Vad kommer du INTE att gå tillbaka till att göra när pandemin är över?

Samlar man ihop det tror jag 3+2 skulle funka bra i den verksamhet jag har erfarenhet av. 3 dagar hemma, 2 på kontoret. Med tanke på att pendling och resor skapar ineffektivitet kan nog det hela bli en vinst för många företag och arbetstagare.

Sen funkar det inte för alla - vissa måste vara på kontoret 100% eftersom deras arbetsuppgifter ser ut på det sättet. Men för min avdelning ser inte 3+2 ofördelaktigt ut.

Jag tänker också att - förutom alla positiva delar det kan ge för personens möjlighet att styra sitt arbetsliv osv - att det skulle ge både pluspoäng för arbetsgivaren om man tänker ur en miljösynpunkt. Om arbetsgivaren kan säga att de sänker sina miljöutsläpp/miljöpåverkan tack vare att personalen inte behöver åka bil till jobbet 5 dagar i veckan (för något som kan göras hemma) så är ju det sjukt bra både ”på pappret” och i verkliga livet.

Jag tänker också att en valmöjlighet mellan 5 (för dom som på ett eller annat att vare sig vill eller kan jobba hemma) till minst 2 arbetsdagar på kontoret hade utvunnit det optimala för alla parter, både arbetsgivare och anställda.
 
Jag kommer inte besöka stora köpcentrum utan faktiskt gynna de mindre lokala handlarna istället. Vilken service jag har mött i grannsamhället. Hittat den bästa skoaffären ever under pandemin och även en superhärlig klädaffär!

Jag önskar att jag kunde säga samma. Inte att de inte är trevliga i butikerna i stadskärnan. Men de har ju så dåliga öppettider! Här i stan har de bara öppet på lördag förmiddag på helgerna. Jag jobbar måndag-fredag och åker aldrig och shoppar då. Så på lördagar efter lunch och på söndagar är det bara köpcenterna som har öppet. På lördagmorgonar stressar jag inte iväg för att hinna shoppa innan de stänger.
 
Jag tänker också att en valmöjlighet mellan 5 (för dom som på ett eller annat att vare sig vill eller kan jobba hemma) till minst 2 arbetsdagar på kontoret hade utvunnit det optimala för alla parter, både arbetsgivare och anställda.
Ja hjälp vad jag har minskat mina bilkostnader! Jag kommer att sikta på 2 dagar i veckan på jobbet, och tima dem med när jag kan sova hos särbon så att jag bara behöver åka en vända. Sen går det ju inte alltid, om det är saker som händer på plats som jag måste vara med på osv, men som standard känns det som ett bra upplägg. Min chef är med på det, hon kommer att jobba hemifrån ännu större del av tiden.

Mitt största problem är egentligen bristen på vettig arbetsplats hemma. Något som jag hoppas löser sig genom husköp (om bara alla kan sluta vilja flytta ut på landet och bjuda galna summor).
 
Jag önskar att jag kunde säga samma. Inte att de inte är trevliga i butikerna i stadskärnan. Men de har ju så dåliga öppettider! Här i stan har de bara öppet på lördag förmiddag på helgerna. Jag jobbar måndag-fredag och åker aldrig och shoppar då. Så på lördagar efter lunch och på söndagar är det bara köpcenterna som har öppet. På lördagmorgonar stressar jag inte iväg för att hinna shoppa innan de stänger.

Här är det service utan dess like. Man kan få boka "egentid" mm :)
 
Jag kan faktiskt inte se några fördelar alls med pandemin, och min situation har förändrats ganska lite sett till vardagen. Jag handlar som vanligt och jobbar som vanligt, mina yrken kräver att jag är på plats för det mesta. Jag kommer kunna jobba hemifrån lika mycket efter som innan. Om jag ska välja en punkt så är det att fortsätta ha föreningsmöten digitalt. Det är alldeles för många som pratar en massa strunt på fysiska föreningsmöten.

Jag tror för övrigt att det nog kommer bli knepigt om några vill ta i hand (jag tillhör skaran som vill hälsa på var och en på ett tydligt och fysiskt sätt) träffar den som inte vill det. Ska jag stå där med handen i luften och mötas av en viftning?
 
Jag kan faktiskt inte se några fördelar alls med pandemin, och min situation har förändrats ganska lite sett till vardagen. Jag handlar som vanligt och jobbar som vanligt, mina yrken kräver att jag är på plats för det mesta. Jag kommer kunna jobba hemifrån lika mycket efter som innan. Om jag ska välja en punkt så är det att fortsätta ha föreningsmöten digitalt. Det är alldeles för många som pratar en massa strunt på fysiska föreningsmöten.

Jag tror för övrigt att det nog kommer bli knepigt om några vill ta i hand (jag tillhör skaran som vill hälsa på var och en på ett tydligt och fysiskt sätt) träffar den som inte vill det. Ska jag stå där med handen i luften och mötas av en viftning?

"Jag tar inte i hand, men trevligt att träffas." med en hövlig nickning brukar göra att man slipper.
Men ja, det tillförde så många tillknäppta stämningar och sneda blickar att jag till slut började tvinga mig själv att ta i hand, hur vedervärdigt jag än finner det. 🥶😱
Ska nog prova att bara räcka fram armbågen istället, i coronahälsning. Det besparar mig att ta i hand men är ändå typ accepterat. I alla fall just nu. :p
 
"Jag tar inte i hand, men trevligt att träffas." med en hövlig nickning brukar göra att man slipper.
Men ja, det tillförde så många tillknäppta stämningar och sneda blickar att jag till slut började tvinga mig själv att ta i hand, hur vedervärdigt jag än finner det. 🥶😱
Ska nog prova att bara räcka fram armbågen istället, i coronahälsning. Det besparar mig att ta i hand men är ändå typ accepterat. I alla fall just nu. :p

Och jag som tycker att det är den mest fåniga uppfinningen någonsin. Jag har inte vid något tillfälle gjort detta under pandemin då man ju också bör nysa och hosta i armvecket....blä.

Man är ju närmare då också och det känns väldigt mycket mer intimt, enligt min uppfattning.
 
Och jag som tycker att det är den mest fåniga uppfinningen någonsin. Jag har inte vid något tillfälle gjort detta under pandemin då man ju också bör nysa och hosta i armvecket....blä.

Man är ju närmare då också och det känns väldigt mycket mer intimt, enligt min uppfattning.
Mja, i mitt fall är det inte en intim grej. Jag kan ge en kram i hälsning om någon föredrar det. Men jag vill inte ta i hand.
 
Lite spinoff på tråden om vad vi skulle göra om pandemin tog slut idag. Vad har du gjort som du inte skulle gå tillbaka till att göra? Vad har du inte saknat? Vad har varit en lättnad att slippa?

För egen del vet jag faktiskt inte om jag någonsin vill se insidan av ett köpcentrum igen - något så andefattigt och tråkigt som att tillbringa en förmiddag med shopping, det kan jag faktiskt inte tänka mig! Så skönt det har varit (och är) att "inte kunna"!

Och jag saknar inte jobbresor - vill aldrig mer sätta mig i ett flygplan 06.40 till Frankfurt igen. Eller någon annanstans som jag inte valt själv. Den delen av mitt jobb ska jag nog faktiskt försöka undvika för alltid. Eller byta jobb!

Dessvärre kommer inte promenaden ner på staden och ta en öl för att stödja näringen inte längre ses som en samhällsviktig insats. Den samhällsviktiga insatsen försvinner. Ölen blir kvar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 776
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 541
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp