Vad kan man begära av förskolan?/stökig unge

Föreståndaren mailade tillbaka ganska omgående och ny kontaktperson till sonen är utsedd, det blev den vi ville. Vi ska ha nytt möte nästa vecka, jag har skickat lite länkar med förslag på utbildningar. T ex Lära har ju en del gratis webinarier. Hoppas hoppas att det kan bli bra och att vi slipper byta!
 
Föreståndaren mailade tillbaka ganska omgående och ny kontaktperson till sonen är utsedd, det blev den vi ville. Vi ska ha nytt möte nästa vecka, jag har skickat lite länkar med förslag på utbildningar. T ex Lära har ju en del gratis webinarier. Hoppas hoppas att det kan bli bra och att vi slipper byta!

Vad skönt att du fick respons!

En tanke, du skriver att det aldrig blir mer än två dagar i veckan, det är inte så att det blir för lite? Alltså bortsett från frånvaro pga sjukdom och sådant som ju inte går att styra över kanske han behöver vara där oftare för att komma in i gruppen?
 
Vad skönt att du fick respons!

En tanke, du skriver att det aldrig blir mer än två dagar i veckan, det är inte så att det blir för lite? Alltså bortsett från frånvaro pga sjukdom och sådant som ju inte går att styra över kanske han behöver vara där oftare för att komma in i gruppen?
Jag tolkade det som att det aldrig blir långa dagar mer än 2 dagar i veckan.
 
Vad skönt att du fick respons!

En tanke, du skriver att det aldrig blir mer än två dagar i veckan, det är inte så att det blir för lite? Alltså bortsett från frånvaro pga sjukdom och sådant som ju inte går att styra över kanske han behöver vara där oftare för att komma in i gruppen?
Ja alltså han är inte där heldagar mer än 2 ggr i veckan. De andra dagarna går han kortare dagar. Han har i snitt en ledig dag/vecka eftersom hans pappa alltid är hemma.
 
Ja alltså han är inte där heldagar mer än 2 ggr i veckan. De andra dagarna går han kortare dagar. Han har i snitt en ledig dag/vecka eftersom hans pappa alltid är hemma.
+ @SaraXX

Ja, nu när jag läser igen så förstår jag att det är så du menar! Det låter ju rimligare! :o Annars tyckte jag inte det var konstigt att det var svårt att komma in i gruppen om han aldrig var där :laugh:
 
Jag vet inte om mitt inlägg är så mycket till hjälp, men det blir åtminstone mer input.
Som personal pyser det ofta över om situationen är pressad på jobb, stor barngrupp med för få i personalen, så tycker det är jättebra att du hör av dig! Det är inte alltid det blir "gehör" uppifrån fören det kommer från föräldrarna.

Det första man brukar göra (kan såklart skilja sig) är ju att "punktmarkera" barnet, i praktiken innebär det att en i personal har ett extra vakande öga och behöver man göra något annat så "lämnar man" muntligt över barnet så att en annan kan ta över ansvaret just då. De flesta barn, särskilt yngre tänker inte så mycket på det, mer än att de har samma trygga person som de bygger en tätare relation med.

Att vilja hänga efter de stora barnen och vara "brötiga" i sina lekar får ju personalen gå in och avleda och styra upp. Han är ju där för att lära sig det sociala samspelet och behöver hjälp med det INNAN det blir stök. Det är ju därför personalen är där.
Det kan ju vara allt från att behöva hjälp med första kontakt, till att ha en personal i bakgrunden som kan ha ett extra vakande öga på nära håll, som kan bryta/ visa/ pausa när det behövs.

För många barn funkar inte "fri lek" som det gärna är på förskola och f-klass och det är kanske där han behöver mer styrning. Det löser ju även problemet med "hyss".

Håller tummarna för att det löser sig och en idé på vad du kan ta upp på kommande möte.
 
Montessori skiljer sig från det sociokulturella perspektivet, pedagogiskt.
”Vanliga” kommunala förskolor utgår i regel från sociokulturella perspektivet som läroplanen är skriven utifrån. I den teorin ser man barn som egna aktörer som formas utifrån samspel och sin omgivning. Montessori som pedagogik har en mer uppfostrande syn, därav synen ”lugna lekar” och ”snälla tjejer”. Tyvärr.

Ditt barn verkar inte trivas i det klimatet. Det är inte förskolan som ska fostra barnet, förskolans uppdrag är att främja barns utveckling och lärande.
Kort och gott, byt förskola, för ditt barns skull.

/Blivande förskollärare
 
Montessori skiljer sig från det sociokulturella perspektivet, pedagogiskt.
”Vanliga” kommunala förskolor utgår i regel från sociokulturella perspektivet som läroplanen är skriven utifrån. I den teorin ser man barn som egna aktörer som formas utifrån samspel och sin omgivning. Montessori som pedagogik har en mer uppfostrande syn, därav synen ”lugna lekar” och ”snälla tjejer”. Tyvärr.

Ditt barn verkar inte trivas i det klimatet. Det är inte förskolan som ska fostra barnet, förskolans uppdrag är att främja barns utveckling och lärande.
Kort och gott, byt förskola, för ditt barns skull.

/Blivande förskollärare
Jag har själv gått på waldorfskola och det skiljde enormt mellan pedagoger och skolor. Visst kan det dra till sig några extrema fantaster, men jag upplevde en större tolerans för olika personligheter. Vi fick tidigt lära oss att alla har olika styrkor och att alla styrkor var lika mycket värda. Jag gick i kommunala skolor också (bytte rätt många gånger i grundskolan) och där var det mer att alla skulle tryckas in i samma mall. Det var bara vissa styrkor som var "bra", att vara duktig på matte var t ex bättre än att vara duktig på att rita. Mitt intresse för natur, kultur och gastronomi fick verkligen komma till liv på waldorfskolan och det var lite chockartat att hur just de ämnena behandlades i kommunal skola. Sen passade jag ändå rätt bra in i kommunal skola, jag är svensson och duktigare på matte än bild.

Jag tror dock att skillnaden mellan förskolor och pedagoger är större än mellan verksamheterna överlag. Vi valde den här grundskolan för personalomsättningen är obefintlig, lokalerna är fantastiska, det är väldigt få barn och maten är utöver det vanliga. Småbarnsavdelningen har varit guld. Det är två pedagoger varav en jobbar halvtid som är bekymret. Mest för att den ena är kontaktperson och den andra är en "grand old lady" på stället. Hon är bra för del flesta barnen (hon är omtyckt! "Sträng men snäll" typ), men passar inte vårt barn. Och istället för att ändra sig, så vill hon att barnet ska ändra sig. Jag tycker också att det är väldigt uppenbart att de saknar kunskap inom vissa viktiga bitar när det gäller utåtagerande barn och tänker att lösningen är mer utbildning. Om de vill alltså, man kan inte tvinga fram förändring. Men den som han har fått som kontaktperson nu är så himla bra. Han vill inte heller leka "fighta-lekar" men erbjuder mycket bra alternativ och det tilltalar mig jättemycket. De kan t ex leka överlevnad i naturen, och då ingår att ta hand om sin miljö, de samlar stenar och pratar om olika mineral osv.

Med det sagt så är byte av förskola ett högst aktuellt alternativ. Mycket på grund av att han saknar vänner i egen ålder. Kompisen han har nu är ett år äldre och nästa höst kommer vi alltså hamna i samma sits igen. I en större grupp kanske det finns fler barn att välja på och kanske kan han hitta någon jämnårig som han gillar. Men det känns lite sådär att sätta honom i en förskola med 100 ungar, eller på en förskola som ligger precis bredvid motorvägen. Man vet lite vad man har men inte vad man får. Blir det ingen radikal förändring i bemötandet hos personalen så måste vi ändå byta, och då ska jag försöka ringa och tjata lite på den som fördelar platserna. Det finns ju minst en i närområdet som är bra.

Jag vill inte helt slå bort dagmamma även om jag själv har noll erfarenhet. Var hittar jag dem? Hur ser kontrollen av deras verksamet ut?
 
Jag har själv gått på waldorfskola och det skiljde enormt mellan pedagoger och skolor. Visst kan det dra till sig några extrema fantaster, men jag upplevde en större tolerans för olika personligheter. Vi fick tidigt lära oss att alla har olika styrkor och att alla styrkor var lika mycket värda. Jag gick i kommunala skolor också (bytte rätt många gånger i grundskolan) och där var det mer att alla skulle tryckas in i samma mall. Det var bara vissa styrkor som var "bra", att vara duktig på matte var t ex bättre än att vara duktig på att rita. Mitt intresse för natur, kultur och gastronomi fick verkligen komma till liv på waldorfskolan och det var lite chockartat att hur just de ämnena behandlades i kommunal skola. Sen passade jag ändå rätt bra in i kommunal skola, jag är svensson och duktigare på matte än bild.

Jag tror dock att skillnaden mellan förskolor och pedagoger är större än mellan verksamheterna överlag. Vi valde den här grundskolan för personalomsättningen är obefintlig, lokalerna är fantastiska, det är väldigt få barn och maten är utöver det vanliga. Småbarnsavdelningen har varit guld. Det är två pedagoger varav en jobbar halvtid som är bekymret. Mest för att den ena är kontaktperson och den andra är en "grand old lady" på stället. Hon är bra för del flesta barnen (hon är omtyckt! "Sträng men snäll" typ), men passar inte vårt barn. Och istället för att ändra sig, så vill hon att barnet ska ändra sig. Jag tycker också att det är väldigt uppenbart att de saknar kunskap inom vissa viktiga bitar när det gäller utåtagerande barn och tänker att lösningen är mer utbildning. Om de vill alltså, man kan inte tvinga fram förändring. Men den som han har fått som kontaktperson nu är så himla bra. Han vill inte heller leka "fighta-lekar" men erbjuder mycket bra alternativ och det tilltalar mig jättemycket. De kan t ex leka överlevnad i naturen, och då ingår att ta hand om sin miljö, de samlar stenar och pratar om olika mineral osv.

Med det sagt så är byte av förskola ett högst aktuellt alternativ. Mycket på grund av att han saknar vänner i egen ålder. Kompisen han har nu är ett år äldre och nästa höst kommer vi alltså hamna i samma sits igen. I en större grupp kanske det finns fler barn att välja på och kanske kan han hitta någon jämnårig som han gillar. Men det känns lite sådär att sätta honom i en förskola med 100 ungar, eller på en förskola som ligger precis bredvid motorvägen. Man vet lite vad man har men inte vad man får. Blir det ingen radikal förändring i bemötandet hos personalen så måste vi ändå byta, och då ska jag försöka ringa och tjata lite på den som fördelar platserna. Det finns ju minst en i närområdet som är bra.

Jag vill inte helt slå bort dagmamma även om jag själv har noll erfarenhet. Var hittar jag dem? Hur ser kontrollen av deras verksamet ut?
Det jag regerade på i ditt första inlägg var personalens barnsyn och förhållningssätt. Hur de värderar traditionella stereotypiska könsroller vilket inte hör hemma i förskolan - inte i någon förskola.
Jag har som ”jobbig” förälder lyckats få vissa barnskötare att börja reflektera över sitt förhållningssätt. Det är inte lätt, men det kan gå.
Men utifrån din text låter det som att varken ditt barn eller du trivs med förskolan.

En privat förskola/dagmamma har ofta inte samma kontaktnät, så som specialpedagog, professionsutvecklare, arbetsledare, mattepiloter som är värdefullt för förskolans utbildning.
 
Jag har själv gått på waldorfskola och det skiljde enormt mellan pedagoger och skolor. Visst kan det dra till sig några extrema fantaster, men jag upplevde en större tolerans för olika personligheter. Vi fick tidigt lära oss att alla har olika styrkor och att alla styrkor var lika mycket värda. Jag gick i kommunala skolor också (bytte rätt många gånger i grundskolan) och där var det mer att alla skulle tryckas in i samma mall. Det var bara vissa styrkor som var "bra", att vara duktig på matte var t ex bättre än att vara duktig på att rita. Mitt intresse för natur, kultur och gastronomi fick verkligen komma till liv på waldorfskolan och det var lite chockartat att hur just de ämnena behandlades i kommunal skola. Sen passade jag ändå rätt bra in i kommunal skola, jag är svensson och duktigare på matte än bild.

Jag tror dock att skillnaden mellan förskolor och pedagoger är större än mellan verksamheterna överlag. Vi valde den här grundskolan för personalomsättningen är obefintlig, lokalerna är fantastiska, det är väldigt få barn och maten är utöver det vanliga. Småbarnsavdelningen har varit guld. Det är två pedagoger varav en jobbar halvtid som är bekymret. Mest för att den ena är kontaktperson och den andra är en "grand old lady" på stället. Hon är bra för del flesta barnen (hon är omtyckt! "Sträng men snäll" typ), men passar inte vårt barn. Och istället för att ändra sig, så vill hon att barnet ska ändra sig. Jag tycker också att det är väldigt uppenbart att de saknar kunskap inom vissa viktiga bitar när det gäller utåtagerande barn och tänker att lösningen är mer utbildning. Om de vill alltså, man kan inte tvinga fram förändring. Men den som han har fått som kontaktperson nu är så himla bra. Han vill inte heller leka "fighta-lekar" men erbjuder mycket bra alternativ och det tilltalar mig jättemycket. De kan t ex leka överlevnad i naturen, och då ingår att ta hand om sin miljö, de samlar stenar och pratar om olika mineral osv.

Med det sagt så är byte av förskola ett högst aktuellt alternativ. Mycket på grund av att han saknar vänner i egen ålder. Kompisen han har nu är ett år äldre och nästa höst kommer vi alltså hamna i samma sits igen. I en större grupp kanske det finns fler barn att välja på och kanske kan han hitta någon jämnårig som han gillar. Men det känns lite sådär att sätta honom i en förskola med 100 ungar, eller på en förskola som ligger precis bredvid motorvägen. Man vet lite vad man har men inte vad man får. Blir det ingen radikal förändring i bemötandet hos personalen så måste vi ändå byta, och då ska jag försöka ringa och tjata lite på den som fördelar platserna. Det finns ju minst en i närområdet som är bra.

Jag vill inte helt slå bort dagmamma även om jag själv har noll erfarenhet. Var hittar jag dem? Hur ser kontrollen av deras verksamet ut?

Det finns inte fler avdelningar på den förskola han går antar jag. Vi hade under hela våren problem med att min son var utåtagerande mot andra barn på förskolan. Fick ganska ofta höra hur jobbig han var och hur många konflikter han var i. Han ville inte knyta an till någon av de 4 pedagogerna som jobbade i hans barngrupp och jag fick känslan av att de inte gillade honom.
Nu i höst började han på en ny avdelning men på samma förskola och inte en enda gång har jag fått höra att det varit något bråk, trots att jag frågar. Det går jättebra att lämna och pedagogerna berättar hur rolig han är och hur många tankar han han har om allting. Hela barnet känns så mycket mer tillfreds och han älskar att vara på förskolan (trots att hans bästa vänner är kvar på den andra avdelningen och de bara leker utomhus).

Med detta sagt tycker jag verkligen att ni ska antingen byta avdelning eller byta förskola. Det är väldigt jobbigt för dels barnet såklart men även för er föräldrar att ha det så som det är nu.
 
Jag har själv gått på waldorfskola och det skiljde enormt mellan pedagoger och skolor. Visst kan det dra till sig några extrema fantaster, men jag upplevde en större tolerans för olika personligheter. Vi fick tidigt lära oss att alla har olika styrkor och att alla styrkor var lika mycket värda. Jag gick i kommunala skolor också (bytte rätt många gånger i grundskolan) och där var det mer att alla skulle tryckas in i samma mall. Det var bara vissa styrkor som var "bra", att vara duktig på matte var t ex bättre än att vara duktig på att rita. Mitt intresse för natur, kultur och gastronomi fick verkligen komma till liv på waldorfskolan och det var lite chockartat att hur just de ämnena behandlades i kommunal skola. Sen passade jag ändå rätt bra in i kommunal skola, jag är svensson och duktigare på matte än bild.

Jag tror dock att skillnaden mellan förskolor och pedagoger är större än mellan verksamheterna överlag. Vi valde den här grundskolan för personalomsättningen är obefintlig, lokalerna är fantastiska, det är väldigt få barn och maten är utöver det vanliga. Småbarnsavdelningen har varit guld. Det är två pedagoger varav en jobbar halvtid som är bekymret. Mest för att den ena är kontaktperson och den andra är en "grand old lady" på stället. Hon är bra för del flesta barnen (hon är omtyckt! "Sträng men snäll" typ), men passar inte vårt barn. Och istället för att ändra sig, så vill hon att barnet ska ändra sig. Jag tycker också att det är väldigt uppenbart att de saknar kunskap inom vissa viktiga bitar när det gäller utåtagerande barn och tänker att lösningen är mer utbildning. Om de vill alltså, man kan inte tvinga fram förändring. Men den som han har fått som kontaktperson nu är så himla bra. Han vill inte heller leka "fighta-lekar" men erbjuder mycket bra alternativ och det tilltalar mig jättemycket. De kan t ex leka överlevnad i naturen, och då ingår att ta hand om sin miljö, de samlar stenar och pratar om olika mineral osv.

Med det sagt så är byte av förskola ett högst aktuellt alternativ. Mycket på grund av att han saknar vänner i egen ålder. Kompisen han har nu är ett år äldre och nästa höst kommer vi alltså hamna i samma sits igen. I en större grupp kanske det finns fler barn att välja på och kanske kan han hitta någon jämnårig som han gillar. Men det känns lite sådär att sätta honom i en förskola med 100 ungar, eller på en förskola som ligger precis bredvid motorvägen. Man vet lite vad man har men inte vad man får. Blir det ingen radikal förändring i bemötandet hos personalen så måste vi ändå byta, och då ska jag försöka ringa och tjata lite på den som fördelar platserna. Det finns ju minst en i närområdet som är bra.

Jag vill inte helt slå bort dagmamma även om jag själv har noll erfarenhet. Var hittar jag dem? Hur ser kontrollen av deras verksamet ut?
Vi har ju haft två olika kommunala förskolor med runt 70-99 ungar. De har haft runt 4 avdelningar så antalet är ju inte detta i samma avdelning, och varje avdelning har delvis haft egen gård. (Sedan slår de ihop avdelningarna på em och det var väldigt lungnt då när många gått hem.) Det är ju mer som fyra till fem små förskolor med stordriftsfördelar när det gäller vikarier och möjlighet till hjälp från kommunen.

På den könsneutrala var de goa och varma och alla barn uppmuntrades till empati och problemlösning, rättvisa och att trösta varandra. Det var inga problem för vårt barn. Den andra hade pojkar är pojkar och flickor är flickor attityden. Pojkarna där var väldigt hm hårdhänta, eller personalen var väldigt hårdhänta mot pojkarna i något slags ond cirkel. Men jag undrar om det inte är en viktig grej för "fysiska pojkar" att de har personal som klarar av att se och stärka deras lugna verbala sidor snarare än stressar och pressar dem till aktivitet långt bort för att slippa trubbel.

Haken är ju att man kan ju inte veta hur personalen är direkt. Det stod ju inte på utsidan om man säger så. (byta var inte aktuellt pga kort tid kvar till F-klass..) båda hade ju samma grunddokument, det var bara den ledande förskolepedagogen som var olika till sin personliga grundattityd.
 
Senast ändrad:
Vilken otroligt tråkig attityd hos personalen. Men skönt att du fick gehör av föreståndaren i alla fall! En tanke är, skulle det finnas möjlighet för någon utav er föräldrar att vara med på förskolan en dag och se lite hur personalen jobbar med barnen? Det blir ju liksom svårt för er att ta ställning till deras version av "såhär är det" när ni inte själva upplever honom som särskilt bråkig eller krävande hemma.
 
Det jag regerade på i ditt första inlägg var personalens barnsyn och förhållningssätt. Hur de värderar traditionella stereotypiska könsroller vilket inte hör hemma i förskolan - inte i någon förskola.
Jag har som ”jobbig” förälder lyckats få vissa barnskötare att börja reflektera över sitt förhållningssätt. Det är inte lätt, men det kan gå.
Men utifrån din text låter det som att varken ditt barn eller du trivs med förskolan.

En privat förskola/dagmamma har ofta inte samma kontaktnät, så som specialpedagog, professionsutvecklare, arbetsledare, mattepiloter som är värdefullt för förskolans utbildning.
De flesta privata förskolor har de professioner som du nämner ovan, knutna till sig.
 
Jag har själv gått på waldorfskola och det skiljde enormt mellan pedagoger och skolor. Visst kan det dra till sig några extrema fantaster, men jag upplevde en större tolerans för olika personligheter. Vi fick tidigt lära oss att alla har olika styrkor och att alla styrkor var lika mycket värda. Jag gick i kommunala skolor också (bytte rätt många gånger i grundskolan) och där var det mer att alla skulle tryckas in i samma mall. Det var bara vissa styrkor som var "bra", att vara duktig på matte var t ex bättre än att vara duktig på att rita. Mitt intresse för natur, kultur och gastronomi fick verkligen komma till liv på waldorfskolan och det var lite chockartat att hur just de ämnena behandlades i kommunal skola. Sen passade jag ändå rätt bra in i kommunal skola, jag är svensson och duktigare på matte än bild.

Jag tror dock att skillnaden mellan förskolor och pedagoger är större än mellan verksamheterna överlag. Vi valde den här grundskolan för personalomsättningen är obefintlig, lokalerna är fantastiska, det är väldigt få barn och maten är utöver det vanliga. Småbarnsavdelningen har varit guld. Det är två pedagoger varav en jobbar halvtid som är bekymret. Mest för att den ena är kontaktperson och den andra är en "grand old lady" på stället. Hon är bra för del flesta barnen (hon är omtyckt! "Sträng men snäll" typ), men passar inte vårt barn. Och istället för att ändra sig, så vill hon att barnet ska ändra sig. Jag tycker också att det är väldigt uppenbart att de saknar kunskap inom vissa viktiga bitar när det gäller utåtagerande barn och tänker att lösningen är mer utbildning. Om de vill alltså, man kan inte tvinga fram förändring. Men den som han har fått som kontaktperson nu är så himla bra. Han vill inte heller leka "fighta-lekar" men erbjuder mycket bra alternativ och det tilltalar mig jättemycket. De kan t ex leka överlevnad i naturen, och då ingår att ta hand om sin miljö, de samlar stenar och pratar om olika mineral osv.

Med det sagt så är byte av förskola ett högst aktuellt alternativ. Mycket på grund av att han saknar vänner i egen ålder. Kompisen han har nu är ett år äldre och nästa höst kommer vi alltså hamna i samma sits igen. I en större grupp kanske det finns fler barn att välja på och kanske kan han hitta någon jämnårig som han gillar. Men det känns lite sådär att sätta honom i en förskola med 100 ungar, eller på en förskola som ligger precis bredvid motorvägen. Man vet lite vad man har men inte vad man får. Blir det ingen radikal förändring i bemötandet hos personalen så måste vi ändå byta, och då ska jag försöka ringa och tjata lite på den som fördelar platserna. Det finns ju minst en i närområdet som är bra.

Jag vill inte helt slå bort dagmamma även om jag själv har noll erfarenhet. Var hittar jag dem? Hur ser kontrollen av deras verksamet ut?
Jag tänker att ni valde denna förskola av en anledning, så det är uppenbart att inte ALLT är dåligt, så jag tycker också du gör helt rätt i att först gå vägen via förändring. Möte och kommunikation om vad ni vill ha för förändring, vad ni tycker blivit fel och hur handlingsplanen ser ut. Vad säger deras likabehandlingsplan etc? alla pedagoger och alla barn passar inte tillsammans men då ska du vara professionell nog att inse det, det är INTE barnet som ska värderas eller förändras.
 
Jag har själv gått på waldorfskola och det skiljde enormt mellan pedagoger och skolor. Visst kan det dra till sig några extrema fantaster, men jag upplevde en större tolerans för olika personligheter. Vi fick tidigt lära oss att alla har olika styrkor och att alla styrkor var lika mycket värda. Jag gick i kommunala skolor också (bytte rätt många gånger i grundskolan) och där var det mer att alla skulle tryckas in i samma mall. Det var bara vissa styrkor som var "bra", att vara duktig på matte var t ex bättre än att vara duktig på att rita. Mitt intresse för natur, kultur och gastronomi fick verkligen komma till liv på waldorfskolan och det var lite chockartat att hur just de ämnena behandlades i kommunal skola. Sen passade jag ändå rätt bra in i kommunal skola, jag är svensson och duktigare på matte än bild.

Jag tror dock att skillnaden mellan förskolor och pedagoger är större än mellan verksamheterna överlag. Vi valde den här grundskolan för personalomsättningen är obefintlig, lokalerna är fantastiska, det är väldigt få barn och maten är utöver det vanliga. Småbarnsavdelningen har varit guld. Det är två pedagoger varav en jobbar halvtid som är bekymret. Mest för att den ena är kontaktperson och den andra är en "grand old lady" på stället. Hon är bra för del flesta barnen (hon är omtyckt! "Sträng men snäll" typ), men passar inte vårt barn. Och istället för att ändra sig, så vill hon att barnet ska ändra sig. Jag tycker också att det är väldigt uppenbart att de saknar kunskap inom vissa viktiga bitar när det gäller utåtagerande barn och tänker att lösningen är mer utbildning. Om de vill alltså, man kan inte tvinga fram förändring. Men den som han har fått som kontaktperson nu är så himla bra. Han vill inte heller leka "fighta-lekar" men erbjuder mycket bra alternativ och det tilltalar mig jättemycket. De kan t ex leka överlevnad i naturen, och då ingår att ta hand om sin miljö, de samlar stenar och pratar om olika mineral osv.

Med det sagt så är byte av förskola ett högst aktuellt alternativ. Mycket på grund av att han saknar vänner i egen ålder. Kompisen han har nu är ett år äldre och nästa höst kommer vi alltså hamna i samma sits igen. I en större grupp kanske det finns fler barn att välja på och kanske kan han hitta någon jämnårig som han gillar. Men det känns lite sådär att sätta honom i en förskola med 100 ungar, eller på en förskola som ligger precis bredvid motorvägen. Man vet lite vad man har men inte vad man får. Blir det ingen radikal förändring i bemötandet hos personalen så måste vi ändå byta, och då ska jag försöka ringa och tjata lite på den som fördelar platserna. Det finns ju minst en i närområdet som är bra.

Jag vill inte helt slå bort dagmamma även om jag själv har noll erfarenhet. Var hittar jag dem? Hur ser kontrollen av deras verksamet ut?
Det brukar finnas kommunala dagmammor, likväl som privata.
I vår kommun står det på kommunens hemsida vilka som finns.
 
Tack alla för svar. Jag har mailat hela avdelningen och chefen nu och framfört min kritik. Vabbar (för en gångs skull väldigt välkommet) och har försökt prata med sonen lite mer. Det är ju svårt med små barn, de svarar ju ofta som de tror att man vill höra. Men när jag frågar vilka han tycker mest om kommer de två som var med på mötet igår inte ens med på listan.

Sonen har ingen diagnos och jag tror inte att han når upp till kriterierna. Han är motoriskt orolig, brötig och pojkig. Men kan absolut skärpa sig ibland (jag vägrar barnvänliga restauranger och släpar med honom bland kristallglas och finvin. Funkar hur bra som helst). Han är en jävel på lego och ligger långt före de jämnåriga i språk och matematik. Han är dessutom normalbegåvad när det gäller mororiken och cyklar t ex själv utan stödhjul (fyller 5 sista februari). Jag har ändå propsat på att de måste begära en utredning om de faktiskt är oroliga för det. Är det bara en moralisk fråga om dålig uppfostran får de ta det med oss som föräldrar, och kanske ha specialpedagogen som stöd när de inte vet hur de själva ska agera.

Jag har också mailat närmsta kommunala förskola och förhört mig om hur det ser ut med möjligheter till studiebesök och om det ens är lönt att söka dit.
Ang det fetmarkerade, personalen kan inte göra en utredning/diagnostisera eller liknande. De kan inte heller "göra en remiss" på barnet till en utredning. Det ligger i vårdnadshavarnas intresse och ansvar.
Att kontakta specialpedagoger för observering och rådgivning till hur de ska jobba med barnen är dock något som personal har möjlighet att göra. Detta kan dock ske utan föräldrarnas inblandning.

Hur som helst låter det som tråkig personal på hans avdelning. Men skönt med en chef som svarade snabbt och förhoppningsvis kan ni hitta ett arbetssätt tillsammans för att det ska kännas så bra som möjligt för alla! 😊
 
Dagmammor har också krav på kontroller osv, hur det ser ut varierar mellan kommuner som jag förstått det.
Utbildning och exakt hur de jobbar kan skilja sig lite, likaså hur stort samarbete de har med andra. De kan också ansöka om resurs osv och vår gamla hade regelbundna besök av habiliteringen för ett annat barn. Specialpedagog har jag ingen koll på.

Jag är positiv till dagmammor överlag. Sonen hade det från början, men bytte till förskola när vi flyttade för ett år sen. Han är jämngammal med din son. På honom ser jag dock stort utbyte med större kompisgrupp jämfört med ett fåtal jämnåriga hos dagmamman.
 
@Milosari Blev det bättre? Din tråd dök upp och jag skulle gärna höra hur det gick. Jag följde tråden när den var aktuell för ett halvår även om jag inte tror jag hade något bra att skriva då.
 
Det har blivit mycket bättre! Den viktigaste åtgärden som jag ser det är att de alltid har en tillgänglig personal som stöttar min son när det behövs, vilket framförallt är sen eftermiddag när de roligaste kompisarna har gått hem. Sonen berättar att personalen ofta är med i lekarna och det verkar ha gjort susen för hans känsla av gemenskap med gruppen. Han fungerar fortfarande inte riktigt med alla fröknarna, och den som jag gick på hårdast var sur länge på mig. Men något måste ändå ha blivit rätt, för hon anstränger sig och är lösningsfokuserad nu.

När jag och pappan lämnar på förskolan går det i princip alltid bra nu. Han har fått en ny vän som är ett år yngre, och har också börjat leka mer med ett par jämnåriga tjejer. Ibland säger han att han inte minns vem han har lekt med, men ofta kan han rada upp flera namn. Inte bara ett eller två. Min pappa lämnar också ibland, och har behövt vara lite mer bestämd om att han måste gå dit. Men min mamma kan inte lämna, då är det alltid skrik och gråt och "alla är dumma, inga barn vill leka och dom vuxna skriker på mig". Men jag tänker att det handlar mer om deras relation än om hur förskolan fungerar.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: Praefatio
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 971
Senast: mars
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 468
Senast: sjoberga
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 591
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp