jag ska göra riktigt. Den senaste månaden har jag haft anfall 2–3 gånger i veckan, och tanken på att ha det så här ytterligare 1,5 månad tar musten ur mig. Jag orkar inte, men samtidigt tar det emot att göra annat än vänta. Jag tror inte det är jätteallvarligt, jag orkar bara inte med smärtan och den ständiga oron för när det kommer nästa gång.
 
Gallsten eller njursten gissar jag som inte har någon som helst medicinsk utbildning, men jag har haft njursten. Blir det riktigt överjävligt får du ju åka in akut. Annars hjälper det med Voltaren som man kan köpa receptfritt på apoteket. Dock är den receptfria inte lika stark som den man får på recept. Och man kan bli risig i magen av Voltaren så det är bra att ta den med lite mat om man kan.
 
Låter exakt som när jag hade inflammation i gallblåsa, tog ett tag innan jag förstod vad det var eftersom besvären kom i så olika intervaller. Första gången hade jag dödsångest och kom fram till att mina barn varav yngsta då var två veckor gammal aldrig skulle komma ihåg mig, för nu var jag på väg att dö..

Be någon köra dig till akuten när du får ett anfall så du kan få hjälp snarast. Jag blev skjutsat till när akuten av familjemedlem o grät i korridoren och inne hos doktorn innan det blev ambulans till sjukhuset.
Detta var ca 2 mån efter första anfallet.
Gallblåsan opererades ut ett par dagar senare (pga helg) men morfintabletterna gjorde susen.

Var den symptomfri ett halvår innan samma besvär återkom, då låg det kvar en rejäl sten i de djupa gallgångarna som hade fastnat o orsakade besvär. Efter den avlägsnade för nu 5 år sen har jag inte haft problem.

Men vänta inte på tid, jag minns paniken när smärtan kom och jag var vaken 3 dygn i rad för att jag var för mesig att söka hjälp med rädsla av att bli bortviftad. Lycka till!
 
Det låter väldigt jobbigt och någonting som jag inte skulle vilja stå ut längre än nödvändigt! Kanske en dum fråga men har du ringt 1177?
 
Låter som gallsten, och det är väll typ den värsta smärtan man kan ha sägs det?

Googla så får du se om det verkar stämma, har också för mig att man kan ta diklofenak mot smärtan.
 
@Sasse Om det är gallproblem så säger jag också akuten nästa gång det inträffar. Min mamma hade problem med gallsten för ett antal år sen. Hon gjorde inget åt det direkt och efter många olika vändor slutade det hela med bukspottskörtelinflammation också. Hon var RIKTIGT dålig och hamnade till och med in en vända på intensiven för att hon blev så medtagen.

Nu menar jag ju naturligtvis inte att du kommer hamna på intensiven. Min poäng är att det är sjukt onödigt att "stå ut" så till den milda grad att du senare råkar ut för komplikationer. Åk till akuten nästa gång! Hoppas du får bra hjälp :)
 
Nu har du ju fått tips om akuten. Men annars brukar ju standard från VC vara att man ska ringa igen om det blivit värre, vilket det verkligen låter som det har blivit. :(
 
Jag säger också gallsten. Tror tyvärr inte vårdcentralen kan göra så mycket. Åk till akuten nästa gång det kommer och få en bedömning av en kirurg.

Jo hälsocentralen kan skicka remiss för ultraljud för att se om det är gallsten det handlar om samt skriva recept på smärtlindring. Sen kan de remittera vidare till kirurg om det behövs.
 
Nu vet jag inte vart du bor, men i Västra Götaland gör de ingenting åt gallstensproblematik så länge du inte har en riktigt inflammation, då måste du opereras inom 3 dagar. Jag har haft gallstenar i 15 års tid nu och jag får bara smärtlindring eftersom min gallblåsa aldrig blir inflammerad.
 
Jag håller med de andra om att det kan vara gallstenproblematik.
Känner själv igen det. Hade det betydligt oftare när jag tog medicinen Lamotrigin och försökte undvika både det ena och andra i matväg utan resultat och inte hjälpte värktabletterna jag tog heller.
Hemskt var det! Då berättade @Ramona att en Diklofenak och två Alvedon så fort jag känner igen att smärtan är på gång, ja, det skulle hjälpa. Och det gjorde det mycket riktigt, evigt tacksam!! Så det är så jag behandlar den smärtan. Slutade med Lamotrigin och började med annan epilepsimedicin istället och problemet minskade omedelbart så nu inträffar det bara några gånger per år! Men jag har ALLTID Diklofenak hemma och även någon tablett med mig av händelse det skulle inträffa.
Min mage har blivit allmänt känslig och gnällig, men inget är som denna smärtan kan jag säga.
Sorgligt bara att Diklofenak ska bli receptbelagt till sommaren dock, då måste man traggla med läkare för att få ut en ask.
 
Va?? Är det sant? Varför då??
För att det har visat sig inte vara så "nyttigt" för bland annat hjärtat och används av människor som egentligen inte borde använda det. Så det ska bli receptbelagt så att läkare kan ...tja, ha åsikter om varför folk stoppar i sig mediciner och neka de som de inte tycker behöver dem eller som tycker att "aja baja, du har hjärtkärlproblem så inget för dig".
Och Diklofenak som är det enda som hjälper när den smärtan kommer och .. nej, jag har verkligen inte någon lust att traggla det här igenom vården, den är så jävla långsam och trist så länge man inte är akut sjuk, så ofta har jag ju inte problemen att jag ens orkar med vården.
 
nej, jag har verkligen inte någon lust att traggla det här igenom vården, den är så jävla långsam och trist så länge man inte är akut sjuk, så ofta har jag ju inte problemen att jag ens orkar med vården.
Inte jag heller! Jag har kämpat för att de ska operera bort min gallblåsa i flera års tid, men de vägrar. Inte ens när jag bajsade vitt bajs förra sommaren och låg inne med stopp i gallan tyckte de att den skulle opereras ut. Och shit, vad ont jag hade. Men nej, det är ingen fara tycker de och trycker i mig smärtlindring.
 
Inte jag heller! Jag har kämpat för att de ska operera bort min gallblåsa i flera års tid, men de vägrar. Inte ens när jag bajsade vitt bajs förra sommaren och låg inne med stopp i gallan tyckte de att den skulle opereras ut. Och shit, vad ont jag hade. Men nej, det är ingen fara tycker de och trycker i mig smärtlindring.
Vad är deras argument för att inte operera dig? På vilket sätt skulle du må bättre av att ha kvar den och ha ont och problem ofta än vara utan? Jag kan tycka att det kanske vore enklare att lösa problemet en gång för alla än att dra ut på det tills det ändå måste lösas?
 
Vad är deras argument för att inte operera dig? På vilket sätt skulle du må bättre av att ha kvar den och ha ont och problem ofta än vara utan? Jag kan tycka att det kanske vore enklare att lösa problemet en gång för alla än att dra ut på det tills det ändå måste lösas?
De har inga bra argument, mer än att det typ är deras rutin. Man opererar inte ut en gallblåsa som inte är inflammerad. Och det stämmer kanske lite grann, för gallstenarna kan ju komma ändå, eftersom man inte opererar bort gallgångarna. Min mamma har ju tex fortfarande anfall trots bortopererad gallblåsa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 926
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
763
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp