Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag ville ha nåt i mindre format att köra med.

Han är en stor shettis mkh över 110cm, 10 år gammal, sparsamt använd under sin livstid. Gick på lösdrift hos sin ägare med två arabkorsningar. Ägaren är mycket mån om honom. Han heter Boris. Han har haft fång för några år sen, en hålvägg i en bakhov men annars helt frisk. han går barfota men har boots på sig vid körning eller ridning.

Hos mig iallafall satte jag igång att köra honom, han var pigg och jag lät han ta ut sig lite som han kände för. Blev en del trav men mycket skritt. Någon galoppfattning. Han blev aldrig svettig. Allt var bra tills jag longera honom i hagen en dag. Han visade hälta höger framben i höger varv. På rakt spår syntes ingenting. jag kände igenom honom grundligt och fann ingenting. Han hade dock ont i ryggen men efter en lätt massage och lite stretching var det borta och hältan lättade.

Pratade med ägaren om detta samma dag. Trodde det hade med ryggen att göra givetvis, vi skulle avakta och se hur det urarta sig.

Jag fortsatte att testa han några ggr per vecka och hältan på böjt spår minskade. Jag körde honom knappt däremot. Han visade ingen ömhet eller värme i nåt av benen? Ryggen var fin sedan hela tiden. Aldrig att han visade nåt på rakt spår.

Sen kom hovslagaren. Började verka och upptäckte med ens att Boris haft inflammation i alla hovar främst fram. Fång hela sommaren som ägaren missat. Han har hög smärtgräns kommer vi fram till, och har inte visat några tecken på fång hos mig heller. jag är ändå utbildad gymnasie och KY inom häst. Borde jag sett.

Ett par dagar efter detta sitter en sten fast i vita linjen i hoven. Jag pilla bort den och finner en hålvägg. Ägaren kommer några dagar efter med sina hov verktyg och gör rent och vi börjar sen varje dag tvätta med jod o sen bomull i.

Efter detta kör jag ingenting med vagnen alls utan tömkör för att hålla igång benen på han så han får lite cirkulation. Han behöver ju banta också efter betet. Hältan är mycket bättre. Boots används vid all tömkörning. Han verkar helt okey, visar ingen hälta på böjt spår heller (med boots).

Detta gav mig ingen klarhet i vad som felats honom och jag har en känsla av att nåt är fel ändå.

Nu i måndags kom hovslagaren igen efter 7 veckor. Inflammationen var borta men han finner det jag inte vill se. Jag har blivit tipsad om det varit detta men jag vill inte tro på det. Bärrandsröta givetvis. Han får klippa upp väggen, inte så farligt var det men den hade ju spridit sig trots min behandling.

Eftersom Boris haft fång så verkar han bara fram på hoven och tar ingenting på trakerna. Detta för att få rätt vinkel på hoven för att avbelasta sulan (hokus pokus för mig, minns inte vad han sa)

Detta ändrar ju benställningen för varje gång eftersom trakterna är skyhöga. Hovslagaren kommer att ta ner dessa sen hoven läkt från fången. Kanske nästa verkning. (Ännu en förändring i benställningen!?)

Och så kom kylan.... hårt i marken dåligt med bete, allt e ju fruset. De står på box hos mig om nätterna. De går in SENT och har fri tillgång på hö och går ut vid sju och får hö i hagen.

Men jag har märkt att fasiken vad stel han är på morgonen. Ramlar ur boxen nästan. Är han 30 år eller? Han är ju bättre på kvällen men det blev värre nu igår.Han haltade på vänster fram... ganska kraftigt (han har hög smärtgräns, minns det).


(Förresten så stängslade vi in ny hage i förrgår så att de får lite mer att tugga på ute samt att den är mindre, dvs lättare att hitta dem klockan 23.00 när de ska in)


Nu på morgonen fick jag knappt ut honom. de har dock nära till hagen och den är inte så stor. Han kan lika gärna stå där som i boxen. Så jag drar ut honom.

Nu innan så skulle jag ut o kontrollera hans bomull i hoven samt lägga på benlindor fram och sätta på han sina boots. Vill ju avbelasta honom lite. Han skulle få ett gosigt täcke på sig också, man skämmer ju bort de små djuren.

Jag började med vänster fram, det gick bra. Men när jag skulle ta höger fram, dvs lyfta på hoven och kolla bomullen, göra rent hoven o ta på bootsen. han klarade inte av att stå på sitt vänstra ben utan la sig ner flera gånger. Jag lyckades till slut bära honom samtidigt som jag fick på hans boot. Tack gode gud att bomullen satt kvar och inte behövde bytas ut!

O nu e jag alltså förbryllad.

Fattar att han förmodligen inte är bra i höger fram och belastat vänster framben mer. Nu när det varit kallare så har det verkligen visat sig.

Men alltså ser ni nåt jag inte ser? Både jag och ägaren är överens om att inte ta ut veterinär hit utan vänta över vintern och är han inte bra så tar vi han till klinik för fullständig utredning. Hon hade en klinik hon litade på. Vi har jättebra kontakt ägaren och jag. Lät att prata och jag ska ringa henne idag när hon slutat jobbet.

Men jag vill ha spekulationer, liknande händelser...eran expertis.

Men skriv inte bara att vi ska ta han till klinik. Jag vill veta vad ni icke veterinärer säger.

:confused:

Jag tar fram grunden för din tråd, läser man här så förstår du kanske varför protesterna blir så stora. Din beskrivning här tyder inte på hovböld, utan något helt annat som bör kontrollers på klinik.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Varför djurskyddsärende?

Veterinären antar jag av gör om han ska ha smärtlindring eller inte och vilken. Är det en hovböld så får hovis komma.

Och jag ville ha spekulationer och ingen experhjälp. Tänkte man kunde spåna lite ihop och gissa lite. Att det skulle bli en intressant diskussion.

Hästen blir omhändertagen så det kan ni släppa. Men ställ gärna frågor om ni kommer på nåt. Men fortsätter det såhär med påhopp om djurskyddsärende eller inte så behöver ni inte svara. Det är lite tråkigt men jag förstår er oro. Men ni behöver då inte va så dramatiska. Han är inte döende, hade han haft hovbensrotation så hade han haft mycket mer ont än vad han har. Tung andning, feber och förmodligen svettig eller apatisk. Legat ner mesta tiden i hagen med mera. Då hade det varit pang på till klinik.

Varför vill du ha spekulationer och ingen experthjälp??? Mer klassiskt trauma på fång får man ju leta efter, som expert så är det dessutom återkommande anfall och vare sig din hantering/skötsel och din hovis hittills utförda hovvård är inget annat än rent skadligt för hästens välbefinnande och rehabilitering.. Dessutom så utförs hovvården på en fånghäst så som du beskrivit det så kan det inte leda till annat än rotation vilket förmodligen redan inträffat då den ömmar i sulan över hovbens spetsen och ömmar mer ju hårdare underlag den går på och visar tydlig ober 3-4 när du försöker lyfta ena fram och all belastning läggs på andra fram.

Hade du suttit i en rättegång och delgett den information du här i skrift har delgivit så finns det ingen advokat i världen som skulle kunna fria dig från att bli fälld för djurplågeri.

Absolut ett djurskydds ärende enligt min mening och ytterst tråkigt att behöva ta del av dina spekulationer. Så här okunnig får man bara inte vara och resonera som hästägare.

Snillen spekulerar.:idea:
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Jag tar fram grunden för din tråd, läser man här så förstår du kanske varför protesterna blir så stora. Din beskrivning här tyder inte på hovböld, utan något helt annat som bör kontrollers på klinik.

Bara på klinik??
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Ni förstår inte att jag ville före en diskussion om hela förloppet. Vad som sker i verkligheten och vad jag gör åt det är en annan sak. Han mår bättre nu men haltar, det är möjligt att han fick en reaktion av betet och ömmade extra men då det gick över så vart det hovbölden kvar.

Jag funderar också på om den ändrade benställningen hade något med det hela att göra. Eller om den lindriga hältan han hade höger fram ett tag framanat hovböld nu på vänster.

Ni ska veta att jag tar åt mig jättehårt av era anklagelser. Låg för tusan sömnlös en hel natt och tänkte på alla symptom. Men jag gick på min magkänsla att det var inte akut. Och hans ägare har mycket erfarenhet av båda hovbölder och fång på andra hästar. Och vi pratar ju på telefon och hon vart orolig men ville avakta till dagen efter. Vi hade is i magen helt enkelt. Jag är nog inte ensam i världen om att kunna ha det.

Han kommer åka hem nu till helgen eftersom jag känner att hon bäst kan ta hand om honom, han får gå på lösdrift och bara vara. Jag har mest varit sjuksyster (skött hålväggen med att byta bomull o tvätta varje dag i två månader, tömkört försiktigt och pysslat om), mindre kul när det är någon annans häst. Jag blir rätt lätt nojjig och letar fel.

Jaja, idag håller vi på med lastträning av fjordstoet. Hon blir lite stressad så vi tränar hela dan nu tills det gå bra.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Hur man kan föra en diskussion om ett förlopp utan att veta vad som händer i verkligheten låter som en gåta för mig. Men det är kanske jag som inte begriper.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Om jag är så orolig för en hästs hälsa att jag inte kan sova så brukar jag ringa till jourhavande distriktsveterinär och be om råd. Det är gratis och man sover mycket bättre sen - eller så får man hjälp till hästen om det behövs.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Du ändrar ju historien irekt du får lite mothugg, i & med att hästen faktiskt har hålväggar som inte blir bättre så är det inte bara hovböld den har.
En hovböld är bara ett symptom som är nog så smärtsamt.

Om du & hästägarna är för snåla för att ge hästen den hjälp den behöver så ska ingen av er ha häst.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Knappar mej själv.

En annan sak ajg oroar mej för är din attityd.
Du kan minsann tyda hur ont en häst har & den ska inte få hjälp förrän den kryper fram:eek:

Dessutom tycker du det är kul att skriva sånt på forum & gissa sig till vad hästen har för ngt?vi kan ju inte behandla den, det måste en veterinär göra.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Jag tar fram grunden för din tråd, läser man här så förstår du kanske varför protesterna blir så stora. Din beskrivning här tyder inte på hovböld, utan något helt annat som bör kontrollers på klinik.

Precis, ts försöker slingra sig så fort folk reagerar på hennes sätt & beskrivningar, har man skrivit ett så detaljerat inlägg så blir det svårt att bortförklara sig.
Jag blir bara förbannad när jag läser detta.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Ni ska veta att jag tar åt mig jättehårt av era anklagelser. Låg för tusan sömnlös en hel natt och tänkte på alla symptom.

Jaja, idag håller vi på med lastträning av fjordstoet. Hon blir lite stressad så vi tränar hela dan nu tills det gå bra.

Hade du redan vid start tagit ut Veterinär och sedan efter avklingat akut stadie transporterat den till klinik för efterkontroll och rehabeliterings program så hade hu sluppit ligga sömnlös.

Vad har helt plötsligt din information om svårlastad fjording med tråden att göra? Finns det något samband?
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Jag blir bara förbannad när jag läser detta.


Det hjälper inte, då skulle man bli förbannad i var och varannan tråd, slinger är inget unikt för just denna ts.

Tro mig jag VET då jag blivit påmind om det från högre instans.:crazy:
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Vad har helt plötsligt din information om svårlastad fjording med tråden att göra? Finns det något samband?

Varför skulle det finnas något samband?
Det har det ju inte gjort i ts inlägg tidigare i tråden, det hänger ju inte ihop.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Vad har helt plötsligt din information om svårlastad fjording med tråden att göra? Finns det något samband?

Jag har för mig att ts sa att hästarna (som hon har på foder) tydligen ska tillbaka till ägaren... Därav transporten.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Både jag och ägaren är överens om att inte ta ut veterinär hit utan vänta över vintern och är han inte bra så tar vi han till klinik för fullständig utredning. Hon hade en klinik hon litade på.

Men alltså är den kliniken inte öppen på vintern eller?:confused:

Och varför inte ta ut en vet på fältet? Även om h*n inte har röntgensyn så kan h*n iallafall bedöma om hästen behöver kollas på klinik samt ge smärtstillande så hästen inte behöver ha ont!

Även om det "bara" skulle vara en hovböld så blir det ju en väldig överbelastning på motstående ben varför man bör linda det benet och hästen helst ska stå på boxvila eller väldigt begränsad hage med bra underlag tills bölden verkats upp.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Brukar sällan bli förbannad på sånt men när det faktiskt gäller hästar som lider pga snåla hästmänniskor tryter tålamodet.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Men alltså är den kliniken inte öppen på vintern eller?:confused:

Och varför inte ta ut en vet på fältet? Även om h*n inte har röntgensyn så kan h*n iallafall bedöma om hästen behöver kollas på klinik samt ge smärtstillande så hästen inte behöver ha ont!

Även om det "bara" skulle vara en hovböld så blir det ju en väldig överbelastning på motstående ben varför man bör linda det benet och hästen helst ska stå på boxvila eller väldigt begränsad hage med bra underlag tills bölden verkats upp.


heh...nejdå, det är inte det att kliniken är stängd över vintern, de ids bara inte ta hästen till klinik:smirk:
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

KL


Vad håller du på med egentligen? Ta hästen till en klinik, och se till att få den undersökt!!! Det är ju det minsta du kan göra i detta läget!!!
Sen så blir jag också förbannad på att du motsäger dig själv hela tiden, och ändrar din historia!




TA KONTAKT MED EN VETERINÄR, OCH SE TILL ATT FÅ HÄSTEN UNDERSÖKT! NU!!!




:mad:

Diana
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Men herregud! Han blev ju bättre.

Hovböld som är påväg ut. Det var allt. Han visade symptom innan de gick in i nya hagen. Den lär spricka snart och då blir han helt bra igen.
Ni är en dramatisk flock med hästmänniskor.
Förra gången undrade jag, nu frågar jag: - Jag har inte uppfattat det som så att hästar blir bättre, om det nu är hovböld, innan det spricker upp. Blev din verkligen bättre INNAN det sprack?
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Jättebra info!

Har jobbat natt så jag har inte luskat mer i fånghistorien mer än att ponnyn (min, inte ts) som tyvärr är rätt fet får mer hö nu då, och så har jag halm som "huvudströ" i stallet i övrigt även om "tjockis" egentligen står på spån när han står på box för figurens skull. Han har gått på lösdrift hittills och där ätit hösilage och halm.

Dock var det min hovslagare som sa att jag skulle vara restriktiv med allt foder, och inte ge betfor t ex. Men det är klart att ingen kan veta allt, och jag måste läsa på mer själv. Hoppas att jag kan få bra svar på kliniken imorgon.

Mindes härom natten att jag läst ganska nyligen i ridsport om fång, där det stod just om de tarmrubbningar du pratar om, och det förändrade näringsvärdet i gräset.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: super
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 086
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 209
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp