Vad kan fölet få för färg?

Sv: Vad kan fölet få för färg?

Men visst krävs det rött anlag i stoet för isabell om hingsten bär på gulanlaget?
Nu är jag långt ifrån haj på det här med genetik, glömde bort det mesta redan veckan efter vi läst det i skolan ..
men det är intressant!
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Begge foreldrene må bære på anlegg for rødt for at avkommet skal kunne bli rødbasert. :)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Ja, men för att fölet ska kunna bli GULT så krävs det väl en röd grund i stoet, om hingsten bär på gulanlaget?
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Hur tänker du nu, Michis? :D

När man säger "gult" menar man ofta alla grundfärger med gulanlag. Gulsvart, gulbrun, vitblack (gulbrunblack), isabell, cremello, silvergulsvart osv.

För att fölet ska kunna bli isabell krävs precis som du tänker ett rött anlag från mor och ett från far. Sedan behöver dock inte föräldrarna vara fuxar för att bära vidare röda anlag. En svart häst är antingen homozygot för svart EE eller det mer vanliga heterozygot, svart med ett rött anlag Ee. Fuxar är alltså ee och saknar svarta anlag öht. Därför man alltid får fuxavkomma efter två fuxar.

Nu rabblade jag dock säkert massor som du redan vet. :angel:
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Ja men klart jag menade en gul avkomma, alltså isabell ;) Det där med rödanlaget hade jag koll på. Men om stoet inte bär på ett gulanlag men pappan gör så måste stoet bära på rött anlag för att bebis ska bli isabell? Det är det jag menar!
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Ja, stoet (och hingsten) måste bära på rött anlag för att avkomman ska kunna bli isabell.
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Hur är det med avblekbara hästar då? Mitt sto är skimmel född musblack liksom sin mor (pappa är brunblack). Är det något som går i arv vanligtvis? Så att hennes avkommor också blir avblekbara i större utsträckning? Om jag skulle vilja få till ett skäckföl efter henne, är det bara att välja en fick skäckhingst och hoppas på det bästa liksom? Annars kanske blacka hästar är att föredra rent avelsmässigt eftersom hon är musblack (fast egentligen skimmel, men ni fattar).
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Är ena föräldern skimmel är det 50% chans att avkomman blir det. Varför skulle en blackfärgad hingst vara att föredra? Det har ju inte med färgen att göra vilken hingst som passar ditt sto bäst...
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Håller med Hedinn, varför föredra blackfärgad hingst? :)

I övrigt: Jo, 50% chans att fölet blir skimmel. Det är ett anlag som läggs ovanpå den "ordinarie" färgen så ja, väljer du en black hingst är chansen stor till ett blackt för då både mamman och pappan kan ge vidare "black-färger", och ja, väljer du en skäck så har du istället chans att få en skäck. Men OAVSETT vilken färg det är på pappan så är det fortfarande 50% chans att få en skimmel.
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

ee var silver svart.
e var fux. och silver anlaget visar sig inte på fuxar.

Svarade alba_tross som skrev:
Jag tror att WF funktionen är väldigt precis, problemet är nog att den visar för många resultat. Det händer ju ofta att man, i alla fall på min häst (som är gulbrun skimmelskäck), får resultat längst ned på listan där det står: Silverbrun 0.05 %. Men chansen att den genen slår igenom är ju ganska liten.

Hästen omnämns som gulbrun = bär garanterat inget silveranlag dolt. Om nu inte hästen vore felreggad, men jag kan ju bara utgå från den information som skrivs ut. Och där är chansen inte bara liten, utan noll. :) ;)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Svarade alba_tross som skrev:


Hästen omnämns som gulbrun = bär garanterat inget silveranlag dolt. Om nu inte hästen vore felreggad, men jag kan ju bara utgå från den information som skrivs ut. Och där är chansen inte bara liten, utan noll. :) ;)

vilken var gulbrun? har inte läst hela tråden utan bara i början.. där ee var silver svart & e fux. och eftersom fuxar inte "visar" silveranlaget , men har det ändå är det möjligt att avkomman kan bli silver.
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Jag är medveten om att fuxar kan bära silver dolt. Men jag svarade på alba_tross inlägg (citerade det i mitt tidigare svar) på första sidan, det har alltså ingenting med TS inlägg att göra. :)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Mjäe, det var ju liksom bara som jag undrade om man brukar avla typ silver med silver för att få silver, black med black för att få black. Är inte så insatt i hästavel, men pratade med en kaninuppfödare (har kaniner också) som gjorde så för annars var ju en svart inte en svart "på riktigt" eftersom den hade en massa andra anlag bakåt. Fast jag tycker ju att det är roligare med en massa spännande färger så det struntar ju jag i :d Det jag mest undrade var om skimmelgenen var dominant på något vis. Tycker att det är lite sköj med avblekbara hästar, hur det kan bli så. Födas med en färg, bli en annan liksom :)
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Det är inte lyckat att alvla på två hästar med silveranlag, eller misstänkt dolt silveranlag. Det är en ögonsjukdom som följer med den genen. I enkel upplaga har den försumbar eller ingen effekt men i dubbel upplaga så får hästen deffekt syn och i värsta fall blir den så gott som blind.

Black är inga problem i dubbel upplaga, se bara på fjordingarna som har dubbelt blackanlag allihopa.
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Aha, nej här är det inte alls så, men då har ju vi inte krav på vissa färger i rasstandarden :)

Och jepp, skimmelgenen är dominant på så sätt att bär hästen på den så syns den också (hästen blir skimmel).
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Jag såg att ett föl reggats som champagne, pappa brunblack och mamma skimmel född fux, skulle vara intressant att se hur det ser ut. Helsyskon silvermusblack.
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Det lät ju intressant. Har champagne blivit en godkänd färg hos islandshästar?
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

På SIFs avelsmöte för några år sedan berättade Mats Jennerholm att man kollat islandshästar som såg champagnelika ut, de hade gulanlag inte champagne.
Detta föls mormor var isabell.
 
Sv: Vad kan fölet få för färg?

Då är ju frågan för om mamman var född isabell och inte fux? Alternativt någon silvergul färg...
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu kör vi en presentationstråd tycker jag! In med bild, namn och ett litet textstycke om era hästar :) Jag kan ju börja med mina...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
28 072
Senast: Paulina
·
I
Islandshäst Jag har sett i lite trådar att folk räknat ut på ett ungefär vad fölet kan få för färg. Så tänkte kolla om ni kunde hjälpa mig lite. :)...
Svar
1
· Visningar
835
Senast: fia0
·
  • Låst
Avel Nu är jag nyfiken på fölfärg, någon duktig som kan det där med färg? Såhär ser stammen på fölet ut: e. leverfux ee. svart eu...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: ameo
·
F
Avel Sitter o bläddrar i fjordhästtidningar o stamböcker försöker utreda hur stor chansen är att mitt rödblacka sto får ett rödblacks föl...
2
Svar
29
· Visningar
4 061
Senast: fjordinghanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp