Bukefalos 28 år!

Vad kan vara fel?

O

otur

Skriver under anonymt nick nu för att undvika skadeglada typer...

Hästar är inte elaka djur men ibland blir det bara helt helt fel.

Jag har letat efter medryttare till min häst pga studier och ikväll kom det ut en tjej för att provrida. Jag började med att visa hästen riden, hon var väldigt spänd och stel, tänkte inte så jättemycket på det eftersom vi höll till på en framridningsbana eftersom det hölls dressyrtävlingar på anläggningen. Avbröt utan att det hände något efter att ha travat något varv och gick till en annan ridbana där det var lugnt och öde.

Hästen är något lugnare men väldigt spänd i svängar och trippig i steget. får inte riktigt fram henne. hon går väldigt högt i form, brukar annars vara låg i formen och mjuk att rida. Hästen är 5 år och riden i ca ett och ett halvt år. I höger varv svänger halsen men inte bogen. en gång stannar hästen och halvreser sig innan vi kommer vidare när jag ska svänga. Visserligen vid utgången. I vänster varv känns hon bara väldigt stel och vill inte riktigt böja sig.

Medryttaren tar över efter att vi travat något varv som gått skapligt bra. hästen är inte som vanligt men känns ändå "snäll".
medryttaren skrittar något varv i höger varv, hästen spårar och hon försöker rakrikta på volt då hästen plötsligt reser sig 2 gånger. jag rider mycket med sätet och medryttaren drev ganska mycket med benen, men det är ingen ursäkt att göra på detta sätt. Detta är inte likt hästen! Medryttaren fortsätter och sätter igång i trav. hästen ser väldigt hög ut i fram och spänd. inte på ett nervöst laddat sätt som pigga hästar kan göra. formen är fortfarande ganska hög och ser stel ut. Hästen spårar väldigt och medryttaren svänger in på volt och hästen rent ut sagt exploderar. Hästen kastar sig rakt upp i luften som en helikopter. tjejen åker av och hästen fortsätter studdsa och far sedan iväg runt ridbanan bockandes som en galning innan någon får tag i den.

Tjejen bryter foten i fallet och blir hämtad med ambulans.:eek: Jag känner mig otroligt dum och känner nästan att det är mitt fel att det hände. :o:(

Under hösten hade vi väldiga problem. Hästen var lite istadig att rida. svår att svänga i höger varv. kunde stanna och sparka massor i ridhussargen om man gick på henne för mycket. drev man på med skänkeln svarade hon med att sparka bakut. Jag såg det som dumhet efter att veterinär hade böjdt ben och klämt på ryggen. fick endast attitydsproblem som diagnos denna gång. Samtidigt försvann mitt självförtroende i ridningen eftersom det gick så uselt och jag blev rent ut sagt livrädd för att rida när jag ibland inte ens fick upp hästen i trav utan att hon sparkade bakut.

I februari skickade jag iväg henne på tillridning hos min tränare då mitt självförtroende låg nere i skosulorna. jag vågade inte rida, inte ens den snällaste ridskole hästen. det gick bra på tillridningen och hästen kom hem igen. Vi tog det lugnt i början och jag fick tillbaka självförtroendet. Hela våren fram till sommarbetet gick det jättebra, tränade en gång i veckan och hon reds regelbundet och allt gick jättebra. Jag vågade rida igen och vi red mycket ute och på banan. Nu efter sommarbetet har det också gått jättebra. Blivit riden ca en månad och nu händer detta.

Folk jag pratade med tror att hästen kan ha ont i ryggen. Hon är inte halt vad som syns och hon ömmar inte när man trycker längs ryggraden men det kan ju vara något som bara uppkommer när hon måste samla sig och speciellt när hon ska gå rakt. För övrigt är hon världens snällaste i allt och har inte gjort så i den här omfattningen förut.

Sadeln är nyligen utprovad så den bör heller inte ligga illa.

Vad tror ni att det kan vara? Är det ren dumhet eller har hon ont någonstans? Kan tillägga att hon har väldigt svårt med höger galopp också. ibland byter hon i varje steg i bak , speciellt i svängar.

Har allt det här något samband?

Ska ringa kliniken och höra mig för. ville mest skriva av mig lite och se om någon annan har någon erfarenhet om vad det kan tänka sig vara för fel..

HJÄLP!!:cry:

blev väldigt långt, hoppas någon orkar läsa.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Att hästen "exploderar" som du beskriver det vid specifika moment tycker jag helt klart tyder på smärta. Kolla upp hästen ordentligt på klinik, gärna alla ryggkotor och muskler också. Smärta kan sitta på de mest lömska ställen.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Jag hade genast sluta rida , tagit hästen till klinik för genomgång och röntgen, om inget fel hittas, kan hon ha blivit felinriden, eller på nåt vis ridits fel,
 
Sv: Vad kan vara fel?

Jag tycker som Twiggy, det tyder på att det inte är ok.

Min häst gör likadant när hon har ngn stelhet. Jag har fått anpassa min ridning efter hästen. Blir hon sned- spårar inte så måste jag träna på avspändhet och lösgörande av bakben. Jag vet att jag sitter kvar så jag kan även pröva att galoppera loss henne men det lugnaste är faktist att få hästen avspänd och därefter jobba den.
Inte tvärt om.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Glömde skriva! Stackars dig och medryttare (om det blir något) och även din häst. Den är ju bara 5 år och borde få ha trevliga ridturer!

Men hästen är kanske för osäker än för att ha nya ryttare på ryggen. Låt henne gå ute dygnet runt istället när du inte kan rida. Eller det kanske du redan gör?
 
Sv: Vad kan vara fel?

Nu är jag inte speciellt bra på sjukdomar hos hästar, men har det utretts om hon har ks? Brukar inte detta yttra sig i smärtor vid samling? Jag kan mkt väl vara helt ute och cykla så rätta mig om jag har fel.

Skriver under anonymt nick nu för att undvika skadeglada typer...

Hästar är inte elaka djur men ibland blir det bara helt helt fel.

Jag har letat efter medryttare till min häst pga studier och ikväll kom det ut en tjej för att provrida. Jag började med att visa hästen riden, hon var väldigt spänd och stel, tänkte inte så jättemycket på det eftersom vi höll till på en framridningsbana eftersom det hölls dressyrtävlingar på anläggningen. Avbröt utan att det hände något efter att ha travat något varv och gick till en annan ridbana där det var lugnt och öde.

Hästen är något lugnare men väldigt spänd i svängar och trippig i steget. får inte riktigt fram henne. hon går väldigt högt i form, brukar annars vara låg i formen och mjuk att rida. Hästen är 5 år och riden i ca ett och ett halvt år. I höger varv svänger halsen men inte bogen. en gång stannar hästen och halvreser sig innan vi kommer vidare när jag ska svänga. Visserligen vid utgången. I vänster varv känns hon bara väldigt stel och vill inte riktigt böja sig.

Medryttaren tar över efter att vi travat något varv som gått skapligt bra. hästen är inte som vanligt men känns ändå "snäll".
medryttaren skrittar något varv i höger varv, hästen spårar och hon försöker rakrikta på volt då hästen plötsligt reser sig 2 gånger. jag rider mycket med sätet och medryttaren drev ganska mycket med benen, men det är ingen ursäkt att göra på detta sätt. Detta är inte likt hästen! Medryttaren fortsätter och sätter igång i trav. hästen ser väldigt hög ut i fram och spänd. inte på ett nervöst laddat sätt som pigga hästar kan göra. formen är fortfarande ganska hög och ser stel ut. Hästen spårar väldigt och medryttaren svänger in på volt och hästen rent ut sagt exploderar. Hästen kastar sig rakt upp i luften som en helikopter. tjejen åker av och hästen fortsätter studdsa och far sedan iväg runt ridbanan bockandes som en galning innan någon får tag i den.

Tjejen bryter foten i fallet och blir hämtad med ambulans.:eek: Jag känner mig otroligt dum och känner nästan att det är mitt fel att det hände. :o:(

Under hösten hade vi väldiga problem. Hästen var lite istadig att rida. svår att svänga i höger varv. kunde stanna och sparka massor i ridhussargen om man gick på henne för mycket. drev man på med skänkeln svarade hon med att sparka bakut. Jag såg det som dumhet efter att veterinär hade böjdt ben och klämt på ryggen. fick endast attitydsproblem som diagnos denna gång. Samtidigt försvann mitt självförtroende i ridningen eftersom det gick så uselt och jag blev rent ut sagt livrädd för att rida när jag ibland inte ens fick upp hästen i trav utan att hon sparkade bakut.

I februari skickade jag iväg henne på tillridning hos min tränare då mitt självförtroende låg nere i skosulorna. jag vågade inte rida, inte ens den snällaste ridskole hästen. det gick bra på tillridningen och hästen kom hem igen. Vi tog det lugnt i början och jag fick tillbaka självförtroendet. Hela våren fram till sommarbetet gick det jättebra, tränade en gång i veckan och hon reds regelbundet och allt gick jättebra. Jag vågade rida igen och vi red mycket ute och på banan. Nu efter sommarbetet har det också gått jättebra. Blivit riden ca en månad och nu händer detta.

Folk jag pratade med tror att hästen kan ha ont i ryggen. Hon är inte halt vad som syns och hon ömmar inte när man trycker längs ryggraden men det kan ju vara något som bara uppkommer när hon måste samla sig och speciellt när hon ska gå rakt. För övrigt är hon världens snällaste i allt och har inte gjort så i den här omfattningen förut.

Sadeln är nyligen utprovad så den bör heller inte ligga illa.

Vad tror ni att det kan vara? Är det ren dumhet eller har hon ont någonstans? Kan tillägga att hon har väldigt svårt med höger galopp också. ibland byter hon i varje steg i bak , speciellt i svängar.

Har allt det här något samband?

Ska ringa kliniken och höra mig för. ville mest skriva av mig lite och se om någon annan har någon erfarenhet om vad det kan tänka sig vara för fel..

HJÄLP!!:cry:

blev väldigt långt, hoppas någon orkar läsa.
 
Sv: Vad kan vara fel?

något är iallafall väldigt fel, men vad!? Vet ska komma ut nu i veckan och kolla hästen, får förhoppningsvis en remiss till kliniken för vidare utredning om det visar något.

Hur brukar symtom på kissing spine visa sig?
 
Sv: Vad kan vara fel?

Varför måste du ha remiss för att komma till klinik?
Det är ju inte mycket en vet kan se hemma i stallet. Jag tycker du kan ringa direkt och beställa tid på klinik för utredning, det hade jag gjort. Vet hemma är ju bara en extra, och förmodligen onödig utgift.
Känns som att det är röntgen av rygg som är det första att göra.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Tror som flera andra här, hästen har ont!

Var det sitter är omöjligt att säga, kräver ordentlig utredning på klinik.

Jag vet en häst som exploderade likartat efter hoppning. Hästen togs till klinik och den hade kotledsinflammation på alla fyra benen plus kissing spines.

Den var nyinköpt och hade precis gått igenom en veterinärbesiktning. Så den hade inte reagerat för när veterinären klämde och kände på ryggen, även jag själv klämde och kände på ryggen utan att få någon reaktion.

Var aldrig med vid besiktningen av hästen, så kunde aldrig se när veterinären gjorde böjprov (eller om det inte gjordes något). Men hästen hade ingen synbar (eller kännbar) hälta under ridning och longering (kan vara svårt att upptäcka när det är på flera ben samtidigt).
 
Sv: Vad kan vara fel?

har precis avbokat vet och vi åker in direkt istället. En person trodde att försäkringen inte skulle täcka om man begär röntgen utan remiss. Har kollat med försäkringsbolaget och det var inga problem, för vet. på kliniken lär säga samma sak om röntgen skulle behövas...

stackars pållen:(:cry:
 
Sv: Vad kan vara fel?

har precis avbokat vet och vi åker in direkt istället. En person trodde att försäkringen inte skulle täcka om man begär röntgen utan remiss. Har kollat med försäkringsbolaget och det var inga problem, för vet. på kliniken lär säga samma sak om röntgen skulle behövas...

stackars pållen:(:cry:

ja, stackare:cry: ett bra beslut att åka in direkt, lika bra, håll oss informerade om vad de säger på kliniken
 
Sv: Vad kan vara fel?

Mmm stackars pållen.
Men stackars "medryttare" också......
Fy f-n att bryta sig vid en provridning av någon annans häst.
Har du hört hur det har gått för henne/honom?

/J.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Vilken jobbigt problem, jag lider med er.
Tyvärr kan jag inte tro annat än att hon har smärta av en eller annan orsak på det du skriver.
Egen erfarenhet av veterinärer har väl gjort mig lite skeptisk, nu när hon är kollad av veterinär kan du väl testa ET eller massör? Det kan vara något så enkelt som ischiasnerven tex :idea:

Ta inte att någon säger att orsaken är lynnet, vad skulle hon ha för skäl att bete sig så? Nä, tjata tills ni hittar felet!
Jag håller tummarna för er!
 
Sv: Vad kan vara fel?

ajajaj...

Känner för dig! Förstår din ångest! Vill trösta dig!!! Försök tänka såhär: Det är en ung häst du har, att tjejen druttade i backen är inget du kan göra ngt åt. En vuxen människa tar alltid en risk när man hoppar upp på en häst frivilligt (små barn- föräldrar som tar risken.. ) Hon måste varit förberedd på risken, det måste vi alla vara jämt!

Hade en ungefär liknande händelse när min sköthäst skulle säljas, jag hade ridit in honom, inte mer, men när köparen kom vägde hon mkt mer än jag vilket hästen inte uppskattade (de är ju vanedjur) så han slänge av henne så hon bröt armen... träffade henne något år senare, då hade hon fortfarande inte hoppat upp. Men ibland måste man vara så "kall" att man inte anklagar sig själv. Alla gör vi val i livet, en del hoppar fallskärm andra rider unghästar, med det senare som den farliga sporten. Det är synd om henne men hon såg ju vad hästen gick för.

Jag hoppas så att du inte förlorar självförtroende igen. Det var inte ditt fel! Vi rider flyktdjur, inte robotar. Hoppas hästen mår bra, eller har en bra förklaring som går att åtgärda. Fortsätt kämpa! Våga ny medryttare! Lycka till! *sending happy thoughts*
 
Sv: Vad kan vara fel?

Har tänderna kollats? En kiropraktor kanske kan hitta nåt i rygg/nacke? Det är inte alltför ofta som sneda kotor syns bra på röntgen. Och som nån annan sa- kanske ischiasnerven?

Hoppas verkligen det löser sig!
 
Sv: Vad kan vara fel?

svarar alla

tack för ert stöd!

Tjejen som provred vill inte att jag ska ta åt mig av händelsen men det var ju ändå min häst hon red. Hon ska opereras i morgon och kommer behöva vara gipsad någon månad framöver sa hon idag. Hoppas på att det går bra så att hon inte får några men mer än en törn i självförtroendet.

Hästen kommer inte att ridas förän allt är utrett. Jag har pratat med 3 olika veterinärer + kliniken idag och alla tror att något är galet när jag berättade om de olika symtomen. Ex så svänger halsen men inte kroppen i höger varv. hon byter galopp i varje steg ibland med bakbenen i höger galopp.

Vi ska in på kliniken och göra en utredning på vad det kan vara. Vi hade liknande problem förra hösten men det "gick över", hon protesterade lite i svängar men gjorde inget dumt. Red mest på rakt spår och då gör hon inget.

Tänderna kollades för 2 månader sedan så dessa tror jag att vi kan utesluta. Lynnet är det inget större fel på inte i hantering iallafall.
 
Sv: Vad kan vara fel?

Usch så otäckt.

Jag kan inte ens gissa vad det är för fel på hästen men nog låter det som om något är fel i alla fall.

Vad gäller medryttarens skador så bör du kolla om du har en sådan där "incident" försäkring i din hästförsäkring. Vissa bolag lämnar nämligen ekonomisk ersättning till den som skadas av hästen och det skulle ju kunna kännas lite bra i alla fall om hon fick något litet plåster på såren...

Lycka till med hästen, jag hoppas verkligen att det inte är något allvarligt.
 
Sv: Vad kan vara fel?

kan ju sitta i musklerna eller vara vad som helst. Allt sitter ju ihop, kan ju bara vara sekundära problem som visas, för att utesluta sadeln kan du ju prova att se hur hon reagerar om du longerar både med och utan den samt hur hon reagerar när hon rids på volt.
 
Sv: Vad kan vara fel?

jag har inte agria till min häst så någon incident försäkring finns tyvärr inte. Vi använder oss av if.

Hon kan göra likadant när man tömkör henne. Longerar man så ställer hon sig inte i voltens riktning utan springer så som hon gjorde igår, böjd hals och rak kropp.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 206
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 452
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Solstig
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 686
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp