Vad kan vi göra för andra i Coronatider?

Fast behöver de med delegation inte göra någonting annat än att åka och ge mediciner, torde det ju fungera rätt så bra ändå.

Sen är det synd att det inte går att samordna så att alla som klarat utbildningen från apoteket kan dela medicin inom en kommun eller ett område. Då hade det ju funnits många fler som kan dela, även om de inte jobbar inom äldrevården.

I en storstad där gåturer är möjliga kan man arbeta utan delegation. Hos oss är det omöjligt då vi måste ta oss till vårdtagarna med bil. Bilarna nyttjas maximalt och det går inte att undvara bilar till enbart delegationsfria turer. Det är för liten del av vårt arbete.
Ca 70% av våra vårdtagare har någon form av delegering eller förflyttning. Utöver förflyttningar som kräver utbildning att få genomföra så är det delegering på insulin, medicin, kateterspolning, rikning och viss rehab.
 
Skulle ha bjudit kompisen med familj på restaurangmat idag men de har hosta och ska inte träffa folk. Bestämde mig för att i vart fall handla åt mig själv.

45 minuters väntetid. Inte fullsatt men i mina ögon absolut minst halvfullt. Antingen vill många stötta restaurangen eller så är folk inte så oroliga :). (Folk ser ut och låter friska också.)
 
Skulle ha bjudit kompisen med familj på restaurangmat idag men de har hosta och ska inte träffa folk. Bestämde mig för att i vart fall handla åt mig själv.

45 minuters väntetid. Inte fullsatt men i mina ögon absolut minst halvfullt. Antingen vill många stötta restaurangen eller så är folk inte så oroliga :). (Folk ser ut och låter friska också.)
Vi har haft två dagar med normala försäljningssiffror! :bump: Inte så många sittande gäster utan mest take away. Vi jublar och håller tummarna för helgen.
Gästerna har varit fantastiska och förstående.
 
Var och åt idag på restaurang och det var en hel del folk där som satt och åt och massor av takeaway. Tror jag räknade till fem foodorabud på den timmen jag var där och minst lika många som kom in själva och hämtade takeaway. När jag gick förbi en annan restaurang på vägen hem så var det nästan fullt. Känns glädjande faktiskt.

Fast Göteborg har ju drabbats väldigt hårt ändå i restaurangbranschen Avenyfamiljen som äger 14 ställen i Göteborg och som har både nattklubbar, cafeer och restauranger har sagt upp all personal efter förhandlingar med facket. Sen stänger Volvo alla sina fabriker dock är väl de anställda "bara" permitterade med sänkt lön tror jag, Stena line har varslat 950 anställda. Folkets hus biografer har stängt (tre stycken) och många, många fler är varslade inom hotellbranschen och även på Svenska mässan.Även handeln krisar ju stort. Hur ser det ut i övriga landet? Det är skrämmande hur fort det går nu tycker jag och själv ställer jag mig tveksam till om handeln kommer att resa sig igen av egen kraft med tanke på att de redan har knivskarp konkurrens från internethandeln.
 
Senast ändrad:
Vi har möjlighet att ha våra småbarn hemma så den äldsta som går på förskola är hemma, den yngre är redan hemma.
Vi handlar inte i onödan
Går inte på kalas
Träffar inte äldre släktingar (inga äldre för den delen)
Tvättar händer mycket
Tar inte på hantag med händerna, trycker inte med fingrarna på pinkoder
Beställer saker på nätet istället för gå och handla i butik
Tar inte med barnen och handlar mat
Åker inte till simhallen (som innan en gång i veckan)
Gör säkert mer men vi har ju tio hästar hemma, egen gård och våren på gång så det verkligen inte nån nöd på oss :)
 
Jag som älskar att gå på spelningar har biljetter till flera som nu har skjutits upp. Nick Cave skjuter fram turneringen till i höst, 23 till spelar i september, Hasslöfestivalen väntar med artistsläpp. Nästa helg är det Sator trio men jag förutsätter att det också ställs in.

Vad kan man göra för att stödja kulturarbetare som nu förlorar sina inkomster?
 
Är lite dålig på att hålla kontakten med äldre släktingar, vi ses mest på födelsedagskalas och så. Skickade iväg ett mail till mormor med lite bilder och hon blev så glad, vet att hon är väldigt orolig just nu.

Så i alla fall kom jag på idén att vi ska göra ett "påsk-kort" a la julkortsstil med dottern och de av djuren som kan tänkas ställa upp. Och skicka som vykort (PostNords "riktiga vykort"-app är faktiskt riktigt bra!) till diverse släktingar som vi inte kommer kunna träffa i påsk. Brukar alltid vara uppskattat med riktig post, så jag hoppas verkligen att det kan muntra upp lite :)
 
Nu har jag varit och ordnat en matkasse till grannarna, de gillar jordärtskockor så jag skickade med lite egenodlade sådana och övervintrad purjolök att kalasa på.

På torsdag öppnar den lokala fiskaffären för säsongen, med gott om takeaway-erbjudanden. Inte exakt lika charmigt som att sitta med utsikten mot havet men jag planerar att handla hem en del godsaker i alla fall.

Och så har jag stödköpt ett par "låtsasbiljetter" till det slutspel i hockey som nu skulle ha börjat och orsakat en sällan skådad folkfest i hela Ängelholm och nordvästra Skåne, en solig och vacker vårdag. Jag orkar fan knappt tänka på hur stämningen skulle ha varit på den matchen och allmänt i staden, om allt hade varit som vanligt. :cry:
 
Sluta bunkra, Inte glömma bort att leva - med det menar jag att man självklart ska stanna hemma vid minsta sjukdomssymtom, värna om riskgrupperna osv. Men Är man fullt frisk så gå ut - beställ hämtmat från dina lokala matställen, låt landet leva och blomstra, istället för att drunkna i panik och kollaps.

Har en vän från Iran som är chockad över svenskarnas beteende. När hon levde i krig kunde man fortfarande hitta toalettpapper i butikerna, kanske vattnet stängdes av och man fick knalla några extra km för vatten. När de fick en allvarlig sjukdomsepidemi (minns ej vad), hjälptes de åt men lät inte samhället dö ut.

Med andra ord. Ha ett sunt tankesätt, och värna om de utsatta samt alla småföretag - men glöm inte att leva.
 
Min ena pensionärsgranne med nedsatt hälsa har till sist fattat allvaret och låtit mig handla åt hen idag! :banana: Favvokaffet var tydligen slut och så kan vi inte ha det. Nu hoppas jag bara att den andra (ännu äldre med hjärtfel) också kan tänka sig det. Jag la en lapp åt hen i brevlådan med påminnelse att jag gärna handlar åt hen om jag och barnen är friska bara.
 
@Twihard håller med dig i vartenda ord du skriver. Jag lever som vanligt har inga symptom. Tvättar händerna lite oftare än annars och träffar inte äldre personer. En sak gör jag annorlunda jag går och äter oftare på restaurang än annars. Eftersom jag har ekonomisk möjlighet till det så är det mitt sätt att bidra till att inte samhället ska dö. Har också varit och handlat lite kläder.
 
@Twihard håller med dig i vartenda ord du skriver. Jag lever som vanligt har inga symptom. Tvättar händerna lite oftare än annars och träffar inte äldre personer. En sak gör jag annorlunda jag går och äter oftare på restaurang än annars. Eftersom jag har ekonomisk möjlighet till det så är det mitt sätt att bidra till att inte samhället ska dö. Har också varit och handlat lite kläder.

Jag har tänkt köpa utkörd mat någon dag. Äter sällan ute, men jag tänker att nu när mina sport-arrangemang blir inställda kan jag ju lägga de pengarna där istället...
 

Liknande trådar

Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 314
Senast: _Elly_
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 504
Senast: Enya
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 260
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 434
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp