Vad kan ha hänt med räven?

doppler

Trådstartare
För ett par dagar sedan fick jag besök av en räv på tomten. Jag bor mitt i skogen, och vet att det finns rävar här, men jag har aldrig tidigare sett en på så nära håll, och jag tycker den ser lite knepig ut. Svansen är en uppenbar sak, men brukar pälsen på rävar se ut såhär?
Räv 2.JPG
 
För ett par dagar sedan fick jag besök av en räv på tomten. Jag bor mitt i skogen, och vet att det finns rävar här, men jag har aldrig tidigare sett en på så nära håll, och jag tycker den ser lite knepig ut. Svansen är en uppenbar sak, men brukar pälsen på rävar se ut såhär?
Visa bifogad fil 49966
Tänker alltid på skabb när jag ser konstig päls på räv. Svansen vetesjutton dock.
 
Å fy. Har den skabb får den gärna hålla sig långt bort härifrån.

Men svansen. Vad kan ha hänt med den? Finns det ens rävar som föds med stubbsvans, eller måste det vara en skada?
 
Å fy. Har den skabb får den gärna hålla sig långt bort härifrån.

Men svansen. Vad kan ha hänt med den? Finns det ens rävar som föds med stubbsvans, eller måste det vara en skada?
Missbildning eller gammal skada är väl det som är mest sannolikt. Kan du kontakta en viltvårdare/jägare? Sannolikt har den skabb och det är ju ett lidande, men den ser annars välmående ut så osäker på om man bara ska låta den vara då. Vad som gäller har säkert någon jägare koll på, kanske @AraSlei vet? :)
 
Missbildning eller gammal skada är väl det som är mest sannolikt. Kan du kontakta en viltvårdare/jägare? Sannolikt har den skabb och det är ju ett lidande, men den ser annars välmående ut så osäker på om man bara ska låta den vara då. Vad som gäller har säkert någon jägare koll på, kanske @AraSlei vet? :)
Tack för tipset. Jag tar kontakt med jaktlaget och ser om de kan hålla utkik efter den. Det är svårt när man inte själv har koll på hur en normal räv egentligen ska se ut i pälsen.
 
Å fy. Har den skabb får den gärna hålla sig långt bort härifrån.

Men svansen. Vad kan ha hänt med den? Finns det ens rävar som föds med stubbsvans, eller måste det vara en skada?

Jag tycker det ser ut som en f.d skabbräv, alltså en som har haft skabb men som läker ut. Då blir den sannolikt immun vilket är bra för både räven och stammen.
Svansen skulle kunna ha varit hårt angripen av skabb förut och då kan det bli kallbrand i den och en del lossna det är bara en egenteori grundat på det jag sett förut.
 
Om den far illa så tycker jag det, men jag kan inte avgöra om så är fallet.

Den klarar sig alldeles utmärkt med halv svans och det syns från denna sida ingen röta utan om det varit skabb är det läkt o pälsen växer ut igen. Tyvärr är det få jägare som tänker som jag utan det är faktiskt rätt många som skjuter räv , även om de är friska, får de som här en anledning så ryker den definitivt.
 
Den klarar sig alldeles utmärkt med halv svans och det syns från denna sida ingen röta utan om det varit skabb är det läkt o pälsen växer ut igen. Tyvärr är det få jägare som tänker som jag utan det är faktiskt rätt många som skjuter räv , även om de är friska, får de som här en anledning så ryker den definitivt.
Nja, han var inte övertygad om att den behövde skjutas utan ville se den med egna ögon först.
 
Skönt att höra! Jag tänkte precis samma sak som @ginnies, att det fanns stor risk att den skulle skjutas bara för sakens skull.
Hela syftet med att skicka bilden till killen i jaktlaget var att han har sett många fler rävar än jag, och är alltså bättre rustad att avgöra hur illa den ser ut. Hade jag trott att han var en skjutglad galning hade jag förmodligen inte hört av mig.
 
Hela syftet med att skicka bilden till killen i jaktlaget var att han har sett många fler rävar än jag, och är alltså bättre rustad att avgöra hur illa den ser ut. Hade jag trott att han var en skjutglad galning hade jag förmodligen inte hört av mig.

Jag trodde inte att syftet med att dela bilden var att få en frisk räv skjuten, men trots att jag har goda erferenheter av jägare överlag har jag mest trista sådana när det kommer till jägare och räv. Skönt att den här personen verkar ha sund inställning. :)
 
För länge sen läste jag om att man kan ge Ivomec i en köttbit eller hundmat till skabbrävar. Så slipper de bli skjutna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 128
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
719
Senast: cassiopeja
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 118
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 586
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp