Vad kommer du INTE att gå tillbaka till att göra när pandemin är över?

Ni som inte tänker jobba på kontor framöver, är er arbetsgivare ok med det?
Kulturen där jag arbetar har varit att alla ska vara inne (det har inte gällt mig så mycket då jag har en ”friare” roll på många sätt, men mig passar det att vara inne så jag har oftast varit där ändå). Nu börjar det svänga lite, jag tror det kommer luta åt att alla måste vara inne någon dag i veckan men att distansarbete kommer vara tillåtet i betydligt högre utsträckning. Men då på bekostnad av tex eget arbetsrum utan man får dela på rum/dagar och kanske boka av ”tysta rum” för möten.
Till ts; Jag hoppas också på mindre jobbresor. Ibland behöver man träffas men jag ser inte att det någonsin mer är min verklighet att varje vecka ha en dag som börjar 05 och slutar 23. Och så hoppas jag vi även framöver är mer noga med att inte gå till jobb/handla osv när vi är sjuka. Det har dött 10000 drygt nu på ett år, vissa influensasäsonger dör 5000 på några månader, de som är i riskgrupp nu är alltid i riskgrupp för att bli allvarligt sjuka och många begränsar sig otroligt under influensasäsongen. Jag hoppas vi blir mer hänsynsfulla helt enkelt.
 
Handla mat i mataffär! Såå smidigt att handla online! Jag gör numera veckomatsedlar för flera veckor framåt, handlar på söndagkväll, hämtar upp tisdsg eftermiddag. Jag har upptäckt flera fördelar med det: vi provar nya rätter, saker tar sällan slut för jag ser till att ha en extra hemma plus att vi har en lista i köket där vi skriver upp det som tar slut, vi handlar inget extra utöver det vi verkligen behöver så jag tror att det även blir billigare i slutändan. Love it!
 
Ni som inte tänker jobba på kontor framöver, är er arbetsgivare ok med det?
Antagligen vill de att man ska vara där ibland. Det är väl okej, även om jag inte gillar det. Tror det kommer finnas fler möjligheter att hitta såna ställen när man byter jobb nu dock.

Det enda andra jag vet är att vårat nya kontor vi ska flytta till inte kommer ha fasta platser för alla. Vi fick välja. Jag valde att inte ha en egen plats.
 
Jag har insett att jag får panik av att umgås med folk jag inte vill umgås med, på jobbet i detta fall. Sociala situationer som fika/lunch gör mig rejält stressad och det slipper jag gärna!
Så jag hoppas jag kan fortsätta jobba hemifrån så mycket som möjligt :) därav kommer jag inte använda bilen varje dag heller. Planerar mina resor bättre så de blir färre. Slutar gärna ta i hand även :)
 
Pandemin har inte haft så jättestor skillnad/påverkan på mitt liv förutom undvika småhandlandet, och naturligtvis konserter mm det brukade vi åka på ca 2 ggr om året.

Kramar är inget jag någonsin haft människor som är ytligt bekanta mm vill göra så känner inte heller där att jag kommer komma tillbaks till då det inte fanns från början.

Handsprit har jag alltid haft med mig pga av mitt jobb

Tja Inte småhandla är något jag kommer undvika även i fortsättningen :)
 
Nått jag blir så fundersam på i den här tråden är varför så många kramar folk de inte vill krama? Vad har tidigare gjort att ni gör det? Jag skulle aldrig gå runt och krama folk jag inte vill krama, pandemin har inget att göra med det.

Det är social kodex i vissa sammanhang. Tex släktträffar, väninnemiddagar odyl. Jag deltar i den sociala koden där likväl som jag deltar i en social kod att ta i hand. Inlärd fostran i vår kultur helt enkelt.
 
Det är social kodex i vissa sammanhang. Tex släktträffar, väninnemiddagar odyl. Jag deltar i den siciala koden där likväl som jag deltar i en social kod att ta i hand. Inlärd fostran i vår kultur helt enkelt.
I vissa delar av vår kultur isf.. För det är inget universiellt. Så här går det inte till i min släkt eller bland mina vänner. Och alla mina vänner skulle respektera om jag helt enkelt sa att jag inte har nått emot dem, men inte gillar att kramas när man hälsar. Vad jobbigt jag skulle tycka det vore att ha vänner man inte kunde prata så öppet med.
 
I vissa delar av vår kultur isf.. För det är inget universiellt. Så här går det inte till i min släkt eller bland mina vänner. Och alla mina vänner skulle respektera om jag helt enkelt sa att jag inte har nått emot dem, men inte gillar att kramas när man hälsar. Vad jobbigt jag skulle tycka det vore att ha vänner man inte kunde prata så öppet med.

Ja det är jobbigt men man väljer sina strider. Jag minns inte i vilken tråd jag beskrev hur kramandet varit för mig genom livet, tror det var tråden ang Kramens dag. Det har helt enkelt varit besvärligare att stå på barikaderna och gapa än att bara foga sig, och som människa gör man det enklaste i regel. Som barn under uppväxten reflekterade jag inte heller över det såsom jag gör nu, kramas var helt enkelt nåt man fick lära sig att stå ut med precis som annat man inte gillade tex gå till skolan, motionera, äta nyttigt etc etc. Livet är inte bara en fest liksom, det om nånting har man ju lärt sig.
 
Ja det är jobbigt men man väljer sina strider. Jag minns inte i vilken tråd jag beskrev hur kramandet varit för mig genom livet, tror det var tråden ang Kramens dag. Det har helt enkelt varit besvärligare att stå på barikaderna och gapa än att bara foga sig, och som människa gör man det enklaste i regel. Som barn under uppväxten reflekterade jag inte heller över det såsom jag gör nu, kramas var helt enkelt nåt man fick lära sig att stå ut med precis som annat man inte gillade tex gå till skolan, motionera, äta nyttigt etc etc. Livet är inte bara en fest liksom, det om nånting har man ju lärt sig.

Ok! Jag försöker inte säga hur nått är eller ska vara, men jag tyckte det var en intressant fråga att se hur du/andra tänkte kring det.

Jag var nog mer så som yngre att jag föll in i grupptryck så att säga. Men vid nån punkt slutade jag bry mig och fick en liten uppenbarelse att när man säger nej till nått som folk ser som "självklart" eller inte förklarar sig när de förväntar sig en förklaring (utan att själva veta varför de förväntar sig det)... då får man nästan aldrig skit eller nått som man oftast förväntar sig. Folk vet bara inte hur de ska reagera riktigt och kommer av sig, ungefär. Så vad än det nu är man "ska" göra "bara för att det är så"..jag accepterar inget av det per automatik och väljer det jag vill välja själv, och säger det jag vill säga. Sen får andra göra som de vill.
 
Nått jag blir så fundersam på i den här tråden är varför så många kramar folk de inte vill krama? Vad har tidigare gjort att ni gör det? Jag skulle aldrig gå runt och krama folk jag inte vill krama, pandemin har inget att göra med det.
Vissa går liksom bara fram och kastar sig över en i en kram (upplever iaf jag). Det jag hoppas lite på är att denna ovana hos många försvinner... 😷😀
 
Vissa går liksom bara fram och kastar sig över en i en kram (upplever iaf jag). Det jag hoppas lite på är att denna ovana hos många försvinner... 😷😀

Just detta jag aldrig är med om.. Men det är väl i merpart en grej bland tjejer skulle jag säga. Jag vet ju förstås att det finns såna personer, men om jag inte vill krama dem så kommer jag ändå inte krama dem :)
 
Just detta jag aldrig är med om.. Men det är väl i merpart en grej bland tjejer skulle jag säga. Jag vet ju förstås att det finns såna personer, men om jag inte vill krama dem så kommer jag ändå inte krama dem :)
He he jo så är det nog, tjej grej lite mer.
Jag brukar säga att "nej jag vill inte kramas idag för jag stinker svett" det gör jag inte men det kommer man undan med. 😁
 
Kanske mer udda exempel än de som skrivits tidigare, man jag tror aldrig jag kommer gå tillbaka till att använda vanliga jeans igen. Nu när jag varit hemma under ett år så har jag mer klätt mig i kläder som är bekväma, och när jag testar ta på mig ett par jeans igen så känns det bara obekvämt. Så det kommer troligtvis bli mer kjolar, klänningar, jeggings eller lössittande byxor, vilket jag tycker är mer bekvämt. Lite samma sak med BH med bygel, det vet jag aldrig om jag kommer att ha på mig igen.

Jag kommer behöva investera i en ny garderob när jag inte ska jobba hemifrån på heltid längre :p💸
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 983
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 779
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 636
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp