Vad kan det vara..?

S

Sudd

Ena pollan är krasslig, hon har 39.4 i temp och är supersvälld i alla fyra benen...och då menar jag inte lite svälld utan hon står på 4 prinskorvar.
Hon äter dåligt och är lös i magen. Ingen foderstat är ändrad och inget annat har hänt vad vi vet. Hon går i sin vanliga rasthage med enbart sand, inga träd eller annat som hon kan ha tuggat i sig. Hon hade en koliksväng för ca 3 veckor sen, men den gick över på en kväll.
Vi ska ju naturligtivs ringa vet. om det inte blir bättre i morgon el. på söndag.
Dom andra hästarna i stallet är pigga och fiska, så det verkar ju inte vara något som smittar.
 
Vet inte vad det är hon har, men om hon står i sandhage, och dessutom haft kolikkänningar, så skulle jag ge en "kur" med loppfrö för att rensa ut sand ifrån magen. (då och då, inte just för symptomen hon har nu alltså)
 
Har du inte ringt veterinär och rådfrågat så gör det nu...
 
Hög feber, runt 40 grader och svullna ben runtom, rejält svullna a telefonstolpar och en hängig häst är ett av de mest klassiska tecknen på akut erlichios.

Det behöver inte vara det men ha det i bakhuvudet.

Och ring för i jösses namn veterinären NU.

Hon kan fått en allergisk reaktion med iom att magen är i olag.
 
Detta hände min häst för ett par månader sedan...
Lindrig feber, åt dåligt och alla benen var rejält svullna, precis som på din. Ringde vet. samma kväll som jag upptäckte det o vi skulle avvakta, inge bättre på morgonen, ringde igen och fick komma in med henne.
Ant en reaktion på någonting, kunde vara vad som helst, men jag kopplade det till nytt stall o nytt bete i samma veva. Hon fick kortisonspruta och om inte blev bättre kunde vi ta prover o kolla upp ev orsak. Dagen efter var hon helt bra o har inte visat minsta symtom sedan dess. :)

Ring vet. senast imorgonbitti om inte hästen är bättre, kan som sagt bero på massa olika orsaker...
 
vi hade en häst i stallet som blev svullen i sina ben, hade feber och dålig mage, vet trodde först att det var lymfangit men effter mycket om och men (flera veckor) visade det sig att hon hade blodförgiftning.
ta dit en veterinär och ta blodprov
 
så där va de för min med..! i förgår är ja kom till stallet så va båda bak å vf verkligen svullna!! som ballonger! hon hade även dimmiga ögon å lite feber! ringde till vet. på en gång å han sa att de kan va fodret eftersom de får ensilage! han hade nämnligen åkt runt till flera stycken den här veckan som hade samma problem!! så de va att hon antagligen fått för mkt ensilage!!!för nu minka vi på det å då har de gått ner.!!
 
Sist jag såg en sådan häst, så var den döende i hjältmuskelinflammation. En liten virus som man hade missat och ridit ändå. Benen blev svullna p.g.a. hjärtats minskade kapacitet. Den var även svullen under magen.

Jag tror att din häst behöver komma under omedelbar veterinärvård. Kortison, antiinflammatoriskt och adrenalin, kan göra underverk. B-vitamin och vätskedrivande, lika så.
 
Undrar jag osså, "intressant" o höra vad vet. ställt för diagnos, om den inte blev frisk av sig själv. Hoppas dock det. :)
 
Hon är på bättringsvägen nu, hade 37.9 i feber i går och lite mindre svälld i benen, aptitet är tillbaka..Nu är hon sitt gamla vanliga matvrak igen. Så vi avvaktar och ser. Nu går det ju åt rätt håll. Så jag tror inte vi behöver blanda in veterinären, blir det sämre naturligtvis så gör vi det.
Tror faktiskt att det är någonting som går här runtomkring i stallarna för samma sak har hänt i flera stall.
Och våran andra polle börjar också få lite feber, men inte svälld i benen..
Så vi tror nog att det är en "vanlig" höstinfluensa...!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 105
Senast: SkorpSmulan
·
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
12 992
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 459
Hästvård Ringde veterinären idag på morgonen när min pålla inte ville äta upp kraften eller höet och dessutom när jag tempade hade hon temp på...
Svar
1
· Visningar
925
Senast: Angelique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp