Vad kan det vara? Idéer någon?

Dandylinn

Trådstartare
Hunden i fråga är en bichon på 8 år.
Han har haft utslag under tassarna i omgångar, återkommande lite då och då. Så har det varit under något års tid.
Det kliar jättemycket och ibland har det hänt att han biter tills det blöder..
När han får utslagen är de röda och en lätt värme kan man känna.

Jycke är nu less på att måsta ha tratt då och då..Eftersom att vi eller veterinärerna inte vet någon orsak än så måste han ha det inne så att han inte tuggar sönder sig själv.

Vi har allergitestat honom, pricktest..ja allt möjligt enligt veterinärerna.
Hittar ingen direkt allergi eller överkänslighet.

Provat en mängd olika foder, bytt märken och bytt till allergifoder.
Får enbart torrfoder, dvs inga matrester av våran mat eller några andra tillsatser. Håller en väldigt sträng diet så att inga ytterligare bidragande orsaker ska komma in i bilden..

Vi har också kastat alla starka schampon och tvättar honom numera bara m schampon som vet rekomenderar.
Tvättar honom även mindre ofta, runt någon gång/vecka om ens det, när han blir skitig.

Fortfarande återkommande utslag...

Är det någon här som har någon idé om vad det kan vara för något, för vi sliter snart håret från våra huvuden :cry:
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Min fick fukteksem mellan trampdynorna för bara nån vecka sen och kliade och kliade. Då körde jag hot spot foam och det försvann på något dygn.

Fukteksem är ju varma, väldigt kliiga, (iallafall dessa) och vätskar sig.
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Låter som fukteksem eller svamp. Klipp tassarna kort så att de torkar fort vid väta. På med pevarylkräm. De ska vara torra och ha det luftigt hela tiden!

Föna INTE med värme, isåfall med sval blåst.
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Kan det inte gunka att tvätta honom ännu mindre ofta? Om det är fuktexem så kanske det inte är så bra att tvätta nån gång vecka?
Dessutom så försvinner hundens naturliga skydd om man tvättar för ofta.
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Tack för svar ni tre! :)

Men tyvärr är det inte fukteksem heller, glömde skriva det i mitt första inlägg..men vi har funderat på det tidigare och kontaktat veterinär ang den frågan samt åkt in och kollat på station..men det var inte det heller.
Någon svamp är det inte heller enligt prover.

I dagsläget tvättas han enbart då han får in smuts i pälsen m specialschampo då veterinären ordinerade detta för att utesluta att det är sand, smuts eller annat som irriterar huden.

Det är himla mysko och vi har fått utesluta de normala o mest vanliga orsakerna till klådan/utslagen.
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Puttar lite..

Någon som kan ha någon annan idé eller liknande erfarenhet?

Kanske någon annan allergi?

Hjälp mig att spekulera! :)
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

I dagsläget tvättas han enbart då han får in smuts i pälsen m specialschampo då veterinären ordinerade detta för att utesluta att det är sand, smuts eller annat som irriterar huden.

Men har det då inte gett nåt resultat? (Spånar lite nu bara..) Har för mig att jag läst nånstans att en hund ska badas MAX 4 gånger/år, för att behålla sitt naturliga skydd. Har ni prövat att tvätta mindre?
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Nu vet jag inte alls hur utslagen ser ut eller vart på/under tassen dom sitter, men furunkulos? Min förra hund fick det som följdsjukdom av demodex.
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Har man tagit prower från utslagen?
Hur ser de ut? Platta, upphöjda, skorpa på, som en bula, bara rött...?
Wilken torrfoderdiet har ni haft hunden på och hur länge?

Wilka schampon har ni testat och hur har ni anwänt dem? Hur ofta, hur länge har de fått sitta i osw.

Är alla 4 drabbade?

Har hunden haft något annat hudsymptom? Öroninflammation? Runt nos, ögon? Hur fungerar magen?

Är några andra hundar drabbade?
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Men har det då inte gett nåt resultat? (Spånar lite nu bara..) Har för mig att jag läst nånstans att en hund ska badas MAX 4 gånger/år, för att behålla sitt naturliga skydd. Har ni prövat att tvätta mindre?

Det där stämmer inte, i synnerhet inte när hunden lider aw en hudsjukdom. Däremot är det wiktigt att återfukta efter bad.
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Vi hade tänkt dra in på badandet givetvis då vi spånade i att det kunde vara skadligt, men enligt veterinär skulle vi inte göra det då smuts, grus och annat skit i pälsen kunde bidra till en hudirritation.
Det enda vi skulle göra är att vara väldigt försiktig m starka schampon och vi fick även en del special schampon av veterinär.
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Vad är furunkolos och demodex?

Utslagen sitter till största del under tassarna och blir röda i färgen och området blir väldigt irriterat vilket gör att det även kliar mycket.

En del gånger har han även kliat sig lite på benen, men inte i större utsträckning.
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Prover på utslagen är tagna.
Inga direkta provsvar som leder någonstanns..ingen svamp eller annan igenkänd hudsjukdom.

Utslagen syns bara som så att det blir rött under tassarna, aldrig blött eller fuktigt utan det är fortfarande torrt. Kliar väldigt mycket.

Har ingen större koll på vilka foder det testas men är foder från veterinären. De olika fodersorterna gjorde inget resultat, eller utslagen försvann inte. Vi har haft varje fodersort ett bra tag de gånger vi provat dem.

Schamponen likaså, kan inte namn på varken foder eller schampo då det är mammas hund och jag frågar runt lite här åt henne.
Schampona antar jag att de använts enligt bruksanvisning.

Kan återkomma m namn på foder och schampon under morgondagen.

Alla fyra tassar blir drabbade.

Nyligen haft en öroninflamation men enligt vet inget som var sammankopplat m utslagen. Hade inte utslag då han hade det.

Inga andra hundar är drabbade då det är den enda hunden i huset.
Vi har frågat bekanta m hund eller hund som vår hund har busat med och ingen har utslagen..så det tycks inte vara någon smitta.
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Kom på de schampon vi köpte hos vet:

Allerderm Pyoderm och Etiderm
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Men det låter exakt som den åkomman min förra westie+svärföräldrarnas bichon hade. Det är en slags hudirritation och du förmildrar den om du klipper tassarna mycket kort och torkar/fönar svalt varje gång de blivit blöta samt har i pevaryl (iaf i början). Som sagt, byt från torrfoder till färskfoder eller rå kost. Sistnämnda gjorde att min westies problem och klåda så gott som försvann.
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Bara torrfoder i stort sett.

M färskfoder, menar ni de där korvarna som är svårt att få tag på här eller rent av burkmat?
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Tassarna är kortklippta under o hålls rena hela tiden.

Ska däremot tipsa om att ringa vet o kolla upp det där m färskfoder :)
 
Sv: Vad kan det vara? Idéer någon?

Det är väl dumt att använda pevaryl om ts har konstaterat att det inte är svamp.
/C
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
1 890
Hundhälsa I början av förra sommaren började min 1½ år gamla borzoi att slicka sig mycket om tassarna. I samband med att vi gjorde...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 211
Senast: Is
·
Hundhälsa hej alla vovveälskare, skrev ju tidigare om att jag fallit handlöst för en parsonterrier - Rayban som med en gång fick flytta in med...
2
Svar
31
· Visningar
5 483
Senast: Rose
·
Hundhälsa Väntar på att vet ska ringa upp, måste slänga ut en tråd för att kolla era erfarenheter... I korthet tror vi att hunden är...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 237
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp