Vad kan man göra?(Långt)

V

vitorkide

Hej!

Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför under ett nyregistrerat användarnamn.

Det handlar om en anläggning här i Sverige där jag och flera andra VET att hästar far illa. Självklart tänker ni då att man ska anmäla, men hade det varit så lätt hade jag inte skrivit här nu. Företaget i fråga har varit anmält ett antal gånger tidigare och är rätt kända för att vara allmänt oseriösa i allt de gör. Inspektörer har varit ute, men bara skrattat åt anklagelserna, då hästarna vid första anblick ser ut att må utmärkt. De har kompisar, stora hagar, fri tillgång till hösilage under vintern, (oftast!!) tillgång till vatten i hagen och ser allmänt välmående ut. Så vad är då problemet?

Jo, eftersom jag har jobbat på det här stället i flera år så vet jag vad som händer bakom kulisserna så att säga. Jag ska ge några exempel.

Det "minsta" problemet är att några av ponnyerna ofta blir för feta. I början av förra sommaren fick vi hem några hästar som va väldigt feta och en häst som tidigare haft fång flera gånger. Vi ställde in dessa i en mindre hage med magert bete och förklarade situationen för chefen. Dagen efter när vi kom ut var hästarna i den stora hagen med gräs till knäna.

Ett annat problem var att veterinär i 90% av fallen tillkallades för sent, om han tillkallades överhuvudtaget. Vi anställda hade ingen makt över hovslagare/veterinär utan vi fick säga till chefen när veterinär behövdes så skötte han resten. Dock så höll han sällan med oss.

Första året jag jobbade där hade en av hästarna ett stort köttsår precis ovanför hoven som jag sa skulle behöva sys. Chefen ringde inte veterinären förrän 5 dagar senare, då hela benet var svullet och veterinärens första fråga var "Varför ringde ni inte tidigare?".

Förra sommaren, hade en av hästarna en has stor som en fotboll. Han hade gått så i två veckor och hade märkbart ont. Jag bad chefen ringa veterinären direkt, men han ville avvakta lite till för att han tyckte att svullnaden gått ner lite. Veterinär tillkallades en vecka senare. Även hon undrade varför ingen hade ringt tidigare. Hästen skulle stå i box och få smärtstillande. Det funkade de första 2 dagarna, sedan släppte chefen ut honom till de andra unghästarna igen, med förklaringen att han kunde gå på benet nu så han var bra. Inte en tanke fanns på att han fått smärtlindring och därför använde benet mer än tidigare. Veterinären sa också att hästen genast skulle köras till klinik för röntgen, men då detta kostade pengar var chefen tvungen att fundera på om det inte var bättre att avliva. Jo, chefen bestämde sig för att ta bort hästen, men jag fick påminna 3 gånger innan slaktbilen till slut ringdes ut och kom och hämtade hästen, en vecka senare.

Ett annat exempel är en ponny med fång, som min kollega upptäckte. Hon berättade för chefen och bad honom ringa veterinär. Chefen tittade på ponnyn och tyckte inte att det var någon fara. När ponnyn sedan försämrades, 5 dagar senare, ringdes veterinären äntligen ut och än en gång klagade veterinären på att han hade ringts ut alldeles för sent. Chefen sa att man inte märkt något förrän nu och sa till min kollega att hon skulle vara tyst och låta honom sköta snacket.

I somras hade vi även en ponny med korsförlamning. Hon skulle stå i box och få medicin i två veckor. Hon fick stå inne en natt, sedan släppte chefen ut henne. När hon blev sämre kom veterinären ut igen och gav klara order om att hästen skulle vila, sättas igång försiktigt, inte ges något kraftfoder och motioneras ordentligt och lika hårt varje dag. Knappt en månad senare var ponnyn uthyrd. Självklart nämndes inte sjukdomen till hyraren.

Uthyrda ponnyer har kommit tillbaka från hyrare, som hade papper från veterinär att ponnyn är utdömd och inte ska ridas. Dessa papper har slängts och ponnyerna satts in i verksamheten precis som vanligt. Vi hade även ett fall där en ponny kom tillbaka från sin hyrare och var väldigt mager, utan en muskel på kroppen. Trots att vi anställda påpekade att ponnyn inte kunde delta i verksamheten envisades chefen med att den visst kunde det. Vi lyckades hålla ponnyn undan i flera veckor innan chefen till slut upptäckte det och vi tvingades sätta in honom.

Nu kanske ni inte orkar läsa mer, men detta är bara några exempel där hästarna behandlats illa. Som sagt, inspektörer har varit ute, men ingenting har hänt. Veterinärer har märkt att hästar har ont väldigt länge innan de får någon hjälp. Hovslagare har fått upp hästar som haft fång länge utan att någon ens märkt det. Media har uppmärksammat anläggningen, i för sig av helt andra anledningar, men misskötsel har nämnts och ingen har velat gräva vidare i detta. Än så länge har alltså ingenting hjälpt utan verksamheten har fått fortsätta precis som vanligt.

Vi anställda har inte riktigt vetat vad vi kan göra och har mest återvänt till anläggningen för att vi tyckt synd om hästarna och velat hjälpa dem så mkt som möjligt om så bara under en kort tid. Förra året bestämde vi oss dock för att inte återvända och hoppades på att det skulle gå utför för dem utan anställda som varit där tidigare, men det finns ju tyvärr alltid andra, ovetande tjejer som vill jobba.

Så min fråga till er. Vad kan man göra? Det bästa av allt vore ju om folk helt enkelt slutade skicka dit sina barn. Då skulle de vara tvungna att lägga ner. Men det är ju inte så lätt. Kan man anmäla dom och be att en veterinär skickas tillsammans med inspektören och att de tar en närmare titt på hästarna, samt att de håller kontakt med veterinärerna som skickas dit på jobb?

Tacksam för svar!
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Det bästa tror jag är att du och dina fd kollegor skriver ihop exakta datum och vilka hästar det gäller och helst även vilken veterinär som var där om ni vet det. Sedan ger ni detta till länsstyrelsen, gärna tillsammans med foton om ni har det.
Det bästa är givetvis om ni kan anmäla med era namn men det kanske ni inte vill.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Hur kan hovslagare ha anmälningsplikt? Vem som helst kan kalla sig hovslagare, det krävs varken utbildning eller legitimation.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Jag tror som någon ovan, att det vore bäst att blanda in de veterinärer som reagerat på att man ringt ut dem alltför sent.
Sedan har man ju tyvärr läst om "riktiga" vanvårdsfall där hästarna står inne på boxar med dynga till knäna, och då är det inte ens säkert att ägaren blir av med djuren :cry:

Så, dessvärre är jag rädd att såna här "små" förseelser inte är nog för att sätta stopp. :(

Men anmäl, prata med veterinärerna, kanske blir det mer tyngd från dem, en vanlig inspektör kan ju inte se något sådant som det du beskriver.

Vilken mardröm, tror den här tråden borde hamna i tråden "Saker jag önskar jag aldrig läst" :cry:
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Det var det jag hoppades på, i alla fall från veterinärernas sida. Visst ett par sånahär småsaker kanske inte räcker för att de ska göra nånting, men det har ju varit såå mycket bara under de tre åren jag har jobbat där.

Hovslagaren är nog den som sett flest fångfall, men han skulle nog aldrig anmäla, då han jobbat för och varit vän till ägarna länge. Vi har tagit upp flera hästar till honom som knappt kunnat gå, med hovar som ankfötter och fång, men han har bara konstaterat att "den här har fång" och inte sagt så mkt mer.

Svar till alla:
Tyvärr blir det svårt att samla information, då ingen av oss "gamla" anställda jobbar där längre och vi har ingen eller dålig kontakt med de nya. De vi har kontakt med är unga och har en så fruktansvärd jag-vet-bäst-attityd att varje gång vi har frågat saker som "är den ponnyn friskförklarad nu, kan han ridas?" har vi fått kaxiga svar som "jag är faktiskt ingen barnunge, jag vet vad jag gör, jag skulle aldrig skada en häst och du ska inte tro att du vet allt bara för att du har jobbat som ridlärare länge och har varit anställd här".

Visst kan vi försöka få ner allt vi kommer ihåg, men datum och namn på veterinärer blir svårt. Dessutom, sparar veterinärerna information om individuella hästar så länge? I så fall är det ju heller inte säkert att veterinären skrev ner en anmärkning om att han/hon kallades ut för sent. I många fall har veterinären heller inte kallats ut för något återbesök, så de kan ju inte veta att hästen inte fick den behandling som ordinerades.

Vill också försvara mig lite, då jag kan tänka mig att nån tycker att varför man inte reagerar förrän NU, när man inte ens jobbar där längre. Jag och de flesta som jobbat med mig har alltid vantrivts där pga sättet hästarna (och även de anställda) blir behandlade. Vi har återvänt år efter år för att vi tyckt om hästarna och velat göra situationen så dräglig som möjligt för dem. Dessutom blev man ju självklart förälskad i vissa av hästarna och ville tillbaka därför, ni vet säkert hur det är :)

Nu när verksamheten är igång igen för i år och man ser att de hyr ut ponnyer som lämnades tillbaka av andra hyrare pga skador, som de behöver vila länge för, ponnyerna sätts in i verksamheten och rids hårt två pass varje dag, med helt nya ledare som inte vet om några skador eller tidigare hälsoproblem hos hästarna. Man känner sig så fruktansvärt maktlös när man inte är på plats (vilket man även gjorde på plats, men i mindre skala) och vi känner att vi måste göra något. Frågan är bara vad?

Tack för era svar!
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

skrämmande. Och det värsta är att jag är nästan helt 100 på vilket ställe det är misstänker att det är samma ställe som jag själv jobbat på, där saker och ting sköttes bra utåt och alla skulle vara glada men inåt var det inte så fint som många trodde....
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Skicka gärna PM!

Det är lättare att få igenom en förändring om man är fler! ;)
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Hur kan hovslagare ha anmälningsplikt? Vem som helst kan kalla sig hovslagare, det krävs varken utbildning eller legitimation.


För de hovslagare som har certifiering av jordbruksverket och dessutom anslutna i hovslagareföreningen har anmälningsplikt, om de skulle se genom fingrarna på missförhållanden kan de både mista sin certifiering samt bli uteslutna ur föreningen vilket har hänt tidigare.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Kan ni inte kontakta försäkringsbolaget och uppmärksamma dom på detta? För jag har svårt att tro att dom vill betala ut pengar för behandling av hästar om ägarna inte följer vetrinärens råd.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Det är nog så att det inte finns någon försäkring på hästarna, ofta är det billigare för verksamheter att ta bort en häst då och då mot att betala de premier som en försäkring skulle kosta.

Jag har en bekant med ett 30-tal hästar, det är bara en handfull som är försäkrade för skulle alla hästarna vara försäkrade så är det livbeloppet på ca 2 hästar per år i premier. Därför har hon råd att köra till klinik om olyckan är framme, det blir oftast billigast så.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Jag tror att de ponnyer som deltar i verksamheten är försäkrade, men inte alla ung- och avelshästar.

Om en ponny blir skadad hos den som hyr den över vinterhalvåret och behöver vård, så tar ägarna hem ponnyn/hästen istället och bara låter den gå i hagen. Såvida de inte märker att hästen inte haltar och ser allmänt frisk ut för i så fall hyr de ut den till någon annan...
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Mitt råd är att polisanmäla! Samt att du och de andra anställda ställer upp och vittnar. Genamnen på veterinärerna till polisen så kan de också bli förhörda. Kontakta även Djurskyddsinspektören på Länsstyrelsen och tipsa dem om att göra inspektion ihop med polisen. Det brukar bli bra, fast dessa utredningar tar lång tid då de flesta poliser även utreder andra brott (än dem mot djur).
Lycka till!
/Christa
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

KL

Hej!

Nu har vi fått uppdateringar om hur denna sommaren går. Två ledare har redan slutat, varav den ena var "chefsledare" och slutade innan ens första lägret hade hunnit ta slut. Har haft kontakt med den ena ledaren, men kan ej få tag i den andra då jag inte känner henne. Tjejen jag pratat med säger i alla fall att hon ställer upp om det finns något hon kan göra. Hon behandlades också väldigt illa av ägarna.

Hästar som lämnats tillbaka med utslitningsskador eller ryggproblem (hästar som enligt veterinär inte ska ridas ALLS) är tillbaka och deltar i verksamheten för fullt. En häst har haft utslag över hela kroppen, som sett riktigt illa ut, men chefen vägrade ringa ut vet.

Till råga på allt tvingas barnen marschera två och två vart de än ska. Innan de får gå in i hagen för att hämta sin häst måste de göra huvud-axlar-knä-och-tå-dansen med tillhörande sång, med fem ledare hängandes över dom. Detta ska upprepas tills ledarna är nöjda, sedan släpps barnen in. Det finns video på allt detta och videorna gjorde mig illamående!

Jag tycker så synd om hästarna och ännu mer synd om de stackars flickorna som har längtat efter det här i ett år. I videorna säger de hur mkt det hatar det och att det är som i en armé. Ingen av tjejerna såg glad ut :(

Usch! Det kan ju inte få fortsätta på det här sättet! :crazy:
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Anmäl det då? Det borde ju finnas ganska många instanser som är intresserade av ett fall som detta....
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Ärligt talat så är det "bra" att de inte är snälla mot barnen längre. Tidigare har det ju varit problemet att barnen har trivts eftersom de inte har haft kunskap nog att se hur illa hästarna far.
Om barnen inte är nöjda så kommer ridlägret att få läggas ned och då tar problemen äntligen slut.
Det är ju fruktansvärt tråkigt för alla som har betalat mycket pengar för att få åka på ridläger men kanske sprider sig ryktena om att de inte är riktigt som de ska om de behandlar barnen illa.
Att barn blir dåligt behandlade slår högre än att personal och hästar blir dåligt behandlade.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Man tycker ju det! Men som sagt, inspektörer har varit ute, veterinärer har i vissa fall kunnat se att hästarna inte sköts ok, hovslagaren har definitivt sett det, facket har försökt tvinga de till förbättring eller få till en nedläggning, de har varit uppe i tingsrätten och förlorat mot fd. anställda...och fortfarande kör de på precis som vanligt om inte värre
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Ja, så känner jag också. Men det är svårt att veta hur de nya barnen tycker. Vi vet ju att de "gamla" avskyr det och är jätteledsna, men de nya har ju aldrig varit på något annat ridläger och har inget bättre att jämföra med. Jag har dock svårt att tro att någon tycker att det som pågår nu är roligt.

Innan när barnen skulle gå till hagen för att hämta hästarna märktes det på dem att det var det roligaste som fanns, nu ser man liksom inte den där gnistan om du förstår vad jag menar. Å andra sidan så kanske det bara är videon.

Hade det varit mitt barn hade jag blivit förbannad över att få höra att han/hon hamnat på nåt boot-camp istället för det roliga ridläger han/hon skulle till.
 
Sv: Vad kan man göra?(Långt)

Men VARFÖR ska de göra dansen och sjunga???

Fruktansvärt för barnen, även om jag hoppas att det leder till att stället får stänga.

Var det detta ställe som lottade ut en ungponny till en av riddeltagarna i år eller om det var förra året?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
148
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp