Bukefalos 28 år!

Vad kommer det att kosta?

Fiorano

Trådstartare
Vi är på gång och letar hus men jag tycker det är så himla svårt att räkna på vad det faktiskt kommer att kosta. Vi letar inom ett område där det inte är så hutlösa priser direkt. Det vi spanat på nu (och som båda är helt kära i) kommer troligen gå för runt miljonen. Då är det dock en massa som måste göras med att dra in vatten, brunn är borrad men det är inte inkopplat, avloppet är inte godkänt men det finns enkammarbrunn. Jag räknar med att det kommer att kosta mellan 100-150' att fixa detta. Men det jobbiga är att jag inte riktigt vet! Så här på allsmäktiga Buke måste någon ha fixat med sånt här-kom gärna med mardrömsexempel :D!

Vi måste också fixa lite till hästarna med ett par boxar, troligen dra vatten till stallet (vet iofs inte om det är gjort), få upp en massa staket och helst en liten 20x40-bana, gårdsplan behöver grusas och fixas. Så typ 100' till där (lågt räknat, blir lite budgetbygge). Och så måste badrummet renoveras, inte heller helt säker på hur mycket som exakt måste göras, men säg 100' till högt räknat.

Går det att baka in alla dessa kostnader utöver själva huspriset i ett huslån? Känner att jag har pinsamt dålig koll :o. Otroligt svamlig tråd dessutom :p.
 
Nytt avlopp ca 50-60 tusen.
Ridbana 20X40 om den är välgjord, ca 200 tusen.
Badrum, minst 1000kr/kvadratmeter.
Dra in vatten i huset - jättedyrt för ledningar behöver fixas både hit och dit inom huset (bad/duschrum, kök et c).

Borde gå att belåna fastigheten för det, men bankerna har ju en del regler för hur de får låna ut till vem.
 
Vi är på gång och letar hus men jag tycker det är så himla svårt att räkna på vad det faktiskt kommer att kosta. Vi letar inom ett område där det inte är så hutlösa priser direkt. Det vi spanat på nu (och som båda är helt kära i) kommer troligen gå för runt miljonen. Då är det dock en massa som måste göras med att dra in vatten, brunn är borrad men det är inte inkopplat, avloppet är inte godkänt men det finns enkammarbrunn. Jag räknar med att det kommer att kosta mellan 100-150' att fixa detta. Men det jobbiga är att jag inte riktigt vet! Så här på allsmäktiga Buke måste någon ha fixat med sånt här-kom gärna med mardrömsexempel :D!

Vi måste också fixa lite till hästarna med ett par boxar, troligen dra vatten till stallet (vet iofs inte om det är gjort), få upp en massa staket och helst en liten 20x40-bana, gårdsplan behöver grusas och fixas. Så typ 100' till där (lågt räknat, blir lite budgetbygge). Och så måste badrummet renoveras, inte heller helt säker på hur mycket som exakt måste göras, men säg 100' till högt räknat.

Går det att baka in alla dessa kostnader utöver själva huspriset i ett huslån? Känner att jag har pinsamt dålig koll :o. Otroligt svamlig tråd dessutom :p.
En hel del är beroende på vad ni gör själva.
När vi var i farten så skaffade vi en lastbil då exet hade lastbilskort. Mycket av gruset hämtades med den istället för att kosta på transport. Grus är billigt, transport dyrt. Transport av leca och cement gjordes också med egna lastbilen.
Vi byggde också det mesta av stall och ridbana själv med lån av maskiner och eget virke från egen skog. Vi hade tillgång till en traktorgrävare som vi lånade av exets far. Den sparade in massor. Elen fixade vi själva eftersom han är elektriker.

Vi kom väldigt billigt undan.

Den andra extremen är att leja för absolut allt, inte bara det så måste göras av proffs. Då kan det bära iväg alldeles väldeliga.
 
Ridbanan beror ju helt på marken. Jag har en sandblandad markbit där det alltid är torrt. Hade ridbana där i 10 år. Funkade suveränt utan någon som helst preparering. Det stall jag red i som tonåring hade också en stor ridvolt där inget gjordes på 25 år. Deras stora ridbana tror jag dom la sand på en gång i ett surt hörne. Ponniesarna försökte gena på insidan där sen i något år för det gick tungt...hade nog varit bättre att jämna ut det hörnet än att bygga på mer.
 
Ja, spontant känns allt väldigt lågt räknat. Om banken tror på en och man har god grundekonomi kan man ofta få ta ett blancolån på kortare tid för byggkostnaderna. När renoveringarna är klara värderas huset om och då är förstås tanken att man ska kunna betala tillbaka blancolånet med hjälp av ett vanligt huslån på den högre värderingen.
 
Jag har gjort nästan allt du frågar efter när det gäller huset.
avlopp,bädd,grävning från hus o ut,inkl grävning o planering av gårdsplan o vägarna ut.
72500:- inkl moms
All el bytt i hela huset ca 70000
helt nytt vatten i hela huset (skrotade det gamla helt) toa nere,badrum uppe ,kök nere
ca 55000:- fanns inte varken toa eller badrum i huset.
Badrummet tror jag är uppe i ca 70000 då är badkar o andra badrumsmöbler inräknade,inkl vägghängd toa.
 
För övrigt så kan du nog dubbla alla kostnaderna. Det är dyrt att ha hus och man räknar alltid för lågt. ALLTID. Har aldrig hört om någon som klarat sig i budget.
Amen till det... :crazy:

Sen beror ju alla priser på var i detta land man bor (då tänker jag på att hantverkare tar väldigt olika pris och att det på många ställen inte finns "billiga bygg-boden" att handla på), om man tänker göra något själv, vilka krav man har osv... :angel:
 
Vi har lyxen att min man jobbar med grävning och borrning så allt sånt kommer vi väldigt billigt undan. Har även elektriker inom familjen som bonus :).

Som det ser ut har huset varit fullt beboeligt i nuvarande skick.
 
Allt beror ju på om huset har ett kommande värde i det ni gör som gör att det går att belåna eftersom det kommer bli en standardhöjning
Men ökat värde med det ni behöver låna tror jag säkert det blir.
Gör bara inte misstaget att riva allt på en gång.
Börja med måstesakerna som de du räknat upp.
Renovera inne det kan man ta pö om pö sen så länge allt funkar :)
 
Vårt avlopp kostade i våras 115 000, bara grejerna kostade 78 000!! Dock har vi hög skyddsnivå och rellativt grunt så valde smidigaste lösningen för att slippa spränga men endå! Vi fick bra pris...

Sen kostase kommunen och lite sånna tillståndsgrejer 10 000

De blir alltid så mycket dyrare än man tror!!
 
De bästa är att låta en för banken godkänd mäklare värdera huset och ge ett riktpris för vad de kommer vara värt efter fix, sedan kan ni ta ett blancolån/ renoveringslån och i takt med att renoveringen blir klar så kan ni värdera om och baka in renoverings lånet i huslånet :-)
 
Vårt avlopp kostade i våras 115 000, bara grejerna kostade 78 000!! Dock har vi hög skyddsnivå och rellativt grunt så valde smidigaste lösningen för att slippa spränga men endå! Vi fick bra pris...

Sen kostase kommunen och lite sånna tillståndsgrejer 10 000

De blir alltid så mycket dyrare än man tror!!
10 000????? :eek::wtf: Här kostar tillståndet 3250kr
 
Vi är på gång och letar hus men jag tycker det är så himla svårt att räkna på vad det faktiskt kommer att kosta. Vi letar inom ett område där det inte är så hutlösa priser direkt. Det vi spanat på nu (och som båda är helt kära i) kommer troligen gå för runt miljonen. Då är det dock en massa som måste göras med att dra in vatten, brunn är borrad men det är inte inkopplat, avloppet är inte godkänt men det finns enkammarbrunn. Jag räknar med att det kommer att kosta mellan 100-150' att fixa detta. Men det jobbiga är att jag inte riktigt vet! Så här på allsmäktiga Buke måste någon ha fixat med sånt här-kom gärna med mardrömsexempel :D!

Vi måste också fixa lite till hästarna med ett par boxar, troligen dra vatten till stallet (vet iofs inte om det är gjort), få upp en massa staket och helst en liten 20x40-bana, gårdsplan behöver grusas och fixas. Så typ 100' till där (lågt räknat, blir lite budgetbygge). Och så måste badrummet renoveras, inte heller helt säker på hur mycket som exakt måste göras, men säg 100' till högt räknat.

Går det att baka in alla dessa kostnader utöver själva huspriset i ett huslån? Känner att jag har pinsamt dålig koll :o. Otroligt svamlig tråd dessutom :p.

Många bra råd har du fått...

Utav allt det du räknar upp, så skulle jag vänta minst en växtsäsong, helst två, med att bygga ridbanan, om det inte är oerhört självklart att det bara finns en enda möjlig placering för denna.

Både för att lära sig marken på det nya stället, men också för att "bo in sig" avseende stall och hagar, ridvägar, bra gångvägar och (bil-traktor-) körvägar, eventuella störningar med grannar, hur marken dränerar runt omkring, vindriktningar och allt möjligt annat.
Det blir så tokigt, om ridbanan finns på "fel" ställe helt enkelt, eller i "fel" vädersträck. Det är ju inte något man flyttar på så där enkelt precis.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 500
Hemmet Om man köper en stuga utan el och vatten, vad får man räkna med för kostnader? Ungefär. I så fall lägga ner trekammarbrunn, borra egen...
2 3
Svar
49
· Visningar
22 618
Senast: MissFideli
·
Hemmet Vi ska flytta vårat kök till en annan del av huset och nu funderar jag på vad det kan kosta att ta hit hantverkare som drar ny kabel för...
Svar
2
· Visningar
5 264
Senast: Qodrofenia
·
Hästmänniskan Jo. I början av sommaren fick jag reda på att granngården där vi lånar bete var till salu. MEN att vi skulle få ha betet där tom...
Svar
5
· Visningar
1 399
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp