Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Släng på hästen skor!så de håller ihop hovväggarna & avlastar dem.
De fall jag varit med om har det gått bra med vanliga hästskor men ibland får man slå på ringsko för att avlasta hovväggen.

Tycker absolut inte du ska tömköra hästen när den har ont(hovarna klarar inte mer belatning vid såna här tillfällen) & eftersom detta inte går bort så klarar den uppenbarligen inte av att stå oskodd.
Kan inte hela ditt inlägg utantill men har hästen haft skor förr?

Om detta blir för omfattande kan det leda till hovbölder & hovbenssänkning eftersom jord & sand mm tränger in & kan infektera lamellläderhuden, vid hovbenssänkning är prognosen som sagt mkt dålig.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Om ni misstänker hovböld är det ju bara att ta ut hovslagare. De jag har använt mig av har vid akuta fall åkt ut även helger, dock har jag väl fått betala lite extra för obekväm arbetstid, men för hästen skull tycker jag att det är värt det.

Dock borde din hovslagare redan ha misstänkt det och inte gissat på fång kan jag tycka, hovböld är ju lite lättare att reda ut och hitta oftast.

Jag skulle INTE tveka att åka till klinik om min häst uppförde sig som din. Den skulle dessutom få stå inne fram till klinikbesöket. Funderar på det där med bomullen, den är ju till för att göra det mjukare för hästen att stå, men bomull blir väldigt snabbt hård när den packas ihop av hästens tyngd, så jag är tveksam på effekten om man inte byter den OFTA.

Ska in och röntga min shettis på måndag då jag tycker att han uppför sig konstigt. Dock inte så allvarligt som din verkar göra, men tillräckligt för att jag ska bli orolig. Försäkringen täcker ju en hel del av kostnaden, och jag vill ju inte att han ska ha ont i onödan. Han står på box nu och äter PYTTELITE av det äldre hö jag har kvar/mål. Inget kraftfoder, gräs eller betfor. Är heller inte duktig på fång, men har fått lära mig att ta bort allt foder som innehåller "socker" och vara restriktiv med tom hö till en början.

*hoppas på något annat än fång*
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Har själv en fånghäst och nu på senare tid börjar läsa på en massa om just fången och dess olika symton....

En amatörgissning från mitt håll, är samma sak som en del andra skriver...hovbenssänkning....

Jag tycker inte att de låter som en hovböld....men om ni funderar på det, ta ut en hovslagare, då borde han/hon kunna släcka det frågetecknet ganska snabbt....

Sen hade jag nog bokat tid för röntgen....

//Domino_s
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Har nu pratat med ägaren och det påminner tydligen mer om en hovböld. Han visar samma symptom som den gång han haft en hovböld. Vi är båda överens om att en veterinär kan inte göra så mycket just nu. Han kommer få smärtlindring imorgon och få gå i sin gamla hage själv.
Om det är en hovböld, varför smärtlindring och vilken ?
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Oavsett vad hästen lider av så behöver den smärtstillande, kontakta veterinär omgående. Ni kan ju inte själva gå o spekulera i vad som drabbat hästen o sen låta bli att behandla den, skärpning.

Håller med. Det här börjar likna ett djurskyddsärende...
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Jag håller helt med dig.
Undrar samtidigt
Är det lönt att fortsätta denna diskussionen?

till ts en sista gång
Vad tror du att du kan få för hjälp på ett forum där ingen kan se hästen? Ring till veterinären.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Det är uppenbarligen en hovböld, efter att ha undersökt han efter natten. Ni får väl anta att jag menar att ta ut en veterinär idag, han ska ju knappast få sprit att döva smärtan med.

Har bestämt mig för att skicka hem hästarna, ägaren bor en timme bort och hon vet ju mer om hur hennes häst reagerar i sådanna här fall. Jag känner mig mest som en mellanhand just nu.

Att jag inte tog ut veterinär igår berodde på att han hade ingen feber, han andades lugnt och han stod på benet i hagen. Jag misstänkte mest överansträngning i vänster ben. Detta kan det fortfarande vara och har nu förmodligen resulterat i en hovböld.

Att han la sig ner indikerade på att han har ont, men det är också en shetlandsponny. Ibland står han rakt upp på bakbenen för att det är så trist när man tar på bootsen inför körning.

Idag haltar han på vänster men har normal temp, pigg (busig) och äter normalt. Han får nu gå i sin gamla hage med lite hö. Han vill inte gärna stå inne.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Varför djurskyddsärende?

Veterinären antar jag av gör om han ska ha smärtlindring eller inte och vilken. Är det en hovböld så får hovis komma.

Och jag ville ha spekulationer och ingen experhjälp. Tänkte man kunde spåna lite ihop och gissa lite. Att det skulle bli en intressant diskussion.

Hästen blir omhändertagen så det kan ni släppa. Men ställ gärna frågor om ni kommer på nåt. Men fortsätter det såhär med påhopp om djurskyddsärende eller inte så behöver ni inte svara. Det är lite tråkigt men jag förstår er oro. Men ni behöver då inte va så dramatiska. Han är inte döende, hade han haft hovbensrotation så hade han haft mycket mer ont än vad han har. Tung andning, feber och förmodligen svettig eller apatisk. Legat ner mesta tiden i hagen med mera. Då hade det varit pang på till klinik.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Hästen blir omhändertagen så det kan ni släppa. Men ställ gärna frågor om ni kommer på nåt. Men fortsätter det såhär med påhopp om djurskyddsärende eller inte så behöver ni inte svara. Det är lite tråkigt men jag förstår er oro. Men ni behöver då inte va så dramatiska. Han är inte döende, hade han haft hovbensrotation så hade han haft mycket mer ont än vad han har. Tung andning, feber och förmodligen svettig eller apatisk. Legat ner mesta tiden i hagen med mera. Då hade det varit pang på till klinik.

Men VARFÖR måste hästen få så fruktansvärt ont för du ska ta den till klinik?

Jag hade en ponny med fång. Han hade inte feber, förhöjd puls, svettig eller apatisk och låg ner ens sin sista dag i livet. Då var hovbenet påväg att perforera sulan, sulan buktade.

Han stod inte en enda dag i fångställning, han hade varken puls eller värme i hovarna förrän sista dagarna. Han var däremot halt, men på intet vis apatisk.

Så, varför måste det bli ett SOLKLART djurskyddsärende för att du ska åka till klinik?

Jag är heller inte mycket för veterinär på fältet i sådana fall, de har inte samma möjligheter med rtg och så vidare, men klinik är ju självklart, och för mig hade det varit det för länge sen. Men ni har valt att inte ens ta ut veterinär på fältet vilket för mig är obegripligt.

För oavsett om det är fång, hovbenssänkning, hålvägg, bärrandsröta, hovböld eller något helt annat (fraktur t ex) så det enda rätta är veterinär, så hästen kan få en diagnos och korrekt vård.

Du säger själv den har hög smärttröskel, men i nästa andetag 'den har inte så ont för den är inte helt medtagen av smärtan'? Det finns hästar som är mindre besvärade än din häst är och som har frakturer..

Berätta gärna vad veterinären sa idag! (Fast smärtstilla gör man inte utan att veta vad det är, då smärtstillning i vissa lägen kan förvärra skadan)
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Det är hästägaren som avgör när och om vi tar han till klinik. jag lan ju inte veta exakt vad han har för smärtgräns, det är en spekulation. Som hela tråden är. Jag ville veta lite vad jag kunde gå på i hans fall. vad detmest låter som. Och varför är det fång enligt er?

Ni missförstod min tråd helt enkelt.

Väldigt tråkigt att höra om din häst som fick gå bort. Inte alls kul o höra.

Klart man blir orolig om ens häst, men många kliniker missar felet och man blir ofta inte hjälpt. Hör ofta om det och man blir avskräckt att släpa sin häst långa sträckor. Och ibland överbehandlar de mot ingenting. Finns inget släp här heller i närheten att hyra... Varför hyr inte mackar ut släp längre!?

En veterinär på fältet kan bara gissa sig fram, de har samma att gå på som jag har. Jag överväger alla fel så jag kan ge veterinären en bra bild. Vi får la se vad han säger idag.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Fast DU är ju den som är ansvarig för att hästen får adekvat vård, eftersom det är du som just har den i fin vård, och skylla på hästägaren känns som en dålig ursäkt. Du skrev ju att du och hästägaren var överens om att INTE kolla upp den förrän efter vintern. Så det är ju knappast så att ägaren förbjuder dig att ge hästen vetvård (är det så, kör hem den, och så ringer du djurskyddet och talar om var den finns och att den inte får vård)

Och veterinärer på fältet måste till viss del gissa ja, men de är fasiken så bättre på att gissa än vi vanliga hästägare. Och, har man inte släp (ja det är synd färre och färre mackar hyr ut) så får man se till att hyra/låna ett, alldeles oavsett.

Vad gäller den hörsägen du framför ang kliniker så är den ju just hörsägen, och de flesta kliniker hittar felet och behandlar det adekvat. Även om det naturligtvis kan ske misstag. Men att hästen ska gå och ha ont, för att kliniken KANSKE inte hittar felet - det känns för mig horribelt.

Jag förstår meningen med din tråd, men det här är inte ett fall där det ska spekuleras och provas och trixas 'på hobbynivå', utan det här är ett fall för veterinär.

Som sagt, tala gärna om vad veterinären sa idag. Och så håller jag tummarna för att lillkillen snart mår bättre.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Han står på box nu och äter PYTTELITE av det äldre hö jag har kvar/mål. Inget kraftfoder, gräs eller betfor. Är heller inte duktig på fång, men har fått lära mig att ta bort allt foder som innehåller "socker" och vara restriktiv med tom hö till en början.

*hoppas på något annat än fång*

Jag visste ingenting om fång för ett år sedan eller rättare sagt det jag visste var grundat på trettio år gamla kunskaper så det var helt fel. Men när min häst fick för det förra hösten började jag läsa på.

En häst som har fång är ju sjuk och ska naturligtvis ha mat. Ofta beror fång på att mikroorgansimernas balans i tjocktarmen har rubbats. Den ska ha lika mycket näring som tidigare men skonsam mat som inte utsätter tarmarna mer. Det bästa är att ge den ett bra hö så den får tillräckligt med protein ev halm för tillräckligt med grovfoder. Betfor är också bra för tarmen. Behöver den mer protein är lusern bra. Däremot ska man akta sig för spannmål. Fruset gräs är jag personligen livrädd för min häst reagerar om hon går på det (puls i kotan). Det frusna gräset innehåller mkt farliga kolhydrater.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

att du itne bara tagit den till vetrinär? Oh att ägaren lånar ut en häst till någon som inte tar den till vet. när den tydligen verkar ha ont. och min fråga till dig, hur kan du transportera den hem till ägaren, när det inte var läge för honom att åka transport till vet? Har du inte råd och åka till Vet. får du väl fråga om inte ägaren kan betala hälften?

Att du kan sova gott på natten medans din häst inte mår bra, det kan jag då inte begripa.

hoppas hästen får det bra när den åker hem till ägarna
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Alexandra har redan skrivit två bra inlägg, så jag har inte så mycket att tillägga. Bara ett par kommentarer till ditt originalinlägg:

Sen kom hovslagaren. Började verka och upptäckte med ens att Boris haft inflammation i alla hovar främst fram. Fång hela sommaren som ägaren missat. Han har hög smärtgräns kommer vi fram till, och har inte visat några tecken på fång hos mig heller. jag är ändå utbildad gymnasie och KY inom häst. Borde jag sett.

Varför tog ni inte ut veterinär redan här, eller körde hästen till klinik? Det är ju ganska allvarligt att hästen har haft fång hela sommaren, och dessutom hade ni ju haft problem med hälta. Ligger det inte nära till hands att misstänka hovbenssänkning i såna fall?

Och så kom kylan.... hårt i marken dåligt med bete, allt e ju fruset. De står på box hos mig om nätterna. De går in SENT och har fri tillgång på hö och går ut vid sju och får hö i hagen.

Fruset gräs är en typisk sådan sak som kan utlösa fång. Hårt och knöligt underlag kan utlösa belastningsfång, särskilt om hästen redan innan har hovar i dåligt skick.

Men jag har märkt att fasiken vad stel han är på morgonen. Ramlar ur boxen nästan. Är han 30 år eller? Han är ju bättre på kvällen men det blev värre nu igår.Han haltade på vänster fram... ganska kraftigt (han har hög smärtgräns, minns det).

Du vet att han har hög smärtgräns, och ändå tar du inte ut veterinär fast hästen har så ont? Otroligt! En häst som har hög smärtgräns är ju ÄNNU sjukare än en vanlig när den börjar visa något. Det är dessutom klart att den blir stel och öm när den har stått innen på natten. Hela dagen står den ju och försöker avlasta sina onda hovar! Han behöver smärtlindring för att kunna röra sig någorlunda normalt och slippa få ont i kroppen av felbelastning

Jag började med vänster fram, det gick bra. Men när jag skulle ta höger fram, dvs lyfta på hoven och kolla bomullen, göra rent hoven o ta på bootsen. han klarade inte av att stå på sitt vänstra ben utan la sig ner flera gånger. Jag lyckades till slut bära honom samtidigt som jag fick på hans boot. Tack gode gud att bomullen satt kvar och inte behövde bytas ut!

Ont, ont, ONT!

Men alltså ser ni nåt jag inte ser? Både jag och ägaren är överens om att inte ta ut veterinär hit utan vänta över vintern.

Hästen har akuta problem med smärta. Han behöver hjälp NU, inte i vår!

:confused:

Snälla, försök att förstå att ponnyn förmodligen har våldsamt ont och behöver få veterinärvård omgående. Strö upp boxen ordentligt och låt den stå inne tills den har fått hjälp.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

KL
Har veterinären varit ute? Vad sa h*n?
Börjar må dåligt över denna tråden, stackars ponny.:cry:
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Men herregud! Han blev ju bättre.

Hovböld som är påväg ut. Det var allt. Han visade symptom innan de gick in i nya hagen. Den lär spricka snart och då blir han helt bra igen. Han mår väldigt bra nu, haltar lite på vänster då han vill avbelasta det lite.

Ni kan lugna ner er. Inga fler svar tack. Ni är en dramatisk flock med hästmänniskor.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Ni kan lugna ner er. Inga fler svar tack. Ni är en dramatisk flock med hästmänniskor.

Jag föredrar nog att ses som 'dramatisk' än som nonchalant.

Hur vet du att det är en böld? Och tror du det är en böld ska du ta ut hovslagare och skära upp den. Är det en stor och djup böld, vilket det torde vara om det nu är en böld, så är det risk att man behöver gipsa med.

Hovbölder av den där omfattningen är inte alltid så himla 'bara'..
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Varför djurskyddsärende?

Veterinären antar jag av gör om han ska ha smärtlindring eller inte och vilken. Är det en hovböld så får hovis komma.

Och jag ville ha spekulationer och ingen experhjälp. Tänkte man kunde spåna lite ihop och gissa lite. Att det skulle bli en intressant diskussion.

Hästen blir omhändertagen så det kan ni släppa. Men ställ gärna frågor om ni kommer på nåt. Men fortsätter det såhär med påhopp om djurskyddsärende eller inte så behöver ni inte svara. Det är lite tråkigt men jag förstår er oro. Men ni behöver då inte va så dramatiska. Han är inte döende, hade han haft hovbensrotation så hade han haft mycket mer ont än vad han har. Tung andning, feber och förmodligen svettig eller apatisk. Legat ner mesta tiden i hagen med mera. Då hade det varit pang på till klinik.

"Hade han haft hovbensrotation så hade han haft mycket mer ont än vad han har"

Min maxade shettis visade ingen smärta men hade hovbenssänkning båda fram, vilket syntes tydligt efter RÖNTGEN.
Han hade ingen tung andning, var svettig eller apatisk !

Hej från hambo
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Men herregud! Han blev ju bättre.

Hovböld som är påväg ut. Det var allt. Han visade symptom innan de gick in i nya hagen. Den lär spricka snart och då blir han helt bra igen.
Om det är en hovböld brukar den inte bli så pass bättre innan den spruckit upp?
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Om det är en hovböld brukar den inte bli så pass bättre innan den spruckit upp?

Jag tycker att det är något konstigt med den här tråden. Ts ändrar sin berättelse och sian uppgifter så de hänger inte ihop. Men det är ju inte ovanligt i sådana här trådar.
Jag har bara varit med om hästar som har haft hovbölder ett par gånger. Båda hade jätteont av det.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 223
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 266
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp