Vad kan vara fel?

Det kan ta ca 1 år för kroppen att återhämta sig om ämnesomsättningen blivit påverkad pga oregelbundet eller bristfälligt ätande.

Det säger sig väl självt att du gör kroppen illa när du i flera år legat på svältdieter i olika grad.

1400 är väl knappast svält. Enligt tanitavägning har jag ett bmr på 1450 så med motion borde 1400 vara rätt lagom och ge viktnedgång (om än långsam).

Vlcd var i 10 dagar, sen gav jag upp (=inget önskat resultat, dvs viktminskning).
1200 låg jag på länge i och för sig, men det var samma visa där.. Vid svält borde jag väl ändå tappat vikt.
 
1400 är väl knappast svält. Enligt tanitavägning har jag ett bmr på 1450 så med motion borde 1400 vara rätt lagom och ge viktnedgång (om än långsam).

Vlcd var i 10 dagar, sen gav jag upp (=inget önskat resultat, dvs viktminskning).
1200 låg jag på länge i och för sig, men det var samma visa där.. Vid svält borde jag väl ändå tappat vikt.
Alltså kroppen är liksom ingen robot. Den reagerar inte alltid som man tycker att den borde göra.
1400 och 1200 kcal är jättelite! Det är solklart att du blir trött när du äter så lite.
 
Jo det går att testa.

Hur ska de kunna testa om jag har ett onormalt behov? Ligger man utanför referensramarna syns väl ingen brist.

@MiniLi tja kanske det. Men som sagt, tanitavägningen visade att mitt basbehov är ca 1450 (minns inte exakta siffran). Ligger jag högre går jag upp i vikt så jag tror nog det stämmer rätt bra.
 
Hur ska de kunna testa om jag har ett onormalt behov? Ligger man utanför referensramarna syns väl ingen brist.

@MiniLi tja kanske det. Men som sagt, tanitavägningen visade att mitt basbehov är ca 1450 (minns inte exakta siffran). Ligger jag högre går jag upp i vikt så jag tror nog det stämmer rätt bra.
Jag tänkte främst på att man kan se att du har dåligt upptag. Oavsett vilket så var poängen att man fortfarande kan ha brist även om man äter "bra" och/eller tillskott.
 
Hur ska de kunna testa om jag har ett onormalt behov? Ligger man utanför referensramarna syns väl ingen brist.

@MiniLi tja kanske det. Men som sagt, tanitavägningen visade att mitt basbehov är ca 1450 (minns inte exakta siffran). Ligger jag högre går jag upp i vikt så jag tror nog det stämmer rätt bra.
Jag skulle inte lita på vad tanitavägningen säger. Det är väl knappast ett vedertaget sätt att räkna ut näringsbehov.

Uppenbarligen funkar det dåligt eftersom du är så trött.
 
När min astma är dåligt kontrollerad och innan diagnos så mådde jag sådär. Blir samma igen i perioder jag blir sämre igen, brukar lätta hyggligt när jag kommer ihåg att ta vid behovsmedicinen.
 
Du ligger på kaloriunderskott tränar på det i flera år. Kroppen svarar nu inte på träning eller diet.

Rak fråga: väger du för mycket enligt norm eller endast enligt dig själv?

Enligt norm. 70 kg till 162 cm (inte jättemycket för mycket, men har fått höra från läkare att jag bör gå ner pga höftproblem).

Kroppen har aldrig svarat på diet. Träningsproblemen kom för ca 1 vecka sen.
 
Jag skulle inte lita på vad tanitavägningen säger. Det är väl knappast ett vedertaget sätt att räkna ut näringsbehov.

Uppenbarligen funkar det dåligt eftersom du är så trött.

Men som sagt, äter jag mer går jag upp i vikt så uppenbarligen stämmer det ändå.
 
Du kanske har Lipödem? Det ger extra vikt som är väldigt svårt att bli av med genom träning eller kost. Klassiska symptom är oproportionelig stor underkropp i förhållande till överkropp, tryckömhet över fettet och väldigt lätt att få blåmärken. Jag har fått den diagnosen och även om jag blev ledsen så är det en stor lättnad att veta att det inte är enbart mitt fel att jag se ut som jag gör.
https://www.intemittfel.se/ Är en blogg som skriver mkt om lipödem.
https://www.svenskaodemforbundet.se/lipodem/lipodem/ Svenska ödemförbundets information.
 
Du kanske har Lipödem? Det ger extra vikt som är väldigt svårt att bli av med genom träning eller kost. Klassiska symptom är oproportionelig stor underkropp i förhållande till överkropp, tryckömhet över fettet och väldigt lätt att få blåmärken. Jag har fått den diagnosen och även om jag blev ledsen så är det en stor lättnad att veta att det inte är enbart mitt fel att jag se ut som jag gör.
https://www.intemittfel.se/ Är en blogg som skriver mkt om lipödem.
https://www.svenskaodemforbundet.se/lipodem/lipodem/ Svenska ödemförbundets information.

Aldrig hört talas om! Ska läsa på om det. Får blåmärken väldigt lätt och har en rejäl bakdel.
 
Har svårt att se hur jag skulle ha näringsbrist och ändå gå upp i vikt?

Den hösten när mitt sköldkörtelproblem brakade iväg testade jag att bara dricka te på morgonen och inte äta något alls. Den veckan gick jag upp ett kilo precis som alla de andra veckorna. Gick upp 20 kg på ungefär lika många veckor.

Jag var vinglig - höll mig i bägge ledstängerna nedför trappor. Sov hur mycket som helst men var ändå trött och frös konstant. Hade ödem så ansiktet såg "köttigt" ut. Gick inte att ta tag och lyfta huden på kroppen pga ödem.
 
Jag mår inte bra. Någonting är fel. Jag har kontaktat läkare och fått en tid om ca två veckor. Är rädd att bli avfärdad som lat, bekväm eller bara otränad.

Det är lite diffusa symtom, som kanske inte alls har med varandra att göra.
Jag går inte ner i vikt trots diet (har testat allt från vlcd till 1400 kcal om dagen, går upp snarare än ner).
Jag har lite svårt att koncentrera mig, glömmer ofta saker.
På sista tiden har jag upplevt en orkeslöshet och träningsintolerans som jag aldrig varit med om innan. Mitt promenadtempo har gått från runt 13 min/km till 23 min/km och jag blir andfådd av det. Jag orkade inte bära flyttkartonger som jag själv packade och bar ut för ca 3 månader sen, de var för tunga helt enkelt. Jag blir trött i armarna av att moppa golv.

Jag tränar ungefär 3 gånger i veckan på gym och upplever samma sak där, jag orkar mindre och mindre ju mer jag tar i. Provade löpband och fick ge upp efter bara några få minuter, hela kroppen kändes som överkokt spaghetti och all energi försvann.

Vad kan det vara och vad kan jag göra?
Långsökt men jag har problem med nerver i kläm förmodligen vid axelområdet och har det senaste fått väldigt dålig kondition, andfådd för ingenting osv. Enligt fysioterapeuten så kan det bli så när nerver är i kläm och muskler osv inte fungerar som dom ska i området.

Så att gå till en fysioterapeut för att se så inga nerver är i kläm eller liknande är alltid en bra ide. Tydligen inte ovanligt när man jobbat mycket med tunga saker i stall osv. Jag ska göra en magnetröntgen på halsrygg och axlar nu snart, himla skönt om det är så "enkelt" att det är nerverna som spökar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
1 933
Senast: Katti
·
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 369
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 905
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp