Vad kan vi göra för andra i Coronatider?

Se till att ordna med fullmakter till anhöriga äldre och i riskgrupper så ni kan hämta ut recept åt de på apoteket.
Gå ihop flera ifall någon blir sjuk lagom till nåt ska hämtas ut. Det går att fylla i 4 fullmaktstagare på samma blankett och det räcker med att ha leg till alla och till fullmaktsgivaren, alla måste inte med in på apoteket (om man kör pappersvarianten, det ska tydligen gå över nätet med bankid också). Fixade det åt min mormor igår, gick fruktansvärt smidigt så nu är det klart om någon medicin måste hämtas ut framöver.
https://www.ehalsomyndigheten.se/gl...llmakter/18-0975_22_fullmakt_privatperson.pdf
 
Samtidigt blir ju många varslade nu. Det bör finnas folk som behöver arbete. Kanske en och annan undersköterska som bytt bransch tidigare. Kan man locka tillbaka dem?

Kanske det. De kan ju ringa sin kommun och höra. Det stora problemet är dock brist på delegation. Det är inget som de fixar ut till nytt folk i ett naffs och hos merparten av vårdtagarna behövs någon form av delegation.
Men handla, städa, prommenera och övrig social tid hade gått att lösa så.
 
I kassan bredvid mig på Ica skällde en gubbe ut kassörskan för att hon inte hade Alvedon. Hon gömde de tydligen på lagret och var för lat för att gå och hämta. Hjälpte inte att hon upprepade att de inte hade några.

Jag blev utskälld för att vi tydligen inte hade rätt tvål... Vad nu "rätt" tvål är? Har vanlig standard för offentliga miljöer.

Så skäll och va inte otrevlig på servicepersonal!! Vi försöker hjälpa så gott vi ksm.
 
I kassan bredvid mig på Ica skällde en gubbe ut kassörskan för att hon inte hade Alvedon. Hon gömde de tydligen på lagret och var för lat för att gå och hämta. Hjälpte inte att hon upprepade att de inte hade några.

Jag blev utskälld för att vi tydligen inte hade rätt tvål... Vad nu "rätt" tvål är? Har vanlig standard för offentliga miljöer.

Så skäll och va inte otrevlig på servicepersonal!! Vi försöker hjälpa så gott vi ksm.

Fy fan på ren svenska :mad: Hade jag varit kund i närheten hade jag inte hållit käften (jag har morrat till vid tidigare tillfällen när kunden innan mig betett sig som ett svin).
 
I kassan bredvid mig på Ica skällde en gubbe ut kassörskan för att hon inte hade Alvedon. Hon gömde de tydligen på lagret och var för lat för att gå och hämta. Hjälpte inte att hon upprepade att de inte hade några.

Jag blev utskälld för att vi tydligen inte hade rätt tvål... Vad nu "rätt" tvål är? Har vanlig standard för offentliga miljöer.

Så skäll och va inte otrevlig på servicepersonal!! Vi försöker hjälpa så gott vi ksm.
Vad är det för fel på folk :mad:
 
Nu har jag varit och köpt bröd på ett lokalt bageri och sitter och väntar på min hämtmat. Förvånansvärt mycket folk i rörelse ändå. Men herregud vad det kliat i näsan under den korta tid jag rört mig bland folk. Har varit på väg att nysa två gånger, men lyckats hindra mig själv genom att tänka på annat. Jag är fullt frisk men verkar få nån slags mental sjukdom. :crazy:
 
Kom på tanken att stötta någon lokal restaurang med att handla takeaway till mig och min kompis med familj. Det har blivit mycket VAB för kompisen så även om det inte hjälper så mycket ekonomiskt precis så är det kanske värt något ändå (slippa laga mat t.ex).
 
Jag har anmält mig till att jobba inom äldrevården/vården om de behöver folk! Speciellt om skolor/dagis stänger kan det säkert behövas! Inväntar återkoppling där, de närmaste dagarna lär utvisa.

Det jag redan gör idag privat är att handla åt äldre i närområdet så att de ska slippa gå ut i onödan och bli smittade. Sen såklart att tänka på handhygienen och att inte bunkra så att det räcker åt alla.
 
Med tiden blir det som jag själv märkt ganska så ensamt och jobbigt att sitta i karantän så i den mån personen orkar så tror jag många uppskattar någon sorts mänsklig kontakt som i dessa tider bäst sköts via telefon. Jag klarar bara att prata kortare stunder men dom betyder mycket när man är helt isolerad som jag i singelhushåll, så ja, glöm inte bort dom som sitter ensamma hemma, visst är det trevligt med en påse mat utanför dörren men att få prata lite, få höra någons röst och få lätta sitt hjärta betyder också väldigt mycket.

Jag ser till att ringa min 95 åriga farfar lite oftare nu.
 
Köp lokalt producerad mat, jag vet tyvärr flera småproducenter som måste varsla. Då pratar vi företag med 1-5 anställda som brukar gå lite back nu första kvartalet på året men tyvärr i år är katastrof pga restauranger inte köper som de brukar.
 
Blev take-away på thai-stället idag igen till lunch, tomt där medans parkeringen på ICA - Maxi var smock-full :confused:. Blir lite orolig för att favvo-stället ska gå i konkurs om det fortsätter så här..
Ska kolla med grannarna om de behöver hjälp med att handla, vi bor ju rätt avsides så känner de sig krassliga så blir det rätt mycket omväg för släktingar och bekanta att hjälpa dem.
 
Åt ute både på lunchen och middagen idag. Tunt med folk på bägge ställena. Nu blir jag hemma en vecka (frisk) men ska åtminstone försöka ta en sväng till lokala pizzerian och lilla lanthandeln. Vill ju gärna ha kvar dessa på cykelavstånd (måste skaffa cykel...).
 
Det stora problemet är dock brist på delegation. Det är inget som de fixar ut till nytt folk i ett naffs och hos merparten av vårdtagarna behövs någon form av delegation.
Fast behöver de med delegation inte göra någonting annat än att åka och ge mediciner, torde det ju fungera rätt så bra ändå.

Sen är det synd att det inte går att samordna så att alla som klarat utbildningen från apoteket kan dela medicin inom en kommun eller ett område. Då hade det ju funnits många fler som kan dela, även om de inte jobbar inom äldrevården.
 

Liknande trådar

Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 314
Senast: _Elly_
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 508
Senast: Enya
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 268
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp