Bukefalos 28 år!

Vad kan det vara?

Hoppelhase

Trådstartare
Min vovve är halt. :( Sedan i förrgår kväll stapplar han omkring och om han sitter håller han upp ena frambenet hela tiden. Jag har ingen aning om vad som har hänt, i vanliga fall brukar han skrika som en stucken gris om han gör illa sig men jag har vare sig sett eller hört något. Han visar ingenting när man drar och klämmer, det finns ingenting i tassen såvitt jag kan se och han verkar liksom inte ha ont så. Men vill inte använda benet. Han hoppar inte på tre ben men haltar rejält och det har vare sig blivit bättre eller sämre. Det är som sagt sedan torsdagkväll och han har fått vara inne och ta det lugnt sedan dess (tråååååkigt!), pigg och glad och helt som vanligt annars. Ska ringa vet imorgon om det inte blir bättre men tänkte ändå fråga här om någon har en aning om vad det kan vara?
 
Sv: Vad kan det vara?

Har du kollat klorna? Om inte så kolla försiktigt. Om en klo är bruten och pulpan går sönder kan den blöda rejält.
 
Sv: Vad kan det vara?

Jap, har kollat igenom, klämt och petat på allt. Visar ingen smärta någonstans, inte svullet, inte varmt... bara väldigt halt... :confused:
 
Sv: Vad kan det vara?

Hm, många som läst men ingen som svarar. Antar att ingen vet vad det kan vara... inte min veterinär heller. :( Har bara pratat med henne på telefon men eftersom hon inte kan röntga hos sig tyckte hon inte det var någon mening att åka dit. Försökt få tag på distriktsvet samt djursjukhuset men det verkar vara omöjligt, även när de har telefontid... *suck*

Jag tycker att han verkar vara liiite bättre idag, alltid något...
 
Sv: Vad kan det vara?

Kan smärtan sitta högre upp i benet?
Hoppas att du får tag i en veterinär så du får ett svar och hunden blir bättre!
 
Sv: Vad kan det vara?

Jag vet inte, tänkte också att det kunde vara uppe vid... eh, där benet sitter fast. *ingen aning vad det heter* :p Men jag har klämt och känt där också och visar inget alls. Jag tycker det är så märkligt för i vanliga fall så är han en fjant som skriker i högan sky om något gör ont.
 
Sv: Vad kan det vara?

Tycker det låter som en sträckning...?
Din hund verkar vara synkroniserad med min....rasbundet tro?:D (för om jag inte minns helt galet har du väl en VH..?)
Min unghund blev halt för ca en vecka sedan. Klämde och kände och böjde och vred hela benet. Ingen reaktion. Precis som din är min en pipis annars om hon har ont. Haltar men kan använda benet, alltså inte trebent. När hon sitter så håller hon upp benet i luften. Efter mycket iakttagande, funderande och klämmande kom jag fram till att det verkade vara en muskelsträckning i bröstmuskeln. Vet ju visserligen inte om det är korrekt, är ingen vet själv.
Tänkte att jag skulle avvakta ett tag för att seom hon blir bättre innan jag åker till vet då jag vet att det klämmr och känner och skickar sedan hem en med en burk rimadyl och koppelpromenader.
Så vi har nu i ca en vecka enbart gått korta koppelpromenader, och idag haltar hon inte alls.
Men det var jag och min hund det. Hade hon fortsatt halta idag (har då gått exakt en vecka) så hade jag åkt in och krävt röntgen.
 
Sv: Vad kan det vara?

Det låter ju precis likadant!
(Och ja, det är en (oreggad) viting! :love:)

Jag fick inte tag i någon vet idag, helt galet egentligen! Hos djursjukhuset som hade telefontid när jag ringde kom man bara till en telefonsvarare där man fick knappa in sitt nummer så skulle de ringa upp... inte hört något.

När jag gick en mini-promenad (typ 5 min) med honom på eftermiddagen så syntes det tydligt att han var bättre än igår, inne är det så svårt att avgöra. Stackarn vill bara springa och busa men är så snäll och suckar bara sorgset när han inser att det inte blir något, lilla hjärtat. :(

Jag känner mig lite lugnad av att din blivit bra av sig själv (om det nu är samma men låter verkligen så) och tror jag följer ditt exempel och avvaktar ett par dagar så länge han inte blir sämre. Vet du vad som hände din hund eller var hon bara plötsligt halt?
 
Sv: Vad kan det vara?

Nej jag vet inte vad som hände, hade vart ute på morgonpromenaden och när vi kom hem märkte jag att hon haltade. Hon är ju sjövild och springer som en galning och därav drog jag slutsatsen att det kan vara en sträckning.
Hoppas han blir bättre snart!

Åh just det, hon haltade dessutom mer när hon legat ett tag, vilket också är typiskt för sträckningar då muskeln blir stel.
 
Sv: Vad kan det vara?

Det kan vara en sträckning. Det kan även vara uppe i skuldran det gör ont. En lös flisa i armbågen kan det också vara. Lös flisa kan göra att hunden går normalt ibland när flisan ligger rätt och haltar när den ligger fel.
 
Sv: Vad kan det vara?

min hund ( cairn terrier ) haltar med, allt stämmer in som du beskriver fast detta gäller vänster bakben... förstår inget klämmer och känner men han visar inget
 
Sv: Vad kan det vara?

Det kan vara en sträckning. Det kan även vara uppe i skuldran det gör ont. En lös flisa i armbågen kan det också vara. Lös flisa kan göra att hunden går normalt ibland när flisan ligger rätt och haltar när den ligger fel.

Han går likadant hela tiden så en sträckning låter mest troligt ändå. :)
 
Sv: Vad kan det vara?

Det kan wara i princip wad som helst. Det är inte så lätt att få fram en reaktion från t e en armbåge när man inte har greppen klara för sig. Om hunden håller benet lyftat kan man misstänka att det sitter lågt, karpus (framknä) och nedåt. Men eftersom alla indiwider är olika så yttrar sig hältor på olika sätt, äwen om smärtan kommer från ett och samma ställe.

Armbåge och bogled brukar ju annars wara stora bowar wid frambenshälta. Och ligamentskador i karpus, trasiga sesamoidben och... :angel:

Hur gammal är hunden?
 
Sv: Vad kan det vara?

*suck* Varit helt bra i en och en halv vecka, och nu är han halt igen - på andra benet! :( Har tid hos vet imorgon, får se vad de säger...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 713
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 356
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 960
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp