Vad kan ha hänt?

Hur länge sen? Man kan behöva ge igen efter redan 5-6 timmar enligt Fass (för ett preparat med samma substans men registrerat för djur).

Buprenorfin (temgesic) brukar fungera bra, men kanske är det här för smärtsamt så hon borde ha starkare, typ metadon. Men det är upp till behandlade veterinär att ordinera.

Hon har fått nån mellandos om hon fått 0,2mg totalt. Dosen är 10-20 mcg/kg och hon har fått typ 14,5-15 mcg/kg. Helt normalt men kanske att hon behöver mer.
Helt enig med detta. Dessutom har nyare studier visat att hundar ofta kräver betydligt högre doser av buprenorfin när det ges via munslemhinnan, vi pratar alltså 100-150 mikrogram/kg var 6:e timme.

Det bästa är sannolikt att lägga till andra smärtstillande preparat eller ha henne inskriven för smärtstillande injektioner/CRI om man nu bedömer att hon har så ont.
 
Hur länge sen? Man kan behöva ge igen efter redan 5-6 timmar enligt Fass (för ett preparat med samma substans men registrerat för djur).

Buprenorfin (temgesic) brukar fungera bra, men kanske är det här för smärtsamt så hon borde ha starkare, typ metadon. Men det är upp till behandlade veterinär att ordinera.

Hon har fått nån mellandos om hon fått 0,2mg totalt. Dosen är 10-20 mcg/kg och hon har fått typ 14,5-15 mcg/kg. Helt normalt men kanske att hon behöver mer.
Jag kommer hur som helst behöva ringa vet. imorgon för hon har det smärtstillande insatt till imorgon bara, men det finns ju inte en chans att hon kan klara sig utan. Så jag får ta en diskussion med hen då om vad det finns för andra alternativ eller om vi ska fortsätta som vi gör.
 
Helt enig med detta. Dessutom har nyare studier visat att hundar ofta kräver betydligt högre doser av buprenorfin när det ges via munslemhinnan, vi pratar alltså 100-150 mikrogram/kg var 6:e timme.

Det bästa är sannolikt att lägga till andra smärtstillande preparat eller ha henne inskriven för smärtstillande injektioner/CRI om man nu bedömer att hon har så ont.

Som jag skrev i inlägget ovanför så kommer jag behöva ringa vet. imorgon vilket fall som helst eftersom den ordinerade dosen smärtstillande tar slut imorgon.

Jag tar tacksamt emot allt ni skriver. Mycket lättare att diskutera med veterinären när man vet vad man kan diskutera om 😊
 
Som jag skrev i inlägget ovanför så kommer jag behöva ringa vet. imorgon vilket fall som helst eftersom den ordinerade dosen smärtstillande tar slut imorgon.

Jag tar tacksamt emot allt ni skriver. Mycket lättare att diskutera med veterinären när man vet vad man kan diskutera om 😊
Såg att du skrivit ett inlägg efter att jag postade mitt svar. Hoppas verkligen att hon mår bättre snart!
 
Vi bor inte riktigt i den delen av landet men är det något jag har lärt mig under mina år med sjuka djur så är det att det är värt att åka lite extra för att få ett bra, ödmjukt och kunnigt bemötande.

Jag skickar PM! 🌼
Jag tycker också du ska kontakta dem!

Fy vad jobbigt för er, tror att alla som haft sjuka djur känner för er :heart
 
Tänkte bara komma med en liten uppdatering om att provsvaren har kommit och Nora har inte Pemfigus tack och lov, och hon kommer bli helt frisk med fortsatt medicinering ❤️

———

Mer än så kommer jag inte skriva i den här tråden, eller i Hund öht tror jag. Det har nämligen visat sig att någon användare här har roat sig med att skärmdumpa flera månader gamla inlägg jag skrivit om Nora och skickat till hennes uppfödare, för att påvisa att jag misskrediterar Nora och därigenom uppfödaren.

Jag står såklart för allt jag skriver och har i sak ingenting emot att uppfödaren läst mina inlägg, men att någon annan (som självklart inte gett sig tillkänna) har suttit och gått igenom mina inlägg och skickat dem vidare i syfte att ”sätta dit” mig känns ju bara så himla tråkigt och onödigt.

Ha en trevlig helg alla 🌸
 
Tänkte bara komma med en liten uppdatering om att provsvaren har kommit och Nora har inte Pemfigus tack och lov, och hon kommer bli helt frisk med fortsatt medicinering ❤️

———

Mer än så kommer jag inte skriva i den här tråden, eller i Hund öht tror jag. Det har nämligen visat sig att någon användare här har roat sig med att skärmdumpa flera månader gamla inlägg jag skrivit om Nora och skickat till hennes uppfödare, för att påvisa att jag misskrediterar Nora och därigenom uppfödaren.

Jag står såklart för allt jag skriver och har i sak ingenting emot att uppfödaren läst mina inlägg, men att någon annan (som självklart inte gett sig tillkänna) har suttit och gått igenom mina inlägg och skickat dem vidare i syfte att ”sätta dit” mig känns ju bara så himla tråkigt och onödigt.

Ha en trevlig helg alla 🌸
Oj, men tur att det inte var det ni trodde Men fick du alltså nån diagnos? Jag tror att många gärna vill veta vad det är ifall man stöter på nåt liknande.
 
Tidigare i veckan svullnade Noras ena örsnibb upp lite, och dagen efter den andra också. Jag tänkte att det kanske var början till blodöra, men det var bara pyttelite svullet så jag avvaktade med det.
I fredags kväll kom det små bölder/sår på insidan av ena örsnibben. Hon är inte röd inne i örat och hon kliar sig inte.
Igår blev hon lite skorvig över ögat på samma sida av ansiktet.
Idag svullnade nosen upp ganska mycket.

Vad kan detta vara? Det känns otroligt att de olika symptomen inte skulle ha med varandra att göra.

Hon är pigg och glad som vanligt.

Hon har varit iväg med min kille över helgen så jag har inte själv sett henne än, bara över FaceTime och bilder. De bör vara hemma om 1-2 timmar och då kommer jag självklart söka veterinär om situationen känns sådan. Sålänge oroar jag såklart ihjäl mig! Och funderar på om det finns någon sjukdom som har det här förloppet? Eller om det kan vara en allergisk reaktion. Något annat?
Hoppas din fina hund mår bättre. Jag funderar på om hon varit i mot Björnloka eller liknade växt som kan ge liknande reaktioner.
 
Tänkte bara komma med en liten uppdatering om att provsvaren har kommit och Nora har inte Pemfigus tack och lov, och hon kommer bli helt frisk med fortsatt medicinering ❤️

———

Mer än så kommer jag inte skriva i den här tråden, eller i Hund öht tror jag. Det har nämligen visat sig att någon användare här har roat sig med att skärmdumpa flera månader gamla inlägg jag skrivit om Nora och skickat till hennes uppfödare, för att påvisa att jag misskrediterar Nora och därigenom uppfödaren.

Jag står såklart för allt jag skriver och har i sak ingenting emot att uppfödaren läst mina inlägg, men att någon annan (som självklart inte gett sig tillkänna) har suttit och gått igenom mina inlägg och skickat dem vidare i syfte att ”sätta dit” mig känns ju bara så himla tråkigt och onödigt.

Ha en trevlig helg alla 🌸
Skönt att hon blir frisk!

Men vad är det för jäkla sätt! De flesta av oss här inne har nog ingen aning om vem som fött upp Nora och kunde inte bry oss mindre. Av det jag har sett har du skrivit positiva/faktamässiga saker om din hund!

Jag har ju själva skrivit en del negativt om min första egna hund som hade stora mentala brister men har inte hört att någon skulle ha gjort något liknande med de inläggen då.
 
Tänkte bara komma med en liten uppdatering om att provsvaren har kommit och Nora har inte Pemfigus tack och lov, och hon kommer bli helt frisk med fortsatt medicinering ❤️

———

Mer än så kommer jag inte skriva i den här tråden, eller i Hund öht tror jag. Det har nämligen visat sig att någon användare här har roat sig med att skärmdumpa flera månader gamla inlägg jag skrivit om Nora och skickat till hennes uppfödare, för att påvisa att jag misskrediterar Nora och därigenom uppfödaren.

Jag står såklart för allt jag skriver och har i sak ingenting emot att uppfödaren läst mina inlägg, men att någon annan (som självklart inte gett sig tillkänna) har suttit och gått igenom mina inlägg och skickat dem vidare i syfte att ”sätta dit” mig känns ju bara så himla tråkigt och onödigt.

Ha en trevlig helg alla 🌸
Skönt att ni hittat felet och att hon kommer bli bra! :heart

Men fy vilket trist beteende! Vill dock påpeka att det inte behöver vara en användare på Buke, forumet är ju synligt även för icke-medlemmar, så förhoppningsvis är det ingen aktiv användare som gjort det.
 
Tänkte bara komma med en liten uppdatering om att provsvaren har kommit och Nora har inte Pemfigus tack och lov, och hon kommer bli helt frisk med fortsatt medicinering ❤️

———

Mer än så kommer jag inte skriva i den här tråden, eller i Hund öht tror jag. Det har nämligen visat sig att någon användare här har roat sig med att skärmdumpa flera månader gamla inlägg jag skrivit om Nora och skickat till hennes uppfödare, för att påvisa att jag misskrediterar Nora och därigenom uppfödaren.

Jag står såklart för allt jag skriver och har i sak ingenting emot att uppfödaren läst mina inlägg, men att någon annan (som självklart inte gett sig tillkänna) har suttit och gått igenom mina inlägg och skickat dem vidare i syfte att ”sätta dit” mig känns ju bara så himla tråkigt och onödigt.

Ha en trevlig helg alla 🌸
Jätteskönt att höra att Nora mår bättre :heart
Det är ett jäkla ofog och så sjukt dålig nätetikett att röja användares nick, skvallra och skärmdumpa. Jag har själv råkat ut för det och det är mycket obehagligt.
Hoppas du stannar på Hund ändå!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har haft problem med ögonen sedan början av december. Kliar något fruktansvärt både på ögonlocken, ögonlockskanterna och i ögonen...
Svar
19
· Visningar
814
Senast: Monkie
·
Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med...
2
Svar
34
· Visningar
3 404
Senast: Tonto
·
Småbarn Dottern har en konstig böld i ansiktet och jag funderar på vad det kan vara.. I måndags när hon kom hem från pappa-helgen så hade...
Svar
11
· Visningar
10 669
Hundhälsa Då min förra hund led av diverse problem, och därför fick sluta sina dagar för tidigt, så är jag numera nojjig för minsta lilla sak. Min...
Svar
6
· Visningar
1 433
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp