Vad kan vi göra för andra i Coronatider?

chiliconcarne

Trådstartare
Inspirerad av en grupp på Facebook.
Hur kan vi göra för att underlätta för olika yrken som blivit hårdare belastade nu?
Vad kan vi göra för att göra det lättare för personer som tillhör riskgrupper?
Vad kan vi göra för att hålla ekonomin igång istället för att bara se på när många företag drabbas och folk blir arbetslösa?
 
Sluta trängas i mataffärer och gå och hämta take away på thai-stället (eller annanstans) istället.. Du stöder restaurangerna och löper mindre risk att bli smittad jämfört med att trängas med 200 pers på Ica Maxi :angel:. Sen så finns det såklart de som inte har råd med den lyxen men med tanke på att det sett ut att vara lönehelg nu i helgen gällande bilar på stormarknaderna så hade de haft råd att köpa hämtmat istället för att proppa skafferiet fullt med äckliga saker de troligen aldrig kommer äta.
 
Ge fan i att sno handsprit från sjukhusen men sprita gärna händerna när du är här. Avboka ej akuta besök om du eller någon i din familj visar symptom. I Region Skåne råder besöksförbud - vi nekar alla anhöriga som inte är nödvändiga. Låt bli att ta i saker och hosta/nys i armvecket.

/Logoped
 
Jag tycker förutom självklara saker som att skydda de äldre och åka och handla åt dem nu framöver iom de nya direktiven, att bland det viktigaste kommande månader när vi kommer leva med det här, är att bemöta människor som människor och inte börja titta snett eller bete sig som skit mot andra pga smittan.
Jag var och handlade i helgen på gallerians ICA och mötte på vägen ut ur själva gallerian en asiatisk man i 50-års åldern. Han gick längsmed väggen, och såg ut som han inte ville synas, när jag log mot honom och nickade när vi möttes så sken han upp och såg så oerhört lättad ut . Det har stannat kvar hos mig .... Helt fruktansvärt att folks rädslor sträcker sig så långt att man börjar titta snett och sky andra individer osv 😔
 
Senast ändrad:
Jag tycker förutom självklara saker som att skydda de äldre och åka och handla åt dem nu framöver iom de nya direktiven, att bland det viktigaste kommande månader när vi kommer leva med det här, är att bemöta människor som människor och inte börja titta snett eller bete sig som skit mot andra pga smittan.
Jag var och handlade i helgen på gallerians ICA och mötte på vägen ut ur själva gallerian en asiatisk man i 50-års åldern på vägen ut. Han gick längsmed väggen, och såg ut som han inte ville synas, när jag log mot honom och nickade när vi möttes så sken han upp och såg så oerhört lättad ut . Det har stannat kvar hos mig ....

Går inte att trycka rätt gilla på den, helt vidrigt att folk ska behöva känna sig så utsatta men bra av dig..
 
Håller med om att inte trängas med fruktansvärt många människor i matbutikerna (själv ska jag sluta klämma på tomater och avokado :angel:) plocka inte på varorna för att sedan lägga tillbaka dem igen. Stå inte som packade sillar. Lokala FB grupper för att hjälpa äldre och andra i riskgrupper att handla är ett jättebra imitativ.

Håller med om hämtmat om man har råd hjälper lokala restauranger. Antagligen får jag också onda blickar som adopterad från Korea men eftersom jag ändå inte ser mycket så missar jag dom antagligen.

Positivt: plats på kollektivtrafiken även i rusningstider ;)
 
Går inte att trycka rätt gilla på den, helt vidrigt att folk ska behöva känna sig så utsatta men bra av dig..

Ja alltså tilläggas ska att jag faktiskt nickar och ler allmänt när jag möter någon nära som man har ögonkontakt med, jag tillhör en generation som nog i stort blev upplärd att man gör så, plus att jag bott så många år i USA där det är norm. Så jag gjorde ju inte det specifikt för denne person, men det blev så fruktansvärt uppenbart liksom att han gick där och kände sig trängd när jag såg hur den lilla nickningen och det snabba leendet förändrade hans uttryck helt.... 😞
 
Handla, gör ärenden, städa åt era äldre anhöriga så vi i hemtjänsten kan nyttja den lilla personalstyrka vi har kvar till vårdande insattser.

Eftersom vi måste stanna hemma för minsta lilla förkylningssymptom så saknar min kommun 1/3 av personalen i nuläget med vikarier inräknade och många gör dubbelpass.
 
Jag är sugen att äta på pinchos, men det är ju ingen hämtmat där. :( Får välja nåt annat ställe att köpa mat från istället.
 
image0.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: _Elly_
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 934
Kropp & Själ Gifar, snurrande bilder, saker som rör sig i en bild osv. Jag vet faktiskt inte vad det kallas men jag tänker att alla som har sociala...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp