Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

D

Diana_F84

Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag ville ha nåt i mindre format att köra med.

Han är en stor shettis mkh över 110cm, 10 år gammal, sparsamt använd under sin livstid. Gick på lösdrift hos sin ägare med två arabkorsningar. Ägaren är mycket mån om honom. Han heter Boris. Han har haft fång för några år sen, en hålvägg i en bakhov men annars helt frisk. han går barfota men har boots på sig vid körning eller ridning.

Hos mig iallafall satte jag igång att köra honom, han var pigg och jag lät han ta ut sig lite som han kände för. Blev en del trav men mycket skritt. Någon galoppfattning. Han blev aldrig svettig. Allt var bra tills jag longera honom i hagen en dag. Han visade hälta höger framben i höger varv. På rakt spår syntes ingenting. jag kände igenom honom grundligt och fann ingenting. Han hade dock ont i ryggen men efter en lätt massage och lite stretching var det borta och hältan lättade.

Pratade med ägaren om detta samma dag. Trodde det hade med ryggen att göra givetvis, vi skulle avakta och se hur det urarta sig.

Jag fortsatte att testa han några ggr per vecka och hältan på böjt spår minskade. Jag körde honom knappt däremot. Han visade ingen ömhet eller värme i nåt av benen? Ryggen var fin sedan hela tiden. Aldrig att han visade nåt på rakt spår.

Sen kom hovslagaren. Började verka och upptäckte med ens att Boris haft inflammation i alla hovar främst fram. Fång hela sommaren som ägaren missat. Han har hög smärtgräns kommer vi fram till, och har inte visat några tecken på fång hos mig heller. jag är ändå utbildad gymnasie och KY inom häst. Borde jag sett.

Ett par dagar efter detta sitter en sten fast i vita linjen i hoven. Jag pilla bort den och finner en hålvägg. Ägaren kommer några dagar efter med sina hov verktyg och gör rent och vi börjar sen varje dag tvätta med jod o sen bomull i.

Efter detta kör jag ingenting med vagnen alls utan tömkör för att hålla igång benen på han så han får lite cirkulation. Han behöver ju banta också efter betet. Hältan är mycket bättre. Boots används vid all tömkörning. Han verkar helt okey, visar ingen hälta på böjt spår heller (med boots).

Detta gav mig ingen klarhet i vad som felats honom och jag har en känsla av att nåt är fel ändå.

Nu i måndags kom hovslagaren igen efter 7 veckor. Inflammationen var borta men han finner det jag inte vill se. Jag har blivit tipsad om det varit detta men jag vill inte tro på det. Bärrandsröta givetvis. Han får klippa upp väggen, inte så farligt var det men den hade ju spridit sig trots min behandling.

Eftersom Boris haft fång så verkar han bara fram på hoven och tar ingenting på trakerna. Detta för att få rätt vinkel på hoven för att avbelasta sulan (hokus pokus för mig, minns inte vad han sa)

Detta ändrar ju benställningen för varje gång eftersom trakterna är skyhöga. Hovslagaren kommer att ta ner dessa sen hoven läkt från fången. Kanske nästa verkning. (Ännu en förändring i benställningen!?)

Och så kom kylan.... hårt i marken dåligt med bete, allt e ju fruset. De står på box hos mig om nätterna. De går in SENT och har fri tillgång på hö och går ut vid sju och får hö i hagen.

Men jag har märkt att fasiken vad stel han är på morgonen. Ramlar ur boxen nästan. Är han 30 år eller? Han är ju bättre på kvällen men det blev värre nu igår.Han haltade på vänster fram... ganska kraftigt (han har hög smärtgräns, minns det).


(Förresten så stängslade vi in ny hage i förrgår så att de får lite mer att tugga på ute samt att den är mindre, dvs lättare att hitta dem klockan 23.00 när de ska in)


Nu på morgonen fick jag knappt ut honom. de har dock nära till hagen och den är inte så stor. Han kan lika gärna stå där som i boxen. Så jag drar ut honom.

Nu innan så skulle jag ut o kontrollera hans bomull i hoven samt lägga på benlindor fram och sätta på han sina boots. Vill ju avbelasta honom lite. Han skulle få ett gosigt täcke på sig också, man skämmer ju bort de små djuren.

Jag började med vänster fram, det gick bra. Men när jag skulle ta höger fram, dvs lyfta på hoven och kolla bomullen, göra rent hoven o ta på bootsen. han klarade inte av att stå på sitt vänstra ben utan la sig ner flera gånger. Jag lyckades till slut bära honom samtidigt som jag fick på hans boot. Tack gode gud att bomullen satt kvar och inte behövde bytas ut!

O nu e jag alltså förbryllad.

Fattar att han förmodligen inte är bra i höger fram och belastat vänster framben mer. Nu när det varit kallare så har det verkligen visat sig.

Men alltså ser ni nåt jag inte ser? Både jag och ägaren är överens om att inte ta ut veterinär hit utan vänta över vintern och är han inte bra så tar vi han till klinik för fullständig utredning. Hon hade en klinik hon litade på. Vi har jättebra kontakt ägaren och jag. Lät att prata och jag ska ringa henne idag när hon slutat jobbet.

Men jag vill ha spekulationer, liknande händelser...eran expertis.

Men skriv inte bara att vi ska ta han till klinik. Jag vill veta vad ni icke veterinärer säger.

:confused:
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Jag har inte någon erfarenhet av bärrandsröta.
Men min första tanke när jag läste ditt inlägg var att han kan ha fått fång igen. Det är farligt för dem att beta när gräset är fruset. Men det var bara min tanke grundad på mina erfarenheter av att ha en fånghäst sedan ett år tillbaka.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

puffar! vill ha tips!
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Jag har råkat ut för något liknande med hålvägar och häst som började röra sig kryckigt. tro det eller ej men krykigheten var för höga trakter, hovbenet fick fel vinkel. Hovis tog ner trakterna och hästen började gå. naturligvis så kämpar vi fortfarande med hålväggarna då de inte var relaterade. Det är vanligt att kallblod får för höga trakter då de sliter på tån och vanliga ridhästar sliter på trakterna, automatiskt vill hovis ha upp trakterna och det blir fel vinkel och gör naturligtvis ont i sulan på hästen efter ett tag. kolla hovvinkeln, då botde du se det.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Låter som fång i mina öron också, men varför inte ta ut veterinär till en häst som inte klarar att stå, utan lägger sig och som du måste bära ut? Låt vara tidigare med bärrandsröta mm, men nu har han ju blivit sämre.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Han har nog fång än!

Det gräset som är nu, frost/varmt är inte alls bra. Det kan om de är känsliga orsaka ännu mer problem i magen.

En annan sak jag tänker på är att varför inte ta trakten alls? När min häst hade fång (han hade mycket fång, flera omgångar) så såg hovis till att hålla så bra vinklar som bara var möjligt. Ju bättre vinklar ju bättre mår hoven. Optimering liksom.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Även jag tycker det låter som fång... eftersom han knappt vill gå.. som sagt, inge bra med gräset nu...
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Måste tillägga då att jag tagit tempen flera gånger och den är okey samt att han inte har puls i hovarna. Annars misstänker jag också en fång. jag bar inte ut honom till hagen, det var när jag satte på han ett boot på höger fram han la sig ner.

Ja, hovvinkeln förbryllar mig. Det finns så få hovslagare och de är så dyra, men jag hade velat ta ut en annan för att få höra en annan åsikt om just hovarna.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

om nu hästen har ont och ni inte vet vad det är så ska ni väl inte vänta med att ta ut vet?
sitta här och gissa sig till diagnos är väl ändå inte det rätta, eller?
det kan ju vara flera olika orsaker som behöver behandlas var för sig!
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Oseriöst!
Ni ska vänta med undersökning till efter vintern, hmm.
Du bor i Skara, där finns en hovslagarskola med duktiga lärare. Samtidigt finns där veterinärklinik som har samarbete med duktiga hovslagare.
Du har väl i princip ledavstånd dit??
Och om det nu är fång, och ponnyn är fet, fri tillgång på hö?????
Sätt på skor, det underlättar för en fånghov och håller ihop ev. hålvägg eller wld.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Jag hoppas att dennna tråden inte är seriös, enligt Ts profil har hon ingen häst alls:confused:

Om den nu är seriös så ta ut en veterinär nu, det är djurplågeri det du håller på med:mad:
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Håller med. Det verkar vansinnigt.

Till ts
Har du inte ringt till veterinären? Varför vill du veta vad vi som inte är veterinärer tycker? Hästen verkar ju vara sjuk!!

Jag har läste en hel del om fång och har förstått att det kan vara på många olika sätt. Därmed inte sagt att jag är säker på att det är det som är felet med din häst. Jag har ju inte sett den och är inte heller veterinär.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Jag bor inte i skara, hade jag gjort det fortfarande så hade jag inte haft denna hästen. Jag behöver uppdatera min profil, oj missat. Sorry. Vi bor två mil nedanför Växjö, i Nöbbele ute i skogen.

Han är då inte fet nu, bantningen gick bra :) Han har fri tillgång på nätterna så han håller värmen. Hästar behöver äta så att de blir extra varma. Han får inget kraftfoder och hö är bra för fånghästar.

Nu tog jag in dem igen och han var fortfarande halt. Måste vara fång. Han hade 38 nu och det är lite över vad han hade innan idag. Visserligen har han haft täcke på sig nu under dagen och det har ju gjort sitt. Nu är det inte kallt ute alls heller. Så den gör mig inte orolig. Han var varm i fötterna nu dock, han får bli inne imorgon och sen blir det inget mer med nya hagen. Det var en chansning eftersom vi har ont om hö och ska hämta torsdag nästa vecka. Därför denna hagflytt om ni vill veta. Hö e piss svårt att få tag på här. Ingen annonserar ju ut det??

Nä ska ringa hans matte imorgon, ta tempen på han igen och så blir han inne med sitt vanliga hö igen.

Förstår att ni tycker jag e grym men är det inte akut så tar jag inte ut vet. De kan inte göra så mycket på plats. Smärtstillande ja, det vore nåt för han. Han har dock ingen puls i benen förutom i vänster lite högre. Han står inte i fångställning iallafall.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Det har du rätt i. Han visade inget i sommar hos sin ägare heller så det är inte det jag väntar på. Jag ser på allmäntillstånd och tempen.

Har ändrat min profil nu :) Nu slipper ni bli förvirrade. Jag gick på bys innan när jag bodde där. Gick i delad klass med just hovslagarna så jag är väl medveten om hovslagarskolan.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Fång går ju i olika stadium, det låter ju som om det är akut med en klinik tid. Vad man vill vet nu är hovbenets position, det kan ju vara så att hästen har en hovbenssänkning/ rotation och därför smärtar så. Någon annan möjlighet att ta reda på det finns inte utan röntgen, personligen anser jag att hästen är oerhört smärtpåverkad när den lägger sig ner för att den inte klarar av belastningen.
Det finns alltså inget att vänta på, se till och ta er in på klinik snarast möjligt.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Mycket stor sannolikhet att det är fång. Ta ut veterinären snarast så att hästen åtminstone får smärtlindring tills ni kan ta den till klinik för röntgen!
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Har nu pratat med ägaren och det påminner tydligen mer om en hovböld. Han visar samma symptom som den gång han haft en hovböld. Vi är båda överens om att en veterinär kan inte göra så mycket just nu. Han kommer få smärtlindring imorgon och få gå i sin gamla hage själv.

Han mådde bättre nu. Men vad tror ni om hela hans hälthistorik. Det var mest det jag ville höra spekulationer om. Kan ni se någon klarhet i det, ni icke veterinärer.

Ni får tycka vad ni vill, men stå i en transport just nu är det inte optimala för honom. Hans egna box och rätt foder. Han får lindring imorgon.

Tacksam för era svar.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Men hur ska han smärtlindras ? Det är ju bara vet som kan ordinera och skriva ut.
Varken hästen ägaren eller du är betjänta av spekulationer om hans gamla hältor. Av det du skriver kan man endast vara säker på att hästen behöver bli undersökt av en veterinär.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Oavsett vad hästen lider av så behöver den smärtstillande, kontakta veterinär omgående. Ni kan ju inte själva gå o spekulera i vad som drabbat hästen o sen låta bli att behandla den, skärpning.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 777
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 170
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp