Vad kan tänkas vara felet på hästen? Hjälp välkomnas!

Idis

Trådstartare
Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på.

Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar bra, sänkte sitt rekord i samband med senaste tävlingen med två sekunder utan att ens ta i, fast han såg riktigt ful ut då.

Vi har haft honom sen maj 2012, alltså i två år. När han kom som tvååring var han lite långhårig, tunn och omusklad. Samt nykastrerad. Han hade bott på travbanan så vi vet inte vad han haft för rutiner, foder eller träning. Vi tänkte att det skulle gå över, men han ser fortfarande likadan ut. Han har extremt mycket päls på vintrarna, på vårkanten tappar han den men behåller långa strån bakom framknäna, lite under magen och mellan ganascherna. Pälsen är matt och han har inga trivselfläckar. Han ser helt enkelt inte alls ut som våra andra som är glansiga och fina i hullet.

Alla äter samma foder, denna fyraåring dock något mer än dom andra. Förra årets höskörd blev inte den bästa så vi har fått ta det som finns. Det är hygieniskt men skiftar mycket i kvaliteten. En del av balen kan bestå av så glest hö att hästarna knappt äter upp det, medan resten kan vara mycket grövre. Det skiljer också från bal till bal på fuktigheten. Vet inte vad det beror på och har frågat bonden om det inte finns nåt bättre .. Har tyvärr inga värden på höet, men om det skulle vara intressant kunde man ju analysera det. Det kostar väl inte så mycket?

Utöver det äter han haver, som knappt väger någonting, så det finns väl inte så mycket näring i det. Betfor, granngårdens originalpellets, kraft groov 125. Tidigare även müsli av olika fabrikat, både granngårdens original och krafts red mills. Sammanlagt får han fyra kilo kraftfoder om dagen. Vi har gett b-vitamin nu under pälsbyte samt chevinal plus ett längre tag. Läste att man med hjälp av blodprov kan se om det fattas mineraler i kroppen, det kanske vore värt att kolla upp?

Efter tips från en bekant om att han eventuellt kunde ha magsår har vi även börjat ge honom probimin.

Vanliga blodprov ser bra ut. Kan tala om värden ifall det skulle vara intressant. Vi tar eventuellt ett nytt prov den närmsta tiden eftersom att diffen var omvänd senast. Utöver det såg allt annat bra ut.
Han har avmaskats regelbundet. Träckprov som analyserades i början av veckan visade att han inte hade mask. Vi tog dock inte odling på stora blodmasken.

I övrigt verkar hästen pigg. Han äter bra, dricker bra, vilket vi kan vara säkra på då han har hinkar inne och ute. Inga svullnader eller annat på varken ben eller övriga kroppen.

Det som dock oroar mig och gör att jag startar den här tråden, är att han ligger mycket i hagen. Jag har själv sett honom ligga när det är soligt och varmt ute, men blev uppringd tidigare idag av en i stallet som berättade att han låg ner igen. I spöregn ...

Han är lite stökig i boxen, blandar hö, halm och bajs. Sparkar med frambenen på boxdörren ibland. Men jag uppfattar det som att han vill att det händer någonting. Att han antingen vill komma ut och jobba, eller bli borstad.

De senaste gångerna vi varit till banan med honom har han blivit väldigt lös i magen och det senaste halvåret har han varit väldigt rastlös i duschen efter träningen. Det är dock svårt att avgöra om det är på grund av bra form eller på grund av någonting annat ...
 
Jag skulle kolla upp magen

Jag har kollat upp priser på gastroskopi på dom närmaste klinikerna. Hörde också att man kan kolla om det finns blod i avföringen, och att kan vara en indikation på magsår. Vet du eller någon annan hur trovärdigt det är?
 
Det är gaatroskopi som gäller för att diagnosticera magsår. Man kan även prova behandla - svarar hästen så har du fått bekräftelse. Behandlingen kostar MASSOR (för 575 kg häst kostar den 2200 kr ca per vecka och det är först 4 V på Fulldos och sen 4 V på minskad dos.. så det är väl investerade pengar att göra en gastro.

Och byt grovfoder - det där låter tyvärr uselt.
 
Det är gaatroskopi som gäller för att diagnosticera magsår. Man kan även prova behandla - svarar hästen så har du fått bekräftelse. Behandlingen kostar MASSOR (för 575 kg häst kostar den 2200 kr ca per vecka och det är först 4 V på Fulldos och sen 4 V på minskad dos.. så det är väl investerade pengar att göra en gastro.

Och byt grovfoder - det där låter tyvärr uselt.

Tack för informationen! Var det gastrogard eller nåt annat?
 
Det är gaatroskopi som gäller för att diagnosticera magsår. Man kan även prova behandla - svarar hästen så har du fått bekräftelse. Behandlingen kostar MASSOR (för 575 kg häst kostar den 2200 kr ca per vecka och det är först 4 V på Fulldos och sen 4 V på minskad dos.. så det är väl investerade pengar att göra en gastro.

Och byt grovfoder - det där låter tyvärr uselt.

Jag behandlade min ponny som väger 430 kg nyligen med zantac och det kostade ca 120 euro för 3 veckor. Jag trodde det skulle vara mycket dyrare, mer som det priset Alexandra anger. Undrar om det hänt nåt med priset eller var de 6g/dag hon fick mindre än vad man ger i Sverige? Eller ger man nåt annat preparat? Det är väl bara HCl-hämningen man är ute efter så Zantac borde fungera bra.
 
Jag behandlade min ponny som väger 430 kg nyligen med zantac och det kostade ca 120 euro för 3 veckor. Jag trodde det skulle vara mycket dyrare, mer som det priset Alexandra anger. Undrar om det hänt nåt med priset eller var de 6g/dag hon fick mindre än vad man ger i Sverige? Eller ger man nåt annat preparat? Det är väl bara HCl-hämningen man är ute efter så Zantac borde fungera bra.

Jag pratar om Gastrogard, det är det priset gäller.
 
Förresten om jag minns rätt, så en av fördelarna med Gastrogard före Zantac är att gastrog ges 1 gång/dygn medan man måste ge Zantac 3 ggr/dygn för samma effekt. Samt då att de gör samma sak men på två olika sätt. Zantac fungerar även på magsår "långt bak" vilket inte gastrogard gör. Gastrog har bättre effekt i studier, men på fältet tycks det utomlands vara lite tycke och smak.

Jag vet inte om man använder Zantac (rantidine) i Sverige, det är lite kinkig ibland när det FINNS ett preparat gdk för djurslaget i fråga, så får/ska veterinären inte förskriva humana alternativ som inte är godkända för häst. Samtidigt används andapsin (sukralfat) en hel del. Måste också ges 3 ggr per dag och blir också dyrt (men inte så dyrt som gastrog om de inte höjt priset). Ultuna körde både och i inneliggande, konstaterade magsårspatienter iaf 2009.
 
Förresten om jag minns rätt, så en av fördelarna med Gastrogard före Zantac är att gastrog ges 1 gång/dygn medan man måste ge Zantac 3 ggr/dygn för samma effekt. Samt då att de gör samma sak men på två olika sätt. Zantac fungerar även på magsår "långt bak" vilket inte gastrogard gör. Gastrog har bättre effekt i studier, men på fältet tycks det utomlands vara lite tycke och smak.

Jag vet inte om man använder Zantac (rantidine) i Sverige, det är lite kinkig ibland när det FINNS ett preparat gdk för djurslaget i fråga, så får/ska veterinären inte förskriva humana alternativ som inte är godkända för häst. Samtidigt används andapsin (sukralfat) en hel del. Måste också ges 3 ggr per dag och blir också dyrt (men inte så dyrt som gastrog om de inte höjt priset). Ultuna körde både och i inneliggande, konstaterade magsårspatienter iaf 2009.

Då är jag med. Då är det nog så att det skiljer i behandlingsrutin mellan Finland och Sverige för här kör i alla fall min klinik med Zantac. Jag hittade en artikel där man jämfört effekt på människa och det verkade vara ungefär samma resultat med protonpumpshämmare (Losec) och H2-antagonister (typ Zantac). Men på häst kan det vara annorlunda. Jag tror att den allmänna uppfattningen är att Losec är bättre, men har också ett minne av att preparatet lanserades stenhårt när det kom i syfte att ta över marknaden som ju är gigantisk.

Jag gav Zantac 2 ggr per dag och pållan mår fint. Dock hade hon ju inget konstaterat magsår, vi behandlade bara pga hennes allmänt taskiga mage. Så jag vill inte dra alltför stora växlar på det här. Kanske är det så att Gastrogard inte är godkänt i Finland så på det viset kan finska vet skriva ut vilket humanpreparat de vill?
 
Det är mycket möjligt det går utmärkt att skriva ut Zantac här med, det var bara en tanke att jag vet det varit trassel med andra mediciner, just att veterinärerna ska använda det som finns gdk till häst och så. Men som sagt, Andapsin används ju så..

Kan ju också handla om vad man skriver ut för så att säga, jag vet inte. Skiljer nog mellan vet här med, ena gången skrev DV ut andapsin vid misstänkt magsår, andra gången var det gastrogard för samma sak.

Kollar man utomlands så verkar veterinärerna väga in priset i behandlingsvalet i högre grad med, och ha olika personliga erfarenheter av vad som funkar bäst och när.

Men OM det är gastrogard det handlar om så är det som sagt svindyrt - så vill man inte "provbehandla" så är det ju ide göra en gastroskopi. Iofs så brukar det bli förbättring väldigt fort av gastro om det är magsår, men en förpackning kommer man ju inte undan att köpa, á ca 2200 kr (skiljer ju lite från olika apotek). Och det räcker alltså 1 v i fulldos till 575 kg häst, så funkar det och man ska fortsätta sticker ju pengarna iväg snabbt. Jag insåg häromdagen att jag lagt mer på gastrogard till ponnyn än jag betalade för honom ;) (Okej han var billig men ändå ;))
 
@alexandra Ja gastrogard är verkligen dyrt. Tänk vad bra om nån kunde jämföra effekterna mellan dessa preparat på häst i en studie av vettig storlek! Jag kan inte läkemedelsregler men det kan vara så att finns det ett registrerat preparat för häst så ska det användas.

Hoppas ponnyn mår bra nu - han tycker säkert att han är värd varenda gnutta medicin du stoppat i honom:)
 
Undrar om du inte skulle ta en odling på stora blodmasken åxå...bara för å va säker....har sett hästar med maskangrepp med just såna långa strån kvar här och där...och matta i pälsen.Verkar ju i vilket fall vara som alla skriver.. nåt relaterat till magen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 396
Senast: tott
·
Katthälsa Hej! Min katt Freja utreds just nu för allergi. Har en bra dialog med vet. Hon har lämnat två blodprover, ett för foder och ett för...
Svar
10
· Visningar
1 097
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp