Vad kan det kosta?

S

Stalhammar3

nu vet jag inte alls om jag kom rätt...
MEN, vi försöker ändå. Jag har bara en enkel fråga. Vad kostar det att ha häst?
Min pappa har sagt åt mig att lägga fram ett bra bud på vad det kan kosta att ha häst...så går lyckan igenom. och jag har ingen aning egentligen.

Foder, Stall plats, Vet. osv..
Jag VET att det är olika beroende på häst och vart man har den och allt det där...men på ett ungefär?
Tacksam för svar!!

(jag vet rätt oklart inlägg...)
 
Sv: Vad kan det kosta?

Stallplats: mellan 580-5350 kr (av de ställen jag har att tillgå)
Veterinär: finns ingen uppskattning, beror helt på vad hästen hittar på, vad hembesök kostar i dina trakter etc.
Foder: beror på om det ingår i boxhyra eller inte, beror på om hästen är lättfödd eller svårfödd (vårt fullblod ÅT för lite över 2500 kr, inget mer än maten i den kostnaden).
Hovslagare: mellan 1000-2000 kr för skoning (billigare om oskodd, dyrare om specialbeslag)
Försäkring: starkt varierande beroende på ras, livvärde och veterinärkostnadsskydd.

Jag tror att de flesta kan räkna med ungefär 5000 kr/månad i genomsnitt för att hålla en häst.
 
Sv: Vad kan det kosta?

Jag lägger ungefär 50 000 per år på min häst, och då är det ett hyfsat bra år veterinärmässigt... :angel: Det året hon hade fång blev det nog 20 000 till.

Jag tävlar inte, och tränar bara sporadiskt för tränare just nu, men pengarna drar iväg ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det kosta?

Min islänning kostar mig cirka 2000 kr i månaden, men då har jag relativt billig stallplats och räknar inte in utrustning och träningar i den summan. Vad det kostar att hålla en häst beror väldigt mycket på hästen som individ, inte bara ras.
 
Sv: Vad kan det kosta?

min häst kostar ca 5000 kr i månaden om jag slår ut det på 12 månader (billigare på sommaren, dyrare på vintern). Då har jag räknat med alla "måsten" som stallhyra, foder, skoning, vaccinering, tandvård, försäkring, men inte räknat med ridlektioner mm.
 
Sv: Vad kan det kosta?

ett tips om man ska köpa eget foder är att prata med bönderna i närheten.
oftast så har dom billigt hö, hösliage eller ensilage.
men va mycket noga med kvalitén på fodret! bönder ger ju sitt till korna oftast och dom har ju 4 magar att smälta allt i och är tåligare.

även havre och korn kan det hända att bönder har :)

men iaf ska man ha foder till en häst så kan du spara in massor med pengar där.
:)
 
Sv: Vad kan det kosta?

Min häst kostade ca 5000kr/mån att ha uppstallad, varav stallhyran låg på ca 3500kr inkl. grovfoder/strö.

För häst och utrustning betalade jag nog totalt runt 20 000kr.
För veterinärbesök ytterligare 20 000kr till och slutligen avlivning 4000kr.
 
Sv: Vad kan det kosta?

Har du eget stall och sköter stallet själv kan man ju komma undan billigare men en sabla massa jobb och passning förstås. Men jag antar att du ska hyra in dig någonstans och då kan det ju kosta olika beroende på en massa faktorer. Veterinär, vaccinering, avmaskning, hovslagare, tillbehör, ev. träning kostar ju olika beroende på var man bor mm. Min går på lösdrift och kostar i stallhyra 1500:- per månad vilket är billigt! Hovslagare kostar som sagt mellan 1000 och 1500:- om det inte är något extravaganza var 8:e vecka ungefär. Försäkring är ju också beroende på häst mm men ca 2500:- kanske.. det är väl de fetaste och återkommande kostnaderna. Lycka till med förhandlingarna!
 
Sv: Vad kan det kosta?

Jag betalar i snitt runt 1800 i fasta utgifter i månaden tror jag.

Stallhyra 1500/månad.
vetrinærvårdsførsækring 1200/år
Tandvård ca 1500 varannat år.
Vaccination ca 500/år.
Flugmedel blir væl någon hundralapp per sommar också.

Utrustning har jag redan allt och lite till som vi behøver sællan något nytt och pedantskøter det jag har så inga fasta utgifter dær.
Satsar man på kvalitet från børjan behøver sællan något bytas ut.

Bortsett ny ridhjælm får køpa ca två gånger per år då min hæst ær lite speciell av sig:bump:

Sedan får man ha en undanstoppad buffert ifall hæsten skulle bli sjuk eller om något skulle gå sønder.
 
Sv: Vad kan det kosta?

Jag skulle tro att mina hästar går på runt 6000 kr/månad st, ibland mer och ibland mindre.

Jag har kallhyra i stall på ca 2150 kr per box. Sen tillkommer hösilage för kanske 1000-1500 per häst/månad, lite tillskottsfoder/kraftfoder för kanske 100 kr för den ena hästen och 400 kr för den andra. Det går väl strö till dem för ca 300 kr/häst och månad.
Gammelhästen växer långsamt i fötterna och skos därför endast var 10:-12:e v för 1000 kr. Unghästen verkas då antingen gratis eller för max 375 kr. Jag filar hans fötter lite själv mellan gångerna.
Jag står i kollektiv där vi delar fodringar. ibland kan inte jag mina pass och betalar därför andra för att göra det. Det går väl på runt 1000-1300 kr/mån. Jag köper också mockhjälp de dagar jag inte är där. Det betalar jag väl runt 400 kr/mån per häst för. Ibland åker vi på extra kostnader i stallet då vi behöver köpa saker till stallet eller som nu när vi använt värmefläktar under vintern och använt massor av el.
Jag rider för tränare och betalar då 425 kr/40 min varannan fre. Och en del helgkurser betalar jag 500 kr för 45 min.
Hästarnas försäkring kostar ju en del. De ska ha utrustning. De ska vaccineras, tandkollas och ev annan veterinärvård.
Ska du tävla så tillkommer ju de kostnaderna med.

Du kan spara pengar på att välja en analyserat, bra grovfoder med bra värden och då kunna ge mindre tillskott och kraftfoder. Många ger en massa dyrt kraftfoder helt i onödan. Kolla med lokala bönder om de har bra foder istället för att köpa via stora kedjor/återförsäljare. Det kan man spara en hel del pengar på.
Olika strö är olika drygt. Jag har två grishästar och har testat det mesta. Jag tycker halmpellets suger upp bra och blir drygt. Jag blandar det i spånet till min gammelhäst. Unghästen står på torvmix som passar honom bra. Det är drygast till honom.
På täcken så kollar du att det har högt antal denier(trådtäthet). Ta sådana som är på minst 1000 denier. De håller bättre än de på runt 600. Det sparar man pengar på i längden om man har hästar som sliter lite i dem.
Sadel kan du kolla begagnat. Men var noga då du köper sadel. Det är billigare att lägga lite pengar på en vettig sadel och ta hjälp av sadelutprovare än att behöva betala veterinärkostnader en dåligt anpassad sadel kan ge.

Har du en häst man kan ha medryttare på kan du ha det någon/några dagar och där kunna få in lite pengar. Men du bör räkna på att ha råd med hästen utan medryttare. Och kanske se de ev pengarna som en bonus.
Hoppas pappan går med på köpet!
 
Sv: Vad kan det kosta?

Per månad, har häst i stockholm.

Stallplats ca. 5800 kr
Försäkring ca. 1100 kr
Hovslagare ca. 1000 kr
Foder ca. 300 kr
Chondrogen ca. 300 kr

Så ungefär 8000-10 000 kr i månaden.
 
Sv: Vad kan det kosta?

Jag har häst i Göteborg och har betalat allt mellan 2000 kr till 5000 kr i månaden i löpande utgifter, träningar och utrustning inte inräknat. Just nu har jag hästen som billigast, han står på lösdrift och har fri tillgång på billigt men näringsmässigt helt okej silage, är skodd runt om och är fullförsäkrad. Äter inte kraftfoder och har betalande medryttare. Billigare än så kommer jag inte undan, men då får jag åka en bra bit kommunalt för att komma ut. Hästen mår bättre nu än när jag stod uppstallad på de dyrare ställena, men jag har fått göra avkall på allt vad bekvämlighet heter i form av rinnande vatten (hästarna dricker från en bäck som går genom hagen), upplyst ridbana, bra förvaringsmöjligheter och toalett.
 
Sv: Vad kan det kosta?

Min häst kostar inte så mycket ...

Betalar ingen stallhyra nu, har en deal med stallägaren. Men normal stallhyra hos oss är 1000 kr exkl. hö. Så det hade blivit billigt ändå. Det är ett helt normalt pris för mitt område :) Bor på Tjörn, bohuslän.

Foder (hö+kraft): 500 kr+100-200 kr i månaden
Hovslagare: 200 kr var 6:e vecka (fölverkning)
Försäkring: 98 kr/mån

Veterinär är lite olika, men jag har just gjort grundvaccination på min och det har kostat ca 1000 första gången och 660 andra gången. Nu ska han kastreras och det går på 2000-3000 räknar jag med.

Strö räknar jag inte då jag köpte halm tillsammans med stallägaren i höstas (tre stora halmbalar för 300 kr styck).

---

Nu är ju min häst bara bebis än så länge, men det som kommer skilja i de fasta kostnaderna när han blir stor kommer vara skoning/verkning och träningar. Sedan tillkommer ju utrustning, men det är ju engångskostnader.

Hade fullblod förut och det var mycket dyrare! Hon åt massor och skadade sig konstant, dessutom var försäkringen dyr. Lönar sig att ha en lättfödd häst av en ras som inte är så skadebenägen ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det kosta?

Hej,

Har mitt halvblod på ca 172 cm uppstallad norr om Stockholm

Kostnader:

Stallhyra 1400 (kallhyra)
Hösilage/Hö ca 600 kr i månaden
Kraftfoder ca 600 kr i månaden (han äter havrefri müsli som är ganska dyrt)
Strö ca 500-600 kr i mån
Träning ca 600-1000 kr i mån tränar ca 2-3 ggr i mån.
Försäkring ca 900 kr mån
Hovslager ca 600 kr mån (skos var 8:e vecka)

Totalt varje mån ca 5000-6000 kr, blir såklart billigare under sommaren då han är på bete.

Ett tips kan vara att du spar ca 1000 kr varje månad då hästen är frisk till ev veterinär utlägg, jag har nämligen ett konto som jag spar pengar till ev vet kostnader och det är jag oerhört tacksam för då min förra häst skadade sig ordentligt och kostade ganska mkt pengare då vi hade svängdörrar på kliniken med röntgen etc. Då var jag glad att jag hade dessa pengar att ta av även om de inte täckte allt så blev det inte så jobbigt med ekonomin då det kom stora oväntade utgifter :).

Tänk på att det är kanske är extra viktigt om det är din första häst att du har en bra tränare om du vill ut och tävla, lägg lite tid på detta och hitta en som tar ett rimligt pris så att du får rätt hjälp från början vilket är ovärderligt i slutändan :).

Lycka till och hoppas du får tag i en bra häst/ponny.

/Tiff
 
Sv: Vad kan det kosta?

Jag har haft mina hästar (fullblod) inackorderade där allt foder och strö ingick.
Då såg ekonomin ut ung såhär per häst/månad:

Stallhyra: 1800:- ink. Hö, Halm och foder.
Hovslagare var 8:e vecka: 1200/2= 600:-
Veterinär: Lägger undan 200:-/månad i en "vet-buffert" som jag sällan behöver använda men är bra att ha för tandläkare/självrisk/vaccinationer.
Träning: Dressyrträning: 800kr Hoppträning: 800kr Fälttävlansträning: 600kr totalt: 2200kr
Tävling: ca 2 starter/månad à ca 500kr (startavgift) + transport ca 300kr (har egen släp annars får man räkna 300kr för hyra av transport oxå) + licens (900/12=) 75kr/månad, totalt ca 900kr

Vilket ger en månadskostnad på ca 5700:-/månad per häst.

Nu har jag dem inhyrda i ett stall med kallhyra, då blir ekonomin lite annorlunda:
Stallhyra: 750kr
Hö: 600kr
Havre: Köps av en bonde ca 50kr
Betfor: ca 50kr
Lucern: 200kr
Mineraler: 200kr
Hovslagare var 8:e vecka: 1200/2= 600:-
Veterinär: Lägger undan 200:-/månad i en "vet-buffert" som jag sällan behöver använda men är bra att ha för tandläkare/självrisk/vaccinationer.
Träning: Dressyrträning: 800kr Hoppträning: 800kr Fälttävlansträning: 600kr totalt: 2200kr
Tävling: ca 2 starter/månad à ca 500kr (startavgift) + transport ca 300kr (har egen släp annars får man räkna 300kr för hyra av transport oxå) + licens (900/12=) 75kr/månad, totalt ca 900kr

Totalt ca 5750kr/månad

Detta om man inte har möjlighet att ha sin häst på sommarbete. Sommarbete brukar kosta ca 300kr för betet, sen går det ju som sagt lite flugmedel och fästingmedel osv. Så räkna 500kr/sommar och att hästen kan gå på bete juni-sep. Hovslagar- och veterinärkostnader osv kvarstår ju.

Sen beror det ju som sagt på vad man har för häst, fullblod är dyra i drift, medan en ponny eller en lättfödd storhäst kanske kostar mindre i foderkostnader. Tävlar/tränar man inte kan man ju räkna bort de kostnaderna oxå. man kan ha häst mycket billigare, men vill man träna och tävla springer kostnaderna snabbt iväg. I den här kalkylen har jag ju inte räknat med slitage av utrustning heller.

Sen kan man ju välja olika alternativ på försäkringen. Jag har valt att ha låg livförsäkring på mina hästar, men hög veterinärvård. Har en försäkring på ca 4000:-/helår/häst vilket ger en extrakostnad på ca 300kr/månad. Väljer man en högre livförsäkring blir ju försäkringen dyrare.

Så lite grovt räknat 6000kr/månad/häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det kosta?

såhär ser det ut för mig:


stallhyra: 800 då ingår allt foder, viss strö, samt annan service
strö: mellan 100-400 kr, köper till eget torv samt kalk
Träningar: 480 kr
försäkring står hästens ägare för, jag är fodervärd.

Hovslagare: var 8de vecka: 800-900 varierar lite beroende på årstid och materialbehov.

I månaden betalar jag alltså runt 1280 MINST, + några hundra för extra strö
Hovslagaren tillkommer varannan månad såklart

Dom aldra tuffaste månaderna ligger kring 2580. och då har jag INTE räknat in utrustning, vet, extra hovslagare pga tappsko,


billigt jämfört för vissa andra, men mycket pengar om man är student
 
Sv: Vad kan det kosta?

melllan 2000:- o 6000:- beroende på vad det är för häst ovad för service du vill ha.
Kolla vad hyrorna ligger på i ditt område, räkna med 500 i månaden för försäkring om det är ett halkvblod eller en bättre ponny du ska ha, 1500:- för träningar, 500:- hovslagare.
 
Sv: Vad kan det kosta?

Jag har haft häst på ett billigt ställe precis utanför Uppsala, utan tillgång till paddock eller ridhus.
Där betalade jag 1400kr/mån inkl utsläpp vardagar, foder (hö+havre) och halm.
Insläpp samt helgutsläpp delade vi fyra inackorderade på.
Hovslagare gick på runt 300 varannan månad (oskodd ponny).
Försäkring 300kr/mån.
Vaccinering strax över 1000kr/år.

De fasta utgifterna var alltså precis under 2000kr/mån.
Hade jag velat träna/tävla så hade kostnad för transporthyra och träning/tävling tillkommit.
Sen hoppade hon över bommen i transporten och slog upp ett jack som behövde sys, då blev det ytterligare 2500kr den månaden. Tänk på att veterinärens resor inte ersätts av försäkringen, jag kom alltså inte ens upp till självrisken på de saker försäkringen täcker. Så bara för att du har en försäkring innebär det inte att självrisken är maxbelopp du behöver betala om hästen skadar sig eller blir sjuk, en buffert är bra att ha!


Jag har även haft storhäst på landet en bit utanför Skara, enklare paddock och hindermaterial fanns.
Där betalade jag 600kr/mån inkl utsläpp, hö och halm. Men då skötte jag alla insläpp och mockade även åt den andra hästen i stallet.
Skoning gick på 600kr varannan månad.
Oförsäkrad och ovaccinerad. Red inte för tränare och tävlade inte.
Alltså låg månadskostnaden där på 900kr/mån.
Dock kan jag inte rekommendera att ha oförsäkrad häst om man inte har en stor buffert eller är medveten om att även en lätt skada kan göra att man måste ta bort hästen p.g.a. dyra veterinärkostnader. Vaccinera bör du göra om hästen kommer stå med många andra hästar, eller där det kommer och går hästar ofta (dessutom ett måste om du vill tävla).


Utrustning tillkommer. Men kostnaden på den beror helt på hur väl man tar hand om grejerna, samt vad som passar hästen (om den enda sadeln som passar hästen kostar massor så får man helt enkelt gilla läget, istället för att köpa en billig opassande och sedan betala veterinär för ryggproblemen som följer)
 
Sv: Vad kan det kosta?

Om du inte ska stå på någon superlyxig anläggning eller i ett superbilligt stall mitt ute i ingenstans utan hyra så kan man nog räkna med ca 5000kr/mån att lägga på hästen, vissa månader är det billigare och andra dyrare men för att få ut ett en ungefärlig snitt kostnad iaf.
Sen beror det även på om du kan gå/cykla till stallet eller måste ta dig dit med bil eller buss som kostar pengar?
Ska du träna/tävla? Behöver du köpa en egen transport?
Behöver du byta bil för nya behov med häst?

Utöver månadskostnaden tillkommer ju inköp av hästen och jag har ingen aning om hur mycket du planerar att lägga på en häst :)

Sen vet jag inte heller hur mycket utrustning du har sen tidigare som eventuellt skulle kunna tänkas användas till kommande häst.
Om du behöver köpa precis ALL utrustning så skulle jag gissa på att du får lägga 20-40 000kr mestadels beroende på vilken sadel hästen kräver och om du nöjer dig med en eller behöver flera sadlar, själv har jag en hopp och en dressyrsadel och då springer pengarna iväg...

Sen spelar det väldigt stor roll vilken nivå man vill lägga sig på, hästutrustning kan bli hur dyrt som helst om man vill, men man kan även komma undan riktigt billigt men ändå få vettiga prylar om man inte tycker att det är jätteviktigt att utrustningen är av något visst märke eller så.
 
Sv: Vad kan det kosta?

Såhär är kostnaderna för att jag skall kunna ha min islänning:

Stallhyra: 100kr/mån
Hö: 500kr/mån
Halm: 50kr/mån
Strö: 100kr/mån
Kraftfoder/mineraler och vitaminer: 100kr/mån
Vaccination: 1000kr/år
Tandkoll: 1000kr/år
Försäkring: 4000kr/år
Hovslagare: 500kr/mån
Träningar: ca 2000kr/mån
Bensinkostnader: ca 2000-3000kr/mån
Inköp av bil: 240 000kr
Övriga bilkostnader: 2000kr/mån
Inköp av häst: 42 000kr
Inköp av hästtransport: 27 500kr
Sadlar: ca 30 000kr
Träns: ca 3000kr
Täcken: ca 13 000kr
Övrig utrustning: ca 10 000kr

Sen lägger jag undan 2000kr/mån i ett "Häst sparande" så att jag har en buffert om hästen skulle behöva veterinärvård eller ett nytt täcke så har jag pengar att ta av :)

Mycket av det här är engångskostnader som är dyra en gång men som jag sen har länge.
Men sen har jag även kommande kostnader som kommer varje månad för att allt ska rulla och de är ju tyvärr inte gratis, dock skulle jag ju kunna dra ned en hel del på de kostnaderna om jag tex inte rider för tränare som kostar dels tränare, ridhusavgifter och framförlallt bensinpengar för att ta sig dit och hem med hästen...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
619
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 023
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 109
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • SHL 23/24
  • Balkongtråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp