Vad kan det vara?

svullen, ngt varm i senan på vänster fram, vad kan det vara?
Går ute dygnet runt nu och går i en kuperad hage, har tidigare stått i en helt slätt hage....vaktar ett sto hela tidenoch jagar bort de andra hästarna, kan detta ha bidragit?
Inte halt, och ömmar ej. Ena dagen svullen, jag smörjer in med liniment gel och dagen efter torra och fina ben för att sedan dagen därefter vara svullen igen...någon som har ngt förslag på vad det kan vara?
 
Sv: Vad kan det vara?

Lite så var min också förra sommaren, fast halt samtidigt som han var svullen. Sen bra efter att jag kylt, sen svullen osv. Veterinären sa att det var en "senvarning" och han fick vila 1 månad med medincin, butta tror jag. (Åt det 10 dagar). Sen skrittade jag igång han väldigt länge, så kom det tillbaka, så fick han vila igen 1 månad. Men sen dess har det vart nästan helt bra. Tog ut en Equinterapeut, för antagligen berodde det på att han var sen, och sen hon fixat till har han "hållt".

Jag anser att kyla bara fördröjer problemet eller vad man säger... döljer kanske. Fast i akutstadiet ska det väl vara läkande tror jag.

Hur känge han han vart så här? Rids han?
 
Sv: Vad kan det vara?

2 dagar svullen med en dag utan svullnad emellan har han varit sån, motioneras 4-6 dagar i veckan, varierar mellan tömkörning-löslongering-dressyr-klättring i backar och uteritt.
vad gör man då om det är en "senvarning" han går liksom på varierande underlag osv...så vad kan ha gjort så att då fått den här "senvarningen" ngt speciellt som framkallar detta?
haft en hovböld som hovis hittade, men den läkte ut, var i samma ben
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det vara?

Senvarning kan väl komma av massa olika orsaker. Överbelastning, vrickning med mera.

Det jag har lärt mig är att hästen ska vila, och sedan skrittas sakta, på hårt underlag. Mjukt sliter på senan. Ring och hör med vet. tycker jag. Fråga kan du alltid göra. Är inge kul om det skulle värre får då kan de ta låååång tid innan det läker. :crazy:
 
Sv: Vad kan det vara?

Jag lät min vila ett par dagar också, och svullnaden/hältan försvann. Men det kom tillbaka. Det behövdes längre vila.
Men det kanske inte är likadant för din.

HOppas det blir bra fort!!!!
Lycka till!
 
Sv: Vad kan det vara?

En senskada kräver i regel 6-12 månaders konvalescens, den första tiden total vila och sedan långsam igångsättning med mycket korta skrittpass vid hand. Inte på för mjukt underlag.

Att vila hästen några dagar eller en månad hjälper inte med en senskada, men det tror jag redan har gått fram.

Har fått lära mig att i initialskedet av skadan ska man kyla och åter kyla den, för att vätskebildningen (trycket på senan) ska bli så litet som möjligt, och dessutom är det smärtlindrande för hästen. Har trycket redan blivit så pass högt att hästen haltar kraftigt och senan antar en närmast bananliknande form, så måste en veterinär titta på skadan och troligen ultraljuda senan för att kunna avgöra hur omfattande skadan blivit.

Senskador är inte att leka med, oavsett hur de uppkommit, men en senskadad häst behöver naturligtvis inte avlivas eller så om behandlingen har effekt. (Finns ju fall där inget går att göra...) Och trots en gammal läkt senskada kan det fortfarande bli en alldeles ypperlig tävlingshäst, om nu det var tanken! :) Viktigast är att verkligen ta det lugnt med hästen och låta skadan ta sin tid att läka ut.
 
Sv: Vad kan det vara?

ok....hmm svårt det här för hade varit så mkt enklare med er på plats så ni kunnat känna på hans ben osv...har inte råd just denna månaden med vet....för ska betala hans försäkring(halvårsbetalning) denna månaden...ush....man kan ju fråga sig vad en vet-undersökning kostar....jahopp jag får se hur han är idag...:crazy: :(
 
Sv: Vad kan det vara?

Om du inte har råd med veterinärcheck förrän nästa månad så rekommenderar jag att du ställer honom i en sjukhage och på sin höjd skrittar 5 minuter vid hand varje dag. Är det en senskada så blir den i alla fall inte värre av det, och ingen vrickning eller fraktur lär ju förvärras av vila heller. Men det förutsätter ju att hästen klarar av att stå still och inte hoppar runt i hagen hela dan...
 
Sv: Vad kan det vara?

han såg bra ut idag...skulle jag ställa honom i en liten sjukhage/box utan kompis skulle han slå sönder både sig själv och hagen/boxen tyvärr, han är mästare på att göra bockningar,sparka bakut osv på liten yta....så han får gå på betet med sina kompisar så får jag se hur han är varje dag...:(
 
Sv: Vad kan det vara?

Låter väldigt riskabelt, jag vill bara att du betänker det. En senskada som inte får behandling kan inte läka. Och ett långvarigt tryck mot senan/senskidan kan leda till kroniska skador. Och ponera att det är någonting annat, en fraktur, spricka eller ledskada t.ex., det kan inte heller rätta till sig av sig självt om hästen tillåts ströva runt i en stor hage. Tror säkert att du vet bäst själv vad som är rätt, och agerar därefter. Håller tummarna för att det blir bra! :)
 
Sv: Vad kan det vara?

aj då....ok...tänkte ringa en vet nu i dagarna och höra vad det kan osta att få ut honom och undersöka hästen....just nu står han på en annan anläggning under sommaren för att kunna gå på betet, i värsta fall får jag ta hem honom igen...:crazy: tack för hjälpen än så länge:bow:
 
Sv: Vad kan det vara?

Hoppas det inte blir så dyrt då. De gånger jag behövt veterinär har jag ibland fått lasta in hästarna och kört iväg till stationen, för det har blivit mycket billigare än att betala veterinären för milkostnaden.

Håller fortfarande tummaran för att allt blir bra! :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp