Vad kan jag lyssna på för att somna?

😱 Då går det ju så långsamt så att man döööööör!

Jag lyssnar alla mina böcker på 2,0 i hastighet. Då hinner man inte sväva iväg i tanken och tänka på det tomma kylskåpet, mejlet som inte blev skickat eller om man lämnade in barnens semesterlista 😅

Mvh Miks

Det gör min man ibland med "sina" youtube-kanaler, blir galet stressad bara av att befinna mig i samma rum då :arghh::laugh:
 
😱 Då går det ju så långsamt så att man döööööör!

Jag lyssnar alla mina böcker på 2,0 i hastighet. Då hinner man inte sväva iväg i tanken och tänka på det tomma kylskåpet, mejlet som inte blev skickat eller om man lämnade in barnens semesterlista 😅

Mvh Miks
Hear you! Jag lyssnade alltid på x2 innan jag blev sjuk. Nu, inte direkt.:cautious: Men att sänka lite för att natta sig själv gillar jag.
 
I vår herres hage är jättebra! Sådär lagom småputtriga tycker jag också att Jenny Colgans böcker är. Och Falsterbodeckarna.
När jag har mycket i huvudet går jag dock alltid tillbaka till Astrid Lindgen. Det gör dottern också. Främst Bullerbyn för oss :love:
 
Finns poddar för just hjälp att somna. Har inte provat själv, men har i alla fall laddat ner Somna med Henrik som sägs vara bra.
 
Jag rekommenderar serien De sju systrarna av Lucinda Riley. Det är Gunilla Leining som läser dem på svenska och jag är inte så förtjust i hennes uppläsning så jag valde att lyssna på engelska. På engelska är det olika kvinnliga uppläsare för varje bok. Varje syster har sin egen röst. Böckerna är långa (mellan 18-26h st), tar sig framåt och sitter ihop på en fint sätt. Jag väntar på den sista boken 😊

Mvh Miks
Jag lyssnade också på den på engelska. Och väntar på sista boken. Hoppas den blir lika bra, författaren hann ju avlida innan den blev klar. 🥺 (de anhöriga har fått info om vad den ska innehålla, men det blir ju ändå någon annan än ursprungsförfattaren som kommer skriva boken)
Jag brukar tipsa om podden Nothing Much Happens, men det är ju ingen bok förstås. För mig funkar den dock jättebra att somna till och den är SÅ mysig! Den brukar beskrivas som "bedtime stories for adults" och det finns massor av avsnitt.
Den är bra att somna till, just för att det inte gör något om man somnar ifrån den! Man missar liksom inget!
 
Jag brukar tipsa om podden Nothing Much Happens, men det är ju ingen bok förstås. För mig funkar den dock jättebra att somna till och den är SÅ mysig! Den brukar beskrivas som "bedtime stories for adults" och det finns massor av avsnitt.
Den brukar jag lyssna på efter ditt tips :bow: När jag har den som rutin så somnar jag rätt fort och har ingen susning om vad berättelserna handlade om, men brukar vara mysiga och lugnande att lyssna på de gånger man har svårt att sova.
 
Jag brukar lyssna på sleep stories i Calm-appen när jag inte har någon bok på gång. Det är inte alla inläsare som funkar, men de som gör det... 😴
 
Så funkar det /Fråga Anders och Måns. Underbar mjuk och varm pod som finns tillgängligt gratis via SR play och de senaste säsongerna via Spotify eller liknande.
 
Jag rekommenderar serien De sju systrarna av Lucinda Riley. Det är Gunilla Leining som läser dem på svenska och jag är inte så förtjust i hennes uppläsning så jag valde att lyssna på engelska. På engelska är det olika kvinnliga uppläsare för varje bok. Varje syster har sin egen röst. Böckerna är långa (mellan 18-26h st), tar sig framåt och sitter ihop på en fint sätt. Jag väntar på den sista boken 😊

Mvh Miks

Fast den engelska uppläsaren som försöker få till en norsk brytning och några norska ord är rätt gräslig! Men jag håller med om Gunilla Leining. Jag gillar inte henne jag heller.
 
Så himla många och jättebra svar, ni är fantastiska! Tack allihop! ❤️ Ska testa allt, både apparna och dokumentärpoddarna och att lyssna på ljudböckerna på långsammare hastighet.
 
Jag har ofta svårt att somna och brukar då lyssna på ljudbok med timer. Nu är den senaste bokserien jag lyssnade på slut, och jag behöver tips på nytt material! Ämnet får gärna vara ganska wholesome, alltså inget som gör att man går upp i varv/stress. Samtidigt behöver det vara lite engagerande…men inte så spännande att man vill stänga av timern. Dessutom är jag så detaljfokuserad som person att jag inte kan slappna av om inläsaren inte är bra.

Som exempel lyssnade jag nu senast på Britta och Silver-serien och låg och spände mig för att båda inläsare väldigt uppenbart inte var hästmänniskor (och antagligen inte fick tillräckligt betalt för att hinna googla eller göra omtagningar, känns som en typiskt prispressad bransch). Apelkastad uttalades på tre olika sätt, alla fel. Kandar blev ”cander” med engelskt r. Till slut märkte jag hur jag började få en liten liten fysiskt ångestrespons varje gång de feluttalade en av hästarnas namn.

Hursomhelst! Britta och Silver är för mig annars höjden av mysig nostalgisk hästidyll, och jag skäms inte över att konsumera barn/ungdomsmedia när jag behöver lite feelgood. Tar gärna emot tips på mer av samma stuk, men även på helt annat och till och med sånt som faktiskt är tänkt för vuxna 😄
Efter min hjärnblödning lyssnade jag igenom hela Usapodden, från första programmet tills jag kom ikapp. Perfekt lyssning under nätterna när jag inte kunde sova. Det gjorde inget om man slumrade till. Nu vet jag mycket om amerikanska val, Pete Buttigieg och riskrätterna mot Trump. Programledarna och bisittarna är fantastiska. Nu kör jag även Kinapodden och Utrikespodden.

 

Liknande trådar

Småbarn Nu behöver jag eran hjälp... Vi har en tjej här hemma som fyller tre år i sommar. Hon har ALLTID varit väldigt svår att söva och har...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 456
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp