Vad kan man skicka för fint till sin äldre pappa?

Fibusen

Trådstartare
Pratade nyss med pappa, hans bästa vän sen 50 år tillbaka har somnat in… Pappa är väldigt väldigt ledsen, och pappa som aldrig fält en tår när någon annan sett eller hört grät högt i telefonen. Han har även covid nu, dock så mår han ”okej”, snuva, ont i kroppen, haft feber men är feberfri nu, men orkeslös. Och isolerad.

Vi pratade länge i telefonen, om livet, och jag, under mina 35 år, som alltid sett pappa som en stor stark envis och väldigt egen man har nu för första gången sett en helt annan sida. Jag vill bara åka dit och ta hand om honom, ge han en lång kram! Men han har covid, och han sa själv att han släpper inte in någon nu. Vi pratade om förr i tiden, om min bror, om mina halvsystrar, och han grät igen när han sa att det är tur han har mig, för jag är den enda han ”har kvar”. Han har knappt någon kontakt med övriga barnen.

Nu känner jag att jag vill skicka något till honom för att visa lite extra kärlek och omtanke nu när han mår så här. Men vad? Blombud känns inte alls som något han skulle uppskatta.

Finns det något annat bud man kan skicka ”hem i brevlådan”? Han har passerat 75 men inte fyllt 80, är vid gott mod annars, fiskar, promenerar i skogen, hugger ved och bor och sköter sig själv i en liten stuga ute i skogen.
 
Pratade nyss med pappa, hans bästa vän sen 50 år tillbaka har somnat in… Pappa är väldigt väldigt ledsen, och pappa som aldrig fält en tår när någon annan sett eller hört grät högt i telefonen. Han har även covid nu, dock så mår han ”okej”, snuva, ont i kroppen, haft feber men är feberfri nu, men orkeslös. Och isolerad.

Vi pratade länge i telefonen, om livet, och jag, under mina 35 år, som alltid sett pappa som en stor stark envis och väldigt egen man har nu för första gången sett en helt annan sida. Jag vill bara åka dit och ta hand om honom, ge han en lång kram! Men han har covid, och han sa själv att han släpper inte in någon nu. Vi pratade om förr i tiden, om min bror, om mina halvsystrar, och han grät igen när han sa att det är tur han har mig, för jag är den enda han ”har kvar”. Han har knappt någon kontakt med övriga barnen.

Nu känner jag att jag vill skicka något till honom för att visa lite extra kärlek och omtanke nu när han mår så här. Men vad? Blombud känns inte alls som något han skulle uppskatta.

Finns det något annat bud man kan skicka ”hem i brevlådan”? Han har passerat 75 men inte fyllt 80, är vid gott mod annars, fiskar, promenerar i skogen, hugger ved och bor och sköter sig själv i en liten stuga ute i skogen.
Jag hade faktiskt skickat ett nallebud. Visst han är man och äldre men jag tror att själva betydelsen av att få en nalle när man har sådan sorg och är ensam kan ge lite tröst iaf.
 
Pussel, byggset (finns med tex bilar vet jag men säkert annat också), tidning eller kanske prenumeration på en tidning, något ätbart som tex godis/nötter/chips, strumpor/vantar/mössa i färg han gillar, ljudboksprenumeration, presentkort för en film på sfanytime eller likande (beroende på internetsituation i stugan i skogen), eller kanske en dvdfilm/seriebox om han har en DVD-spelare eller dator med möjlighet att spela skivor.

Jag tror att vad du än skickar så kommer det bli väldigt uppskattat!
 
Men åh vilken söt, ser så där extra mjuk ut också 🥰 Och vad fint att den skänkte pengar till Astrid Lindgrens barnsjukhus också!

Spinner vidare lite på nallebudet, finns det något djur han gillar lite extra mycket? För allt finns ju att hitta som gosedjur nu för tiden. Kanske en gosedjursfisk skulle vara kul med tanke på att han gillar att fiska?
 
Pratade nyss med pappa, hans bästa vän sen 50 år tillbaka har somnat in… Pappa är väldigt väldigt ledsen, och pappa som aldrig fält en tår när någon annan sett eller hört grät högt i telefonen. Han har även covid nu, dock så mår han ”okej”, snuva, ont i kroppen, haft feber men är feberfri nu, men orkeslös. Och isolerad.

Vi pratade länge i telefonen, om livet, och jag, under mina 35 år, som alltid sett pappa som en stor stark envis och väldigt egen man har nu för första gången sett en helt annan sida. Jag vill bara åka dit och ta hand om honom, ge han en lång kram! Men han har covid, och han sa själv att han släpper inte in någon nu. Vi pratade om förr i tiden, om min bror, om mina halvsystrar, och han grät igen när han sa att det är tur han har mig, för jag är den enda han ”har kvar”. Han har knappt någon kontakt med övriga barnen.

Nu känner jag att jag vill skicka något till honom för att visa lite extra kärlek och omtanke nu när han mår så här. Men vad? Blombud känns inte alls som något han skulle uppskatta.

Finns det något annat bud man kan skicka ”hem i brevlådan”? Han har passerat 75 men inte fyllt 80, är vid gott mod annars, fiskar, promenerar i skogen, hugger ved och bor och sköter sig själv i en liten stuga ute i skogen.
Kunde det vara en idé med nån kanske färdig matkasse? Eller handla nåt lite extra gott från mathem?
Tidningsprenumeration kanske?
Eller kanske något som ni kan göra tillsammans efter att han tillfrisknat, typ som ett gåvobrev som han kan lösa in, typ restaurang/vandring/annat :)
 
När jag vill min pappa gott skickar jag brev. Han är ju i den generationen som skickade brev med vännerna förr, men inga vänner finns kvar. Så jag skriver om högt och lågt och hur tacksam jag är för att ha en så fin far, om att jag saknar honom och allt sånt som en inte riktigt "vågar" säga i telefon. Skickar ofta med lite frukt och grönt från min trädgård också. Vilket han uppskattar mest har han aldrig sagt, men jag vidhåller att brev är underskattat. En ska bara våga skriva:o
 
Min pappa älskar att skrapa lotter :D finns massa olika med bingo mm.
Annars bgt ätbart jag vet att han gillar.

Hos tex bluebox kan man köpa och skicka som present till annan adress, även inslaget om man vill. Har massa olika prylar menven lite gottigt.
 
När jag vill min pappa gott skickar jag brev. Han är ju i den generationen som skickade brev med vännerna förr, men inga vänner finns kvar. Så jag skriver om högt och lågt och hur tacksam jag är för att ha en så fin far, om att jag saknar honom och allt sånt som en inte riktigt "vågar" säga i telefon. Skickar ofta med lite frukt och grönt från min trädgård också. Vilket han uppskattar mest har han aldrig sagt, men jag vidhåller att brev är underskattat. En ska bara våga skriva:o

Tack, detta var ett jättefint förslag! Ska absolut skriva ihop ett brev till honom och skicka med lite smått och gott! Att jag inte tänkt så långt själv ens! ♥️
 
Min pappa älskar att skrapa lotter :D finns massa olika med bingo mm.
Annars bgt ätbart jag vet att han gillar.

Hos tex bluebox kan man köpa och skicka som present till annan adress, även inslaget om man vill. Har massa olika prylar menven lite gottigt.

Tack, lotter skrivs upp! :up:
 
Nu har jag beställt en bok med roliga historier (typ bellman) för han älskar sånt, sen en mjukiskanin med hjärta på magen (vi hade kaniner när vi var små), sen ska jag skriva ett långt brev, samt lägga ner några trisslotter och någon extra god choklad som han aldrig kostar på sig.
Tusen tack för tips som fick mig att tänka ”utanför lådan”.

Ska köpa ett sånt där blått vadderat kuvert och skicka allt i också.
 
Nu har jag beställt en bok med roliga historier (typ bellman) för han älskar sånt, sen en mjukiskanin med hjärta på magen (vi hade kaniner när vi var små), sen ska jag skriva ett långt brev, samt lägga ner några trisslotter och någon extra god choklad som han aldrig kostar på sig.
Tusen tack för tips som fick mig att tänka ”utanför lådan”.

Ska köpa ett sånt där blått vadderat kuvert och skicka allt i också.
Låter toppen! När min pappa var i livet uppskattade han just brev, vykort och när jag satt post-it-lappar lite överallt. Om jag inte missförstått det fel så har du barn, kanske kan de skriva en lapp/göra en teckning/skriva ett kort brev? Det kan betyda mer än en tror, min far nämnde min ena sons masksten (den man tydligen lägger masken på innan fisken får den. Högst oklart enligt mig, men morfar & barnbarn förstod).
 
Postade paketet till pappa i förrgår och idag ringde han. ♥️ Han blev så rörd och glad över allt, men brevet var det bästa sa han, det finaste brev han fått i hela sitt liv. Han snyftade till när berättade hur mycket det betydde. ♥️ Så tack @Nahar för tipset att skriva ett brev! 🙏🏻

Vi pratade länge idag (igen) och det känns som om min gamla far visat en helt annan sida, en mjuk, och otroligt varm sida jag inte sett innan. Det har alltid varit ”Äh, det ordnar sig, skärp till dig!” ”Äh, det är inget att bry sig om!” ”Tänk inte på det!” ”Bara res dig och borsta av dig igen!” Han har alltid varit snäll, lugn och mild, men nu har han…öppnat upp sig? Visat att han också är sårbar. Att det finns något jättemjukt under det där hårda. Det känns fint faktist.

Innan vi la på så sa han att han älskade mig. Jag har alltid varit noga att säga det under alla dessa år, och då har han ”mumlat” lite ”detsamma”, men idag sa han det först, högt och tydligt. ♥️

Fina, envisa, träskalliga, hårdhudade, och tydligen mjuka pappa! ♥️
 
Men åh, får ju tårar i ögonen av att läsa om ert senaste samtal. Så himla fint och vad kul att han uppskattade brevet (och presenterna).
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 543
Ekonomi & Juridik Försökte söka lite men allt verkar ju handla om pengar när det kommer till medrytteri och jag har hittills aldrig varit intresserad av...
2
Svar
32
· Visningar
4 282
Senast: Kixlin
·
Övr. Barn Jag behöver ventilera lite och hoppas på att få lite kloka reflektioner från er Bukefalister!! :) Jag separerade från mina barns pappa...
Svar
17
· Visningar
4 589
Senast: Jenny1
·
C
Hästmänniskan Jag har ett STORT problem! Jag "köpte" min ena häst för en krona i slutet på oktober förra året. Vi kom då överens om att säljaren...
Svar
7
· Visningar
2 460
Senast: Coffeaclub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp