Bukefalos 28 år!

Vad kan detta vara?

P

pyyret

Får ett samtal från stallet där min shettis korsning står på bete då dom berättar att han inte vill resa på sig, att han är stel och har ont i alla muskler.
Men när jag kommer så resa han sig fint och går med mig, lite stelare än vanligt men inga problem. Nu ligger han ner väldigt mycket mer än vanligt, har ont när man rör honom och har magrat på bara över en natt..
Maskprov visade inget, han är inte varm om hovarna (han är fång ponny).
Vet inte vad jag ska göra..
Ska ringa ut veterinären i morgon. Det var för sent att ringa ut vår veterinär när jag kom upp till honom idag.
Är det någon som känner igen detta?

Tacksam för svar
 
Sv: Vad kan detta vara?

distriktvererinären kunde inte komma ut så sent sa dom.
Och ingen annan svarade.
Så därför kom det ingen
 
Sv: Vad kan detta vara?

Idag sa veterinären att hon inte riktigt visste vad det kunde vara, men vi tog prover och sånt. Hovslagarn sa att det kan vara fång men troligtvis inte med tanke på att han inte är varm och så.
Men igår hade han jätte in sjunken mage men idag var den som vanligt.
Allt verkar jätte lustigt.

Masserade alla hans muskler idag, han är verkligen jättestel men reagerar inte som han gjorde igår.
 
Sv: Vad kan detta vara?

Misstänker också fång.

Fick lära mig senast häromdagen att värme inte kommer alla gånger i ett tidigt stadium av fång och med tanke på att hästen blev bättre när du tog honom från bete så...
 
Sv: Vad kan detta vara?

En häst som har ont blir uppdragen och spänd. Musklerna blir ömma och spända p g a smärtan och buken dras upp.

Har sett dräktiga hästar som inte sett dräktiga ut p g a smärta i hov, så min gissning är fortarande fång, särskilt med tanke på vad fjordtokan berättar.
 
Sv: Vad kan detta vara?

Har nu äntligen fått reda på vad det var med min lilla pojk.
Hittade en ny veterinär.

Han har kraftig muskelvärk, fick reda på att någon hade kört honom längre än han orkade någon dag innan bara. (Fick reda på det i förgår)
Hans mage är inte i helt trim det är därför han kliar sig så mycket som han gör.
Så nu är det boxvila som gäller och ut och gå en kvart varje dag. B-vitamin och linfröolja. Han ska även rakas och göras ren där han kliat mycket, sen behandlas med "avs 14" som lindrar det.
Så det var inte farligt iallafall.
Hovslagarn var ute också och det visar inget som tyder på fång.

Tack för alla svar :)
 
Sv: Vad kan detta vara?

Hovslagarn var ute också och det visar inget som tyder på fång.

Tur att det inte var fång!

inte för att jag vill göra dig mer förvirrad det stämmer säkert det som veterinären har sagt.

Men jag hade en veterinär som var hemma hos oss och två hovslagare som såg min häst när hon hade fång. Den första hovisen och veterinären var hemma hos mig när hon var dålig och den andra verkade och skodde henne på klinik flera veckor efter fånganfallet, Ingen av dessa tre kunde ställa diagnosen fång bara genom att se hästen och hur hovarna såg ut.

Hovslagarna visste det eftersom de såg röntgenbilderna men de kunde inte avgöra det bara genom att titta på hästen.
 
Sv: Vad kan detta vara?

Har faktiskt tänkt på detta också ^^
Åker iväg imorgon för att ta röntgenbilder.
Men den hovslagaren jag har till honom har utbildat sig just för detta med fång.
Hon tar inga andra hästar.
Så jag litar på henne men tar röntgenbilder iallafall. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 747
Senast: Sirap
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Häst med eksem
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp