Bukefalos 28 år!

Vad kan man ge...

E

eiwo

...för att få hästen lite piggare utan att han blir tjockare? Har en New Forest som går upp i vikt av luft, i stort sett. Får just nu 7 kg hö och 3 kg halm/dag (har ett hö som är lite för 'bra' för honom, har dock inte värdena i huvudet...). På morgonen får han 1 dl krafft grund som krubbskrammel, och på kvällen 1 dl betfor att blanda b-vitamin i. Finns det något man kan ge som ger lite mer 'driv' i hästen utan att det 'bli fett?' Har hört att man kan ge någon slags olja, vilken är det?

Tacksam för svar :)
 
Sv: Vad kan man ge...

Det hade varit intressant att veta vilken olja som skulle göra en häst pigg. (Jag tror nog inte riktigt på det). Om en häst ska bli pigg av mat så måtte det väl vara ett foder som tillför socker (jag tror i och för sig inte på det heller riktigt).
Mer motion så att den orkar röra sig mer är nog bättre. Sedan går det inte att säga så mkt mer om du inte har analysen på höet. Jag kan tycka att den får en hel del grovfoder. Hur mkt väger den?

Jag har också en newforest ponny som blir tjock av att se på mat så jag har förståelse för ditt problem.
 
Sv: Vad kan man ge...

Jo, jag funderade lite på det också, det lät lite ologiskt... Han rids sex dagar i veckan, varav tre dagar är hårda pass (uteritt i ca två timmar men mycket jobb eller 'styrketräning' i paddocken av medryttaren) och de andra passen är det 'medelnivå' på.

Han får 2 kg på morgonen och 2 kg på lunchen ute med de andra hästarna, så jag vet inte riktigt om han äter mer eller mindre än de två kilona. Inne får han tre kilo hö och två till tre kilo halm, för att ha något att tugga på hela natten. Dock är han inte så förtjust i att äta halmen, så jag är lite elak och blandar halm och hö nooooga så att han får pilla länge med det för att bara få i sej höet. Annars äter han lätt ett kilo i halvtimmen, och det blir väldigt länge utan mat...
 
Sv: Vad kan man ge...

och det blir väldigt länge utan mat...

Här är jag kanske lite grym. Men jag resonerar som så, under natten,att om hon har halm att tugga på så har hon i alla fall någonting att göra. Hon äter inte upp all halm utan bara lite av den. Natten fodrar jag kl 23 och kl 6 på vintern, nu går hon ute. Då får hon hö eller ensilage och lusern.
 
Sv: Vad kan man ge...

olja ger ju energi, ren energi och man kan ge t ex majsolja, rapsolja, linfröolja. Men det som gör hästen piggast är kontinuerlig motion, lägg gärna in snabbpass så pulsen går upp. Styrketräning ger muskler, och för mycket muskler ger en trög häst. Ge snabba pass så lungorna får luftas, hjärtat får slå och pulsen kommer upp i 200.
 
Sv: Vad kan man ge...

olja ger ju energi, ren energi och man kan ge t ex majsolja, rapsolja, linfröolja.

Men det ger inte den där extra energikicken som du kan få av ex druvsocker. Det ger mer långsiktig energi som gör att du kan orka ett längre pass. (Om jag inte minns fel. detta med fetter är inte helt okomplicerat.
Men olja består ju av fettsyror. De omvandlas inte genast till glukos och sätter fart på kroppen. Däremot så innehåller det energi som du skriver. Massor av energi. Kanske inte det bästa till en häst som ska hålla vikten.
 
Sv: Vad kan man ge...

Men då får man lägga om träningen då. för att vi ska få våra hästar piggare o vassare så lägger vi in intervaller i träningen ( travare) Jag vet inte vad ridisar gör...lägger in riktiga grävare ? pumpa upp pulsen så bli hästen mer på tårna.
 
Sv: Vad kan man ge...

Håller helt med dig, tror att jag skrev ngt liknande i mitt första inlägg. Eller i alla fall så var det så jag menade. det är inte så lätt alla gånger i och för sig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
826
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 165
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 971
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp