Vad kan vi göra för andra i Coronatider?

Ring och kolla om de har planer på att erbjuda hämtmat också?
Sett flera restauranger som normalt sett inte har hämtmat som gått ut med att de nu erbjuder take away.

Åhå! Då ska jag göra det imorgon. :) Kommer försöka köpa mer hämtmat än vanligt, men jag är så sällan inne i Uppsala så jag vet inte hur stor nytta det gör. Men många bäckar små kanske...
 
Stanna hemma. Gå inte på den där tillställningen. Träffa inte dina äldre släktingar. Håll avståndet till folk ute. Tråkiga grejer, helt enkelt. Handla på nätet istället, eller handla mer senare för att hjälpa upp ekonomin. Storhandla på udda tid i stället för att småhandla varje dag. Och tvätta händerna. Spara helt enkelt intensivvårdsplatserna till oss som jobbar i vården och inte kan stanna hemma, och/eller tillhör riskgrupper, så även om ni "kan ta en influensa" så var försiktiga.
 
Har fö diskuterat med stallkompisar att om det blir totalt karantän så ingen får åka till stallet, så löser jag och en till stallkompis den akuta skötseln (vi bor på gården). Fördel lösdrift är att det bara handlar om att kolla att hästarna är ok, att vattenkopparna fungerar och packa hösilage. Känns bra att kunna göra nåt iaf.
 
Håll inte på och undergräv förtroendet för våra experter och myndigheter, sprid inte en massa skit.
Håll inte på och sprid felaktigheter som våra myndigheter går ut med :angel:

Ja, jag var tvungen, för det har ju varit några saker nu. Numera när det kommer ny info så dubbelkollar jag den först. På senare tid så stämmer mer saker iaf.
 
Visa förståelse för att människor är rädda, men försök också vara en röst av resonlighet. Vi behöver inte att folk får panik - vi behöver att så många som möjligt förstår hur vi på bästa sätt tacklar en längre tid av förändring.
 
En kompis delade den här och jag hade tänkt skriva ut ett gäng, fylla i och lägga i brevinkastet i husen i mitt kvarter:

Coronahelp.jpeg
 
Handla, gör ärenden, städa åt era äldre anhöriga så vi i hemtjänsten kan nyttja den lilla personalstyrka vi har kvar till vårdande insattser.

Eftersom vi måste stanna hemma för minsta lilla förkylningssymptom så saknar min kommun 1/3 av personalen i nuläget med vikarier inräknade och många gör dubbelpass.

Samtidigt blir ju många varslade nu. Det bör finnas folk som behöver arbete. Kanske en och annan undersköterska som bytt bransch tidigare. Kan man locka tillbaka dem?
 
Jag tycker inte att folk behöver ha sån hysteri/panik att hamstra för flera månader. Vi är fler som behöver toapapper, alvedon, ipren.

Såg även ett inlägg på fb där det uppmanades att lämna handsprit till sjukhusen då de behöver det mer. Tvål och vatten kommer man riktigt långt på.
 
Skada dig inte, tänkt efter innan du gör något som kan vara lite riskfyllt, vården kommer ha nog att göra nu. Stå tex inte å balansera på nån stege för att huset ska målas, det kan vänta :)

Det där klurar jag lite på. Igår hoppade jag, vilket såklart är roligt, men mer riskfyllt än uteritter och dressyr. Kanske borde jag trappa ned ridningen lite och bara "mysrida" ett tag framöver? Stoet jag rider ska dessutom till hingst i maj, så hon behöver inte precis vara i tävlingskondition.

Samtidigt är det vansinnigt roligt att hoppa...
 
Idag har jag lärt mig att IRO Rescue-appen har utökat sin funktionalitet så att man kan ange om man är tillgänglig för att leverera förnödigheter till personer drabbade av Covid-19. Betalning sker via organisationen så ingen risk att någon part blir scammad. Supersmart tyckte jag!

Mer info online om hur man kan ansöka om hjälp: https://fikk.se/hjalp-till-drabbade-och-riskgrupper-covid-19
(Går både online och via telefon)
 

Liknande trådar

Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 312
Senast: _Elly_
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 444
Senast: Enya
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 178
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 360
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp