Vad kan vara fel?

Sv: Vad kan vara fel?

Kan vara mycket...

är sadelgjorden tillräckligt spänd?
Passar sadlen hästen? För vid i bommen?
Hästen kanske skjuter bak sadlen pga. sina gångarter...

// Niikon92
 
Sv: Vad kan vara fel?

Var lite halv otydlig ser jag. Tänkte mest på om sadeln var för vid eller för trång.. :)
 
Sv: Vad kan vara fel?

Nästintill omöjligt att säga utan att se ekipaget, skulle jag säga. Mig veterligen är det vanligare att sadeln åker fram om den är för smal, och landar på manken om den är för vid. Men hästen (och i vissa fall ryttaren) kan påverka sadeln mycket också. Exteriör, hur hästen rör sig i arbete.. Det kan säkert vara så att sadeln är för vid eller för smal, men det kan nog också vara något helt annat.
Jag vet en häst där sadeln tenderar att åka bak, även om den ligger optimalt på ryggen, pga väldigt flack bröstkorg = inget som "stoppar" sadelgjorden. Där är det förbygel som gäller.
 

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
559
Senast: Silje
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 648
Senast: caballus
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
850
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej, köpte ett eksemtäcke till pållen ifjol, men det blev inte använt mer än nån gång då det sitter som det gör. Mössan ska ju fästas...
Svar
6
· Visningar
801
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Flytta eller ej?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp