vad kan det vara??

tinissen

Trådstartare
min hund fick för ca 3 veckor sedan problem med klåda bakom armbågar, runt halsen och på magen, kontaktade veterinär som till att börja med föreslog behandling mot ohyra, följde anvisningar på medlet, men denna behandling har inte hjälpt, har noga gått igenom päls och där finns inga oinbjudna gäster. däremot har hon lite irriterad hud under magen men inga bett eller sår. kan det vara någon typ av exem kanske??
hon träffar regelbundet (varje dag) 4 hundar men ingen av dessa har något som antyder att de skulle vara drabbade. det bor 2 hundar till i huset men bara denna lilla dam är drabbad så det verkar inte vara något som smittar..
hon kliar sig endast när hon är inomhus.
fodersorten hon har, har hon haft i flera månader och aldrig visat att det skulle vara de hon reagerar på, utan besvären har kommit bara huxflux över en natt.
hennes beteende är precis som det brukar och hon har aptit som vanligt.

i väntan på att nå min veterinär undrar jag bara om någon känner igen sig och kanske vet vad det kan vara??
 
Senast ändrad:
Sv: vad kan det vara??

Hur ohyrebehandlade du?

Har du städat och sanerat bostaden? Mattor, soffor, leksaker, torkat lister mm? Är de andra hundarna behandlade? De kan vara smittade även om de inte har några symptom och om de är obehandlade så återsmitas ju din hund hela tiden.

Högst troligen är det ohyra (låter som mjällkvalster) och det blir man inte av med om man inte sanerar bostaden och ser till att de andra hundägarna också behandlar sina hundar och sanerar hemma.
 
Sv: vad kan det vara??

Låter som min Loka, hon är allergisk mot kvalster (flera sorter). Kliar sig mer ju mer hon är inne och om vi städat för lite. Badas regelbundet (för att bli av med kvalsterrester i pälsen), får inte ligga filtar/säng/soffor och vi dammsuger ofta (när hunden är utomhus för att inte röra upp det hela). Då blir hon lite bättre.


Trani, om det är ohyra borde inte någon av de andra sex hundarna visa tecken då? Borde det inte ha synts en förbättring när hunden var behandlad?
 
Sv: vad kan det vara??

med medel mot loppor, löss och något mer stod det på förpackningen,
3 behandlingar under en veckas tid.( dag 1,3 och 7)

jodå bostaden är noga rengjord alla hennes filtar m.m tvättades och sedan låg 2 dygn i minusgrader.

kan inte svara på ifall de andra har behandlat sina hundar pga vi bor åtskiljt fast i samma hus (egna ingångar osv.)
men sa ifrån redan innan jag påbörjade behandling om detta.
den ena hunden är nyopererad så behandling med starkare shampo är just nu inte så lämpligt...
vill ju heller inte behandla i onödan, får väl snällt vänta till jag fått tid hos vet....
 
Sv: vad kan det vara??

Som sagt så kan djur ha mjällkvalster utan att visa symptom. Någon av de hundar som TS's hund träffar regelbundet kan ha mjällkvalster utan att ha tydliga symptom och TS's hund blir då återsmittad gång på gång.

Angående behandlingen så frågade jag ju HUR TS har behandlat. Många vet inte att det är total storstädning med ohyremedel av hela bostaden som gäller om man vill bli av med ohyra. Om TS inte har gjort det så är det inte konstigt att hunden inte är bättre.
 
Sv: vad kan det vara??

Ok. Har din hund träffat någon annan hund sedan behandlingen så att det finns risk att hon har återsmittats? För som sagt så kan någon av dem vara smittad utan att det dirket syns.
 
Sv: vad kan det vara??

vi städar ofta, men jag vill som sagt inte duscha henne för mkt innan vetrinär har undersökt pga hon är lite torr och irriterad i huden.
och hon får inte ligga i våra möbler. hon har sin korg och filt hon får ligga på men de behandlades samtidigt som henne.
men ska höra mig för det där med mjällkvalster...
 
Sv: vad kan det vara??

hon träffade ingen under själva behandlingen både pga jag ville inte ha henne smittad igen eller att hon skulle smitta men efter behandlingen har hon träffat andra hundar.
 
Sv: vad kan det vara??

Det låter ju som någon ohyra men har du bytt tvättmedel innan hon började klia? Det finns hundar som kan reagera på tvättmedlet som man har till deras fällar...
 
Sv: vad kan det vara??

Då tror jag nog att du har satt fingret på problemet. Prata med de andra hundägarna om att de också måste behandla. Alternativt låt inte din hund träffa dessa hundar.
 
Sv: vad kan det vara??

sista alternativet fungerar nog inte pga vi bor i samma hus... lite komplicerat menmen....
ska se vad vet säger o utgå därifrån.
 
Sv: vad kan det vara??

det kan vara skabb också. jag hade åkt in till vet och bett dem kolla igenom hunden och ev provbehandlat mot skabb. mina hundar har haft det men den ena kliade sig inte alls första gången och andra gången kliade hon sig jättelite. andra hunden kliade sig extremt mycket båda gångerna. senaste gången hade de vistats i pojkvännens lägenhet och delat bädd med hans hund, men den hunden smittades inte. så det är inte säkert att alla hundar som kommer i kontakt med en smittad hund får skabb.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 515
Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 954
Senast: Sol
·
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 323
Hundhälsa Om det är någon här inne som kan ge mig råd om hur man ska hantera sin oro när det gäller sin allergiska hund. Får ont i magen varje...
2
Svar
24
· Visningar
3 157
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp