Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

En hovböld öppnar man väl som regelså fort man hittat den?! Annars står ju den stackarn och har ont längre än nödvändigt.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Jättebra info!

Har jobbat natt så jag har inte luskat mer i fånghistorien mer än att ponnyn (min, inte ts) som tyvärr är rätt fet får mer hö nu då, och så har jag halm som "huvudströ" i stallet i övrigt även om "tjockis" egentligen står på spån när han står på box för figurens skull. Han har gått på lösdrift hittills och där ätit hösilage och halm.

Dock var det min hovslagare som sa att jag skulle vara restriktiv med allt foder, och inte ge betfor t ex. Men det är klart att ingen kan veta allt, och jag måste läsa på mer själv. Hoppas att jag kan få bra svar på kliniken imorgon.

Mindes härom natten att jag läst ganska nyligen i ridsport om fång, där det stod just om de tarmrubbningar du pratar om, och det förändrade näringsvärdet i gräset.

Det är nog inte ngn bra ide att vara restriktiv med allt foder. Det är viktigt att den får det grovfoder och de proteiner den behöver. Betfor innehåller nyttiga fibrer.
Jag ger hö. betfor, lusern och halm till min(plus mineraler förstås). Jag tror på att hålla igång magen hela tiden och ger henne mat ganska ofta.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Men man låter åtminstone ett proffs få leta efter den (och ställa diagnos, och ge eventuell smärtlindring).

Med proffs antar jag du menar hovslagare som med visitertång försöker lokalisera var den finns.
Jag försvarar inte TS men jag har aldrig gett smärtlindring till hovböld, faktum är att om jag ringer till veterinärer om detta föreslår de att jag tar ut hovslagare.
Jag har frågat det tidigare i denna tråd, vad för sorts smärtlindring till hovböld?
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Med proffs menar jag i första hand veterinär. De gånger jag har haft hästar med hovböld så har veterinären kommit ut, ställt diagnos, öppnat bölden, och gipsat.

Jag kan förstå att man "bara" tar ut hovslagare om man har klockrena symptom på hovböld. Då ligger det närmast till hands.

Så verkar det dock inte vara i TS fall, det är minst lika sannolikt att hästen har ett akut fånganfall.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

jag undrar vad som händer med hästen nu när den står hos ägaren igen? kommer den att stå där och ha ont tills vintern är över:confused:
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Vad har helt plötsligt din information om svårlastad fjording med tråden att göra? Finns det något samband?

Sambandet är nog ytterligare en krok åt fel håll, helt plötsligt har hon en transport så hon kan lastträna fjordingen, men ingen transport att köra shettisen till klinik med:confused::mad:
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

faktum är att om jag ringer till veterinärer om detta föreslår de att jag tar ut hovslagare.
Jag har frågat det tidigare i denna tråd, vad för sorts smärtlindring till hovböld?

Så är det oftast ja, men det finns undantag.

I augusti fick hästen en dag klara symptom på hovböld (hälta, puls och värme i hoven, stegring). Så jag ringde hovslagaren direkt, han lovade komma följande dag.

Nästa dag hade hästen feber (39.2) och var ännu haltare, hovis kom ut, hittade en punkt som ömmade, började verka ur lite försiktigt, men hittad inget och vågade inte gräva djupare, ifall det nu inte skulle vara hovböld.

På kvällen hade hästen 40.5 grader feber och var blockhalt, jag ringde jourhavande vet. Han kom ut och trode att hovböld eller ev hovbensbrott/spricka:eek:. Hästen fick smärtstillande + penicillin samt en remiss till klinik (vi bor på Åland så vi kan inte åka iväg sådär bara, man måste passa färjtider o.s.v.) och morgonen därpå var han feberfri och nästan ohalt. Jag bokade ändå kliniktid och fick en efter 2 dagar. Väl där röntgades och klämdes utan att hitta något, slutligen hittade dock klinikhovslagaren en liten liten svart prick, fram kom hovbölden från hell, hoven verkades ur och gipsades och vi åkte hem till 2 v boxvila.

Vad jag vill säga är att ibland kan det vara befogat med smärtstillande, om inte annat för att undvika belastningsskador på övriga ben, snedbelastning o.s.v. I vårt fall även penicillin för att få ner febern.

Det är inte heller alltid nån bra idé att bara vänta på att bölden ska spricka upp själv. Skulle de bölden som min häst hade vandrat upp och spruckit i kronranden skulle vi ju knappt ha haft nån hov kvar:mad:.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Jag håller med, det finns undantag.
Smärtstillande kan ges men man ska då veta att, om den tar, inte alltid den gör det, blir hovbölden svårare att lokalisera efter, dessutom om pc eller antiinflammatoriskt ges, tar det inte bort bölden men kan dämpa den och sjukdomsförloppet blir längre.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

dessutom om pc eller antiinflammatoriskt ges, tar det inte bort bölden men kan dämpa den och sjukdomsförloppet blir längre.

Det var vi ju medvetna om, men just här ansåg vet att det var större risk med att låta hästen gå med 40.5 feber.
Därför åkte vi ju till klinik sedan där möjlighet till röntgen o.s.v. fanns.
 
Sv: Vad kan det vara, spekulera fritt tack!

Jag tog det inte som kritik heller, ville bara förklara.
No hard feelings!;):D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 777
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 986
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 170
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp