Vad kan jag lyssna på för att somna?

Nytant

Trådstartare
Jag har ofta svårt att somna och brukar då lyssna på ljudbok med timer. Nu är den senaste bokserien jag lyssnade på slut, och jag behöver tips på nytt material! Ämnet får gärna vara ganska wholesome, alltså inget som gör att man går upp i varv/stress. Samtidigt behöver det vara lite engagerande…men inte så spännande att man vill stänga av timern. Dessutom är jag så detaljfokuserad som person att jag inte kan slappna av om inläsaren inte är bra.

Som exempel lyssnade jag nu senast på Britta och Silver-serien och låg och spände mig för att båda inläsare väldigt uppenbart inte var hästmänniskor (och antagligen inte fick tillräckligt betalt för att hinna googla eller göra omtagningar, känns som en typiskt prispressad bransch). Apelkastad uttalades på tre olika sätt, alla fel. Kandar blev ”cander” med engelskt r. Till slut märkte jag hur jag började få en liten liten fysiskt ångestrespons varje gång de feluttalade en av hästarnas namn.

Hursomhelst! Britta och Silver är för mig annars höjden av mysig nostalgisk hästidyll, och jag skäms inte över att konsumera barn/ungdomsmedia när jag behöver lite feelgood. Tar gärna emot tips på mer av samma stuk, men även på helt annat och till och med sånt som faktiskt är tänkt för vuxna 😄
 
Jag rekommenderar serien De sju systrarna av Lucinda Riley. Det är Gunilla Leining som läser dem på svenska och jag är inte så förtjust i hennes uppläsning så jag valde att lyssna på engelska. På engelska är det olika kvinnliga uppläsare för varje bok. Varje syster har sin egen röst. Böckerna är långa (mellan 18-26h st), tar sig framåt och sitter ihop på en fint sätt. Jag väntar på den sista boken 😊

Mvh Miks
 
Jag rekommenderar serien De sju systrarna av Lucinda Riley. Det är Gunilla Leining som läser dem på svenska och jag är inte så förtjust i hennes uppläsning så jag valde att lyssna på engelska. På engelska är det olika kvinnliga uppläsare för varje bok. Varje syster har sin egen röst. Böckerna är långa (mellan 18-26h st), tar sig framåt och sitter ihop på en fint sätt. Jag väntar på den sista boken 😊

Mvh Miks
Engelska går alldeles utmärkt! Ska kolla upp, tack för tipset 🤗
 
Jag har ofta svårt att somna och brukar då lyssna på ljudbok med timer. Nu är den senaste bokserien jag lyssnade på slut, och jag behöver tips på nytt material! Ämnet får gärna vara ganska wholesome, alltså inget som gör att man går upp i varv/stress. Samtidigt behöver det vara lite engagerande…men inte så spännande att man vill stänga av timern. Dessutom är jag så detaljfokuserad som person att jag inte kan slappna av om inläsaren inte är bra.

Som exempel lyssnade jag nu senast på Britta och Silver-serien och låg och spände mig för att båda inläsare väldigt uppenbart inte var hästmänniskor (och antagligen inte fick tillräckligt betalt för att hinna googla eller göra omtagningar, känns som en typiskt prispressad bransch). Apelkastad uttalades på tre olika sätt, alla fel. Kandar blev ”cander” med engelskt r. Till slut märkte jag hur jag började få en liten liten fysiskt ångestrespons varje gång de feluttalade en av hästarnas namn.

Hursomhelst! Britta och Silver är för mig annars höjden av mysig nostalgisk hästidyll, och jag skäms inte över att konsumera barn/ungdomsmedia när jag behöver lite feelgood. Tar gärna emot tips på mer av samma stuk, men även på helt annat och till och med sånt som faktiskt är tänkt för vuxna 😄
Ladda ner poddar från SR.se? Gamla Sommar-avsnitt, Opera-guiden, Radioföljetången, Naturmorgon, diverse historiepoddar?
 
Jag lyssnar just nu på Ronja Rövardotter i samma syfte, Astrid Lindgren har själv läst in. Har sedan tidigare lyssnat på Mio min Mio och Bröderna Lejonhjärta, de tre är mina favoriter med henne.
Ja! Jag med. Eller jag har lyssnat på Ronja Rövardotter med sovtimer i typ två år. Och sedan de andra. Det är så bra att det är totalt förutsägbart och att jag känner igen var i storyn det är oavsett vilket brottstycke jag råkar höra.

@Nytant Nu har jag övergått till en egeninspelad godnatthälsning som i grunden går ut på att jag tackar alla kroppsdelar och organ för dagens insats, önskar dem god natt och vilsam sömn. Det funkar oväntat bra. Inspelningen är ca 10 minuter och den är definitivt mysig, snäll och förutsägbar hela tiden. :laugh: Jag gjorde den för att jag tröttnat lite på Ronja och inte hittade något som var tillräckligt lugnt och mysigt men samtidigt fångande och utan uppläsare att reta mig på. :o

Jo! Två till tips: braiding sweetgrass eller gathering moss av Robin Wall Kimerer. Författarinläsning om att återuppbygga respektfull samlevnad med den mer än mänskliga naturen och hur fantastisk den är. Perfekt feeling och röst. Även Becoming Animal: an Earthly Cosmology av David Abram är oftast bra för syftet men ibland tyvärr lite för intressant för att somna ifrån.
 
Lyssnar inte på så mycket böcker själv men lyssnar på trädgårdspoddar och en jaktpodd. Dom är mysiga och har behagligt tempo.

Funderar på att börja lyssna på böcker och tror att chick lit i stil med Sophie Kinsella, Kevin Kwan och liknande kan vara något ☺️
 
Hitta en riktigt seg och trist uppläsare. Jag har hittat en som är så sömnig och trist att lyssna på att man somnar även dagtid :laugh: ...skämt åsido men jag lyssnar bara i sömnsyfte. Synd för böckernas innehåll är viktigt och bra men man orkar verkligen inte lyssna, dock hittade jag ju ett syfte för dem ändå ;)
 

Liknande trådar

Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 329
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp