Vad kan ha hänt?

Diabetikern

Trådstartare
Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning.

Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall.

Förra helgen trampade hon snett/vrickade/sträckte sig på ridbanan i slutet av passet. Vart inte riktigt ren hb. Tog ut och skrittade henne i 2 dagar efter sen helt vila då jag skulle opereras. Inga markeringar på rakt spår utan bara lite på böjt.
Igår tog jag ut henne från hagen för att se om det blivit någon ändring. Longerade lätt och såg liten stelhet fortfarande hb. Longerade typ 2 varv i trav åt båda håll.

Spolade av henne då det var så varmt ute släppte sen ut henne och började byta vatten i karet. Låter vattnet vara på och går in på toa. När jag sen kommer ut ser jag att hon är mycket irriterad och står och slår med vänster ben rakt ut och snurrar. Tror det är en broms som irriterar men det ger sig inte och jag går ut och hämtar henne. Hon ser då ut som om det krampar i muskulaturen vb och hela baken svajar såpass att hon inte kan gå rakt fram. Får in henne i boxen och hon nyttjar boxväggen för att hålla balansen.

När distriktarn är på plats har det värsta släppt och hon vinglar inte men det märks att hon har ont. Min första tanke var korsförlamning. Smärtstillande ges och hon kan därefter röra sig fritt och vi kan göra en undersökning.

Blodprover visar inget, ingen feber och bra allmäntillstånd. Äter och dricker och magen är ok.

Ser dock en stor "grop" ca 10 cm ovanför svansen upp mot korset som inte fanns där tidigare. Tog en bild idag svårt att se på foto och svårt att ta när man är kort.
20180603_144727.jpg

Funderingarna går åt alla håll just nu. Det hon gjorde förra veckan behöver inte ha något samband med gårdagen. Hon har aldrig varit snubblig eller haft problem med samling. Hon är fortfarande under inredning. 4 år och inte gjort så mycket.

Kan hon ha rullat på en sten? Men det borde väl inte ge en grop?

Korsförlamning, borrelia, shivering, virus är uteslutet. Just nu går hon på metacam och box/sjukhage. Ska som sagt ringa Husaby för utredning på måndag men tänkte att någon här kanske varit med om/haft häst med liknande?

Funderar även på om ett tornutskott fått sig en smäll.

Tacksam för alla tips och idéer.
 
Funderar på om gropen är pga att musklerna är spända/ihopdragna runt om (och därmed högre) pga smärta. Alltså att gropen inte är pga slag eller så utan att gropen är egentliga ursprungsläget och att musklerna är högre än vanligt. Minns när en kompis unghäst hade skadat sig, de trodde att den hade kolik för den var superspänd i kroppen, var helt "uppblåst", sköt rygg osv. När den kom under smärtstillande och slappnade av såg de vad som var fel - manken var ett par centimeter lägre än vanligt. Hon hade gått omkull i hagen och brutit flera tornutskott. Det syntes inte först för hästen var så spänd...

Jag är ju som alltid inne på bäckenet/SI-led, men det kan ju vara vad som helst, nerver i kläm eller något annat. Hoppas ni får svar snabbt!

Såhär såg min ut när han var riktigt trasig i SI-leder/bäcken, avlastade bakdelen genom att ställa in både bak- och framben under sig och hänga på frambenen. (kan tillägga att detta var några dagar innan han togs bort då det inte blev bättre utan bara sämre och är som synes skitdålig här).
510.JPG
 
Senast ändrad av en moderator:
@mooi Tror inte det är bäckenet eller SI leden. Inga reaktioner runt där utan sitter längre bak.

Inga spänningar i kroppen förrens igår.

Väldigt känslig madam det här så hö visar tydligt om det är något som inte stämmer
 
@mooi Tror inte det är bäckenet eller SI leden. Inga reaktioner runt där utan sitter längre bak.

Inga spänningar i kroppen förrens igår.

Väldigt känslig madam det här så hö visar tydligt om det är något som inte stämmer

Det låter väldigt mycket som pssm. Kolla pssm forum på fb.
https://www.facebook.com/groups/202978353056065/
Finns massor med liknande exempel. Misstänker att min har pssm oxå men han har aldrig haft något sådant regelrätt anfall utan har mer problem med att han blir väldigt stel i rumpmuskulaturen och lätt lägger på sig.
 
Suck... onsdagen den 13 juni var snabbaste tiden de hade. Siter nu och försöker få tag i distriktarn för att se hur vi ska fortsätta med metacam och sjukhage eller hur vi ska göra.
 
Anaplasma? en häst i förra stallet hade en liknande grej du beskriver men jag antar att om ni redan kollat mot borrelia så har ni även kollat det? Gropen fick han av alla muskelproblem han fick i samband med anaplasman. Har var riktigt dålig där ett tag men blev frisk till slut med rätt medicin och stöd.
 
Anaplasma? en häst i förra stallet hade en liknande grej du beskriver men jag antar att om ni redan kollat mot borrelia så har ni även kollat det? Gropen fick han av alla muskelproblem han fick i samband med anaplasman. Har var riktigt dålig där ett tag men blev frisk till slut med rätt medicin och stöd.

Tror inte det är kollat utan bara Borrelia, dock kom gropen på den korta stund då hon släpptes ut i hagen och sen vid intag tills veterinären kom.

@super läst på lite om pssm nu men det låter inte troligt. Så kraftigt anfall som sedan snabbt släppte och som sagt hon har aldrig visat minsta lilla grej till spänning någonstans tidigare eller hälta/ovilja till att göra något. En känslig häst som är lätt att läsa av.

Tja åter5står väl bara att vänta och se antar jag. De andra klinikerna hade tidigast 18 juni och så länge kan hon inte vänta
 
Tror inte det är kollat utan bara Borrelia, dock kom gropen på den korta stund då hon släpptes ut i hagen och sen vid intag tills veterinären kom.
Det var samma med hästen i det stallet. Jag hade nog inte vågat vänta utan tagit och kollat prov för anaplasma om det inte är gjort. Hästen i detta fall blev väldigt dålig bara över dagen vilket var i samma veva som provsvaren kom tillbaka. Han fick ganska intensiv behandling ett tag för att repa sig. Men hans historia hör nog till ovanligheterna har jag förstått men jag är rätt nojig efter att ha sett reaktionerna han hade från att vara lite dålig, hängig och halt på ett bakben i nån vecka till att bli jättedålig bara över dagen. Hoppas jag inte skrämmer dig nu. Håller tummarna för att det är nåt enkelt.
 
@EmmaW Blir inget förrens vi kommer in till Husaby. Skulle hon bli dålig igen så får jag ringa ut distriktarn eller köra in till Skara hästakut. Distriktarn tog ett gäng prover som inte påvisade något kommer inte ihåg alla nu.

Tack för svar! Man letare ju efter allt möjligt och googlar nu på vad det kan vara
 
Tror inte det är kollat utan bara Borrelia, dock kom gropen på den korta stund då hon släpptes ut i hagen och sen vid intag tills veterinären kom.

@super läst på lite om pssm nu men det låter inte troligt. Så kraftigt anfall som sedan snabbt släppte och som sagt hon har aldrig visat minsta lilla grej till spänning någonstans tidigare eller hälta/ovilja till att göra något. En känslig häst som är lätt att läsa av.

Tja åter5står väl bara att vänta och se antar jag. De andra klinikerna hade tidigast 18 juni och så länge kan hon inte vänta
Jag tänker just kring krampen i rumpan samt stel vinglig gång låter exakt som många beskriver ett pssm anfall. Det kan ju skilja sig enormt beroende på typ av pssm. Står även lite här:http://www.qalm.se/65300515
Hon behöver inte vara symptomatisk men att din spolning utlöste ett anfall. Dom är ju ofta extremt känsliga för kyla.
 
@super Spolningen borde ha utlöst anfallet tidigare och dessutom var det mer på hals/mage jag spolade. Hon har inte visat några tecken tidigare på att vara det minsta känslig mot kyla utan blir lätt åt det andra hållet för varm.

Men men återstår att se.

Tack för svar!
 
Tror inte det är kollat utan bara Borrelia, dock kom gropen på den korta stund då hon släpptes ut i hagen och sen vid intag tills veterinären kom.

@super läst på lite om pssm nu men det låter inte troligt. Så kraftigt anfall som sedan snabbt släppte och som sagt hon har aldrig visat minsta lilla grej till spänning någonstans tidigare eller hälta/ovilja till att göra något. En känslig häst som är lätt att läsa av.

Tja åter5står väl bara att vänta och se antar jag. De andra klinikerna hade tidigast 18 juni och så länge kan hon inte vänta
Fast det är väl anaplasma man provtar för på hästar - inte borrelia?
 
Fast det är väl anaplasma man provtar för på hästar - inte borrelia?

Det stämmer men jag tror @Diabetikern avser detsamma egentligen. Bara krångligt att ibland hålla isär fästingsjukdomarna och hur och vem de påverkar. Det är ju bara ett fåtal år tex som man betecknar det Anaplasma - tidigare gick det under Erlichios. (Även om precis som du säger - Borrelia aldrig varit aktuellt på häst ang insjuknande - även om värden kan visa spår av just Borrelia, osv...) 😄

Även anaplasma rent procentuellt ger ju sällan akut sjuka djur med de symptom TS erfar här som uppkom plötsligt.

@Diabetikern himla tråkigt jobbigt läge :(
 
Senast ändrad:
Det stämmer men jag tror @Diabetikern avser detsamma egentligen. Bara krångligt att ibland hålla isär fästingsjukdomarna och hur och vem de påverkar. Det är ju bara ett fåtal år tex som man betecknar det Anaplasma - tidigare gick det under Erlichios. (Även om precis som du säger - Borrelia aldrig varit aktuellt på häst ang insjuknande - även om värden kan visa spår av just Borrelia, osv...) 😄

Även anaplasma rent procentuellt ger ju sällan akut sjuka djur med de symptom TS erfar här som uppkom plötsligt.

@Diabetikern himla tråkigt jobbigt läge :(
Precis så! :up:
 
Hade hovis ute idag. Han skodde henne runt om. Kunde böja ben osv men fortfarande rejält muskulöm uppe vid gropen.

Pratade med distriktarn. Idag och imorgon korta promenader sen på torsdag ut i hagen. Metacam tills torsdag. Blir hon värre får vi ringa ut vet akut igen.

Nu vill jag bara ha onsdag så vi kan åka in och påbörja rejäl utredning
 
@Sirap @mackan Tack! Visste inte ens att anaplasma var en fästingsjukdom eller att det hette det nu.
Anaplasma är det som förr hette Ehrlichia och kan ge akuta infektioner hos häst och man kan då provta för själva bakterien.
Borrelia är knepigt att leta efter eftersom många (har även hört "i princip alla") hästar har antikroppar mot det även om de är helt friska. Det gör att det är rätt onödigt att provta utan man behandlar eventuella symtom istället. Det verkar heller inte riktigt klarlagt om Borrelia kan det kan ge sjukdom hos häst eller inte men tror det lutar åt att det inte gör det.
 
Fortfarande rejält öm på baken och jag tycker hon ser stel ut. Vilket i sig inte är konstigt om hon har ont.

Vill bara ha onsdag nu!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 537
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 274
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 205
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp