Vad kan jag göra för att stötta? (missfall)

Ps jag har haft ett par MA och hade någon sagt så åt mig som det sades åt @Ramona hade jag blivit skogstokig.
Varför hade du blivit skogstokig? Vad är det som är så galet i den kommentaren, för jag förstår verkligen inte vad som är så illa? Jag hade en massa tankar om att det var fel på mig etc, så att få den kommentaren var en stadig tröst.....speciellt efter de andra missfallen som kom.
 
Tack igen för alla svar. Eftet diskussion med min andra kompis så skickade vi inga blommor även om vi båda känner att vi vill göra ngt. Vi har självklart skrivit till henne att vi tänker så mkt på henne etc. och om det finns ngt vi kan göra så är vi där.

Har i USA tar man med sig nagon mat, typ en gratang av nagot slag och garna en efteratt och besoker personen och helt enkelt bara later dem prata en stund.
 
Varför hade du blivit skogstokig? Vad är det som är så galet i den kommentaren, för jag förstår verkligen inte vad som är så illa? Jag hade en massa tankar om att det var fel på mig etc, så att få den kommentaren var en stadig tröst.....speciellt efter de andra missfallen som kom.
För att det var noll tröst. Folk känner olika och har olika bakgrund. Det finns inget universalsvar.

Jag lyckas först inte bli gravid på naturlig väg och sen lyckas jag inte ens behålla fostret. Ännu ett bevis på att kroppen är värdelös känns inte som en tröst.
 
Varför hade du blivit skogstokig? Vad är det som är så galet i den kommentaren, för jag förstår verkligen inte vad som är så illa? Jag hade en massa tankar om att det var fel på mig etc, så att få den kommentaren var en stadig tröst.....speciellt efter de andra missfallen som kom.

Därför att det kanske inte alls är embryona det är fel på utan ens kropp som inte förmår att behålla embryon. Eller t.o.m. attackerar pga det är knas med immunsystemets reglering.
 
Jag har genomgått förhållandevis tidiga missfall och ett missed abortion. Vi är olika men jag fungerar som Ramona. Jag tyckte det var skönt att tänka rent biologiskt kring det även om jag så klart sörjde barnet som aldrig blev.
En kram och fika var lagom nivå för mig. Mer än så hade känts för mkt. Men det hade varit skillnad säkert om jag hade fått flera sena missfall under en mkt lång period på flera år utan att genomgå en hel graviditet. Det är ju på ett annat sätt.
 
Därför att det kanske inte alls är embryona det är fel på utan ens kropp som inte förmår att behålla embryon. Eller t.o.m. attackerar pga det är knas med immunsystemets reglering.
Exakt. Och så får man än en gång intryckt i fejset hur värdelös ens kropp är.
 
Alltså det beror ju på. Det är ändå skillnad att få missfall i v10, v14, v25 eller v39. Sorgen finns där såklart. Tragedin är större ju senare i graviditeten det sker. Tycker jag (vill inte trampa på någon som ligger ner).

Jag skickade inte blommor eller gjorde något annat än att finnas till hand för min ledsna nära vän när hon fick missfall i v12. Hon grät mot min axel många timmar och pratade, pratade, pratade. När makens barndomsvän förlorade sitt första barn i magen i v33 skickade vi blommor och kondoleanskort. De hade begravning och storasyster har gravsten och uppmärksammas vid högtider. Det är snart 10 år sedan och vi pratar fortfarande om storasyster.

Vackra blommor är sällan fel tycker jag. Med ett kort som förmedlar ”tänker på dig/er”. Men ni känner er vän bäst. Ta hand om henne så som ni tror hon vill bli omhändertagen. Det värsta ni kan göra är att ”go silent” och inte göra något. Tycker jag.

Mvh Miks
 
Är nog väldigt olika vad som är passande. Jag hade blivit riktigt irriterad om någon skickade blommer, "tyckte synd" om eller daltade.
Både gjort abort och fått missfall
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 974
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 995
Senast: mars
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 205
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp