Vad kan detta bero på? Någon som har tips?

aker

Trådstartare
Hej!
Testar att skriva här i hopp om att få några bra tips och råd. :) Långt, men jag hoppas ni kan ge mig lite tips och råd.
Jag har två marsvin, ca 3 1/2 år gamla, båda honor. Det ena marsvinet är ett virvelmarsvin och är väldigt framåt av sig och modig och är ofta den som bestämmer utav dom. Det andra marsvinet är ett teddymarsvin och är mer försiktig av sig, lite blyg och inte så modig. T.ex har jag lärt virvelmarsvinet olika trick medan teddymarsvinet är mer lugnare och inte så kvick på att lära sig saker. Båda två är oerhört keliga och kan sitta i timmar i ens knä och bara mysa :love:
Nu till frågan: Vi tror att teddymarsvinet har lite trånga luftrör då man ibland kan höra det lite på hennes andning. Hon är inte andfådd eller verkar ha svårt för att andas utan mer att det låter lite som att hon är lite täppt i näsan (lite svårt att förklara). Ibland är hon även lite rinnig i ögonen men samtidigt ser hon klar och pigg ut i ögonen. Notera att hon varit såhär ändå sedan jag köpte henne. Hon är väldigt pigg, framåt (på sitt sätt), äter hela tiden som marsvin gör, dricker, är pigg i blicken, skuttar runt och ser allmänt pigg ut. Men, de senaste två åren har hon blivit lite smalare. Hon har i princip varit lite smalare än virvelmarsvinet hela tiden, men nu tycker jag att hon är väldigt smal. Det konstiga är att hon har en rund och fin mage precis som dom ska ha, men över ryggen och på sidorna är hon nästintill mager. Tycker detta är jättekonstigt då hon äter och dricker i princip lika mycket som virvelmarsvinet, hon är pigg och är precis som hon brukar vara.
De får hö att äta och sallad. Båda två i princip vägrar att äta något annat än sallad och hö. Mitt förra marsvin älskade päron, gurka och andra frukter och grönsaker men de här två tjejerna är verkligen riktiga sallads älskare. De får även vitamindroppar i deras vatten. Något som också är konstigt är att när teddymarsvinet äter sallad så brukar hon typ göra ett klökande ljud medan hon tuggar, och sen äter hon vidare och sen gör hon ljudet igen efter en stund, men bara när hon äter sallad eller någon annan grönsak....

Så vad tror ni? Vad kan det bero på att hon är så mager över ryggen och på sidorna? Någon annan som varit med om detta? Jag tror att virvelmarsvinet äter mer än teddymarsvinet då hon är mer framåt och äter det fortaste hon kan, medan teddymarsvinet tar mer tid på sig. Men hon äter ju i princip lika mycket och hon har alltid tillgång till hö.
 
Vägde båda två ikväll och Virvelmarsvinet vägde ca 1040 gram och teddymarsvinet vägde ca 800 gram
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 122
Senast: Sassy
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 379
Senast: emma-vsm
·
Övr. Djur Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och...
Svar
4
· Visningar
800
Senast: Kilauea
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 674
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp