Vad kan det vara?

SusieQ

Trådstartare
I tisdags kom min katt, bondkatt 14 år som var ren innekatt till 11års ålder och nu är både inne och ute, in och haltade betydligt, men det var ingen vanlig hälta utan han liksom snubblade fram på vänsterframben. Efter noggrannare koll så konstaterar jag att han inte har någon styrsel på tassen alls (= förlamning/droppfot hos människa) och allt som oftast sätter ner ovansidan av tassen först, likadant när han satt still, tassen hamnade lite hur som helst. Jag klämde och kände igenom hela benet, ingen reaktion alls.
Han klarade att hoppa upp till sin mat utan problem (ca en dryg meter över golvet). Han är inte allmänpåverkad och beter sig som vanligt i övrigt. Ringer givetvis veterinär och får en tid senare på dagen. Stänger in honom på ett rum så han får vara ifred (har två dobbisar också) och kan vila i lugn och ro så länge.
Väl hos veterinären, ser denne ut som ett frågetecken, klämmer igenom båda frambenen och skuldrorna, katten är irriterad och morrar och fräser åt vetten. Hon kliar sig sedan i huvudet och säger, det kan nog vara en nerv som fått en smäll, jag ska gå och läsa på lite om det (känns ju betryggande), lämnar sedan rummet.

En bra stund senare kommer hon tillbaks och säger att ja, han har nog fått en smäll på en nerv, men vi kanske ska röntga och försäkra oss om att inga fler skador finns, visst, det är klart säger jag. Röntgen visar ingenting, veterinären skrivet ut Metacam, ordinerar vila (vara inne) och skickar hem oss.

Som det är nu, ser katten ut att gå bättre, men det är tydligt att han bara lärt sig hur han ska gå och är egentligen inte bättre alls. Han är fortfarande som vanligt och verkar inte bry sig om att läget är som det är utan springer i trappor och hoppar som vanligt, fast han nu får maten serverad på golvet. Visst ibland snubblar han till och då och då när han sitter still är tassen i en konstig position.

Har ni någon erfarenhet av något liknande eller någon aning vad det kan vara?
 
Jag hade åkt till en annan veterinär.

Jag hade gärna åkt till min vanliga veterinär, men hon har givetvis semester just nu och kliniken är stängd, därför blev jag tvungen att åka till djursjukhuset i närheten istället.
Som det är nu ser man inte att han har problem om man inte vet om det, när han går på plant underlag. I trappor och på instabila underlag (säng, soffa) syns det att något inte står rätt till. Han beter sig fortfarande som vanligt, men drar sig nog undan lite mer än han gör vanligtvis.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
853
Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 845
Senast: Twihard
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 304
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp