Vad kan det vara för fel?

S

svartis

Min häst hade en veckas feber i april 2019. Vetrinär var ute och tog prover men inget var positivt. Dock har sa vetrinären att proverna kan visa falskt negativt.

Efter det fick hästen vila ca 2 mån med långsam igångsättning. Efteråt har hästen varit tröttare än vanligt vid ridning och vi har tagit det väldigt lugnt. Tycker hästen varit lite flåsigare och stannar och vägar gå på ridbanan, ute går det bättre. Har kollats ett par gånger av vetrinär och equiterapeft som inte hittat något.

Men tycker fortfarande inte hästen är helt bra, han är tröttare än vanligt.Och mer flåsig. Vissa dagar är bättre andra sämre. När vi rider ute vill han inte trava/ galoppera längre sträckor. Då stannar han och vill inte gå, vill stå still och vila ca 30sek-1 min sedan kan han köra på igen?

Han vägrar gå på ridbanan, dock har han inte gått så mycket på ridbana försen nu, gick bra ett par gånger men nu stannar han bara och vägrar gå så snart han kommer in där. Så har svårt att avgöra om han tycker det är tråkigt eller vad det kan vara.

Vad kan det vara för fel? Vad gör man med en sådan häst?
 
Prata med någon/några annan veterinär och se om ni kan spåna fram någonting.

Något är ju fel så då får man trycka på tills någon är villig att reda ut, även om det är besvärligt.

Har tyvärr inga idéer. :(
 
Man utreder vidare. Något är ju uppenbarligen fel. Man kan behöva stå på sig ordentligt men jag hade beställt tid på en klinik och sagt redan vid bokning att allt måste utredas för att hitta vad som felar. Ge dig då inte om veterinären säger att det inte är något fel för det är det ju, uppenbarligen.
 
Hur är det med foder, vatten, sammansättning av hästar i hagen, päls mm? Har den feber? Svullnader?
 
Min häst hade en veckas feber i april 2019. Vetrinär var ute och tog prover men inget var positivt. Dock har sa vetrinären att proverna kan visa falskt negativt.

Efter det fick hästen vila ca 2 mån med långsam igångsättning. Efteråt har hästen varit tröttare än vanligt vid ridning och vi har tagit det väldigt lugnt. Tycker hästen varit lite flåsigare och stannar och vägar gå på ridbanan, ute går det bättre. Har kollats ett par gånger av vetrinär och equiterapeft som inte hittat något.

Men tycker fortfarande inte hästen är helt bra, han är tröttare än vanligt.Och mer flåsig. Vissa dagar är bättre andra sämre. När vi rider ute vill han inte trava/ galoppera längre sträckor. Då stannar han och vill inte gå, vill stå still och vila ca 30sek-1 min sedan kan han köra på igen?

Han vägrar gå på ridbanan, dock har han inte gått så mycket på ridbana försen nu, gick bra ett par gånger men nu stannar han bara och vägrar gå så snart han kommer in där. Så har svårt att avgöra om han tycker det är tråkigt eller vad det kan vara.

Vad kan det vara för fel? Vad gör man med en sådan häst?

Haft flåsig häst som inte orkade knappt skritta vanliga rundor. Behandlades med astmamedicin och är nu bra. Åk och kolla lungor och hjärna som tidigare sagts.
Min syntes det på med vidgade näsborrar och ökar buktryck vid andning
 
Säger samma som Kenzo2019 - har blodprov tagit för anaplasmos? Annars skulle jag rekommendera det. Har också haft en häst som var onormalt trött där blodprov för anaplasmos togs vid två tillfällen. Veterinär kunde konstatera stegring av antikroppstitrar från ena provet till andra. Hästen behandlades med tetracyklin i fem dagar och var därefter som ny!
 
Hur är det med foder, vatten, sammansättning av hästar i hagen, päls mm? Har den feber? Svullnader?

Ingen feber eller svullnad. Väldigt sen pälssättning i år dock och har inte börjat fälla än. Äter mest hö och dricker som vanligt. Går i stor hage med kompisar.
 
Säger samma som Kenzo2019 - har blodprov tagit för anaplasmos? Annars skulle jag rekommendera det. Har också haft en häst som var onormalt trött där blodprov för anaplasmos togs vid två tillfällen. Veterinär kunde konstatera stegring av antikroppstitrar från ena provet till andra. Hästen behandlades med tetracyklin i fem dagar och var därefter som ny!

Det behöver altså tas 2 prover? Vad är tetracyklin ? :)
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 686
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 280
Senast: bobbbo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 148
Senast: Ridinglady
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp