Vad kan det vara som luktar?

aiquen

Trådstartare
Jag har den senaste veckan haft problem med någon jäkla stank i min lägenhet. Det är främst i hallen det luktar (det slår verkligen emot en när man öppnar ytterdörren och går in) men eftersom lägenheten är relativt liten och har en öppen planlösning är det svårt att avgöra exakt var det kommer ifrån.

Jag har vänt ut och in på allt! Jag har slängt ut dörrmattan, torkat av skoskulorna på skorna i hallen, slängt alla sopor, glott efter matrester i ugnen, kollat igenom jackfickor och väskor så att jag inte glömt något i dem, torkat golvet, rensat ur kylskåpet, vädrat, kollat så att det inte står gammalt vatten i någon blomkruka ... Men det ger sig liksom inte!

Nyss stängde jag in katterna i sovrummet och öppnade tvärdrag i övriga lägenheten - och nu luktade det fan även i sovrummet när jag öppnade igen!

Jag bor på våning två av två i ett trähus, byggt någon gång under första delen 00-talet (tror jag), med fyra lägenheter. Jag har t.om. försökt ha lite smygkoll på tanten under men hon lever i alla fall uppenbarligen. :o

Vad fasen kan det vara? Jag har tänkt typ ... död råtta, men den lukten borde jag känt igen efter uppväxten i ett gammalt trähus på landet.

Jag skulle ju dö skämsdöden om jag kontaktade hyresvärden och så är det någon lukt jag själv har orsakat. Jag glömde uppblött hästfoder i en burk i en lägenhet en gång och den lukten glömmer jag inte i första taget. :angel: Men jag verkar ju inte ha glömt nån mat framme den här gången, så jag fattar verkligen inte vad det är?!

Jag fattar ju att det är en jäkla fråga (hur veta, liksom) men är det någon här som möjligen har någon idé om vad som plötsligt kan börja stinka i en lägenhet?
 
Jag hade rövstora problem med dålig lukt i min lägenhet. Det var ett jävla helvete. Visade sig att grannarna nedanför hade lägenheten full med sopor och att lukten kom in genom otätade ventilationsgrunkor i hall och kök.
 
Jag har den senaste veckan haft problem med någon jäkla stank i min lägenhet. Det är främst i hallen det luktar (det slår verkligen emot en när man öppnar ytterdörren och går in) men eftersom lägenheten är relativt liten och har en öppen planlösning är det svårt att avgöra exakt var det kommer ifrån.

Jag har vänt ut och in på allt! Jag har slängt ut dörrmattan, torkat av skoskulorna på skorna i hallen, slängt alla sopor, glott efter matrester i ugnen, kollat igenom jackfickor och väskor så att jag inte glömt något i dem, torkat golvet, rensat ur kylskåpet, vädrat, kollat så att det inte står gammalt vatten i någon blomkruka ... Men det ger sig liksom inte!

Nyss stängde jag in katterna i sovrummet och öppnade tvärdrag i övriga lägenheten - och nu luktade det fan även i sovrummet när jag öppnade igen!

Jag bor på våning två av två i ett trähus, byggt någon gång under första delen 00-talet (tror jag), med fyra lägenheter. Jag har t.om. försökt ha lite smygkoll på tanten under men hon lever i alla fall uppenbarligen. :o

Vad fasen kan det vara? Jag har tänkt typ ... död råtta, men den lukten borde jag känt igen efter uppväxten i ett gammalt trähus på landet.

Jag skulle ju dö skämsdöden om jag kontaktade hyresvärden och så är det någon lukt jag själv har orsakat. Jag glömde uppblött hästfoder i en burk i en lägenhet en gång och den lukten glömmer jag inte i första taget. :angel: Men jag verkar ju inte ha glömt nån mat framme den här gången, så jag fattar verkligen inte vad det är?!

Jag fattar ju att det är en jäkla fråga (hur veta, liksom) men är det någon här som möjligen har någon idé om vad som plötsligt kan börja stinka i en lägenhet?

Och det är inte någon av katterna som kissat inne? Eftersom det började luktar sovrummet också sedan de varit där?
 
Har du proppskåpet i hallen? Det kan va en mus som kommit in där och dött grilldöden. Luktar inte alltid lik utan ibland mest unket. Hos oss händer detta flera ggr per år, första gången denna höst var igår. Jag tyckte det va lite tidigt och letade som en galning efter nåt annat på golvet, men som sagt, det va en död mus
 
Kan det komma från grannarna? Har du vart där och hälsat på/sniffat runt?:o:p

Jag hade rövstora problem med dålig lukt i min lägenhet. Det var ett jävla helvete. Visade sig att grannarna nedanför hade lägenheten full med sopor och att lukten kom in genom otätade ventilationsgrunkor i hall och kök.

Nä, hos grannarna har jag ju inte varit. Jag har bara bott här i ett par månader och känner dem inte alls. Det är typ bara tanten under jag över huvud taget har träffat (av dem i samma hus) och då har vi bara hälsat.

Men alltså JA, sopor! Det är ungefär så det luktar! Men i alla fall tanten under har åtminstone inte gett intryck av att vara typen som samlar på sig sånt. Utifrån sett har hon ordning hos sig; verkar ha en del besök, vädrar kläder och har en klanderfri uteplats. Om det nu kan tänkas säga något om en persons sophantering. :p

Lägenheten bredvid däremot ser i princip tom ut (men det lyser i den så någon bor väl där antar jag) men den angränsar å andra sidan inte till min hall. Men visst, det kanske inte är otänkbart även om det väl känns lite skumt att lukten har kommit så plötsligt nu. Fast försvinner den inte snart får det väl bli ett ärende för hyresvärden ändå och då hittar de väl förhoppningsvis om det skulle vara något med grannarna/ventilationen. Men som sagt, sjukt pinsamt om det är något jag har missat i min egen lägenhet. (Träffar på en av fastighetsskötarna på gymmet regelbundet. Jag skulle på riktigt dö om han kom hit och hittade unken smutstvätt eller nåt.)

Och det är inte någon av katterna som kissat inne? Eftersom det började luktar sovrummet också sedan de varit där?

Nej, det tror jag inte. De är duktiga vad gäller att gå på lådan och visst att kattkiss luktar väldigt skarpt, men det är inte den typen av lukt heller. Så det kanske snarare talar för att det är något med ventilationen? Eftersom sovrummet var det enda rummet jag inte vädrade i - och då började det lukta där istället?

Googlade förresten lite. Fladdermöss kan visst sprida lukt omkring sig. Men det är väl inte särskilt troligt att de flyttar in på vinden i ett hyfsat modernt flerfamiljshus? Plus att de verkar låta en del och några skumma ljud besväras jag ju inte av.
 
Har du proppskåpet i hallen? Det kan va en mus som kommit in där och dött grilldöden. Luktar inte alltid lik utan ibland mest unket. Hos oss händer detta flera ggr per år, första gången denna höst var igår. Jag tyckte det va lite tidigt och letade som en galning efter nåt annat på golvet, men som sagt, det va en död mus

Nej, propparna och sånt finns inne i förrådet som förvisso ligger i anslutning till hallen (fast egen ingång; jag har som en egen "loftgång" med en dörr till förrådet och en till själva lägenheten) och där inne luktar det ingenting.

Hur länge luktar en död mus? Borde den lukten inte gett med sig efter en vecka om det var en sån som spökade?
 
Ställ ut några koppar med ättika i lägenheten och låt dem stå i några dagar och ta sedan bort dem. Eftersom du har städat så noga så bör lukten försvinna av ättikan om det skulle varit något i din lägenhet som har skapat lukten. Har lukten inte försvunnit av ättikan på några dagar kan du nog vara hyfsat säker på att lukten kommer någon annanstans ifrån.

Ett ställe många missar är tak och väggar i sopskåp. Ett skvätt kan stinka vidrigt även om det inte syns vid första anblicken.
 
Nej, propparna och sånt finns inne i förrådet som förvisso ligger i anslutning till hallen (fast egen ingång; jag har som en egen "loftgång" med en dörr till förrådet och en till själva lägenheten) och där inne luktar det ingenting.

Hur länge luktar en död mus? Borde den lukten inte gett med sig efter en vecka om det var en sån som spökade?
Död mus luktar tills den torkat, av erfarenhet vet jag att det kan ta ett par veckor... Förra gången det va en.mus i vårt proppskåp fortsatte det lukta efter att vi tagit bort den, trodde att det var lite rester, går ju inte direkt skura i proppskåpet... Det blev dock bara värre, varpå vi öppnade igen efter ett tag och hittade ytterligare en mus där. Blää!
 
Hur länge luktar en död mus? Borde den lukten inte gett med sig efter en vecka om det var en sån som spökade?

Beror på hur den ligger, ju snabbare den torkar desto bättre. Men en tre veckor är inte orimligt, tyvärr... :cautious:

Jag kan ju inte känna lukten, men sätter mina pengar på död mus ändå. :D
 
Ställ ut några koppar med ättika i lägenheten och låt dem stå i några dagar och ta sedan bort dem. Eftersom du har städat så noga så bör lukten försvinna av ättikan om det skulle varit något i din lägenhet som har skapat lukten. Har lukten inte försvunnit av ättikan på några dagar kan du nog vara hyfsat säker på att lukten kommer någon annanstans ifrån.

Ett ställe många missar är tak och väggar i sopskåp. Ett skvätt kan stinka vidrigt även om det inte syns vid första anblicken.

Tack för tipset!

Död mus luktar tills den torkat, av erfarenhet vet jag att det kan ta ett par veckor... Förra gången det va en.mus i vårt proppskåp fortsatte det lukta efter att vi tagit bort den, trodde att det var lite rester, går ju inte direkt skura i proppskåpet... Det blev dock bara värre, varpå vi öppnade igen efter ett tag och hittade ytterligare en mus där. Blää!

Beror på hur den ligger, ju snabbare den torkar desto bättre. Men en tre veckor är inte orimligt, tyvärr... :cautious:

Jag kan ju inte känna lukten, men sätter mina pengar på död mus ändå. :D

Ah, men då kanske det kan vara en mus då. Men känns som lite skum tid på året för en mus att gå in i en vägg och dö eller? (Enligt musexperten i mig :D) Fast det vore ju nästan skönt om det verkligen är en mus, då försvinner ju i alla fall stanken förr eller senare.
 
Det är nu musproblemen uppstår. VI har inte haft möss inne på sex år, men just nu har vi en som härjar och gäckar hundarna nattetid.

När de slår fälten och/eller det blir kallare ute söker sig mössen in.
 
Har du kollat det där halet i kylskapet där vatten kan rinna ut?
Vid ngr tillfällen har det luktat illa i varan hall och vi har inte kunnat komma pa vad. Det har sen visat sig vara fran det där halet i kylskapet och lukten har pa ngt sätt gatt med luftströmmar ut i hallen (i köket eller kylskapet har det inte luktat). Det har sen visat sig vara halet i kylskapet som varit igensatt med äckel.

Nu har vi problem i bilen, den stinker men jag kan inte hitta ngt kvarglömt.
 
Alltså! Nu har jag i ren desperation tömt typ hela hallen på kläder och prylar, krypit omkring på golvet och lokaliserat lukten till elementet (!) i hallen. Jag har aldrig rört elementet ifråga (flyttade som sagt hit i början av sommaren) och det är inte på/varmt.

Kan lukten verkligen komma därifrån? Vad är det i så fall som luktar så förjävligt därifrån?

Tillägg: Jag kan alltså inte se att det skulle ha fastnat eller så någonting bakom.
 
Alltså! Nu har jag i ren desperation tömt typ hela hallen på kläder och prylar, krypit omkring på golvet och lokaliserat lukten till elementet (!) i hallen. Jag har aldrig rört elementet ifråga (flyttade som sagt hit i början av sommaren) och det är inte på/varmt.

Kan lukten verkligen komma därifrån? Vad är det i så fall som luktar så förjävligt därifrån?

Tillägg: Jag kan alltså inte se att det skulle ha fastnat eller så någonting bakom.
El-element? Kan ju ligga en död mus inuti.

Möss tränger sig in i skapligt minimala springor.
 

Liknande trådar

Äldre I fredags hände det jag verkligen inte behövde just nu, vattnet forsade ur golvbrunnen i badrummet och det blev fullständig panik -...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 682
Senast: Jen80
·
Hästvård Står med mysko skada på hakan på min boxvilande konvalecent (opererad för 7 dagar sedan står på 3 påsar butta om dagen i 7 dagar till så...
Svar
17
· Visningar
2 881
Senast: traceys
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 797
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Vi bor på en gård med 8 katter som har haft fri tillgång till stallbyggnader, förådsbyggnader och boningshuset via kattluckor. Men nu så...
2
Svar
30
· Visningar
2 655
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp