Vad kan era hundar?

Kalaspinglan

Trådstartare
Vad har ni lärt era hundar för något?

Jag kan inte påstå att han kan detta, men vi försöker att lära honom att göra No1 och No2 på kommando (jättespännande att säga "BAJSA!! Braaaaa!" när det går förbi en massa folk som tror man är dum).

Jag säger alltid "god morgon" när han jäspar och "god dag" när vi hälsar på honom med höger tass och höger hand.

Jooo, så kan vi kramas också. Om jag sitter på golvet och säger "Kom min lilla Ridgebackbebis, kom så ska vi KRAMAS" då lägger han framtassarna på varsin axel och huvudet mot min kind. Det är lite mysigt!! :love:

Pinglan

(visst är det underligt att alla möjliga olika frågor dyker upp i huvudet och absolut måste skrivas ner uppkommer när man egentligen borde sitta och skriva på hemtentan??!)
 
Sv: Vad kan era hundar?

Visst är det så, att man bara MÅSTE fråga något
för att slippa göra det man egentligen borde :angel:

Kan väl svara själv på din fråga när jag ändå skriver ..
( nä, jag borde inte alls gå och diska :angel: )

Jag är inte intresserad alls av att lära min hund en massa
"konster" i ärlighetens namn :o

Han kan de viktigaste, sitt, ligg ( både på distans och nära håll)
stanna, stå,"plats", tass,fot, bättre fot ( flytta med mig när jag tar ett steg åt sidan ,el om han sitter lite snett) " gå fint" ( innebär, inget nosande, och gå bredvid ) gå fot, skall, ja det var väl de
han kan tror jag..desvärre är han inget vidare bra på kommandot "tyst" :crazy:
 
Sv: Vad kan era hundar?

Selma kan göra nr 1 på kommando... Nr 2 har jag försökt lära henne men det verkar inte gå. :p

Hon kan:
jama som en katt och "morrgurgla".
vinka om man säger "hej hej!"
pussas
slänga sig på rygg när man låtsasskjuter henne
städa (lägga alla sina leksaker i en låda)
snurra (har precis börjat, behövs lite finslipning :))
rulla runt, fast hon ser jätterolig ut när hon gör det för hon sprattlar så mycket när hon ligger på rygg.
ställa ett litet briotåg på en järnvägsbit. fast det är såklart svårt att släppa ner den exakt rätt.

Och så lite andra småsaker. :)
 
Sv: Vad kan era hundar?

våra hundar kan allt för mycket för att jag ska kunna skriva det här ;) , mamma tränar freestyle :D
men de saker jag själv lärt dom är: "snurra runt" (gå i en liten cirkel åt höger), den ene kan dessutom "andra hållet" (cirkel åt vänster). samma hund kan även hoppa tre hopp framåt på två ben (egentligen kan han nog hoppa fler, men det tränar vi inte än), stå still på bakbenen. den lilla hunden håller på att lära sig det.
den stora hunden har även fått lära sig high five, vinka och lite sånt som mamm lärt dom men jag finslipat
 
Sv: Vad kan era hundar?

mina hundar kan en himla massa saker...

båda:
fot
sitt
ligg
stanna (universalkommando, betyder rör dig inte)
tävlingsmässigt hit
kom här (kom närmare mig)
rulla runt
tass
andra tassen
sitta fint (med frambenen i luften)
hopp
gå (fortsätta gå framåt)

loke:
hämta åge/knuten/benet och så hämtar han sina favoritleksaker (åge är en gosedjursmås)
rumpan (betyder flytta rumpan närmare mig, används vid fotgående/sättande)
skall (kan inte tyst så bra)
backa
snurra (snurra runt ett varv)
lyft (lyfter på tassen när kopplet trasslat in sig)
handsignaler för "gå dit jag pekar", tyst, stanna och sitt.

minina:
andra sidan (går över på andra sidan bakom mig)
handsignaler för "gå dit jag pekar", hoppa upp i mitt knä och hoppa upp på det jag pekar på.

sedan kan de säkert fler saker som jag inte kommer på...
 
Sv: Vad kan era hundar?

Min golden är 5 månader och hon kan på kommando: Sitt, ligg, fot med och utan koppel, hit (kom fort som attan och sätt dig vid mitt vänstra ben), kom, stå, stanna, varsågod, skall, sök, fin tass, rulla runt, apport och vi övar på kryp men det har hon inte riktigt fattat än...

Hon är dessutom väldigt bra på att bära saker, allt från post till mobiltelefoner och fjärrkontroller.

Kissa brukar hon kunna göra på kommando men bajsandet gör hon precis när hon vill.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kan era hundar?

Vovvan är över 8 år, så lite har det blivit. Men märkte det när jag kom hem från en kompis som har valp. Sa "kissa, braaa" och min hund tittade på mig och sa: vaddå, tror du inte jag kan det eller?? :rofl:

Hon kan sitt, ligg, rulla runt, räcka tass, skall, ligga/sitta ner och vänta på maten på kommando (inte illa för en matglad labbe ska jag säga :D ), krypa, fot (hyfsat bra, hon brukar gå en halvmeter bakom och gäspa.....).
Vi tränar på spel död och det går hyfsat förutom att svansen rör sig.
Tror det var allt.
 
Sv: Vad kan era hundar?

Och så kan hon apportera saker riktig bra inne, tex. halsband, koppel, reflexhalsbandet mm. Älskar att hjälpa till att plocka upp matkassarna.
 
Sv: Vad kan era hundar?

Du Cilla, måsen Åge råkar inte vara från danmark??
 
Sv: Vad kan era hundar?

tack för att du påminde mig.. :)

leo kan "hit" ( tävlingsmomentet), "sök", "apport"
varsegod, hopp ,samt "stå" under inkallning också!

och puss, föstås :D
 
Sv: Vad kan era hundar?

ingen aning, jag fick honom av en konstnär som jag hälsade på några gånger. på min gamla skola blev loke oke som blev åke och han tänkte direkt på loke när han såg måsen sa han.
 
Sv: Vad kan era hundar?

ja just det! puss kan båda mina också. sök kan loke och minina kan "på han" och då börjar hon jaga loke. loke kan också stanna på väg mot bollen.
 
Sv: Vad kan era hundar?

glee skrev:
ställa ett litet briotåg på en järnvägsbit.
:rofl: - Det var verkligen ett av de mest användbara tricks jag har hört talas om... :D :D

Ett av kommandona min gamla Saluki kunde var "skavigåövergatan". Han följde nämligen alltid trottoarerna och visste att man inte fick ta ett steg ut i gatan eller ner från trottoaren. Men när man gav kommandot "skavigåövergatan" så stannade han och ställde upp sig snyggt precis vid trottoarkanten, och stod still och väntade på "nugårvi", då vi gick över till andra sidan. :)
 
Sv: Vad kan era hundar?

Haha det är riktigt användbart. :p Nej men vi brukar träna massa onödiga trick bara som hjärngympa, och så hittade jag briojärnvägen och tyckte det var en kul idé.

Nästa steg blir att sätta upp fler vagnar , de fastnar ju i varandra med hjälp av magneter... och sedan ska hon lägga på fler järnvägsbitar och putta runt tåget... hahaha
 
Sv: Vad kan era hundar?

Våran går det långsamt med..Eftersom hennes uppväxt varit knölig så tar det mer tid än det vanligen skulle göra att lära en hund olika saker.. Men några saker har det blivit under året vi haft henne.

* sitt med röst och handsignal
* ligg med röst och handsignal
* stå med röst och handsignal
* fot med röst och handsignal
* höger/vänter om
* varsogod
* hit med röst och handsignal
* loss
* stanna med röst och handsignal
* hopp
* skall/tyst med röst och handsignal
* aport
* sök
* tack med röst och handsignal
* vinka med röst och handsignal
* kramas med rsöt och handsignal
* gå korgen
* Hopp och lek
*öppna ( öppna dörrar) ska lära in stänga oxå



Ska lära in lite roligare grejer sedan..men ännu är hon inte redo för det.Kommer antagligen lära henne (( vad gör flickorna i stockholm?)) men kommer ta någon annan stad den här gången..

Den här hunden är den mest svårtränade jag haft hitills ..men det går ;) hon är snart två och det tar sig....det ska vara som det är på tävling..med det menar jag att hon ska ligga/sitta takt..och göra det på samma sätt som det skulle krävas av henne om det vore på tävling.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan era hundar?

Min gamling kan kissa och bajsa på kommando. (Så klart kan han inte bajsa 5 min efter han redan gjort det en gång :p )
Tänk om man ändå kunde det :D, på kommando alltså...

Sen så kan han:
High five
Vinka
Sitta fint
Rulla runt
Ligga död
Skaka på sej (bra att kunna efter duschningen)
Skall
Sitt
Ligg
Stanna
Skall (tyvärr dålig på "håll käften" :smirk: )
Gå och lägg dej (i korgen)
Varsågod
Sitta med en godis på nosen (väldigt söt när han tittar i kors :love: )
Hämta saker (mest då hans egna)
Byta sida på vägen när man är ute och går/rider
Gå vid min/hästen sida (typ fot)
Bära saker
Jaga andra hunden på kommando
Sök ("hobbysök", pinnar, leksaker,godis, barna)
Gå bakom eller framför
Stanna mitt i jakten/hämtning av nåt

Handsignaler:
Sitt
Ligg
Stanna
Skall
Kom

Den yngre:
Sitt om det passar han :smirk:
Ligg om det passar han
Kom om det passar han
Skaka om det passar han
Varsågod
Gå bredvid om det passar han
Stanna om det passar han

Vid kommandot "jaga andra hunden" då springer han själv iväg...

Med andra ord är han lite speciell... :smirk:
 
Sv: Vad kan era hundar?

Min livliga sak börjar bli riktigt duktig faktiskt (har inte alltid varit så lydig nej)

Han kan lite onödiga trix:

Var e busen? = Spriger o hämtar en fårskinnspläd
Döda busen! = Skakar fårskinnet våldsamt
Var e husse/matte? = Springer till den nämmda
Kom det nån? Springer o sätter sig i trappan, kollar ut genom
hallfönstret...
Sova sängen! = Hoppar upp o lägger sig tillrätta i sängen
Fånga fansen! = Jagar sin svans
Stampa takten = Stampar med framtassarna

Han kan bra grejer oxå:

Ta upp nycklar och andra saker som jag tappat, bra då jag har mkt värk....
Hämta innetofflor....
Nu lär vi in att han ska hämta telefonen, funkar ibland....

Lägg märke till att han springer och gör allt, ju fortare desturoligare är hans motto....

Puss och kram kan han me.... :love:
 
Sv: Vad kan era hundar?

Min hund har nämligen en mjukismås som också heter Åge!! Eller Åke som vi kallar honom nu. Han är maskot på Nordsjömuseet i Danmark. Vit med blågrå vingar och orange näbb och oranga långa ben.

Tyckte det var lite roligt att någon mer hade just en mjukismås med samma namn! :D
 
Sv: Vad kan era hundar?

haha, där ser man :) men lokes åge är helt vit (eehh... var...) med orange ben och näbb och så har han en hatt som det står åge på.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 873
Senast: LelleLilla
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 611
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 764
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Ni får ursäkta om det här blir rörigt, men jag är helt chockad just nu! Kom precis in, men aussie var ute på tomten och jag väntade...
2
Svar
23
· Visningar
3 468
Senast: mallotten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp