Vad kan man begära av en distriktsveterinär??

kamomillo

Trådstartare
I vår by finns just nu 9 hästar, Vi har sedan midsommar försökt att få hit veterinären för att vaccinera, raspa tänder, besiktiga en häst, ja, och så lite annat smått och gott som en häst ägare kan ha frågor och funderingar om.

Tror ni att vi får hit någon?
Listan med det vi behöver hjälp med blir längre och längre, en del knölar och sår hinner läka ihop, men ingen veterinär...

I början av augusti ringde jag om att vi behövde kastrera en 1.5 åring också, men fortfarande har ingen veterinär dykt upp.

Under sommaren hade ju alltid någon av oss hästägare möjlighet att ta emot en veterinär, men nu jobbar vi ju alla, och det är ganska tröstlöst att inte veta när/om man ska vara ledig från jobbet någon dag.

Nu är det visserligen 12 mil enkel väg till veterinären, och en av dom på stationen har varit barnledig till och från, så det är inte det att jag inte förstår att dom har att göra, utan att behöva vara en hel dag hos oss, men ändå..
Frågan kvarstår? ska inte våra djur kunna få veterinärvård???

Nu är det kris: vi står med en häst oförsäkrad pga. att den inte är besiktigad.
7 av hästarna behöver vaccination NU!!!
Kastreringen MÅSTE vara gjord och läkt innan den 1/10
Då ska den hästen flyttas härifrån.

Hjälp mej!
Hur ska vi göra?
Ska vi sälja/slakta våra djur, för det känns minst sagt olustigt att inte kunna få hjälp när man behöver.
Eller har vi rätt att kräva att det kommer hit någon?
Ska jag ringa länsveterinären och fråga? eller ska jag kontakta massmedia?


* Jenny *
 
Du har både rätt att kräva och inte rätt att kräva.

DV ska prioritera lantbrukets djur (kossor, får, grisar etc). De ska alltså gå före hästar och andra hobbydjur.

MEN, finns där inga kossor som måste tas om hand före, så ska de åka ut på häst med ja.

Frågan är väl VARFÖR de inte kommer ut, vad ger de för anledning?

Har ni ingen klinik ni kan åka till eller privatpraktiserande veterinär?

Alla DV lyder under Jordbruksverket, så det är Jordbruksverket du ska ringa och klaga. De brukar vara ganska snälla när man ringer (jag har gnällt på vår distriktare miljoner ggr, men han gömmer sig bako det där med att lantbrukets djur ska prioriteras och hittar ngn fiktiv kossa att skylla på varenda gång)

Jag skulle ringa DV igen, säga att nu får de banne mig komma ut, annars ringder du SJV.
 
närmsta klinik är 35-40 mil bort, enkel väg, så det är inte så enkelt att åka iväg med hästarna...
det finns inte heller någon privat att vända sig till, närmaste är 34 mil bort, (som jag vet om)

Jag måste erkänna att jag håller på att bli tokig på detta!
Om det då fanns en ko varje buske som behövde vård skulle jag förstå, men jag tror inte att det finns så överdrivet många fjäll bönder kvar..

Det enda dom säger är att dom inte har tid... ja, men något litet hål kunde dom väl ändå planerat in sedan midsommar?
Det är ju inte heller billigt för oss att ta hit en vererinär, så jag tror inte att vi kallar på dom i onödan...

En kompis som bara har 6 mil till stationen fick till svar att dom inte kunde åka ut och titta på hennes häst, för att det var för varmt!
Men herregud, det va´ju sommar!

Ja, ja, nu ska jag inte gå i spinn för detta! det finns annat att vara galen på, än att stå med en ovaccinerad häst. Problemet är att han har svårt att tugga också, men vi får väl sälja och köpa nya när tänderna inte längre funkar ( obs! ironi)

* Jenny *
 
Om ingen veterinär vill komma, så får man väl åka till veterinären.

Kan ni inte ta kontakt med något stall som är helt nära där veterinären finns, och be att få stalla upp där i några dagar?

Annars så tycker jag nog att man får räkna med att det är svårare att få all sorts sevice, om man bor avigt till. Ni får väl ta och lasta hästarna och åka med dem till klinik. Jag har nyss åkt 21 mil bort, och så hem igen, för att hämta en häst, och har en annan gång åkt över 50 mil bort, 100 mil på ett bräde. Jag har åkt 65 mil bort för att tävla.

Så om ni har haft hela sommaren på er, varför har ni inte åkt själva och löst problemet?

Jag har i stället valt att bo där det finns gott om veterinärer. Det har sitt pris, men det är ju att val som man gör. Jag skulle också vilja ha "hela fjället" att rida på. Men jag vill inte vara utan veterinär.
 
Du har helt och hållet rätt!!!
Tydligen får man välja, leva och bo där man är född och uppvuxen, eller att ha häst.

Tyvärr där rök hästen...
Men.. faktum kvarstår, ska det vara helt omöjligt att få veterinärvård 12 mil från veterinären?

Sedan kanske jag ska förtydliga mej, inget annat år har det varit helt omöjligt att få hjälp, renslakten är denna tid på året, och då brukar veterinärerna kunna svänga förbi och raspa en tand, eller ge en spruta.

Problemet är att en av hästarna är ett föl på 4 månader, och det känns inte bussigt att frakta henne 25 mil, för att hennes mamma ska få en spruta, och unghingsten måste vi få kastrerad på ett eller annat sätt, men vem vill ha in honom i sitt stall, för ett par dagar, med allt det merjobb som en kastrering skulle ge??

Vi har enormt dåliga vägar också, 12 mil tog 3 timmar i somras, när vi hämtade unghingsten.. så det är lockande resor kan jag säga!

Men det är nog som du skriver, VÄLJ!

* Jenny *
 
Hejsan Peter!
Du vet ju så väl förhållanderna för oss i fjället, och jag trodde också i min enfald att detta skulle vara ett lättlösligt fall.

I allafall om man sa till i tid, och veterinärerna hade en chans att planera sitt jobb efter vad vi ville ha utfört.
MEN
så visade det sig att det kanske inte blir någon slakt alls..
Det finns billigare ren att köpa från andra länder, så uppköparna är inte så intresserade i år..

Så här står vi..

* jenny *
 
Hejsan!
vi bor i västerbottens fjällen, på en helt underbar plats, förrutom att det ska vara så besvärligt att ha häst :crazy:

Vi har TOPPEN veterinärer, det måste jag verkligen få säga, kunniga, trevliga, och bra på att veta vem man är när man ringer och så. men...
man måste ju få träffa dom också.

Jag har hittat på jordbruksverkets sidor om distrikts veterinärer:
DV arbetar utifrån våra kunders behov och önskemål, Genom konceptet planerade besök, som är rådgivning inom förebyggande djurhälsovård, kan veterinärerna tillsammans med kunden lägga upp arbetet på ett bra sätt.

Vidare står det:
Vi jobbar med allt ifrån lantbrukets djur till hästar, strutsar, renar och smådjur. Service är ledord för oss DV.

Jag vet inte... men stämmer detta?

* Jenny *
 
Detta har inget med tråden att göra men :
"ngn fiktiv ko" :rofl: :rofl: :rofl:

Det lät så roligt!
 
Det måste vara min lyckodag idag :bump:

Jag ringde än en gång till veterinär stationen, och där svarar en vikarie att :javisst! nog kan jag åka upp till er!Först måste vi beställa botulism vaccinet, men så fort det har kommit så åker jag upp.

Något annat ni har problem med?
Jasså, en kastrering, ja, ja, det fixar vi.
Något annat...

Så höll det på, han var intresserad av att hjälpa mej, och även om jag inte sett att han kommit än, så känns det som om denna gång går de vägen!

Lycka! lycka!
* Jenny *
 
Jag är nog lite knäpp... Men jag anser inte att man ska behöva välja mellan att ha häst och att få bo där man vill.. Visst kan man väl få räkna med att det tar lite längre tid innan man får tag på en vet. här uppe men de bör iaf dyka upp... Alla kan ju inte bo i eller i närheten av en storstad, då skulle det ju bli överbefolkat där.. Men som sagt, jag är nog lite knäpp och naiv som anser att man har rätt att få djurvård oavsett vars man bor...

Mvh Anna :)
PS..förlåt om mitt inlägg låter lite aggressivt, det var inte menat så..DS.
 
Tack Anna!

Det var just dina rader jag ville läsa...
Att även jag skulle få leva, och ha mitt stora intresse på den plats jag vill vara.

Att vi sen har sämre veterinärvård får man ta...
(även om jag gnäller en gång vart 5:e år)
Ja, vi har 12 mil till tandläkaren också.. (enkel väg)
Ärligt talat har vi minst 12 mil till allt :crazy:
Men... likt fjäll björken biter vi oss fast..

jag säger som Ingemar Stenmark en gång sa: vi flytt int` ;)

* Jenny *
 
Varsågod :)

Jo, eller som i "vischan blues" av Ronny Depp (ronny eriksson) & Ramblin´Minds.. "ja, vi stannar här fastän de lagt ner både kopera´ och postkontor......Rälsbussen har slutat gå, men vi hade inte tänkt att följa med ändå.....Och om vi inte stannar, har våra grannar inga grannar, som kan dela deras vischan blues" :D

Mvh Anna :)
 
Man kan väl ha häst var man vill. Men då så får man ju räkna med att det blir knepigare med vissa saker när man bor i glesbyggd med litet kundunderlag.

Det kanske är läge att skaffa en hästbuss, så att man får med sig hästarna TILL veterinären på ett enkelt sätt. Man får helt enkelt anpassa sig själv och lösa problemet. Om ingen veterinär vill komma, ja då är det ju upp till veterinären. Man kan ju inte tvinga människor att åka 12 mil på urdåliga vägar. Det kanske kommer en sjuk ko mitt under besöket, och då är man 12 mil dålig väg bort. Så det är ju inte så himla enkelt.

Det går inte att sitta ute i absoluta obyggden och hojta på att servicen skall komma farande. Vill den inte så vill den inte. Vi har inga bussar som går hit där vi bor, så vi får köra bil i tid och otid. Det är ett val som man får göra.
 
Du har helt rätt!!! :)

Jag ber så mycket om förlåtelse för att jag hojtade om dålig service, det ska inte hända igen! :o

Vi har så mycket annat att vara nöjd över, och ärligt talat.. Det är krig i världen, så varför ska jag gnälla :confused:

Nu har jag bättrat mej :idea:
Tror att jag ska lägga mej nöjd och glad, det kommer ju en veterinär tillslut i allafall. :bump:

* Jenny *
 
Nej, självklart kan man inte tvinga någon att komma ut om de inte vill...Med katten och hunden har jag åkt till djursjukhuset som ligger över 20 mil bort (enkel väg), när de har behövt något mer än vaccination.. För enklare saker som vaccinationer och dylikt har vi en underbar vet. som har 8 mil hit (enkel väg) men han passar på att åka hit när han har ca 4-5 kunder vid ett och samma besök.. :bow: Självklart kan jag inte kräva att han kommer, jag kan snällt få sätta mig på bussen och åka dit istället (har inget körkort).. Ja, jag bor inte så ensligt att jag inte har tillgång till buss om jag far till samhället och jag bor även på ett lite större ställe än kamomillo, vi har t om ridskola här men jag ville bara säga att jag tycker att det är lite märkligt när de nu hade lyckats få flera hästar som skulle behandlas på en gång.. Men som sagt, jag är lite naiv...

När det gäller vaccination av hästen så kommer ju vet. snällt hit, men skulle det gälla något större som vet. här inte klarar av, skulle jag ju måsta fara iväg till nån hästklinik och den närmsta ligger som sagt över 20 mil bort.. Men det är jag ju fullt medveten om :)

Mvh Anna :)
 
...och jag är även medveten om att om det är någon rejäl skada så kan vi ju inte ta oss till nån veterinärklinik.... :(

//Anna
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 838
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 609
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 125
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp