Vad kan vara fel på min häst ?

Köpte för snart ett år sedan en halvblodsvalack född 2013 .
för att försöka förklara det enkelt så radar jag upp problemen .
•han vill inte lyfta bakbenen , drar dom till sig och brukar sparka . Går att lyfta en liten bit från backen .
• jag upplever han som dominant , skiter i vart jag står och nästan tränga in mig .
•blir sur och lägger öronen bakåt när jag håller på vid virveln .
•har senaste veckan börja lägga öronen bakåt när han står i boxen och jag bara tittar på honom.
Upplever honom som sagt som väldigt dominant , tex när jag tömkör så kan han stanna och vägra gå eller vilja gå åt ett annat håll än jag ber honom om , kan då sparka åt mig .
han är kollad av equietetapeut och sitter fast i bäckenet . Ska även röntga ryggen . Kanske magen också ska kollas upp ?
kan det kanske vara så att han är dominant och helt enkelt inte vill ge sig ? Han är inte så utbildad i ridningen .

Jättebra med en veterinärcheck, men plocka också in en duktig hästmänniska som kan coacha dig i vardagshanteringen och tömkörningen. Jag tror att det kan vara hästens bristande utbildning i kombination med att hästen känner sig osäker som ställer till det. Har hovslagaren också svårt att lyfta bakbenen?
 
Tycker positivt att du kollar igenom med veterinär, utöver det ge honom tid. Hade ett sto för många år sen som var jättegrinig med allt från att borsta till att rida, men när hon förstod att det bara skulle vara hon och jag och vi hittade rutiner släppte det mer och mer. Idag är hon väldens goaste lilla häst och är idag en mor och dotter häst i en familj som älskar denna lilla häst
 
Hästar som har ont och/eller är stressade blir lätt ohörsamma och brötiga. De tänker inte jag ska gå över människan utan att de ska gå bort från det onda.

Jag var in med kompisens häst akut på klinik, den hade svår kolik och fick buköppnas och hade tarmvred. Den kastade sig inte i backen - den bara plöjde rakt fram. Över allt i sin väg. Kunde inte stå stilla ens en sekund. Om man inte vetat hade man sett en jävligt ouppfostrad häst som struntade i allt och alla. Det var en häst med fruktansvärda smärtor som på enda sätt det kunde försökte hantera det. Och det var tydligen inte en ovanlig reaktion enligt vet. De kopplade infart osv "i farten", den fick gå hur fort den ville i löpargången och veterinärer och sköterskor sprang med vid sidan.

Nu menar jag inte att ts häst har tarmvred. Men det är lätt att tro att hästar med smärta blir dämpade eller våldsamma. Men de kan också visa det enbart genom att vara just brötiga och försöka gå ifrån situationen.

Till TS. Jag skulle släppa försöka komma på i detalj vad som ska kollas (rygg, mage mm). Boka snarast tid för utredning på så stor klinik som möjligt och låt veterinärerna göra de undersökningar som krävs för att hitta svaret.
 
Bra att du tänker kolla upp ordentligt med veterinär.

Den hästen jag hade fick jag alltid låta henne dra till sig bakbenen och nästan kicka med dom, innan hon stod lugnt och lät mig kratsa.
Gammal häst som troligen var stel, mem vi hittade en rutin som fungerade för oss båda.

Även stött på andra hästar som inte gärna vill lyfta bakbenen, då har vi kompromissat att de inte behöver lyfta så högt, då de sagt ifrån när de lyft högre.
Alltid bra att försöka lyssna på hästen och se om man kan förstå vad den försöker tala om. :)
 
Jättebra med en veterinärcheck, men plocka också in en duktig hästmänniska som kan coacha dig i vardagshanteringen och tömkörningen. Jag tror att det kan vara hästens bristande utbildning i kombination med att hästen känner sig osäker som ställer till det. Har hovslagaren också svårt att lyfta bakbenen?
Jaa jag letar för fullt , men hittar inte någon jag tycker har samma hästhållning som jag vill .. sist gick det bra att verka honom ( han går barfota) hon jag har är fantastiskt , har tålamod och höjer inte rösten fast han krånglar .
 
Förresten, min häst behöver lyfta ena bakbenet sen släpper jag ned det på marken och lyfter det igen. Så har jag hållit på i ett par år. Lyfter jag bara upp benet så stampar hon ned det. Jag upplever att hon behöver och tycker det är mera bekvämt att vi gör på det sättet.
Tidigare hovslagare körde bara på, lät henne inte släppa ned benet och jag tror hon accepterade det med honom. Har inte tänkt på hur nya hovisen gör.
 
Hästar som har ont och/eller är stressade blir lätt ohörsamma och brötiga. De tänker inte jag ska gå över människan utan att de ska gå bort från det onda.

Jag var in med kompisens häst akut på klinik, den hade svår kolik och fick buköppnas och hade tarmvred. Den kastade sig inte i backen - den bara plöjde rakt fram. Över allt i sin väg. Kunde inte stå stilla ens en sekund. Om man inte vetat hade man sett en jävligt ouppfostrad häst som struntade i allt och alla. Det var en häst med fruktansvärda smärtor som på enda sätt det kunde försökte hantera det. Och det var tydligen inte en ovanlig reaktion enligt vet. De kopplade infart osv "i farten", den fick gå hur fort den ville i löpargången och veterinärer och sköterskor sprang med vid sidan.

Nu menar jag inte att ts häst har tarmvred. Men det är lätt att tro att hästar med smärta blir dämpade eller våldsamma. Men de kan också visa det enbart genom att vara just brötiga och försöka gå ifrån situationen.

Till TS. Jag skulle släppa försöka komma på i detalj vad som ska kollas (rygg, mage mm). Boka snarast tid för utredning på så stor klinik som möjligt och låt veterinärerna göra de undersökningar som krävs för att hitta svaret.
Det är i dom banorna jag tänker ( förstår om mitt inlägg vart dåligt formulerat )
Känns som det sitter i baken liksom , sen om det är mage eller rygg kan man väl bara säga efter veterinärbesöket . Hoppas innerligt dom hittar vart felet är så vi kan få en fin relation sen
 
Jaa jag letar för fullt , men hittar inte någon jag tycker har samma hästhållning som jag vill .. sist gick det bra att verka honom ( han går barfota) hon jag har är fantastiskt , har tålamod och höjer inte rösten fast han krånglar .
Kan du inte fråga personen som verkar hästen, om tips på bra tränare? Beskriv vad du vill ha hjälp med och hur du tänker kring hästhantering. De som är inom verkning, hovslageri, hästträning etc har oftast väldigt bra koll på varandra.
 
Köpte för snart ett år sedan en halvblodsvalack född 2013 .
för att försöka förklara det enkelt så radar jag upp problemen .
•han vill inte lyfta bakbenen , drar dom till sig och brukar sparka . Går att lyfta en liten bit från backen .
• jag upplever han som dominant , skiter i vart jag står och nästan tränga in mig .
•blir sur och lägger öronen bakåt när jag håller på vid virveln .
•har senaste veckan börja lägga öronen bakåt när han står i boxen och jag bara tittar på honom.
Upplever honom som sagt som väldigt dominant , tex när jag tömkör så kan han stanna och vägra gå eller vilja gå åt ett annat håll än jag ber honom om , kan då sparka åt mig .
han är kollad av equietetapeut och sitter fast i bäckenet . Ska även röntga ryggen . Kanske magen också ska kollas upp ?
kan det kanske vara så att han är dominant och helt enkelt inte vill ge sig ? Han är inte så utbildad i ridningen .


Eftersom inte bara du tycker hästen beter sig otraditionellt utan även Equiterapeut känner att något inte är som det ska, så behövs som alla påtalat, en veterinär genomgång av hästen. En equi hur om än duktig, är inte veterinär så vad Equin bedömer som ”sitter fast i bäckenet” har ju en ren medicinsk orsak så att säga, och symptomet ”sitter fast i bäckenet” som ET benämner det kan ju vara en rad alla möjliga orsaker /ta sig uttryck så.

Så in till veterinär med ordentlig genomgång på en klinik med full utrustning och kompetens är tyvärr även mitt svar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 696
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 051
Senast: Badger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp